Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)
Artiklen omhandler DSBs projekt Fremtidens Tog, der er defineret som el-tog. Artiklen er baseret på DSBs beslutningsoplæg fra 2014, og hvor langt man er nu. Beslutningsoplægget fra 2014 bestod ikke ekstern kvalitetssikring, blandt andet fordi DSBs afvisning af lokomotiver og vogne, ikke vurderedes som saglig.
Skodas løsning (der er et års tid forsinket, og efter sigende bliver noget dyrere end forventet) må forventes at komme med i DSBs beslutningsoplæg ved 1.5, der skal afleveres til december. Husk dog at Skoda altså kun leverer seks togstammer til det tyske, og det er måske stadigvæk lidt "eksotisk" at basere den sjællandske regionaltrafik på det...jeg er med på, at de leverer masser af tog til Tjekkiet og Slovakiet, og at de skulle virke fint der. Men CD har en retssag kørende mod Skoda ifm købet af E109 lokomotiverne, og CD har udbudt anskaffelsen (via leasing) af nye 200 km/t lokomotiver, hvor det klart forventes at blive Siemens Vetron.
Udover DSBs projekt med nye tog, skal også dieselstrækningerne i Danmark, Øresundstrafikken og den internationale trafik have nye tog i de kommende år. Dette er bare ikke DSBs opgave, at finde disse tog for øjeblikket i al fald.
PESAs Link tog er ganske rigtig på vej i Tyskland, og selv om PESA ikke beskrives som Ansaldobreda, så er der generel enighed om, at PESA laver udmærkede tog, men kvaliteten er lavere på de tekniske løsninger, end eksempelvis Alstom Lint, som vil være det typiske alternativ, og som også Nordjyske Jernbaner har valgt.