Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Farver på HFHJ personvogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/3 2011, 06:44 (5012 dage siden)

En læser gør vrøvl over, at der i databasen står, at HFHJ C 60 og HFHJ C 61 blev malet beige/rød i 1975.
Vor læser skriver følgende:

HFHJ C 60
Leveret i brun. Ommalet 1958-50 i beige/rød. Nymalet ca. 1974 i beige/rød.

HFHJ C 61
Leveret i brun. Ommalet 1958-50 i beige/rød. Ommalet 1975 i Y-togs orange med hvidt tag.

Kan andre bekræfte dette evt. med billeder? Jeg har ikke selv et eneste billede af disse to vogne. Hvornår blev de udrangeret?

--
[image]

Farver på HFHJ personvogne

af UTJ, 7/3 2011, 06:50 (5012 dage siden) @ Tommy Nilsson

En læser gør vrøvl over, at der i databasen står, at HFHJ C 60 og HFHJ C 61 blev malet beige/rød i 1975.
Vor læser skriver følgende:

HFHJ C 60
Leveret i brun. Ommalet 1958-50 i beige/rød. Nymalet ca. 1974 i beige/rød.

HFHJ C 61
Leveret i brun. Ommalet 1958-50 i beige/rød. Ommalet 1975 i Y-togs orange med hvidt tag.

Kan andre bekræfte dette evt. med billeder? Jeg har ikke selv et eneste billede af disse to vogne. Hvornår blev de udrangeret?

Vor læser har ganske ret. 60 blev udrangeret omkring 1979 efter anskaffelsen af en DSB-CL-vogn, som også fik nummer 60. 61 overlevede lidt længere, vist nok til 1982/84.

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af Niels Munch, 7/3 2011, 08:11 (5012 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

Jeg erindrer vognene som "brune" i 1957, og ommaling til creme/rød er sket i 1958-60 uden, at jeg er i stand til at tidsfæste det nærmere.

(C) 60 blev revideret (jf. påskrift) i januar 1973:

[image]
HFHJ (C) 60 i Frederiksværk, 24.03.1973 (nm).

(c) 61 blev revideret (jf. påskrift) i marts 1975 - i "stramt Y-togsdesign":

[image]
HFHJ (C) 61 i Hundested, 25.04.1975 (nm).

Beklager det falske lys.

Bedste hilsener
Niels

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af Peter Roland Hansen, 7/3 2011, 12:24 (5012 dage siden) @ Niels Munch

Det med den brune farve kunne godt være rigtig. Den beige/ røde var jo noget der blev opfundet i halvtredserne.
HFHJ M 8 var f.esk også oprindelig brun

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af UTJ, 7/3 2011, 12:30 (5012 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det med den brune farve kunne godt være rigtig. Den beige/ røde var jo noget der blev opfundet i halvtredserne.
HFHJ M 8 var f.esk også oprindelig brun

Vognene var oprindelig bestilt malet som DSB's vogne. Det gælder i øvrigt også GDS C 41-42. At det så kan være at banerne senere ikke ramte den samme nuance er noget andet.

C 60-61, samt M 8 var nogle af de første, der fik den nye farve, bortset fra de to tidligere Maybach-vogne 5 og 7.

Avatar

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/3 2011, 17:19 (5012 dage siden) @ UTJ

Jeg takker for svar og billeder - og opdaterer databasen snarest. Godt med årvågne læsere.

--
[image]

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af Claus Frost, 8/3 2011, 03:48 (5011 dage siden) @ UTJ

Nr 9 (MaK) blev leveret i de nye farver i 1958.

Fabriksbillede lige her:

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af Peter R @, 8/3 2011, 05:37 (5011 dage siden) @ Claus Frost

Jeg mener at kunne huske følgende:

C60 blev aldrig ommalet i den orange farve og blev hensat i 1981 da den nye C60 blev sat i drift. Ophugget i Hundested på havesporet i 1984 sammen med GDS C41 & C42, som var blevet hensat da C62 & C63 var blevet indkøbt i 1978.

C61 "overlevede" indtil de nye Y-tog fra Scandia/Uerdingen i 1984 kom og overtog kørslerne i tog 12 & tog 47. Blev ophugget kort tid efter.

Tog 12 afgang Hundested kl. 6.38 var et skoletog til Hillerød som godt kunne have 250 passagerer og der var så 3 vogne på dette tog I 1982 kunne det eksempelvis have været B65, C62 & C61 - i ferie perioder var der kun 2 vogne. Vogn nr. 3 som var enten C60 eller C61 kørte så tom med tilbage til Hundested i godstoget tog 513 fra Hillerød kl. 8.32. De 2 sidste vogne kørte tilbage i tog 47 afgang Hillerød kl. 15.00.

Omkring omhugningen af C41, C42 & C60 kan jeg en sjov anekdote. Det første vogn af de 3 som blev ophugget var C41 som først blev afbrændt og så skåret op. Denne afbrænding gav anledning til så mange klager at miljømyndighederne nedlagde forbud mod denne metode. Herefter blev C42 & C60 ophugget uden forudgående afbrænding.

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af Ole Wedel Nielsen, 8/3 2011, 12:17 (5011 dage siden) @ Peter R

Det kan ikke siges mere rigtigt. Eneste mangel er at udrangeringen af C60 og 61 skete da HFHJ anskaffede to brugte CLE vogne. Efter de nye Ytogs ankomst var det så også slut med de brugte CL, C62 og C63. Lokomotivfremførte tog var nu næsten slut. Eneste af slagsen var dagens første med en enkelt CLE, oftest fremført af marcipanbrød, se Grimstrups film om HFHJ fra 1988. Dette tidlige tog forsvandt dog defenitivt i 1989.
Senere, i 1993, sås dog indimellem et morgentog fremført af MX + et par BN vogne. Årsagen var at en Ytogsstamme var overgået til Gribskovbanen som følge af denne banes overgang til timedrift.

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af neald, 8/3 2011, 17:51 (5011 dage siden) @ Ole Wedel Nielsen

Det kan ikke siges mere rigtigt. Eneste mangel er at udrangeringen af C60 og 61 skete da HFHJ anskaffede to brugte CLE vogne. Efter de nye Ytogs ankomst var det så også slut med de brugte CL, C62 og C63. Lokomotivfremførte tog var nu næsten slut. Eneste af slagsen var dagens første med en enkelt CLE, oftest fremført af marcipanbrød, se Grimstrups film om HFHJ fra 1988. Dette tidlige tog forsvandt dog defenitivt i 1989.
Senere, i 1993, sås dog indimellem et morgentog fremført af MX + et par BN vogne. Årsagen var at en Ytogsstamme var overgået til Gribskovbanen som følge af denne banes overgang til timedrift.

Undskyld jeg bryder ind midt i det hele. Men jeg vil gerne først nævne. at det var mig, der oprindelig satte gang i denne debat, da jeg til min store glæde så, at HFHJs materielliste var kommet på siden. Jeg har personligt set, fotograferet og kørt med C 60 i sommeren 1980 (tog 47) og har fotografisk dokumentation for anvendelse af C 61 i forsommeren 1981. Mine iagttagelser stammer fra sommerperioden, hvor oprangeringerne kan have været anderledes. I 1976, 77, og 78 anvendte man CDS C 41 C 42 C 60 C 61 sammen med de to DK vogne 76" 78" i bl.a. tog 47, men fra sommeren 1979 gik man over til at anvende enkelt DK vogn og to personvogn, altid C 61 og C 63 ell. C 60 og C 62. Sidste gang jeg så tog 47 som lokomotivtrukkent, var i sommeren 1984 og da bestod stammen af M 9 C 62 ell. 63 og B 64 ell. 65. Noget af stammen retunerede i tog 560 afg. Hundested 16.15, som samlede stykgods op, men som også medførte personvogn. Den dag blev det fremført af GDS L 1, for det var ikke ualmindeligt med lokomotivskifte ml. tog 47 og 560. Materiellet fra tog 560 retunerede som tomtog afg. Hillerød 18.00. Det skal nævnes, at M 11 var ude af drift den sommer, da den var gået på gulvet ml. Hundested og Vibehus. Jeg skal undlade, at spinde mere på dette, men bare understrege, at jeg ikke gør "vrøvl" som først beskrevet, men bare gør opmærksom. Tak for interessen og de dertil hørende kommentarer. Med venlig Hilsen Niels Carlsen.

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af UTJ, 9/3 2011, 05:07 (5010 dage siden) @ neald

Det med C 60 kan kun være uendelig korrekt - den blav først sat i skammekrogen efter den "nye" C 60 var blevet leveret, dvs. havde fået oliefyr mv på værkstedet i Hundested. Det var C 62-63 som afløste C 41-42 og det var så afgjort C 62 som kom først i drift.

Avatar

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/3 2011, 05:33 (5010 dage siden) @ neald

Jeg skal undlade, at spinde mere på dette, men bare understrege, at jeg ikke gør "vrøvl" som først beskrevet, men bare gør opmærksom.

Alle der finder fejl på Jernbanen.dk har pligt til at gøre vrøvl. ;-)

--
[image]

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af Ole Wedel Nielsen, 9/3 2011, 12:00 (5010 dage siden) @ neald

M 11 på gulvet? I 1984?+ Det husker jeg ikke. Jeg husker derimod en episode fra det herrens år 1976. Under forspandskørsel ned M8 forrest og M11 bagerest, kom M11 i slinger og væltede ned af skrænten mellem Hundested og Vibehus. Heldigvis blev den bremset af et lille træ og undgik derfor at trille rundt og skade både sig selv og andre. Koblingen knækkede i faldet, så M8 slap med en afsporing uden at ryge med ned af skrænten. Der blev rekvireret et kranhjælpetog fra DSB, der fik den uheldige 54 tons tunge MaK tilbage på sporet. Efter et kort værkstedsophold kunne den atter genoptage arbejdet.

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af John Schmidt, 14/3 2011, 09:44 (5005 dage siden) @ Ole Wedel Nielsen

Hej.

På vej over mod S-toget fik jeg lige "lyn skudt" dette billed af begge HFHJ,s Cle vogne i Hillerød.
Billedet er taget engang i slutningen af 1980,erne.

[image]

Hilsner fra John.:-)

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af gamle ole, 14/3 2011, 10:19 (5005 dage siden) @ Niels Munch

er I sikre på de oprindelig var brune? Jeg kom meget i Hillerød og omegn dengang og kan kun huske dem som værende i den klassiske HFHJ-trefarve komination (inden de senere blev Y-togsfarvet)

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af UTJ, 14/3 2011, 10:31 (5005 dage siden) @ gamle ole

er I sikre på de oprindelig var brune? Jeg kom meget i Hillerød og omegn dengang og kan kun huske dem som værende i den klassiske HFHJ-trefarve komination (inden de senere blev Y-togsfarvet)

Ja

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af gamle ole, 14/3 2011, 12:45 (5005 dage siden) @ UTJ

det var interessant at vide:-)

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af Vagn Holstein, 21/7 2011, 09:13 (4876 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Jeg har igen beundret dine mageløse billeder! denne gang af HFHJ C 60/61! Tidsskriftet Banen er interesseret i at få tilladelse til at bruge det fine farvebillede af den to farvede vogn og evt også de to sort/hvide billeder senere i tråden samt dine fine tegninger, er det muligt? selvfølgelig med dit navn ved billederne og referende til jernbanen.dk (er det ok Tommy?)

Jeg beklager at belaste forummet med dette, men det var den eneste måde jeg kunne komme i kontakt med dig Niels, vi kan evt udveksle email adr via Banen?

Farver på HFHJ personvogne 60 og 61 (2 fotos)

af Niels Munch, 21/7 2011, 09:25 (4876 dage siden) @ Vagn Holstein

Hej Vagn,

Tak for din interesse!

Kontakt mig venligst via forumets mail-funktion (klik på den lille konvolut ved siden af mit brugernavn foroven).

M.v.h.
Niels

Farver på HFHJ personvogne - noget om numre

af Søndenfjords, 9/3 2011, 02:46 (5010 dage siden) @ Tommy Nilsson

En detalje:
Det har altid undret mig, at de to vogne blev navngivet 60 og 61, for talrækken starter ikke ved 0, men ved 1.
Så de burde have heddet 61 og 62.
Gribskovbanens boggievogne fra samme periode hed da også C41 og 42.

Farver på HFHJ personvogne - noget om numre

af UTJ, 9/3 2011, 04:33 (5010 dage siden) @ Søndenfjords

En detalje:
Det har altid undret mig, at de to vogne blev navngivet 60 og 61, for talrækken starter ikke ved 0, men ved 1.
Så de burde have heddet 61 og 62.
Gribskovbanens boggievogne fra samme periode hed da også C41 og 42.

Det stammer fra tidligere, hvor HFHJ og GDS ikke havde noget særligt med hinanden at gøre. Kuhlmann huserede på frederiksværkbanen og Thage på Gribskovbanen.

HFHJ's træbogievogne havde numrene 50-55.

GDS C 41-42 er nok blot den logiske fortsættelse på C 31-40, som jo var forskellige toakslede personvogne. Egentlig burde du undre dig mere over GDS' brug af numre og litra efter afskaffelse de finere klasser. I 1950'erne havde de jo:
B 11-12 (dampvognsreminicenserne)
B 13-15 (ombyggede Vulcan-vogne)
C 31 (den ombyggede dampvognsbivogn)
C 32-34 (teakklædte og moderniserede firefagsvogne med store endeperroner)
C 35-36 (pladebeklædte og moderniserede firefagsvogne med store endeperroner)
C 37-38 (Triangel-bivognene fra 1932)
C 39 (Maribo-Torrigvognen)
C 40 (den lille , som var ombygget med ny kasse og nu findes i Maribo)
C 41-42 (de to stålvogne fra 1954)

Om B 11-12 og C 41-42 har været i drift samtidigt skal være usagt, men de eksisterede i nogle år side om side - til slut stod "de gamle" dog opstillet i Helsinge.

Gribskovbanens pakvogne var ligeledes nydeligt nummeret i skøn orden:
D 51-52 (de små med postrum)
D 53 (den første store i næsten EH-format)
D 54 (krigsudgaven - også i næsten EH-format)
D 55-56 (de sorte, ombygget fra små personvogne lige efter krigen)

Farver på HFHJ personvogne - noget om numre

af Svend, 9/3 2011, 05:52 (5010 dage siden) @ UTJ

C 31 (den ombyggede dampvognsbivogn)

... som også ejes af DJK (ligesom C40)

--
Svend

Farver på HFHJ personvogne - noget om numre

af neald, 9/3 2011, 14:42 (5010 dage siden) @ Svend

Hvad angår litreringen af GDS´ og HFHJ´s personvogne er der som tidligere nævnt tale om to forskellige baneforvaltninger med hver sin lange forudgående tradition, før de blev samlet under een ledelse i 1961. Hver baneforvaltning havde iøvrigt sine "omlitreringscirkusser". HFHJ i 1930. Her må det anføres, at de først anskaffede personvogne startede med litrabetegnelsen og derefter cifferet 1. Den rene 2. klasses kupevogn havde A 1, de kombinerede B 1 - 5 og 3. klasses vognene C 1 - 7. Efter 1930 blev dette ændret til A 1, B 11 - 15, C 21 - 27. I 50érne tilkom den treakslede C 28 samt C 29, som HFHJ erhvervede som erstatning for B 15, som DSB kom til at rangere lidt for hårdt med en dag i 1956. C 29 var en ex DSB FE. At boggievognene begyndte med ciffer 0, har jeg ikke nogen god forklaring på. Men den første var B 50, der blev indkøbt brugt fra AHTJ vistnok i 1927 ell. 28 og muligvis oprindeligt har båret ejendomsmærket FHJ (Hundesteddelen af banen, der jo dengang bestod af to selskaber) så det er nok en tilfældighed, som så gik videre til C 60/61, der jo var rene fællesklassevogne. B 50 - 55 var alle kombinerede vogne, med undtagelse af B 53 efter 1949, der efter at være lejet i mange år af SNNB ombyggedes til fællesklassevogn hos Scandia, men den bevarede altså sit B litra. Når vi nu er ved farverne blev ingen af de toakselede personvogne malet creme/røde med undtagelse af C 28. Den imidlertid lakeret (teak ell. fyr), da den blev afgivet til driften i 1955. Dette ses af et foto i Modelbanenyt i en af udgaverne fra dette år. Beretningen om M 11, der var en tur på gulvet i 1984, har jeg fra en værkstedsmedarbejder fra værkstedet i Hundested i sommeren 1984. Han lånte mig fotos af hændelsen (til kopiering). Men jeg nænnede af een eller anden grund ikke at fortælle ham, at det var negativerne, jeg havde brug for.

Farver på HFHJ personvogne - noget om numre

af Søndenfjords, 10/3 2011, 07:03 (5009 dage siden) @ neald

Hvad angår litreringen af GDS´ og HFHJ´s personvogne er der som tidligere nævnt tale om to forskellige baneforvaltninger med hver sin lange forudgående tradition, før de blev samlet under een ledelse i 1961. Hver baneforvaltning havde iøvrigt sine "omlitreringscirkusser". HFHJ i 1930. Her må det anføres, at de først anskaffede personvogne startede med litrabetegnelsen og derefter cifferet 1. Den rene 2. klasses kupevogn havde A 1, de kombinerede B 1 - 5 og 3. klasses vognene C 1 - 7. Efter 1930 blev dette ændret til A 1, B 11 - 15, C 21 - 27. I 50érne tilkom den treakslede C 28 samt C 29, som HFHJ erhvervede som erstatning for B 15, som DSB kom til at rangere lidt for hårdt med en dag i 1956. C 29 var en ex DSB FE. At boggievognene begyndte med ciffer 0, har jeg ikke nogen god forklaring på. Men den første var B 50, der blev indkøbt brugt fra AHTJ vistnok i 1927 ell. 28 og muligvis oprindeligt har båret ejendomsmærket FHJ (Hundesteddelen af banen, der jo dengang bestod af to selskaber) så det er nok en tilfældighed, som så gik videre til C 60/61, der jo var rene fællesklassevogne. B 50 - 55 var alle kombinerede vogne, med undtagelse af B 53 efter 1949, der efter at være lejet i mange år af SNNB ombyggedes til fællesklassevogn hos Scandia, men den bevarede altså sit B litra. Når vi nu er ved farverne blev ingen af de toakselede personvogne malet creme/røde med undtagelse af C 28. Den imidlertid lakeret (teak ell. fyr), da den blev afgivet til driften i 1955. Dette ses af et foto i Modelbanenyt i en af udgaverne fra dette år. Beretningen om M 11, der var en tur på gulvet i 1984, har jeg fra en værkstedsmedarbejder fra værkstedet i Hundested i sommeren 1984. Han lånte mig fotos af hændelsen (til kopiering). Men jeg nænnede af een eller anden grund ikke at fortælle ham, at det var negativerne, jeg havde brug for.

Tak for dit svar om nummereringen. Dejligt at mærke, at du har sat dig grundigt ind i emnet.
mvh
Søndenfjords

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af Søndenfjords, 10/3 2011, 06:59 (5009 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja, hvor stor var forskellen på HFHJ's 60/61 og DSB's Cl - ud over farven, altså?

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af Niels Munch, 10/3 2011, 11:47 (5009 dage siden) @ Søndenfjords

Ja, hvor stor var forskellen på HFHJ's 60/61 og DSB's Cl - ud over farven, altså?

Selve vognkassen var identisk med samtidige CL-vogne. Men C 60 og 61 var forsynet med nye 2,5 m svejste stålboggier af samme type som på de nye 1. generations S-tog m.fl. Desuden savnede de jo harmonikaerne.

Endelig var de normeret med 71 siddepladser, hvor DSBs CL var på 87 siddepl. Det mindre pladsantal skyldtes sædeopstillingen 2 + 2 (mod DSBs 2 + 3). Det ulige antal fremkommer i C 60 - 61 jf. min erindring ved, at skorstenen til varmeanlægget snupper en plads.

M.v.h.
Niels

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af Søndenfjords, 10/3 2011, 12:00 (5009 dage siden) @ Niels Munch

Selve vognkassen var identisk med samtidige CL-vogne. Men C 60 og 61 var forsynet med nye 2,5 m svejste stålboggier af samme type som på de nye 1. generations S-tog m.fl. Desuden savnede de jo harmonikaerne.

Endelig var de normeret med 71 siddepladser, hvor DSBs CL var på 87 siddepl. Det mindre pladsantal skyldtes sædeopstillingen 2 + 2 (mod DSBs 2 + 3). Det ulige antal fremkommer i C 60 - 61 jf. min erindring ved, at skorstenen til varmeanlægget snupper en plads.

M.v.h.
Niels

Tak for dit svar og for dine meget præcise oplysninger.
mvh
Søndenfjords

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af L.H. Jensen, 10/3 2011, 12:05 (5009 dage siden) @ Niels Munch

Ja, hvor stor var forskellen på HFHJ's 60/61 og DSB's Cl - ud over farven, altså?


Selve vognkassen var identisk med samtidige CL-vogne. Men C 60 og 61 var forsynet med nye 2,5 m svejste stålboggier af samme type som på de nye 1. generations S-tog m.fl. Desuden savnede de jo harmonikaerne.

Hvordan fungerede endedørene? På DSB-vogne med harmonika er dørene todelt og står normalt åben hele tiden; de er i det hele taget ikke beregnet på at skulle åbnes og lukkes af passagererne. C 60 og 61 havde også todelte endedøre, men jo ingen harmonika, blot normale "privatbaneovergangsbøjler" - stod dørene alligevel åben hele tiden, når vognene var sammenkoblet i tog?

vh
LH

PS: Ærgerligt at ikke een eneste af privatbanernes efterkrigstids-stålvogne blev bevaret ...:-(

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af Ole Wedel Nielsen, 10/3 2011, 12:16 (5009 dage siden) @ L.H. Jensen

Nej dørene var lukkede under kørslen. I modsætning til DSBs kunne dørene ikke stå selv, men smækkede i, hvis man åbnede dem. Der var dog de færreste der vovede at krydse den ubevogtede overgang under kørslen. bortset fra togføreren når han skulle billetere.
Ja tænk om en af dem fandtes den dag idag.......

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af Peter R @, 10/3 2011, 13:54 (5009 dage siden) @ Ole Wedel Nielsen

Desuden husker jeg et par andre ting omkring de vogne.

De var født med el-stik til 24 volt strømforsyning i begge ender.

Beklædningspladerne i kupeerne var ikke i samme farve som i DSBs Cl vogne. C60 havde lys finer beklædning medens C61 havde noget lyseblåt linoleums lignende beklædnings noget fra vindue til gulv. De 2 vogne havde heller ikke samme type askebægre i rygerkupeen. C60 havde samme type askebægre som DSBs Cl vogne dog uden ”DSB” indfræsning. C61 havde askebægre som var indbygget i beklædningspladen af en mystisk oval type som jeg ikke har set i andet jernbanemateriel.

I vognbelysningen var der også en forskel, som formentligt stammer fra en ombygning fra omkring 1960. I alt den tid jeg kan huske har vognene haft lysstofrørsbelysning.

I 1974 blev vognene ombygget fra dampopvarmning til varmluftsopvarmning type Werbasto (af samme type som fandtes i Y-togene).

C60 & C61 var hensat fra maj 1968, hvor S-togene gjorde deres indmarch i Hillerød og til ca 1971, hvor Co vognene var udtjente. 4 Co vogne (2553, 2554, 2653 & 2654) samt C41 & C42 blev i denne periode brugt i de lokomotivtrukne tog.

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af UTJ, 10/3 2011, 17:53 (5009 dage siden) @ Peter R

Lidt mere

Desuden husker jeg et par andre ting omkring de vogne.

De var født med el-stik til 24 volt strømforsyning i begge ender.

Vognene kunne nu godt have egenbelysningsanlæg - 24V ledningerne kunne også være af hensyn til DSB's vogne med 65V anlæg, for 60-61 blev leveret på den tid hvor store stammer at DSB 65V vogne kørte i de gennemgående tog.


Beklædningspladerne i kupeerne var ikke i samme farve som i DSBs Cl vogne. C60 havde lys finer beklædning medens C61 havde noget lyseblåt linoleums lignende beklædnings noget fra vindue til gulv. De 2 vogne havde heller ikke samme type askebægre i rygerkupeen. C60 havde samme type askebægre som DSBs Cl vogne dog uden ”DSB” indfræsning. C61 havde askebægre som var indbygget i beklædningspladen af en mystisk oval type som jeg ikke har set i andet jernbanemateriel.

Den ovale type er nok DSB's gamle, som også blev brugt på de samtidige DSB-CL-udgaver.

I vognbelysningen var der også en forskel, som formentligt stammer fra en ombygning fra omkring 1960. I alt den tid jeg kan huske har vognene haft lysstofrørsbelysning.

Oprindelig har vognene nok haft elpærer, som CL-vognene.

I 1974 blev vognene ombygget fra dampopvarmning til varmluftsopvarmning type Werbasto (af samme type som fandtes i Y-togene).

Vognene havde egenvarme oprindelig - sikkert også dampopvarmning. Der er to måder at gøre dette på. Enten ved at dampen opvarmer varmtvandsanlægget når der er damptilslutning eller også med to forskellige rørsystemer (begge dele har DSB brugt på hhv CR- og CXM-vogne). Det var først med ECO-vognene (DK 76-78) at der kunne dampopvarmes i tog fremført af motorlok på HFHJ.


C60 & C61 var hensat fra maj 1968, hvor S-togene gjorde deres indmarch i Hillerød og til ca 1971, hvor Co vognene var udtjente. 4 Co vogne (2553, 2554, 2653 & 2654) samt C41 & C42 blev i denne periode brugt i de lokomotivtrukne tog.

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af neald, 10/3 2011, 17:57 (5009 dage siden) @ Peter R

Så vidt jeg husker var sæderne også blå, men om det kun gælder C 61 erindrer jeg ikke. HFHJ reklamerede iøvrigt kækt med, at der var plads til 3! slanke! personer på hvert sæde ved anskaffelsen i 1949. Jeg er ikke sikker, men mener at have erfaret at tagventilerne var anderledes end på CL. I øvrigt var vognene med i de gennemgående løb til Kh lørdage og søndage lige indtil maj 1968. Jeg mener ganske bestemt, at have kørt med dem i et løb Hundested-Kh i april eller maj 1968, hvor tredje vogn i den gennemgående stamme var B 52. CO vognene kørte ganske rigtigt meget i den periode, og det var ofte i "rene" CO tog, men jeg har også set/kørt med stammer, der var sammensat af både CO/C 60/61/B 53 (mener jeg)/GDS C 42. Jeg kunne spinde mere på dette, men så fjerner vi os mere og mere fra emnet. Med venlig Hilsen Niels Carlsen

Avatar

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/3 2011, 19:13 (5009 dage siden) @ neald

Så vidt jeg husker var sæderne også blå, men om det kun gælder C 61 erindrer jeg ikke. HFHJ reklamerede iøvrigt kækt med, at der var plads til 3! slanke! personer på hvert sæde ved anskaffelsen i 1949. Jeg er ikke sikker, men mener at have erfaret at tagventilerne var anderledes end på CL. I øvrigt var vognene med i de gennemgående løb til Kh lørdage og søndage lige indtil maj 1968. Jeg mener ganske bestemt, at have kørt med dem i et løb Hundested-Kh i april eller maj 1968, hvor tredje vogn i den gennemgående stamme var B 52. CO vognene kørte ganske rigtigt meget i den periode, og det var ofte i "rene" CO tog, men jeg har også set/kørt med stammer, der var sammensat af både CO/C 60/61/B 53 (mener jeg)/GDS C 42. Jeg kunne spinde mere på dette, men så fjerner vi os mere og mere fra emnet. Med venlig Hilsen Niels Carlsen

Er vi ved at have materiale nok til en lille artikel om disse to vogne? ;-)

--
[image]

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af neald, 11/3 2011, 11:34 (5008 dage siden) @ Tommy Nilsson

Så vidt jeg husker var sæderne også blå, men om det kun gælder C 61 erindrer jeg ikke. HFHJ reklamerede iøvrigt kækt med, at der var plads til 3! slanke! personer på hvert sæde ved anskaffelsen i 1949. Jeg er ikke sikker, men mener at have erfaret at tagventilerne var anderledes end på CL. I øvrigt var vognene med i de gennemgående løb til Kh lørdage og søndage lige indtil maj 1968. Jeg mener ganske bestemt, at have kørt med dem i et løb Hundested-Kh i april eller maj 1968, hvor tredje vogn i den gennemgående stamme var B 52. CO vognene kørte ganske rigtigt meget i den periode, og det var ofte i "rene" CO tog, men jeg har også set/kørt med stammer, der var sammensat af både CO/C 60/61/B 53 (mener jeg)/GDS C 42. Jeg kunne spinde mere på dette, men så fjerner vi os mere og mere fra emnet. Med venlig Hilsen Niels Carlsen


Er vi ved at have materiale nok til en lille artikel om disse to vogne? ;-)

Jeg tror det. Jeg takker for lydhørhed og mange spændende oplysninger. Med venlig Hilsen Niels Carlsen.

HFHJ 60/61 og DSB Cl (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 11/3 2011, 11:49 (5008 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er vi ved at have materiale nok til en lille artikel om disse to vogne? ;-)

Det snerper vel Tommy!

For min part vil jeg runde af med dette foto:

[image]
HFHJ (C) 60 i Hundested, 18.09.1960 (nm).

..... og ét af dens mindre fætre:

[image]
GDS C 41 og 42 i Helsinge, 09.04.1961 (nm).

M.v.h.
Niels

HFHJ 60/61 og DSB Cl (+ 2 fotos)

af L.H. Jensen, 11/3 2011, 12:46 (5008 dage siden) @ Niels Munch

[image]
HFHJ (C) 60 i Hundested, 18.09.1960 (nm).

..... og ét af dens mindre fætre:

[image]
GDS C 41 og 42 i Helsinge, 09.04.1961 (nm).

M.v.h.
Niels

Jeg tillader mig lige for et øjeblik at vende tilbage til endedørene; her ses det tydeligt, at C 60 (og 61) er modificerede CL'er, mens C 41-42 er en ny og mere gennemtænkt konstruktion. Således er endedørene nu enkelte, så de umiddelbart lader sig "betjene" af almindelige mennesker.
Det må have være noget bøvlet at komme gennem dørene på C 60-61 og navnlig få dem ordentligt lukket igen. Brugte man mon kun den ene halvdel? I så fald kunne kun ret slanke personer klemme sig igennem, så der er ikke noget at sige til, at de, som det er oplyst, blev meget lidt brugt ...
Mvh
LH

HFHJ 60/61 og DSB Cl (+ 2 fotos)

af Peter Roland Hansen, 11/3 2011, 12:53 (5008 dage siden) @ L.H. Jensen

Som jeg husker det var endedørene aflåst og overgang kun for togpersonalet.

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af gamle ole, 14/3 2011, 10:09 (5005 dage siden) @ Tommy Nilsson

god ide Tommy!, og måske sammenholdt med de to GDS-fætre? Det ville være flot

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af UTJ, 14/3 2011, 10:17 (5005 dage siden) @ Tommy Nilsson

Den historie påtager jeg mig gerne at banke sammen.....men vi mangler illustrationer af indretningen i C 60/61 og 41/42 - gerne i farve. Når nu vi ikke har vognene i live.......

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af gamle ole, 14/3 2011, 10:25 (5005 dage siden) @ UTJ

:-P meget flot!
Var der noget med de 4 pågældende vogne allerede fra starten havde lysstofrør som indvendig belysning i stedet for glødelamper a la DSB CL? Eller kom det evt først senere?

Avatar

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/3 2011, 12:35 (5005 dage siden) @ UTJ

Den historie påtager jeg mig gerne at banke sammen.....men vi mangler illustrationer af indretningen i C 60/61 og 41/42 - gerne i farve. Når nu vi ikke har vognene i live.......

Super! Så reserverer jeg lidt plads på serveren. :-)
Jeg kan evt. bidrage med et par små tegninger.

--
[image]

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af gamle ole, 14/3 2011, 12:53 (5005 dage siden) @ UTJ

Med til historien hører vel også at det var ret ensestående med leverancen til HFHJ og GDS (og vist nok 2 til vestpå) af nye stålboggievogne til privatbanerne. Det var vel første og sidste gang dette skete-bortset måske fra OHJ i 60rne-og bortset fra at nogle de overlevende privatbaner sidenhen nærmest druknede i gammelt DSB-materiel.
Hidtil bestod personvognsmateiel som oftest jo af to-akslede træbeklædte personvogne, med få undtagelser

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af Ole M. Nielsen ⌂, 14/3 2011, 13:30 (5005 dage siden) @ UTJ

Den historie påtager jeg mig gerne at banke sammen.....men vi mangler illustrationer af indretningen i C 60/61 og 41/42 - gerne i farve. Når nu vi ikke har vognene i live.......

Jeg kan bidrage med følgende Scandia-fotos fra JMJK's arkiv.

[image]

[image]

[image]


Og så et par interiør-billeder som jeg ikke har bekræftelse på at de stammer fra GDS eller HFHJ-vognene.

[image]

[image]

[image]

[image]

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af L.H. Jensen, 14/3 2011, 13:38 (5005 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Den historie påtager jeg mig gerne at banke sammen.....men vi mangler illustrationer af indretningen i C 60/61 og 41/42 - gerne i farve. Når nu vi ikke har vognene i live.......

Og NU starter så en ny diskussion - for alle interiørbillederne viser jo 2+3 sædeopstilling!
Men det er jo allerede for mange dage siden blevet oplyst, at een af forskellene på HFHJs vogne og DSBs CL netop var den anderledes sædeopstilling, 2+2 (eller 3+3 "tynde") ...
Spændende, spændende - mon ikke forskningen bliver ved længe nok til, at jeg også kan nå at finde mine billeder fra sensommeren 1978 frem og få dem scannet?
:-)
Mvh
LH

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af UTJ, 14/3 2011, 13:53 (5005 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jeg tror at nogle af interiørbillederne viser HP CL 30 - den havde toilettet ved vognens midte. Billedet fra endeperronen kan godt være en af Gribskovbanens vogne.

Til den anden (gamle) Ole, så bliver historien ikke en gentagelse af historien om (de få) stålvogne til privatbanerne. Lad os være lokale dennegang med kikkerten rettet mod Nordsjælland......

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af gamle ole, 16/3 2011, 07:27 (5003 dage siden) @ UTJ

Helt enig! :-)

Avatar

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/3 2011, 07:47 (5003 dage siden) @ gamle ole

Helt enig! :-)

Hej Ole
Du bør vende dig til at huske at citere den tekst, du kommenterer. Vi andre læser kun "Helt enig!" og er nødt til at gå baglæns i tråden, hvis vi skal finde ud af, hvad det er, du er enig i.

--
[image]

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af Søndenfjords, 16/3 2011, 08:01 (5003 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Ole
Du bør vende dig til at huske at citere den tekst, du kommenterer.

Hej Tommy
Du bør vænne dig til at skrive "vænne dig" i stedet for "vende dig" ;-)
mvh
Søndenfjords

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af UTJ, 16/3 2011, 08:07 (5003 dage siden) @ Søndenfjords

Hej Ole
Du bør vende dig til at huske at citere den tekst, du kommenterer.


Hej Tommy
Du bør vænne dig til at skrive "vænne dig" i stedet for "vende dig" ;-)
mvh
Søndenfjords

Og jeg skal nok se at få skrevet vores fælles bidder sammen til en tekst ;-)

HFHJ 60/61 og GDS 41/42 (skitser)

af Niels Munch, 16/3 2011, 10:21 (5003 dage siden) @ UTJ

Og jeg skal nok se at få skrevet vores fælles bidder sammen til en tekst ;-)

Som et beskedent supplement har jeg gravet mine ubehjælpsomme og udaterede skitser af omhandlede vognes indretning frem:

[image]

Skitserne stammer formentlig fra en gang i tresserne og blev aldrig rentegnet.


Til UK-Modeller's "Temahæfte 3" om DSBs litra CL m.fl. (1984, ISBN 87-88485-02-1) tegnede jeg senere bl.a. disse:

[image]
HFHJ (C) 60 - 61 og GDS C 41 - 42 (tegn. nm 1984).

M.v.h.
Niels

HFHJ 60/61 og GDS 41/42 (skitser)

af OJK37, 16/3 2011, 13:32 (5003 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.
Jeg anede ikke, at det var dig, der stod bag tegningerne i UK-hæftet; hvor har du lært at tegne???
Nå, men din tegning er basis for min model, dog med den lille modifikation, at tagventilerne ikke sad symetrisk! Jeg fik billeder fra HGC og JBP af vognen, hvor jeg opdage den lille detalje.[image]
foto: OJK

HFHJ 60/61 og GDS 41/42 (skitser)

af UTJ, 16/3 2011, 13:59 (5003 dage siden) @ OJK37

Hej Niels.
Jeg anede ikke, at det var dig, der stod bag tegningerne i UK-hæftet; hvor har du lært at tegne???
Nå, men din tegning er basis for min model, dog med den lille modifikation, at tagventilerne ikke sad symetrisk! Jeg fik billeder fra HGC og JBP af vognen, hvor jeg opdage den lille detalje.[image]
foto: OJK

Hvad med bemalingen. Har du billeder af vognen(e) med hvid stribe og "GDS" eller kom den hvide stribe samtidig med "GRIBSKOVBANEN"?

GDS C41 og C42 (2 billeder)

af Svend, 16/3 2011, 16:24 (5003 dage siden) @ UTJ

Det kunne jo være anledningen til at vise to billeder fra Hillerød 1964. Kvaliteten (eller mangel på samme) skyldes kameraet: Kodak Instamatic.

[image]
GDS C41 Hillerød 1964 ©SBJ


[image]
GDS M?-C42-M? Hillerød 1964 ©SBJ

--
Svend

GDS C41 og C42 (2 billeder)

af gamle ole, 17/3 2011, 05:53 (5002 dage siden) @ Svend

et afledet spørgsmål pga de fine fotos: hvor udbredt var det mon med Trangelmotorvogne som trækkraft for c41 og 42? (formodentlig kunne M1 og 2 vel dårligt nok trække dem? så der var som på billest M3,4 og 5?)
husker ikke selv at have set Triangel som trækkraft til de 2 vogne

GDS M4-C42-M3

af UTJ, 17/3 2011, 06:30 (5002 dage siden) @ Svend

[image]
GDS M4-C42-M3 Hillerød 1964 ©SBJ

Den forreste er M 3 og bageste mellem personvognene, M 4. Mon ikke M 5 var ude af spillet og på vej til at blive pillet fra hinanden?

GDS C41 og C42 (2 billeder)

af Niels Munch, 17/3 2011, 06:41 (5002 dage siden) @ Svend

Herlige billeder!

Lørdag, den 11. april 1964 var jeg netop passager i et GDS-tog med denne - vist ikke ualmindelige - oprangering. Mit mål var at fotografere hensatte lokomotiver i Kagerup, hvorfor jeg ikke ofrede film på "mit tog" :-( .

Mit første møde med GDS var i sommeren 1957, hvor et "stort lørdagstog" var oprangeret med 2 x (3-akslet M + Triangel C + sort D), og forspændt denne "dobbeltstamme" var lok nr. 11 Hillerød-Kagerup. Dengang ejede jeg intet fotoapparat.....

M.v.h.
Niels

GDS C41 og C42 (2 billeder)

af UTJ, 17/3 2011, 06:50 (5002 dage siden) @ Niels Munch

Herlige billeder!

Lørdag, den 11. april 1964 var jeg netop passager i et GDS-tog med denne - vist ikke ualmindelige - oprangering. Mit mål var at fotografere hensatte lokomotiver i Kagerup, hvorfor jeg ikke ofrede film på "mit tog" :-( .

Mit første møde med GDS var i sommeren 1957, hvor et "stort lørdagstog" var oprangeret med 2 x (3-akslet M + Triangel C + sort D), og forspændt denne "dobbeltstamme" var lok nr. 11 Hillerød-Kagerup. Dengang ejede jeg intet fotoapparat.....

Men var det ikke dig som også har fotograferet PC 229 med bremsehus i Kagerup i 1959, eller husker jeg forkert? Så du har været i Kagerup i både 1959 og 1964 (og sikkert mange andre gange.....) ;-)

GDS C41 og C42 (2 billeder)

af OJK37, 17/3 2011, 08:57 (5002 dage siden) @ UTJ

Det er min fornemmelse, at M 3-5 har været trækkraft gennem flere år. Mit vinterbillede af denne oprangeringen er dateret 20.03.63. [image]
foto: OJK
Ole-Jørn

GDS C41 og C42 (2 billeder)

af gamle ole, 17/3 2011, 12:25 (5002 dage siden) @ OJK37

Men tror I at de gamle "små" M1 og M2:-) kunne trække C41 og 42. Eller har nogen måske ligefrem billeder af det? (har indtil nu aldrig set det live eller på foto)

HFHJ 60/61 og GDS 41/42 (skitser)

af Niels Munch, 16/3 2011, 19:56 (5002 dage siden) @ OJK37

Fin model, Ole-Jørn!

Den asymmetriske placering af tagventilerne skyldes givetvis, at skillerummet mellem de 2 kupéer ikke er placeret i vognens midte. Der var blot ingen synlige ventiler på mine fotos :-| !

Selv byggede jeg for maaaange år siden HFHJ 60 - af 2 stk. LONG CD-vogne, der blev ombastlet til en CL i skalalængde, men med ét vindue for lidt, da CD'ens "kupémodul" er bredere end CL-vognens.....

Især OBJs fine tegninger i MODELBANE-Nyt appellerede voldsomt til mig, og en ældre fætter, der dengang just havde gået på teknisk skole, lærte mig tuschtegneriets grundbegreber ;-) .

M.v.h.
Niels

HFHJ 60/61 og GDS 41/42 (skitser)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/3 2012, 13:27 (4640 dage siden) @ Niels Munch

Og jeg skal nok se at få skrevet vores fælles bidder sammen til en tekst ;-)


Som et beskedent supplement har jeg gravet mine ubehjælpsomme og udaterede skitser af omhandlede vognes indretning frem:

[image]

Skitserne stammer formentlig fra en gang i tresserne og blev aldrig rentegnet.


Til UK-Modeller's "Temahæfte 3" om DSBs litra CL m.fl. (1984, ISBN 87-88485-02-1) tegnede jeg senere bl.a. disse:

[image]
HFHJ (C) 60 - 61 og GDS C 41 - 42 (tegn. nm 1984).

M.v.h.
Niels


-------------

... og hvordan ser de så ud "oppefra":

Med udgangspunkt i Niels Munchs skitser, har jeg i formidagens (og gårsdagens) forløb forsøgt at følge lidt op på sædeinddelingerne, toiletterne, evt. tjenestekupéer, "skorstene" m.v.

[image]

Der er sikkert glemt noget --det er derfor skitserne bliver lagt ud til "korrektur":-)

Lad mig høre, hvad jeg har glemt, inden skitserne optages på hj.siden. (F. eks: Dørplaceringer er ikke glemt, men ikke tilstrækkelig kendte.)

(Jeg ved godt, at OMB-vognen ikke er med, men her mangler jeg endnu flere oplysninger, --så de der ved noget er velkomne på "banen"


Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

HFHJ 60/61 og GDS 41/42 (skitser)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/3 2012, 14:22 (4640 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 13/3 2012, 14:43


... og hvordan ser de så ud "oppefra":

Med udgangspunkt i Niels Munchs skitser, har jeg i formidagens (og gårsdagens) forløb forsøgt at følge lidt op på sædeinddelingerne, toiletterne, evt. tjenestekupéer, "skorstene" m.v.

[image]

Der er sikkert glemt noget --det er derfor skitserne bliver lagt ud til "korrektur":-)

Lad mig høre, hvad jeg har glemt, inden skitserne optages på hj.siden. (F. eks: Dørplaceringer er ikke glemt, men ikke tilstrækkelig kendte.)

(Jeg ved godt, at OMB-vognen ikke er med, men her mangler jeg endnu flere oplysninger, --så de der ved noget er velkomne på "banen"


Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

-----------------


Ja, --der var allerede den første fejl/forglemmelse (som jeg selv nåede at opdage): HFHJ og HP har dobbelte "gavldøre" / overgangsdøre på perronerne ! ! !

BEMÆRK: Der er kun tale om ikke-målfaste indretningsskitser ! ! !


Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

Avatar

HFHJ 60/61 og GDS 41/42?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/3 2011, 08:49 (5003 dage siden) @ Søndenfjords

Hej Ole
Du bør vende dig til at huske at citere den tekst, du kommenterer.


Hej Tommy
Du bør vænne dig til at skrive "vænne dig" i stedet for "vende dig" ;-)
mvh
Søndenfjords

Min dansklærer vænner sig i sin grav...

--
[image]

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af Ole Wedel Nielsen, 11/3 2011, 11:45 (5008 dage siden) @ Peter R

Hensat 1968 til 1971???? C60 og C61??? Jeg husker de år fra min barndom hvor jeg ofte kørte med min fader i tog 43, hvor toget altid bestod af en DK(tidligere ECO) og enten C41+C42 eller C60 og C61!! Har ingen fotobeviser men ved det er rigtigt. C41 og C42 blev ved S-togets komme og de gennemgående togs exit udlånt til HFHJ. C42 blev efter ommaling påført begge baners logo, mens, C41 bibeholdt "GDS C41"

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af UTJ, 11/3 2011, 11:53 (5008 dage siden) @ Ole Wedel Nielsen

Hensat 1968 til 1971???? C60 og C61??? Jeg husker de år fra min barndom hvor jeg ofte kørte med min fader i tog 43, hvor toget altid bestod af en DK(tidligere ECO) og enten C41+C42 eller C60 og C61!! Har ingen fotobeviser men ved det er rigtigt. C41 og C42 blev ved S-togets komme og de gennemgående togs exit udlånt til HFHJ. C42 blev efter ommaling påført begge baners logo, mens, C41 bibeholdt "GDS C41"

Og dog - jeg har set et billede hvor der stod "HFHJ" på enten C 41 eller 42 inden ommalingen og efter de havnede på Hundestedbanen. Men vognene tilhørte GDS A/S helt til udrangeringen.

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af Ole Wedel Nielsen, 11/3 2011, 12:06 (5008 dage siden) @ UTJ

Ja nu du siger det. Der dukker et billede op i min elefanthukommelsen af C42 inden ommalingen. Den var stadig brun, og der stod ganske rigtigt HFHJ C42. Men....
Skiltet med HFHJ var blot en plade sat ovenpå det oprindeligt påmalte GDS..
Snart blev C42 ommalet i HFHJ design og fik førnævnte "look".

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af UTJ, 11/3 2011, 12:13 (5008 dage siden) @ Ole Wedel Nielsen

Ja nu du siger det. Der dukker et billede op i min elefanthukommelsen af C42 inden ommalingen. Den var stadig brun, og der stod ganske rigtigt HFHJ C42. Men....
Skiltet med HFHJ var blot en plade sat ovenpå det oprindeligt påmalte GDS..
Snart blev C42 ommalet i HFHJ design og fik førnævnte "look".

Njaaaah. Der stod nu ikke "GDS" på vognene i 1960'erne, men "Gribskovbanen"............

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af Ole Wedel Nielsen, 11/3 2011, 12:18 (5008 dage siden) @ UTJ

Prøv at kigge på Niels'es billeder fra lidt siden. Der står GANSKE TYDELIGT GDS under vinduerne. Måske står der Gribskovbanen oven over vinduerne. Det kunne se sådan ud.
Kig selv.
Ole

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af UTJ, 11/3 2011, 12:33 (5008 dage siden) @ Ole Wedel Nielsen

Prøv at kigge på Niels'es billeder fra lidt siden. Der står GANSKE TYDELIGT GDS under vinduerne. Måske står der Gribskovbanen oven over vinduerne. Det kunne se sådan ud.
Kig selv.
Ole

Ja - det var den oprindelige bemaling fra 1954. Senere skrev man "Gribskovbanen" helt ud (det gjorde man også på mange af skinnebusserne. Tror det skete omkring 1961/62.

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af Peter Roland Hansen, 11/3 2011, 12:46 (5008 dage siden) @ UTJ

samt på GDS L1 -

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af neald, 11/3 2011, 20:15 (5007 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej, hvad angår GDS C 42 kørte den fra ca. 1965 ell. 66 ofte som lokalvogn i de gennegående søndagsaftensløb mod Hillerød, hvor den - med DK - vognen og lokomotivet retunerede til Hundested i et lokalt løb efter at have afleveret de gennemgående vogne i Hillerød. Vognen var ganske rigtigt uomlakeret og omlitreret v. h. a. den nævnte påskruede plade med bogstaverne HFHJ skruet oven på bogstaverne GDS. Da den blev omlakeret i creme/rød 1972 havde den stadig litra stående midt på vognsiden, men ejendomsmærke på "Y - togsmaner" stående til venstre på vangen: GDS-HFHJ. Det var den eneste af personvognene, der var litreret sådan. C 41 var omlakeret i creme/rød nogle år før og havde som eneste personvogn den røde farve trukket helt op til tagkanten i endegavlene. DK - vognene havde også denne type lakerering. Vh Niels C.

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af gamle ole, 14/3 2011, 10:04 (5005 dage siden) @ Niels Munch

-og kan det passe at de havde en skrigende plasticfarve i lysegrøn på sæderne, eller var detb bGDS-boggievognene?

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen?

af gamle ole, 14/3 2011, 10:01 (5005 dage siden) @ Søndenfjords

Det som jeg umiddelbart husker, var at de jo ikke havde harmonikaer (og jeg husker dem mht farver i den ældste version, at det var den karakteristiske HFHJ-tre-farve)

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen? + 4 fotos

af Niels Kroyer, 19/3 2011, 11:01 (5000 dage siden) @ gamle ole

Her er mit bidrag til historien om GDS's staalvogne som jeg fotograferede i Hundested i 1978 og 1983 i HFHJ's husfarver (beklager de lidt falmede farver som nok skyldes flere aars ophold i tropperne):
[image]
GDS C 41 i Hundested 13 August 1978 (Niels Kroyer)
[image]
GDS C 42 i Hundested 13 August 1978 (Niels Kroyer)
[image]
GDS C 41 i Hundested 30 Juni 1983 (Niels Kroyer)
[image]
GDS C 42 i Hundested 30 Juni 1983 (Niels Kroyer)

HFHJ 60/61 og DSB Cl - hvad var forskellen? + 4 fotos

af Niels Munch, 20/3 2011, 07:15 (4999 dage siden) @ Niels Kroyer

Her er mit bidrag til historien om GDS's staalvogne som jeg fotograferede i Hundested i 1978 og 1983 i HFHJ's husfarver (beklager de lidt falmede farver som nok skyldes flere aars ophold i tropperne):

Hej Niels,

Mange tak for dit bidrag! Her ser man netop forskellen i bemalingen mellem de 2 "re-designede" GDS-stålvogne. Jeg har kun billeder af dem indlemmet i loktrukne tog på HFHJ.

Bedste hilsener Downunder
Niels

Farver på HFHJ personvogne

af Søndenfjords, 12/7 2011, 08:16 (4885 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Søndenfjords, 12/7 2011, 08:28

En læser gør vrøvl over, at der i databasen står, at HFHJ C 60 og HFHJ C 61 blev malet beige/rød i 1975.
Vor læser skriver følgende:

HFHJ C 60
Leveret i brun. Ommalet 1958-50 i beige/rød. Nymalet ca. 1974 i beige/rød.

HFHJ C 61
Leveret i brun. Ommalet 1958-50 i beige/rød. Ommalet 1975 i Y-togs orange med hvidt tag.

Kan andre bekræfte dette evt. med billeder?

Nu da C60 og C61 kommer i model bliver spørgsmålet aktuelt igen:
Fandt vi nogensinde ud af, hvornår de to vogne blev malet om i beige og rød med den blå stribe?
Åbenbart ikke, for i databasen står der stadig, at det først skete i 1975.
Men længere oppe i denne tråd har Niels Munch (den 11. marts 2011) bidraget med et foto i den bemaling fra 1960.

Farver på HFHJ personvogne

af Søndenfjords, 13/7 2011, 07:57 (4884 dage siden) @ Søndenfjords

En læser gør vrøvl over, at der i databasen står, at HFHJ C 60 og HFHJ C 61 blev malet beige/rød i 1975.
Vor læser skriver følgende:

HFHJ C 60
Leveret i brun. Ommalet 1958-50 i beige/rød. Nymalet ca. 1974 i beige/rød.

HFHJ C 61
Leveret i brun. Ommalet 1958-50 i beige/rød. Ommalet 1975 i Y-togs orange med hvidt tag.

Kan andre bekræfte dette evt. med billeder?


Nu da C60 og C61 kommer i model bliver spørgsmålet aktuelt igen:
Fandt vi nogensinde ud af, hvornår de to vogne blev malet om i beige og rød med den blå stribe?
Åbenbart ikke, for i databasen står der stadig, at det først skete i 1975.
Men længere oppe i denne tråd har Niels Munch (den 11. marts 2011) bidraget med et foto i den bemaling fra 1960.

Fandt lige et billede til i denne tråd, denne gang fra 1968:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=12499

Farver på HFHJ personvogne

af nielsc @, Frb., 16/10 2011, 20:31 (4789 dage siden) @ Søndenfjords

Hej.

Ommalingen af C 60/61 har fundet sted efter 1957. I een af Niels Jensen mange bøger er der et billede af HFHJ No 9 under indkørsel til Hillerød 1957, hvor første vogn efter maskinen er C60/61 i brun. Chokoladebrun for at være helt nøjagtig. M8, B53, D73 havde også denne farve. Se bl.a. billede i MM7 m. M8 på Hillerød st. fra 1958. I stammen ses også en CL vogn ell. C60/61 i org. farver. DSB CL kørte nogle gange lokalt på HFHJ. Jeg vil tro, at de blev ommalet i 1958 samtidig med M8 og anskaffelsen af M9 og M10 .Alternativt 1959.
Eneste ommalede før 1958 var D71, C5/7 C28, D71 samt skinnebusmat. Den blå midterstribe kan måske være afledt af H(F)HJ`s skorstensbånd på damplokomotiverne. Rød, hvid , blå. Dette er gisninger.
Bem. at i hvertfald nogle af skinnebusserne havde en lysere blå midterstribe.
Se også præDJK-uflugt reportage i Modelbanenyt 1960.

Farver på HFHJ personvogne

af gamle ole, 16/10 2011, 21:38 (4788 dage siden) @ nielsc

Ja men så vidt jeg husker, og vist også omtalt i tråden, var en eller flere Kulhmancars også brune inden ommaling.


Ole

Farver på HFHJ personvogne

af nielsc @, Frb., 16/10 2011, 22:03 (4788 dage siden) @ gamle ole

Ja men så vidt jeg husker, og vist også omtalt i tråden, var en eller flere Kulhmancars også brune inden ommaling.


Ole

Hej Ole.
B52/54/55 var brune grundet lakeret teakliste- (52) ell. ditto fyrrebeklædning (54/55).

MvH NielsC

Farver på HFHJ personvogne

af gamle ole, 17/10 2011, 14:22 (4788 dage siden) @ nielsc

Tak, idet dog mindst en eller måske flere blev rød/blå/gul til sidst.

Ole

Farver på HFHJ personvogne

af Svend, 17/10 2011, 14:41 (4788 dage siden) @ gamle ole

Tak, idet dog mindst en eller måske flere blev rød/blå/gul til sidst.

I må selv slås om nummeret på denne vogn.....

[image]
Foto: SBJ

--
Svend

Farver på HFHJ personvogne

af gamle ole, 17/10 2011, 14:46 (4788 dage siden) @ Svend

Fint!. Så er det dokumenteret. Tja, der er jo kun 3 muligheder.


Ole

Farve på HFHJ personvogn B 52

af Svend, 17/10 2011, 20:21 (4788 dage siden) @ gamle ole

Fint!. Så er det dokumenteret. Tja, der er jo kun 3 muligheder.


Du kan udelukke de to..... billedet viser B 52
Desværre kan jeg ikke uploade et udsnit af billedet lige p.t. (fejl på jernbanen.dk?)

--
Svend

Farve på HFHJ personvogn B 52

af nielsc @, Frb., 18/10 2011, 03:50 (4787 dage siden) @ Svend

Fint!. Så er det dokumenteret. Tja, der er jo kun 3 muligheder.


Du kan udelukke de to..... billedet viser B 52
Desværre kan jeg ikke uploade et udsnit af billedet lige p.t. (fejl på jernbanen.dk?)

Hej

Det er nemlig B52, der løber bagest. Kørte med den så sent som i maj 1968. B54 fik også en omgang gennem malerværkstedet som den første af de tre Kuhlmancars, mens B55 forblev lakeret. Se diverse gode fotos i andre tråde om Frederiksværkbanen.
Det betyder, at B52 ikke blev henstillet i Ørby i 1967, som der står i mat.fortegnelsen. Den var i drift indtil 1970.


Mange hilsner Nielsc.

Farve på HFHJ personvogn B 52

af Svend, 18/10 2011, 09:22 (4787 dage siden) @ nielsc

Beviset (nu lykkedes det endelig at uploade billedet):

[image]

[image]
Lyngby 1968 - Foto: SBJ

--
Svend

Farve på HFHJ personvogn B 52

af gamle ole, 18/10 2011, 14:05 (4787 dage siden) @ Svend

Ja minsanten! Og så kommer det gode sp: Nåede de to andre også at blive malet i de aut. HFHJ-farver? Jeg mener at ihvertfald een af dem ikke blev det?

Ole

Farve på HFHJ personvogn B 52

af Steff, 18/10 2011, 17:46 (4787 dage siden) @ gamle ole

Godeftermiddag!

Ved egentlig ikke om jeg bidrager eller det modsatte m.h.t. farver på HFHJ vognmateriel, ka´ ik´ lige finde ud af hvor I er henne - har nok ikke læst grundigt nok - men her er to billeder fra en bunke billeder et lille sydsjællandsk blad har fået i sin tid.

[image]
HFHJ 51 i Hundested, fotograf Jens Gulbæk Christensen.

[image]
HFHJ C 23, fotograf A. Hansen. Med forbehold for nummeret, lidt svært at læse.

--
Steffen Dresler

Farve på HFHJ personvogn B 52

af erik andersen @, 18/10 2011, 20:49 (4787 dage siden) @ Steff

Det sidste billede er HFHJ C.28 (ex.NPMB M.9 / LNJ M.6 )

Med venlig hilsen

Erik Andersen

Avatar

Farve på HFHJ personvogn B 52

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/10 2011, 21:38 (4786 dage siden) @ erik andersen

Hvis der skal rettes noget i databasen på baggrund af denne kilometerlange tråd, så modtager jeg det gerne pr. mail, da jeg forlængst har tabt overblikket.

--
[image]

Farve på HFHJ personvogn B 52

af Steff, 18/10 2011, 22:23 (4786 dage siden) @ erik andersen

Go´aften Erik!

Tak for rettelsen, så blev jeg det klogere på privatbanerne:-). Nå, glæder mig at se, at også Tommy har tabt tråden;-)

Fortsat god aften til alle!

--
Steffen Dresler

Farve på HFHJ personvogn B 52

af nielsc @, Frb., 19/10 2011, 01:11 (4786 dage siden) @ Steff

Go´aften Erik!

Tak for rettelsen, så blev jeg det klogere på privatbanerne:-). Nå, glæder mig at se, at også Tommy har tabt tråden;-)

Fortsat god aften til alle!

Hej alle

Der er ikke noget at sige til, at overblikket forsvinder. Men ommalingen af HFHJ boggievognene er nogenlunde som følger: B51, B53, B54, C60/61 i 1958/59/60. B52 i 1964. B50 og B55 blev aldrig ommalede. C28 på steffs billede var den eneste ikke- boggievogn der blev ommalet. Her ses bort fra postvognsmateriellet. Det er en anden historie.

MvH nielsc

Avatar

Farver på HFHJ personvogne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/10 2014, 11:39 (3683 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har genfundet denne kilometerlange tråd og forsøgt at samle alle oplysninger om ommaling fra brun til beige/rød i denne liste:

B 50: Ej ommalet?
B 51: Ommalet 1959/60.
B 52: Ommalet 1964.
B 53: Ommalet 1959.
B 54: Ommalet 1959/60.
B 55: Ej ommalet.
C 41: Brun 1961. Beige/rød 1978.
C 42: Brun 1966. Beige/rød 1978.
C 60: Ommalet 1958.
C 61: Ommalet 1958.
D 73: Beige/rød 1970.
D 75: Beige/rød 1965.
DK 76: Ommalet 1963.
DK 77: Ommalet 1963.
DK 78: Ommalet 1964.

Passer årstallene og hvem kan hjælpe med ommalingsår for C 41-42, D 73 og D 75?

--
[image]

Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere
ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak