Fremtidens Tog - Seneste nyt hastighed i timemodellen (Trafikpolitik)
Konceptet bygger vel nærmest på princippet om, at mange bække små gør en stor å. For dansk jernbanegeografi er i betydelig grad sådan, at der er en række mindre benyttede jyske strækninger (bækkene) og så en meget benyttet mellem Aarhus og København (åen). Ved at sammenkoble de mindre tog fra de jyske strækninger får man et stort, der passer til trafikken til og fra København, samtidig med at flere steder får direkte forbindelser. Det sidste er ikke mindst til glæde for alle dem, der ikke skal til og fra smilets by.
Alternativet ville være store tog, der måske kun kørte mellem København og Aarhus, fordi der ikke vil være basis for det andre steder. Men det vil betyde, at alle dem der skal andre steder hen skal skifte. Det vil næppe være populært hos dem, der f.eks. skal til Frederikshavn, Struer eller Sønderborg. Og ja, det kan godt være, at der ikke er så mange de enkelte steder, men tilsammen bliver det alligevel til en del.
Med venlige koblende hilsner
Leif Jørgensen