Det kan da godt være, at det er lidt snyd at fjerne det røde glas på den (de) nederste lanterner, men i Jylland skete det (næsten) konsekvent. Jeg ved, at der på Sjælland var en dispensation til kun at køre med hvidt lys i toplanternen i styrevognstog, hvor lokomotivet (motorvognen) eller styrevognen ikke havde indbygget slutlys. Det gjaldt så for MY/MX samt MO med styrevogne af litra CLS og BHS.
At der i SR var givet dispensation til kun at køre med hvidt lys i toplanternen på MY, MX og MO samt CLS og BHS, indikerer vel ikke, at det var i strid med SR at have hvidt lys i alle frontlanterner. Dispensationen i SR blev, så vidt jeg ved, kun givet for at lette personalet i styrevognstog fra ved hver endestation at skulle fjerne de røde slutglas.
Jeg er heller ikke ubekendt med, at visse førere blev lidt irriteret på de førere, som (formentlig efter ønske fra evt. fotografer) fjernede slutglassene og kørte med fuldt blus i alle (to) eller tre lanterner!
Jeg kan huske fra MO-tiden på Lille Nord, at lkf. og kørelærer Gunner Schmidt, var arg modstander af at fjerne de røde glas på MO-vognene og styrevognene, men jeg har da flere gange formået den i øvrigt meget venlige mand til flere gange på Lille Nord at køre med lys i alle lanterner!! Selvfølgelig var man så moralsk forpligtet til at sende aftryk af billederne til de respektive førere, og det var og er da det absolut mindste man kan gøre for en sådan stor tjeneste!!