Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)
Sådan som planen er nu er at der indkøbes og leveres 26 ellokomotiver i 2019 til de sjællandske regionaltog og evt. til at fremføre internationale tog sandsynligvis København-Hamburg over Fyn/Jylland.
Det er hvad DSB selv har sagt.Der vil så nok stadig blive en del af de nyeste ME lokomotiver i drift i nogle år frem mens de ældste udrangeres i 2019/20.
Man forventer også at kunne indsætte markant flere IC4 på både Syd- og Nordvestbanen i nærmeste fremtid for at kunne frigive dobbeltdækkerstammer til Slagelse-Østerport-(Helsingør) systemet der skal afgive IR4 til Esbjerg-Østerport systemet.Der er faktisk også kun et regionaltogssystem i Tyskland der kører hurtigere end 160 km/t (selvom infrastrukturen tillader højere hastigheder) og det er Nürnberg-München-Express. Så det er ikke givet at selvom man kan køre 200 km/t så kommer regionaltogene til det.
Sandt nok. Nye regionaltog på Sjælland er som sådan ikke strengt nødvendige de næste 5-15 år. Men skal man realisere virkelig spændende pendlerrejsetider til/fra Næstved, Nyk. F, Holbæk og Kalundborg mv., skal der mere end 160 km/t til. Det forudsætter dog, at nogen kan se fidusen i at købe samme litra (200-230 km/t) til både superlyn, lyn, IC og regional øst. Ifølge Lasse er prisforskellen slet ikke så stor. Ser man på vedligeholdelses- og uddannelsessynergier burde disse også være til at få øje på, hvis man vælger et enkelt 200-230-litra. Dobbeltdækkervogne, nye (såvel diesel som el-)lokomotiver og en række togsæt er blot med til at fastholde DSB med en uhomogen, ufleksibel og dyr flåde. Medmindre IC4 kan løfte 200 km/t-opgaven. Så kan man godt vente en del år endnu på flere eltog. Hvis altså man fortsat kan leve med at køre en masse diesel under el.
Hvis man kan få 2xIC4 eller IR4/IC3 til at køre hurtigtogene fra Kalundborg og Nykøbing F til København med 180-200 km/t og dobbeltdækkerene til stoptogene og Slagelse systemet der har mange stop undervejs så vil man have en fornuftig flåde indtil man så skal udskifte alle regionaltogene.
Dd vogne kommer snart helt væk fra Ringsted systemet da brugerne ikke vil ha dem så fra k16 v3 bliver det ir4 om morgen istedet for dd og de frigivet dd vogne ryger til ekstra afgang på nordvest banen om morgen til at aflaste re 4508
Det er fordi de ikke kan holde køreplanen primært i myldretiden med en lavere acceleration og tophastighed (ME og EA) i forhold til ER.
--
Mvh Anders