Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)

af Gæst4700, 29/6 2016, 13:25 (3075 dage siden) @ gæst

...ikke at jeg ved så meget om tingene, men har man ikke allerede cirka 2018 en alvorlig mangel på ordentlige regionaltog på Sjælland, når Kbh-Køge-Ringsted + Køge-Næstved er færdige?

Man mangler allerede i dag masser af siddepladser i myldretiderne på Sjælland, men da togene alligevel kun kører med omkring 50% rettidighed, ved man vel ikke, hvilke afgange man skal opformere, og så kan man jo lige så godt lade være.

Det forventes at det nye regionaltogssystem fra Næstved - Haslev til København vil blive betjent med ME og dobbeltdækkere - der frigives af IC4, der på magisk vis kommer til at køre 300% bedre til december 2016, end det gør nu. På den nye bane til Ringsted kommer der derudover kun enkelte lyntog, der fjernes fra den eksisterende bane over Roskilde. Der bliver altså færre tog i Roskilde og tussegamle tog på den nye bane...Nok ikke lige det, som politikerne forventede, da de bevilgede 10 mia til en ny jernbane.
Det kan dog være, at Banedanmark kommer DSB til hjælp og simpelthen ikke er i stand til at åbne banen, da man som bekendt satser på et mirakel i forhold til Signalprogrammets mere og mere tydelige forsinkelse og afhængighed af endnu ikke udviklede standarder...

Nye ellokomotiver (om DSB har råd) ventes først leveret 2020-2021, hvilket kan vise sig at blive FØR den nye jernbane København - Ringsted kan befares...

Man kunne måske godt allerede om få år bruge elektriske loks+DD, eller måske en prøveserie af Twindexx vario, Dosto, Flirt eller lignende.

Prøveserier? Det er desværre mange år siden, sådan noget var muligt. Godkendelsesomkostningerne er så høje, at det ikke giver mening med et par prøvetog - og hvem skal i givet fald løbe risikoen for at prøvetogene ikke kan sælges bagefter (brugtpriserne på materiel DSB har haft fingrene i, er ikke ret høj!).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak