Fremtidens Tog - Togvalg (Trafikpolitik)
Som det fremgår lidt af ovennævnte diskussion, så bliver valg af tog hurtigt en sammenligning mellem de enkelte produkter. Dette niveau er vi slet slet ikke nået til i Danmark endnu. Valget af tog, vil afhænge af, hvilke togtyper man vil have. En TWINDEXX Express vil næppe komme i direkte konkurrence med en Stadler Flirt. Det er pærer og bananer.
Ethvert godt køb starter med, at køberen på forhånd ved, hvilke produkter han vil vælge imellem til slut.
Derfor skal det først klarlægges, hvor mange togtyper, der skal anskaffes, og hvordan disse togtyper skal anvendes. Når det endelig udbud kommer frem, vil det ofte være "dagsformen", der bliver afgørende. Hvem har det bedste tog på de valgte parametre, hvem accepterer kontraktbetingelserne, hvem har ledig kapacitet på fabrikkerne, hvem stiller bedste finansieringsmodel osv osv.
Hvis vi meget generelt og absolut uden sammenligning med DSBs Fremtidens Tog forestiller os et udbud, vil dette bestå af en række krav indenfor 5-6 hovedområder. For eksemplets skyld kan disse områder være:
Anskaffelsespris
Præsentation af tilbuddet
Teknisk Løsning
Kontraktbetingelser
Driftsomkostninger
Hvis hvert punkt vægter 20% af den samlede score, og der er 5 leverandører der ansøger, så er nedenstående scenarier set i de senere år i Europa:
1: Vinderen har laveste anskaffelsespris men højeste Driftsomkosninger og dårligste tekniske løsning
2: Vinderen har bedste score på præsentation og kontraktbetingelser men er nummer 3 eller 4 på de øvrige
3: Vinderen har højeste anskaffelsespris men laveste driftsomkostninger
...og sådan kan man fortsætte med mange kombinationsmuligheder. Det vurderes generelt at op mod 20% af vinderne i EU-udbud ikke er i top 3 på Teknisk løsning eller driftsomkostninger. Samtidig kan man få et helt andet resultat, hvis man istedet for 20% til hver giver et kriterie 18% og et andet 22% vægtning.
Så det er et meget grundigt forarbejde DSB skal igennem, hvor de på forhånd skal definere for sig selv, hvilke tog de vil vælge imellem. Herunder om det skal være enkeltdækkere (billige) eller dobbeltdækkere (billigere pr plads). Bagageplads er generelt ikke et problem i Danmark - slet ikke, da de fleste IC/Lyntog som eskrevet andetsteds indgår i regionaltrafikken herhjemme. Med vækstpotentialet indenfor Jernbanen i Danmark, vil et valg udelukkende af enkeltdækkere genstarte diskussionen om en ny Hovedbanegård i København. Timemodellen har som forudsætning at der anskaffes dobbeltdækkertog til trafikken øst for Odense. Helt generelt giver Timemodellens infrastruktur (baseret på dobbeltdækkermateriel) mulighed for med 48% flere siddepladser i det rullende materiel, at køre 70% flere afgange med 100% flere passagerer for samme statslige betaling som i dag. Men det er en helt anden diskussion.
I de senere uger, er der afgjort tre større udbud på enkeltdækker 160-200 km/t el-togsæt:
Holland har valgt Alstom Coradia i en 200 km/t version og i Stuttgart har flere strækninger været i udbud i to "Pakker", hvor operatørerne der bød skulle stille med tog. Derfor var der seks operatører, der gennemførte udbud på nye tog, inden operatørerne bød på selve trafikken. I 5 af de seks udbud vandt Bombardier Talent 2 (3), mens Stadler FLIRT vandt det sidste.
Enkeltdækker regionaltog tilbydes af Siemens, Bombardier, Alstom, Stadler, Skoda og CAF (samt Ansaldobreda og NEWAG i visse tilfælde også).
Mvh
Lasse
Bombardier