Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)
https://ing.dk/galleri/fotos-se-de-syv-bud-paa-danmarks-nye-eltog-185035#0
Togfond og Timemodel eller ej - der skal vel købes tog, der som minimum kan køre 250 km/t? Det er der, så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, ikke nogle af de viste tog/togsæt, der umiddelbart kan?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
Bombardier Twindexx Express kan leveres til 230 km/t. ICE4 til 249 km/t. Hitachi til 225 km/t. Twindexx Express er favorit, fordi det både vil kunne opfylde rollen som superlyntog og lyntog (200-230 km/t) + IC og regionaltog (120-160-200-230 km/t) med gode accelerationsevner, enorm kapacitet og brede døre til passagerudveksling. Nok det bedste bud, hvis man vil gå efter en og samme litra til både fjern- og regionaltog. Samtidig er det allerede i test og sættes i drift i Schweiz i slutningen af 2016. Tids nok til at man kan indhente rigelige erfaringer.Eneste hage er vist, at Schweiz kun får leveret versioner, der kan køre 200 km/t, fordi togets konstruktion skal forstærkes, hvis det skal køre hurtigere end 200 km/t. Dvs. 230-modellen er et både tungere og dyrere tog med en beskeden højere topfart.
Timemodellen kan realiseres blot med en tophastighed på 200 km/t. (fx Odense-Kbh. = 160 km). Alt derover er jo blot ekstra bonus. De 250 km/t - som nye strækninger i Danmark er designet til - er blot et udtryk for, at disse strækninger er fremtidssikret.
Jeg troede i første omgang også, at Timemodellen kunne gennemføres med en max hastighed på 200 km/t. Med efter at have nærlæst side 12 i rapporten om Togfonden DK og Timemodellen og have sammenholdt nedenstående to afsnit, der begge stammer fra side 12, kommer jeg frem til det resultat, at der skal køres med 250 km/t på de fire nye banestrækninger for at køreplanen går op.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
-----
Jeg tror at man ved at vælge tog med høj acceleration og en tophastighed på 200 km/t kan køre på samme tid eller hurtigere end et tog med en tophastighed på 250 km/t der ofte har en langsom acceleration. Der er trods alt et par steder hvor togene skal ned i fart som fx. ved Lillebælt og igennem Fredericia samt ved eventuelle hastighedsnedsættelser eller stopsignaler. De tyske ICE tog taber hurtigt mange minutter på hastighedsnedsættelser og stopsignaler pga. deres langsomme acceleration. En anden fordel er at samme tog kan benyttes som almindeligt lyntog / InterCitytog.
--
Mvh Anders