Forskellige godstogslængder (Trafikpolitik)
De kan køre længere tog i USA, men der er også meget længere mellem krydsnings/overhalingsspor.
Yep - og der er ikke alle de dér generede persontog som gerne vil udenom i tide og utide.
Bevares, der findes strækninger hvor der er lidt persontog. Om jeg ikke husker helt galt, så skal der være noget ATC-ligende udstyr hvis du vil kører 80 mph eller derover.
Derfor er højeste hastighed for "en del" persontog 79 mph (= 127 km/t) - det er sq ikke en imponerede hastighed med de afstande amerikanerne holder sig. Da persontogsoperatørerne (Amtrak med flere) låner sporplads af andre - hvor interessen ligger på godstog og da godstog sjældent behøves mere end ca. 65 mph (= 105 km/t) - så er der ikke rigtig nogen grund til at have dette ATC-ligende udstyr. Medmindre persontogsoperatøren vil betale for det og give et (stort) bidrag til at vedligeholde sporet. Da stort al persontrafik kommer med offentlige midler (=skatteyderpenge) på en eller anden led, så er amerikanerne MEGET påholdene her; skattelettelser og militær er mere acceptablet.
Meget stort set er det kun NorthEast corridor at Amtrak har det hele for sig selv - det er bestemt ikke normalt.
Men ja, infrastrukturen i Europa er en begrænsende faktor for godstog. Hvis du virkelig ville rykke, så var et nyanlagt net af dobbeltsporede godsbaner (eller enkeltsporede med krydsning på knap så trafikerede stræk) at foretrække. Størrelse mm. - containere i to lag, 25 tons akseltryk, ca. 100-120 km/t. og ca. 1500 meter tog.
Det ville give en kraftig kapacitetsøgning og frigøre plads til endnu flere persontog på nuværende baner. Ulempen er prisen og idéen er nok svær at sælge politisk. At udbygge de nuværende baner til den standart anser jeg som tåbeligt (dyrt og besværligt).
Dog vil der næppe være behov for ret mange godsbaner i denne kaliber. Nok kun fra de store havne (Rotterdam, Hamborg (måske med en afstikker til Bremerhaven)) til Ruhr-området og nord-Italien.
En anden ulempe er at materiellet vil blive meget specielt og næppe kan anvendes i flæng med mere traditionelt materiel.....det vil udgøre et problem for omladning af gods koster og hvem vil betale for et ekstra løft (jernbane til jernbane og senere jernbane/lastbil kontra jernbane/lastbil i første hug)?