Jovist, den gode Kronhjort virker mest som en teenagetøs, som er ret pigefornærmet.
Hvad han vil, er lidt uklart.
At han ikke kan lide offentlig transport i almindelighed og offentlige udgifter i særdeleshed; ja, det har vi ligesom set.
Et bud er at der bages til et ret stort bunkebryllup i forbindelse med finanslovsforhandlingerne i efteråret.
Hvis planen er massive skattelettelser, flere motorveje i Jylland og mere grænsekontrol (så har alle regeringens støttepartier fået en luns hver), så ville jeg da også slagte togfonden for at få regnestykket til at gå op.
Hele fidusen er nu at slå splid mellem forligspartierne i togfonden....gad vide hvad han finder på for at få det igennem?
DSB har ikke ret meget troværdighed (gentagende urealistiske meldinger om hvor god IC4 er slider på forholdet), så de får lov at sejle rundt. Med lidt held vil DSB selv levere alle de argumenter Kronhjorten behøver for at udsulte DSB.
Kik også lidt på Republikanerne i USA og deres "starve the beast" fra 90'erne og frem. Det handlede om at udsulte al offentligt og det virker på mig som at Venstre har taget disse tanker til sig.
At SKAT har et temmeligt stort udestående gør ikke den store forskæl. Beløbet er - sandsynligvis - parkeret på enelleranden mellemregningskonto. Denne gøres så mindre i takt med at gælden stiger/falder.
Uheldigvis vil der i maaaaange år fremover komme meldinger om at xx mia. kr ikke kan inddrives og dermed udgør de et tab, som vil se "grimt ud" i regnskabet (+ at pengene jo ikke kan bruges).
Husk nu hvad en fader skrev til sin søn i 1946 "Intet tab bør ramme os hvis vi udviser rettidig omhu. Lad dette være et løsen for hele vor organisation".
Man kunne også argumentere med at siden der er så stor gæld til SKAT, så har diverse fået deres skattelettelse, så ingen grund til det.....men det synspunkt vil du næppe høre.