Fremtidens Tog - Seneste nyt hastighed i timemodellen (Trafikpolitik)
Odense -Aarhus på 55 min. hvis man ikke vil Vejle Fjord broen? Her er alternativet formentlig mere en ny bane Kauslunde - Vejle komplet med ny Lillebæltsbro!
Muligvis vil 300-320 km/t på den nye Vestfyn bane kombineret med ny bane ved Hasselager kunne give nok. Kurvestyrede tog er ikke nok.Forskellen mellem 230 km/t TWINDEXX Express og en 250 km/t ICE4/ICX mellem Odense og Aarhus (via ny Vejle Fjord bro) er omkring 7 sekunder i den "rå" køretid, inden der indregnes køretidstillæg. Hvis der kun kommer ny bane på Vestfyn, vil TWINDEXX Express komme hurtigst til Aarhus - men ikke på 55 min. Heller ikke ved at anvende muligheden for kurvekompensation (ikke kurvestyring) som TWINDEXX Express også har.
Jeg taler ikke om Odense-Aarhus uden Vejle Fjord broen. Jeg taler om Odense-Aarhus med Vejle Fjord broen, ny bane på Vestfyn og ny bane Hovedgård-Hasselager. Som jeg læser rapportens side 12, vil det kræve kørsel med 250 km/t ad de tre nævnte strækninger for at komme ned på 55 minutter Odense-Aarhus.
Hvis jeg læser rigtigt, må det betyde, at der skal anvendes materiel, der kan køre 250 km/t, og jeg har endnu ikke set sådan materiel præsenteret. For god ordens skyld: Jeg har ingen præferencer over for firmaer. Jeg spørger udelukkende til, om sådan materiel findes.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg