Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Status politiske forhandlinger Togfonden DK (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/7 2016, 20:33 (3075 dage siden)

Regeringen og forligspartierne bag Togfonden DK blev, som måske bekendt, ikke enige under de politiske forhandlinger i dag.

Men forligspartierne bag Togfonden er internt blevet enige om en form for prioritering, idet man angiveligt har delt delprojekterne i to etaper.

Jeg har ikke kunnet finde "forligsteksten", der beskriver "forliget" internt i gruppen af forligspartier. Har nogen set den?

Det tætteste, jeg har kunne komme på, er denne artikel (se illustrationen nederst i artiklen):

http://politiken.dk/indland/politik/ECE3280880/hjort-afviser-politisk-flertal-bag-togfo...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Status politiske forhandlinger Togfonden DK

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/7 2016, 20:36 (3075 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Regeringen og forligspartierne bag Togfonden DK blev, som måske bekendt, ikke enige under de politiske forhandlinger i dag.

Men forligspartierne bag Togfonden er internt blevet enige om en form for prioritering, idet man angiveligt har delt delprojekterne i to etaper.

Jeg har ikke kunnet finde "forligsteksten", der beskriver "forliget" internt i gruppen af forligspartier. Har nogen set den?

Det tætteste, jeg har kunne komme på, er denne artikel (se illustrationen nederst i artiklen):

http://politiken.dk/indland/politik/ECE3280880/hjort-afviser-politisk-flertal-bag-togfo...


Lidt mere detaljeret:

http://politiken.dk/indland/politik/ECE3281001/gigantiske-trafikprojekter-bliver-gennem...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Status politiske forhandlinger Togfonden DK

af Gæst4700, 1/7 2016, 21:24 (3075 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Derudover gør togfondspartierne også opmærksom på, at "bedre og billigere kollektiv trafik" forliget også stadig gælder. Det er det forlig, der disponerer en mia om året til kollektiv trafik, og dem der købte dobbeltdækkervognene til DSB.

Det er særligt interessant, at forligskredsen bruger penge fra Togfonden til at finansiere en fremrykning af en ny Storstrømsbro. Selve broen er del af et andet forlig, som regeringen er med i.

Det er også specificeret at togfondspartierne vil have tilbageløbsmidler - altså de reserver, der ikke måtte blive brugt - tilbage i Togfonden.

Konkret betyder dagens aftale således at der skulle komme til til Kalundborg i 2019, el til Nykøbing F inkl ny bro i 2022, el til Aarhus i 2024 og til Aalborg i 2026.

DSB forventer at have de første nye tog i 2024...altså fremrykket man en Storstrømsbro og elektrificering uden at DSB har nogle tog at sætte ind. Men det er jo det samme med den nye bane til Ringsted og elektrificeringen Køge - Næstved.

Avatar

Status politiske forhandlinger Togfonden DK

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/7 2016, 00:13 (3075 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lidt flere links:

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8818821/krig-mellem-regeringen-og-df/

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE8817886/claus-hjort-holder-fast-og-ignorerer-flert...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Hjorten på tynd is: ”Claus Hjort Frederiksen afviser Togfond

af Gæsten, 2/7 2016, 08:27 (3075 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mere information om den højst besynderlige måde regeringen personificeret ved Claus Hjort Frederiksen vælger at tackle sagen på. Ingen tvivl om at Hjorten er mildest talt rasende over at være blevet kørt over

http://www.dr.dk/nyheder/politik/claus-hjort-frederiksen-afviser-togfondspartiers-plan

Citat fra denne artikel:

"Hjort advarer forligspartier
Finansministeren advarer samtidig partierne mod at lægge beslag på store milliardbeløb til trafikinvesteringer mange år frem i tiden. Han peger i stedet på en række store vejprojekter, som lokale politikere og erhvervsfolk længe har efterlyst:
- Det kunne jo være, der er andre projekter, der trænger sig på. Jeg tænker på en udbygning af E45, på motorvejen til Kalundborg eller motorvejen mellem Næstved og Rønnede. Hvis vi går ind efter 2020 og lægger de her ting fast, så varer det uendelig lang tid, før der bliver penge til andet, siger han.
Uanset hvad finansministeren siger, er der dog flertal bag Togfonden, og allerede inden mødet meldte Dansk Folkeparti sig parate til at bringe forslaget om Togfonden til afstemning i Folketingssalen, hvis ikke regeringen vil følge forligspartierne."

http://www.dr.dk/nyheder/politik/df-klar-til-stemme-regeringen-ned-i-sag-om-togfond

http://www.dr.dk/nyheder/politik/df-om-finansministeren-maerkelige-arbejdsmetoder

Hjorten på tynd is: ”Claus Hjort Frederiksen afviser Togfond

af Frank Poulsen, 2/7 2016, 10:55 (3075 dage siden) @ Gæsten

Hvorfor skal det altid være enten eller!

Hvorfor er det ikke både og! Vi har behov for både jernbaner OG motorveje! Og ja penge penge penge... Men spar nogle af de mange millioner på en masse konsulenter der siger buh og bæh... og sørg for Skat for kredset de milliarder ind de skal!

Nå, et lille surt opstød herfra...

Hjorten på tynd is: ”Claus Hjort Frederiksen afviser Togfond

af Stefan @, Hørsholm, 3/7 2016, 06:52 (3074 dage siden) @ Gæsten

Finansministeren reagerer infantilt - som alle magtmennesker gør.
Da oliepriserne ikke kan klare den oprindelige 28 milliarder-plan, så må man da prioritere de midler, man nu kan få. Olieafgifterne er dog endnu ikke afskaffet.
"Hjorten" må lære, at 90 mandater i Folketinget bestemmer, hvilken vej skibet sejler. Hvis han ikke mener, han kan leve med det, må han anstændigvis takke af.
Lad os nu få de el-ledninger op over skinnerne på hovedstrækningerne og lad os så se, hvad mere der er råd til.
:-) Go' søndag!

Hjorten på tynd is: ”Claus Hjort Frederiksen afviser Togfond

af Peter Christensen, 3/7 2016, 09:36 (3074 dage siden) @ Stefan

Jovist, den gode Kronhjort virker mest som en teenagetøs, som er ret pigefornærmet.

Hvad han vil, er lidt uklart.
At han ikke kan lide offentlig transport i almindelighed og offentlige udgifter i særdeleshed; ja, det har vi ligesom set.
Et bud er at der bages til et ret stort bunkebryllup i forbindelse med finanslovsforhandlingerne i efteråret.
Hvis planen er massive skattelettelser, flere motorveje i Jylland og mere grænsekontrol (så har alle regeringens støttepartier fået en luns hver), så ville jeg da også slagte togfonden for at få regnestykket til at gå op.
Hele fidusen er nu at slå splid mellem forligspartierne i togfonden....gad vide hvad han finder på for at få det igennem?

DSB har ikke ret meget troværdighed (gentagende urealistiske meldinger om hvor god IC4 er slider på forholdet), så de får lov at sejle rundt. Med lidt held vil DSB selv levere alle de argumenter Kronhjorten behøver for at udsulte DSB.
Kik også lidt på Republikanerne i USA og deres "starve the beast" fra 90'erne og frem. Det handlede om at udsulte al offentligt og det virker på mig som at Venstre har taget disse tanker til sig.

At SKAT har et temmeligt stort udestående gør ikke den store forskæl. Beløbet er - sandsynligvis - parkeret på enelleranden mellemregningskonto. Denne gøres så mindre i takt med at gælden stiger/falder.
Uheldigvis vil der i maaaaange år fremover komme meldinger om at xx mia. kr ikke kan inddrives og dermed udgør de et tab, som vil se "grimt ud" i regnskabet (+ at pengene jo ikke kan bruges).
Husk nu hvad en fader skrev til sin søn i 1946 "Intet tab bør ramme os hvis vi udviser rettidig omhu. Lad dette være et løsen for hele vor organisation".
Man kunne også argumentere med at siden der er så stor gæld til SKAT, så har diverse fået deres skattelettelse, så ingen grund til det.....men det synspunkt vil du næppe høre.

Hjorten på tynd is: ”Claus Hjort Frederiksen afviser Togfond

af UTJ, 3/7 2016, 10:29 (3074 dage siden) @ Peter Christensen

Man kan godt håne og mene at man allerede nu skal disponere langt ud i fremtiden. At man ikke allerede nu siger "ja" til hele projektporteføljen er jo ikke det samme som at de ikke kan blive til noget senere. Det er sund fornuft at tage stilling til hvert enkelt projektelement i togfonden når der er "råd" eller når der er enighed om at det skal udføres, fremfor en samlet pakke, der alligevel vil blive ændret når konkurrerende offentlige investeringer og forbrug skal prioriteres højere.

Vi kan godt skrive her i dette togforun at alle offentlige investeringer skal gå til jernbaneområdet, men der er efterhånden et skrigende behov for investeringer på alle områder som det offentlige varetager: skoler, uddannelse, veje, forsvar, sundhed..........

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak