Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)
Mange tak for jeres logiske betragtninger. Hvornår bliver det så besluttet, hvilket tog man vælger?
DSB skal ved udgangen af 2016 aflevere et beslutningsoplæg til politikerne. Herefter skal politikerne gøre endeligt op med sig selv hvilke specifikationer, togene skal opfylde, og hvor mange tog der skal købes. De første tog(sæt) forventes i drift fra 2024. Det lange tidsperspektiv skyldes så vidt jeg ved:* Politikerne skal beslutte sig for en strategi for infrastrukturen. Hvor meget el og hvornår
* Politikerne og DSB skal sammen med øvrige interessenter gøre op med sig selv hvilke(n) type(r) tog og hvor mange
* Nye TSI-krav fra 2017 betyder ifølge bl.a. Bombardier minimum 4 år fra kontraktunderskrivelse til levering. Forud for det går så nogle år med grundige analyser, indledende drøftelser med mulige leverandører (foregår nu), kravspecifikation (2016-17?), politisk beslutning (2017), egentlig udbudsproces med prækvalifikationer (2017-18?), kontraktindgåelse (2018?), design og produktion (2019-2022?), leverance (2023?) og idriftsættelse (2023-24?)Samtidig er man i gang med at forberede indkøb af nye lokomotiver til at afløse ME'erne. Det bliver aktuelt, da DSB snart ejer alle de tidligere leasede dobbeltdækkervogne. Men politikerne skal gøre op med sig selv, bl.a:
* Hvornår man vil elektrificere Roskilde-Kalundborg?
* Hvor længe vil man satse på de nuværende dobbeltdækkere (160 km/t)?
...ikke at jeg ved så meget om tingene, men har man ikke allerede cirka 2018 en alvorlig mangel på ordentlige regionaltog på Sjælland, når Kbh-Køge-Ringsted + Køge-Næstved er færdige?eller har man mon tænkt sig at fylde ud med IC4 i mangel af bedre i første omgang. Pendler hver dag mellem Fredericia og Kolding med dem, de er som jysk regionaltog udmærkede, trods håbløs acceleration og den langsomste døråbning jeg har oplevet i et tog.
Man kunne måske godt allerede om få år bruge elektriske loks+DD, eller måske en prøveserie af Twindexx vario, Dosto, Flirt eller lignende.
Der skal flere IC4 til Sjælland de kommende år til bla. Sydbanen og Nordvestbanen. I 2019 skal DSB have leveret 26 nye ellokomotiver til at trække dobbeltdækkervognene. Men der kommer ikke nye sæder i trafikken og til december i år forsvinder en masse sædder fra Sydbanen når ICE-TD udrangeres. Planen var at de første IC4 skulle køre på Sydbanen fra K17 men pga. lokomotivførermangel DSB så er der ikke tid til at få indøvet lokomotivførere til IC4.
Men jo DSB mangler allerede i dag materiel og den nye bane bliver til at starte med blot en aflastning for den eksisterende, for der er ikke materiel nok til nye togsystemer. København-Køge-Næstved får nok et par IR4 til at pendle frem og tilbage.
--
Mvh Anders