Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)
Twindexx og ICE 4 har enkeltdøre, dog en bred en af slagsen på Twindexx. Dette gør at ud- og indstigning tage længere tid, og derfor hæmmer den samlede rejetid, hvis man sammenligner med tog med dobbeltdøre. Man kan desværre ikke indbygge dobbeltdøre på tog der køre hurtigere end 200 km/t, da der kan opstå problemer med tryk når togene passerer hinanden. Eller det vil sige, at man kan sikkert godt, men igen bevæger vi os ud af "hyldevare" tog.
Netop fordi Twindexx har brede indstigningsdøre, vil det egne sig godt til både regional- og lyntog. Husk på at lyntog også håndterer pendlertrafik og af og til uden særligt langt mellem stoppene (fx mellem Aarhus og Fredericia). Det er rigtigt, at det kun er enkeltdøre, men de er næsten lige så brede som dobbeltdørene i IC3/IC4/S-tog osv.
Når vi så snakker om materieltyper, så lugter det meget af at DSB gerne vil have en type til alle trafiksystemer. Dette tror jeg ikke er en særlig god løsning, da toget ikke rigtig vil slå til, om det køre som lyntog eller regionaltog. Og hvis man fokuserer for meget på f.eks. lyntog, så vil togsætte fungere dårligt som regionaltog.
Hvorfor vil de fungere dårligt? Et superlyntogs-Twindexx kan indkøbes til 230 km/t, forberedes på fleksibel indretning/aptering, så der fx kan være flere 1'-pladser, hvis der er behov for det på nogle afgange. Stadigvæk med brede enkeltdøre, der letter ind- og udstigningen, når størstedelen af passagererne skal af og på i Kbh., Odense, Aarhus, Esbjerg, Aalborg osv. Et regionaltogs-Twindexx kan indkøbes til 200 km/t og måske med bedre plads til cykler. God acceleration vil gavne både et lyntog og et regionaltog.
PS. Arbejder ikke for Bombardier men ser bare rigtig mange plusser ved Twindexx til dansk trafik