Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)
Så efter alle disse fine indlæg: Hvilket tog egner sig bedst til Danmark?
Mvh Bent
IMO....Twindexx express suppleret med Twindexx Vario?? (og sidstnævnte matcher de nuværende DD-vogne)
eller.... Staedler Flirt til 200 km/t over hele linjen?
DB ICx ville måske være lidt som at skyde gråspurve med kanoner??
MVH
Mikael
Stadler Flirt vil faktisk passe rigtig godt som DSB's nye flagskib. Man kan bestille det i to versioner med fjerntogsindretning med få døre (en dobbeltdør pr. vogn) og en regionaltogsindretning med flere døre til fx. regionaltog (Randers)-Aarhus-Fredericia-Esbjerg og til at supplere DSB's eksisterende Twindexx Vario på Sjælland. Fx. kan hurtigtogene fra Kalundborg og Nykøbing F køre med Flirt togsæt.
Dobbeldækkertog i fjerntrafikken har en del ulemper som dels begrænser kapaciteten og brugervenligheden. I endækkertog kan man have bagagen på bagagehylder over sæderne ligesom i IC3, mens man i dobbeltdækkertog bliver nød til at fjerne sæder for at sætte bagagereoler op. Det er ikke særligt praktisk idet man mister kapacitet og passagere har ikke mulighed for at holde øje med bagagen.
Det er også upraktisk at man i Twindexx Express kun kan skifte vogn på overetagen og at der generelt er mange trapper i dobbeltdækkere hvor der skal bakses med tunge kufferter.
Der er egentlig ikke brug for dobbeltdækkertog i den danske fjerntrafik. Alle fjerntogsperronerne på de større stationer mellem København og Aalborg er på over 300 meter og hvis vi tager MTR Express' FLIRT 3 togsæt som eksempel så er de 105 meter lange med 6 vogne og 244 sæder pr. togsæt. Det vil så være muligt at koble op til 3 togsæt ud af København med 732 siddepladser. Så kan man også stadig foretage driftskoblinger for når pendlerekspressen 16:00 er nået til Aarhus så er behovet nok lidt mindre det sidste stykke mod Aalborg hvor man så kan nøjes med de 244 pladser.
--
Mvh Anders