Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)
https://ing.dk/galleri/fotos-se-de-syv-bud-paa-danmarks-nye-eltog-185035#0
Togfond og Timemodel eller ej - der skal vel købes tog, der som minimum kan køre 250 km/t? Det er der, så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, ikke nogle af de viste tog/togsæt, der umiddelbart kan?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
Bombardier Twindexx Express kan leveres til 230 km/t. ICE4 til 249 km/t. Hitachi til 225 km/t. Twindexx Express er favorit, fordi det både vil kunne opfylde rollen som superlyntog og lyntog (200-230 km/t) + IC og regionaltog (120-160-200-230 km/t) med gode accelerationsevner, enorm kapacitet og brede døre til passagerudveksling. Nok det bedste bud, hvis man vil gå efter en og samme litra til både fjern- og regionaltog. Samtidig er det allerede i test og sættes i drift i Schweiz i slutningen af 2016. Tids nok til at man kan indhente rigelige erfaringer.
Eneste hage er vist, at Schweiz kun får leveret versioner, der kan køre 200 km/t, fordi togets konstruktion skal forstærkes, hvis det skal køre hurtigere end 200 km/t. Dvs. 230-modellen er et både tungere og dyrere tog med en beskeden højere topfart.
Timemodellen kan realiseres blot med en tophastighed på 200 km/t. (fx Odense-Kbh. = 160 km). Alt derover er jo blot ekstra bonus. De 250 km/t - som nye strækninger i Danmark er designet til - er blot et udtryk for, at disse strækninger er fremtidssikret.