Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Padborg station i dag ved 10-11 tiden. (Jernbanen i dag)

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 2/6 2016, 21:07 (3188 dage siden)

Det er vist længe siden, at jeg har lagt en stribe billeder op. I dag var jeg en smut i Padborg, og der var der en del forskelligt at se på, så hvorfor ikke smide nogle op i dag.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Padborg station i dag ved 10-11 tiden.

af Søren fra KM, 2/6 2016, 21:58 (3188 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Tak for fine billeder, især dem med 185 407 på, altid rart at få flere billeder at lave påskrifter efter. (MTH-model i 1:45)
-S

Padborg station i dag ved 10-11 tiden.

af Erik Nielsen, 2/6 2016, 22:37 (3188 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Fine og spændende fotos.
Mange tak.
Bliv endelig ved med det.:-)

Padborg station i dag ved 10-11 tiden.

af Niels Munch, 2/6 2016, 23:59 (3188 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

[image]


Tak for aktuelle billeder!

Kom du tættere på Strukton's 2 gule Deutz DG 1200 BBM lokomotiver, der ses i baggrunden?


M.v.h.
Niels

Padborg station i dag ved 10-11 tiden.

af Tonny Brandt Andersen, 3/6 2016, 00:59 (3188 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Tak for aktuelle billeder!

Kom du tættere på Strukton's 2 gule Deutz DG 1200 BBM lokomotiver, der ses i baggrunden?


M.v.h.
Niels

Det ville jeg have været, men jeg kunne ikke nå det.

Padborg station i dag ved 10-11 tiden.

af Niels Munch, 3/6 2016, 08:14 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Det ville jeg have været, men jeg kunne ikke nå det.


Tak for svar. Ad andre veje har jeg modtaget info om, at det må være disse 2:

Strukton Railinfra 303003 "JANINE" og Strukton Railinfra 303005 "ANKIE".


M.v.h.
Niels

Padborg station i dag ved 10-11 tiden.

af Henrik V Nielsen @, Bjerringbro, 3/6 2016, 10:18 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Hej Tonny, tak for fine billeder. Hvilken MX'er holder i bagrunden bagved de 2 gule Janine/Ankie lokomotiver.

Padborg station i dag ved 10-11 tiden.

af Niels Munch, 3/6 2016, 10:35 (3187 dage siden) @ Henrik V Nielsen

Hej Tonny, tak for fine billeder. Hvilken MX'er holder i bagrunden bagved de 2 gule Janine/Ankie lokomotiver.


Det er de sørgelige rester af MX 1030.

M.v.h.
Niels

Avatar

Padborg station i dag ved 10-11 tiden.

af jhcn, Århus, 3/6 2016, 07:42 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Tak for de spændende billeder!

--
Henrik
[image]

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 3/6 2016, 12:01 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

En ting jeg ikke har set før, er en 185 med pantograferne nede, mens den lige så stille kørte forbi.
Kan den lagre kørestrøm i et "batteri"?

[image]

[image]

[image]

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af ulca, 3/6 2016, 15:25 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Et godt spørgsmål.

Rent praktisk konverteres strømmen fra enkeltfaset AC (vekselstrøm) til DC (jævnstrøm) inden vekselretterne konverterer den videre til trefaset AC. Så i teorien kan det køre på enhver DC-kilde med tilstrækkelig spænding og strømstyrke. Og der er, mig bekendt, selv på et elektrisk lokomotiv batterier til når der ikke er strøm fra køreledningen, og de bliver vel opladet ad den vej.

Så i teorien burde det være muligt, og dine billeder tyder på at det er muligt i praksis.

Et lille sidespor: Grundet brugen af en DC mellemkreds, som vist også er nødvendigt i praksis, et lokomotiv (eller togsæt) med asynkrone banemotorer (næsten alle) konstrueres til kørsel med flere strømkilder. Det muliggør eksempelvis brugen af en dieseldreven generator til at lade et elektrisk lokomotiv køre på en ikke elektrificeret strækning, ligesom det åbner for at et elektrisk togsæt kan køre med strøm fra køreledning eller batterier. Det skal dog lige bemærkes, at der findes forskellige faktorer som gør at "en ting er teori, en anden praksis og kan undertiden udelukke hinanden"; et eksempel kan for et elektrisk togsæt være at vægten af batterier OG udrustning til strøm fra køreledning giver et så højt akseltryk at det måske ikke må køre på alle strækninger.

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af Rolf Berg @, 3/6 2016, 16:03 (3187 dage siden) @ ulca

Mon lokoføreren ikke bare trykket ud hovedafbryderen , taget ned strømaftageren og ladet loket rulle frem til opstillingspladsen . Det er en ikke ukendt praxis . Desuden sker det at ellok ruller udkoblede (dog sjældent med nedtaget strømaftager) forbi arbejdspladser , isoleringer mellem forskellige elleverandører (ikke skift af strømsystem) , og af andre årsager .

mvh Rolf Berg

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af ulca, 3/6 2016, 19:49 (3187 dage siden) @ Rolf Berg

Jo, det er da bestemt en mulighed.

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af jmp ⌂, Vejle, 3/6 2016, 20:56 (3187 dage siden) @ ulca

Jo, det er da bestemt en mulighed.


Hvorfor bliver I ved med at diskutere underlige muligheder, når svaret er simpelt og allerede givet?

Alle, gentager alle, ellokomotiver skal passere den neutrale sektion mellem dansk og tysk strøm med strømaftageren nede. Punktum.

Det gælder både for indkørende godstog og rangerende lokomotiver. Det er standard procedure, har været det siden ibrugtagningen af dansk strøm i Padborg i 1997 og kan iagtages mange gange på en dag (hvis man letter røven fra computeren og kigger på virkelige tog).

Den neutrale sektion er mærket med både det danske og det tyske signal for "sænk strømaftager".

Jan

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af ulca, 3/6 2016, 21:33 (3187 dage siden) @ jmp

Jo, det er da bestemt en mulighed.

Hvorfor bliver I ved med at diskutere underlige muligheder, når svaret er simpelt og allerede givet?

Det var ikke min mening at fortsætte diskussionen, blot en høflig bemærkning.

Alle, gentager alle, ellokomotiver skal passere den neutrale sektion mellem dansk og tysk strøm med strømaftageren nede. Punktum.

Det gælder vel så også for togsæt? Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen? Jeg synes der har været tale om at det skulle være på Peberholm. Og hvor skulle den så den faste forbindelse under Femern Bælt? På dansk eller tysk grund, eller måske ligefrem i selve tunnelen?

Det gælder både for indkørende godstog og rangerende lokomotiver. Det er standard procedure, har været det siden ibrugtagningen af dansk strøm i Padborg i 1997 og kan iagtages mange gange på en dag (hvis man letter røven fra computeren og kigger på virkelige tog).

Det ville jeg da sådan set godt, meen nu er den lille detalje at jeg bor ret langt fra Padborg, nærmere bestemt på Lolland, såeh det er lettere sagt end gjort.

Den neutrale sektion er mærket med både det danske og det tyske signal for "sænk strømaftager".

Hvilket også er ganske logisk. Men efterhånden som signalsystemet bliver opgraderet til ERTMS kan samme lokomotivfører vel i princippet køre fra eks. Hamburg til Stockholm, og mon så ikke man indfører et standard symbol som gælder for hele Europa?

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af jmp ⌂, Vejle, 3/6 2016, 21:41 (3187 dage siden) @ ulca

Det gælder vel så også for togsæt?


Ja.

Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen?


Lernacken.

Jan

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af ulca, 3/6 2016, 22:17 (3187 dage siden) @ jmp

Det gælder vel så også for togsæt?

Ja.

Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen?

Lernacken.

Jan

Det er da vel en spøg? Når jeg kigger på diverse kort og luftfotos ligger Lernacken et mellem 0,5 og 1 km ude i Øresund, og broen er det da vist på et sted hvor det går op hhv. ned i forhold til køreretning; en neutralsektion bør vel ligge hvor der er nogenlunde fladt, ikke mindst af hensyn til at tog skal accelere i retning mod Danmark.

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af gaest, 3/6 2016, 22:37 (3187 dage siden) @ ulca

Det gælder vel så også for togsæt?

Ja.

Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen?

Lernacken.

Jan


Det er da vel en spøg? Når jeg kigger på diverse kort og luftfotos ligger Lernacken et mellem 0,5 og 1 km ude i Øresund, og broen er det da vist på et sted hvor det går op hhv. ned i forhold til køreretning; en neutralsektion bør vel ligge hvor der er nogenlunde fladt, ikke mindst af hensyn til at tog skal accelere i retning mod Danmark.

Der ligger en neutralsektion på Sprogø, de (elektrisk drevne) godstog der kommer op fra Storebæltstunnelen skal helst have en vis fart på.

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af jmp ⌂, Vejle, 3/6 2016, 22:43 (3187 dage siden) @ ulca

Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen?


Lernacken.

Det er da vel en spøg?


Det kunne ikke falde mig ind.

Lernacken er første station i Sverige og er forgreningen hvor man kører til enten Hyllie eller Svågertorp.

Om neutralsektion se evt. her.

Jan

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af ulca, 3/6 2016, 22:50 (3187 dage siden) @ jmp

Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen?


Lernacken.

Det er da vel en spøg?

Det kunne ikke falde mig ind.

Lernacken er første station i Sverige og er forgreningen hvor man kører til enten Hyllie eller Svågertorp.

Den station kan jeg ikke umiddelbart finde på noget kort, det må være en såkaldt "teknisk" station. Det nærmeste jeg kan komme er området ved betalingsanlægget hvor der er noget kunne ligne en tilslutning til netstrøm.

Om neutralsektion se evt. her.

Jan

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af jmp ⌂, Vejle, 3/6 2016, 22:59 (3187 dage siden) @ ulca

Lernacken.

Den station kan jeg ikke umiddelbart finde på noget kort, det må være en såkaldt "teknisk" station. Det nærmeste jeg kan komme er området ved betalingsanlægget hvor der er noget kunne ligne en tilslutning til netstrøm.


Prøv her.

Jan

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af ulca, 3/6 2016, 23:34 (3187 dage siden) @ jmp

Lernacken.

Den station kan jeg ikke umiddelbart finde på noget kort, det må være en såkaldt "teknisk" station. Det nærmeste jeg kan komme er området ved betalingsanlægget hvor der er noget kunne ligne en tilslutning til netstrøm.

Prøv her.

Jan

Det hjalp en smule, omend svensk ikke just er min stærkeste side indenfor fremmedsprog. Når der eksempelvis står "Resandeutbyte är ej möjligt på platsen", hvordan skal det så oversættes? I følge eks. google translate skulle det være noget med "rejse skift" hvilket ikke giver mening for mig. Det samme gælder "Driftplats på dubbelspår där sidotågväg saknas", det nærmeste jeg umiddelbart er noget med "driftssted på dobbeltspor" og noget med "togveje mangler". Kan det passe at det drejer sig om at der ikke forefindes nogen former for sporskifter, transversaler eller andet, og "kun" er en neutralsektion?

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af jmp ⌂, Vejle, 3/6 2016, 23:50 (3187 dage siden) @ ulca

"Resandeutbyte är ej möjligt på platsen"


Passagerudveksling er ikke mulig på ekspeditionsstedet.

"Driftplats på dubbelspår där sidotågväg saknas"


Ekspeditionssted på dobbeltspor uden vigespor.

Lernacken er dels transversaler, så der kan skiftes fra højre til venstre og omvendt, dels en "trekant", så der kan køres til/fra Peberholm, Hyllie og Svågertorp i alle kombinationer. Og så er det stedet hvor 15 kV/25 kV systemskiftet sker.

Det signaltekniske systemskifte sker ved stationsgrænsen mod Københavns Lufhavn Kastrup i Peberholm.

Jan

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm. Lernacken

af Søren fra KM, 4/6 2016, 08:15 (3186 dage siden) @ jmp

Systemskiftet sker her som vist på billedet, kort før man kører op på broen. Jeg ved ikke om det hører sikringsteknisk sammen med 'trekanten' længere inde.
[image]
Screenshot fra denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=nSxMXqJNwfg
Jeg bilder mig ind man kan høre udkoblingen i et ET-sæt hvis man sidder nede under der hvor afbryderen er oppe på taget (eller også er det ved apparatskabet -det er længe siden...)
-S

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm. Lernacken

af esni, Frederikssund, 4/6 2016, 11:40 (3186 dage siden) @ Søren fra KM

Tak for link til video

Jeg synes man kan høre klunk for at afbryderen kobler ud, og lidt senere en 'dåse-stemme' der siger 'Störung, Störung, Störung'

Men det er ikke klart hvornår efter indkoblingsmærket, at der 'køres' igen

Kan nogen fortælle om bøjlen forbliver oppe, eller den falder ned?

(Og er det forskelligt fra type til type?)

Kan man lovligt se stedet ved Lernacken udefra?

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af ulca, 4/6 2016, 09:16 (3186 dage siden) @ jmp

"Resandeutbyte är ej möjligt på platsen"

Passagerudveksling er ikke mulig på ekspeditionsstedet.

"Driftplats på dubbelspår där sidotågväg saknas"

Ekspeditionssted på dobbeltspor uden vigespor.

Lernacken er dels transversaler, så der kan skiftes fra højre til venstre og omvendt, dels en "trekant", så der kan køres til/fra Peberholm, Hyllie og Svågertorp i alle kombinationer. Og så er det stedet hvor 15 kV/25 kV systemskiftet sker.

Det signaltekniske systemskifte sker ved stationsgrænsen mod Københavns Lufhavn Kastrup i Peberholm.

Jan

Okay, det giver god mening.

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af jmp ⌂, Vejle, 6/6 2016, 19:45 (3184 dage siden) @ jmp

Alle, gentager alle, ellokomotiver skal passere den neutrale sektion mellem dansk og tysk strøm med strømaftageren nede. Punktum.

Det gælder både for indkørende godstog og rangerende lokomotiver. Det er standard procedure, har været det siden ibrugtagningen af dansk strøm i Padborg i 1997 og kan iagtages mange gange på en dag (hvis man letter røven fra computeren og kigger på virkelige tog).

Den neutrale sektion er mærket med både det danske og det tyske signal for "sænk strømaftager".


Faldt lige over et billede, der illustrerer dette. Det danske signal er det øverste.
[image]

26.04.2008 13:05, Padborg, EG 3104+27 vg/108 x, GD 44709.

Jan

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 3/6 2016, 16:29 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

En ting jeg ikke har set før, er en 185 med pantograferne nede, mens den lige så stille kørte forbi.
Kan den lagre kørestrøm i et "batteri"?

Nej. Det kan den ikke.

De nye TRAXX AC3 (BR 187) kan leveres med et last mile kit, hvori indgår batteriløsning til rangering og kørsel uden køreledninger med lav hastighed (28 km/t)

Lasse
Bombardier

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af Tonny Brandt Andersen, 3/6 2016, 17:24 (3187 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

De nye TRAXX AC3 (BR 187) kan leveres med et last mile kit, hvori indgår batteriløsning til rangering og kørsel uden køreledninger med lav hastighed (28 km/t)

Lasse
Bombardier

Den forklaring "køber jeg". Jeg så det ikke ankomme, men formoder, at det ankom med "Cementtoget", og derefter kørte tilbage gennem hele stationsområdet fra nord til syd, hvor den forsvandt ud af syne. Og ja, der blev kørt meget langsomt og næsten lydløst.

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af Niels Munch, 3/6 2016, 17:57 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Men 185 512-1 er en TRAXX F140 AC1 fra 2002, og den er der mig bekendt ingen "last mile" i?


M.v.h.
Niels

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af ulca, 3/6 2016, 19:51 (3187 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

En ting jeg ikke har set før, er en 185 med pantograferne nede, mens den lige så stille kørte forbi.
Kan den lagre kørestrøm i et "batteri"?

Nej. Det kan den ikke.

De nye TRAXX AC3 (BR 187) kan leveres med et last mile kit, hvori indgår batteriløsning til rangering og kørsel uden køreledninger med lav hastighed (28 km/t)

Lasse
Bombardier

Hvor langt kan de så køre med et sådant kit? Og med hvilken belastning? Er det kun til f.eks. at lokomotivet kan køre fra en ende af togstammen til den anden ende?

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af ulca, 3/6 2016, 21:41 (3187 dage siden) @ LasseG

https://youtu.be/8JGd2-y8bz8

Herefter kan du jo Google "Traxx Last mile"...

Ja, og det er da bestemt en praktisk løsning. Men nu gik mit spørgsmål på hastighed, rækkevidde og belastning ved brug af batterier frem for hvad der lyder til at være med en dieseldreven generator.

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af gaest, 3/6 2016, 22:26 (3187 dage siden) @ ulca

https://youtu.be/8JGd2-y8bz8

Herefter kan du jo Google "Traxx Last mile"...


Ja, og det er da bestemt en praktisk løsning. Men nu gik mit spørgsmål på hastighed, rækkevidde og belastning ved brug af batterier frem for hvad der lyder til at være med en dieseldreven generator.

Der skal altså nogen herrebatterier til at yde det samme son den Traxx gør på last mile kittet. En dieselgenerator vil være billigere end den påkrævede mængde batterier, også fylde og veje mindre.

Der er batterier i ellokomotiver, men de er kun til lokomotivet/togsættets egenforbrug, så styring, ATC etc ikke "dør" når man passerer en neutralsektion, de kan ikke flytte køretøjet en millimeter.

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af ulca, 3/6 2016, 22:45 (3187 dage siden) @ gaest

Der skal altså nogen herrebatterier til at yde det samme son den Traxx gør på last mile kittet. En
dieselgenerator vil være billigere end den påkrævede mængde batterier, også fylde og veje mindre.

Ingen tvivl om det, men jeg synes bare at det blev antydet at lokomotivet kunne køre på batterierne.

Der er batterier i ellokomotiver, men de er kun til lokomotivet/togsættets egenforbrug, så styring, ATC etc
ikke "dør" når man passerer en neutralsektion, de kan ikke flytte køretøjet en millimeter.

Hvad angår togsæt, så har man da tidligere haft bygget elektriske togsæt beregnet på batteridrift (dog her betegnet som akkumulator), f.eks. de tyske ETA 150 (tysk wikipedia). Jeg mindes at have set i bl.a. "Jernbanen" (DJKs medlemsblad) at man nu om dage har bygget moderne togsæt beregnet på sidebaner som ikke er elektrificeret af økonomiske årsager, men dog er tilsluttet en forgreningstation på elektrificeret strækning. Disse er så udrustet til såvel batteridrift som drift på køreledning. Herhjemme kunne det scenarie f.eks. Lollandsbanen om 10 - 15 år når Sydbanen bliver elektrificeret (og IC2 vel efterhånden skal på pension), her kunne man på strækningen Nykøbing F. - Nykøbing F. Vest køre på strøm fra køreledning med sænkning hhv. hævning af pantograf ved Nyk. F. Vest og så batteridrift mod Nakskov.

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af jmp ⌂, Vejle, 3/6 2016, 16:49 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Ellokomotiver kan naturligvis drive med strømaftageren nede, hvis de har taget tilløb eller nogen har skubbet dem i gang.

Faktisk har lokomotivet netop passeret den neutrale sektion mellem 25 kV og 15 kV, hvor strømaftageren skal være nede.

Jan

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af Svend, 3/6 2016, 18:21 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

En ting jeg ikke har set før, er en 185 med pantograferne nede, mens den lige så stille kørte forbi.
Kan den lagre kørestrøm i et "batteri"?

Lokomotivet er - ser det ud til - på vej fra spor med dansk kørestrøm til (samme spor) med tysk kørestrøm. Efter at have accelereret sænker lkf strømaftageren og ruller videre indtil han er inde på tysk kørestrømsområde...... som jmp skriver ovenfor.

Padborg station: 185 512-1 og kørestrøm.

af Tonny Brandt Andersen, 3/6 2016, 22:11 (3187 dage siden) @ Svend

En ting jeg ikke har set før, er en 185 med pantograferne nede, mens den lige så stille kørte forbi.
Kan den lagre kørestrøm i et "batteri"?

Lokomotivet er - ser det ud til - på vej fra spor med dansk kørestrøm til (samme spor) med tysk kørestrøm. Efter at have accelereret sænker lkf strømaftageren og ruller videre indtil han er inde på tysk kørestrømsområde...... som jmp skriver ovenfor.

Jeg oplevede ikke pantograferne blive sænket eller hævet mens jeg så 185 512-1 køre gennem stationen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak