Fremtidens Tog - Seneste nyt hastighed i timemodellen (Trafikpolitik)
Følgende materiel vil forventeligt kunne køre Timemodellens Super Lyntog.
Bombardier TWINDEXX Express i 230 km/t varianten (den højere acceleration kompenser for den lidt lavere hastighed)
Siemens ICx/ICE4 i en 250 km/t version - muligvis også i en fem vogns udgave til 230 km/t, hvis accelerationen bliver kraftig nok, hvilket synes teknisk muligt, men jeg kender ikke data.
Stadler V250
Alstom Pendolino i en 250 km/t version (baseret på udgaverne til Polen (hastighed) og Italien (TSI godkendelsen)
Hvis Hitachi kommer med en "kontinental" variant af deres engelske IC, vil den muligvis også kunne anvendes (kender ikke data)
Den forventede togsætlængde for Superlyntogene er 150 meter (og op til to togsæt sammenkoblede - primært på den hurtige linie over Vejle Fjord Broen.)
Siemens Velaro og Bombardier Zefiro er i nuværende udgaver designet til 300-380 km/t, og dermed markant dyrere i anskaffelsespris, end eksempelvis ICx/ICE4, og derfor reelt uinteressante i Denne sammenhæng.
Mvh
Lasse