Padborg station i dag ved 10-11 tiden. (Jernbanen i dag)
Det er vist længe siden, at jeg har lagt en stribe billeder op. I dag var jeg en smut i Padborg, og der var der en del forskelligt at se på, så hvorfor ikke smide nogle op i dag.
af Tonny Brandt Andersen , 2/6 2016, 21:07 (3188 dage siden)
Det er vist længe siden, at jeg har lagt en stribe billeder op. I dag var jeg en smut i Padborg, og der var der en del forskelligt at se på, så hvorfor ikke smide nogle op i dag.
af Søren fra KM, 2/6 2016, 21:58 (3188 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Tak for fine billeder, især dem med 185 407 på, altid rart at få flere billeder at lave påskrifter efter. (MTH-model i 1:45)
-S
af Erik Nielsen, 2/6 2016, 22:37 (3188 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Fine og spændende fotos.
Mange tak.
Bliv endelig ved med det.
af Niels Munch, 2/6 2016, 23:59 (3188 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Tak for aktuelle billeder!
Kom du tættere på Strukton's 2 gule Deutz DG 1200 BBM lokomotiver, der ses i baggrunden?
M.v.h.
Niels
af Tonny Brandt Andersen, 3/6 2016, 00:59 (3188 dage siden) @ Niels Munch
Tak for aktuelle billeder!
Kom du tættere på Strukton's 2 gule Deutz DG 1200 BBM lokomotiver, der ses i baggrunden?
M.v.h.
Niels
Det ville jeg have været, men jeg kunne ikke nå det.
af Niels Munch, 3/6 2016, 08:14 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
af Henrik V Nielsen , Bjerringbro, 3/6 2016, 10:18 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Hej Tonny, tak for fine billeder. Hvilken MX'er holder i bagrunden bagved de 2 gule Janine/Ankie lokomotiver.
af Niels Munch, 3/6 2016, 10:35 (3187 dage siden) @ Henrik V Nielsen
Hej Tonny, tak for fine billeder. Hvilken MX'er holder i bagrunden bagved de 2 gule Janine/Ankie lokomotiver.
Det er de sørgelige rester af MX 1030.
M.v.h.
Niels
af jhcn, Århus, 3/6 2016, 07:42 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Tak for de spændende billeder!
--
Henrik
af Tonny Brandt Andersen , 3/6 2016, 12:01 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
En ting jeg ikke har set før, er en 185 med pantograferne nede, mens den lige så stille kørte forbi.
Kan den lagre kørestrøm i et "batteri"?
af ulca, 3/6 2016, 15:25 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Et godt spørgsmål.
Rent praktisk konverteres strømmen fra enkeltfaset AC (vekselstrøm) til DC (jævnstrøm) inden vekselretterne konverterer den videre til trefaset AC. Så i teorien kan det køre på enhver DC-kilde med tilstrækkelig spænding og strømstyrke. Og der er, mig bekendt, selv på et elektrisk lokomotiv batterier til når der ikke er strøm fra køreledningen, og de bliver vel opladet ad den vej.
Så i teorien burde det være muligt, og dine billeder tyder på at det er muligt i praksis.
Et lille sidespor: Grundet brugen af en DC mellemkreds, som vist også er nødvendigt i praksis, et lokomotiv (eller togsæt) med asynkrone banemotorer (næsten alle) konstrueres til kørsel med flere strømkilder. Det muliggør eksempelvis brugen af en dieseldreven generator til at lade et elektrisk lokomotiv køre på en ikke elektrificeret strækning, ligesom det åbner for at et elektrisk togsæt kan køre med strøm fra køreledning eller batterier. Det skal dog lige bemærkes, at der findes forskellige faktorer som gør at "en ting er teori, en anden praksis og kan undertiden udelukke hinanden"; et eksempel kan for et elektrisk togsæt være at vægten af batterier OG udrustning til strøm fra køreledning giver et så højt akseltryk at det måske ikke må køre på alle strækninger.
af Rolf Berg , 3/6 2016, 16:03 (3187 dage siden) @ ulca
Mon lokoføreren ikke bare trykket ud hovedafbryderen , taget ned strømaftageren og ladet loket rulle frem til opstillingspladsen . Det er en ikke ukendt praxis . Desuden sker det at ellok ruller udkoblede (dog sjældent med nedtaget strømaftager) forbi arbejdspladser , isoleringer mellem forskellige elleverandører (ikke skift af strømsystem) , og af andre årsager .
mvh Rolf Berg
af ulca, 3/6 2016, 19:49 (3187 dage siden) @ Rolf Berg
Jo, det er da bestemt en mulighed.
af jmp , Vejle, 3/6 2016, 20:56 (3187 dage siden) @ ulca
Jo, det er da bestemt en mulighed.
Hvorfor bliver I ved med at diskutere underlige muligheder, når svaret er simpelt og allerede givet?
Alle, gentager alle, ellokomotiver skal passere den neutrale sektion mellem dansk og tysk strøm med strømaftageren nede. Punktum.
Det gælder både for indkørende godstog og rangerende lokomotiver. Det er standard procedure, har været det siden ibrugtagningen af dansk strøm i Padborg i 1997 og kan iagtages mange gange på en dag (hvis man letter røven fra computeren og kigger på virkelige tog).
Den neutrale sektion er mærket med både det danske og det tyske signal for "sænk strømaftager".
Jan
af ulca, 3/6 2016, 21:33 (3187 dage siden) @ jmp
Jo, det er da bestemt en mulighed.
Hvorfor bliver I ved med at diskutere underlige muligheder, når svaret er simpelt og allerede givet?
Det var ikke min mening at fortsætte diskussionen, blot en høflig bemærkning.
Alle, gentager alle, ellokomotiver skal passere den neutrale sektion mellem dansk og tysk strøm med strømaftageren nede. Punktum.
Det gælder vel så også for togsæt? Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen? Jeg synes der har været tale om at det skulle være på Peberholm. Og hvor skulle den så den faste forbindelse under Femern Bælt? På dansk eller tysk grund, eller måske ligefrem i selve tunnelen?
Det gælder både for indkørende godstog og rangerende lokomotiver. Det er standard procedure, har været det siden ibrugtagningen af dansk strøm i Padborg i 1997 og kan iagtages mange gange på en dag (hvis man letter røven fra computeren og kigger på virkelige tog).
Det ville jeg da sådan set godt, meen nu er den lille detalje at jeg bor ret langt fra Padborg, nærmere bestemt på Lolland, såeh det er lettere sagt end gjort.
Den neutrale sektion er mærket med både det danske og det tyske signal for "sænk strømaftager".
Hvilket også er ganske logisk. Men efterhånden som signalsystemet bliver opgraderet til ERTMS kan samme lokomotivfører vel i princippet køre fra eks. Hamburg til Stockholm, og mon så ikke man indfører et standard symbol som gælder for hele Europa?
af jmp , Vejle, 3/6 2016, 21:41 (3187 dage siden) @ ulca
Det gælder vel så også for togsæt?
Ja.
Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen?
Lernacken.
Jan
af ulca, 3/6 2016, 22:17 (3187 dage siden) @ jmp
Det gælder vel så også for togsæt?
Ja.
Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen?
Lernacken.
Jan
Det er da vel en spøg? Når jeg kigger på diverse kort og luftfotos ligger Lernacken et mellem 0,5 og 1 km ude i Øresund, og broen er det da vist på et sted hvor det går op hhv. ned i forhold til køreretning; en neutralsektion bør vel ligge hvor der er nogenlunde fladt, ikke mindst af hensyn til at tog skal accelere i retning mod Danmark.
af gaest, 3/6 2016, 22:37 (3187 dage siden) @ ulca
Det gælder vel så også for togsæt?
Ja.
Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen?
Lernacken.
Jan
Det er da vel en spøg? Når jeg kigger på diverse kort og luftfotos ligger Lernacken et mellem 0,5 og 1 km ude i Øresund, og broen er det da vist på et sted hvor det går op hhv. ned i forhold til køreretning; en neutralsektion bør vel ligge hvor der er nogenlunde fladt, ikke mindst af hensyn til at tog skal accelere i retning mod Danmark.
Der ligger en neutralsektion på Sprogø, de (elektrisk drevne) godstog der kommer op fra Storebæltstunnelen skal helst have en vis fart på.
af jmp , Vejle, 3/6 2016, 22:43 (3187 dage siden) @ ulca
Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen?
Lernacken.
Det er da vel en spøg?
Det kunne ikke falde mig ind.
Lernacken er første station i Sverige og er forgreningen hvor man kører til enten Hyllie eller Svågertorp.
Om neutralsektion se evt. her.
Jan
af ulca, 3/6 2016, 22:50 (3187 dage siden) @ jmp
Men hvor er så den neutrale sektion på f.eks. Øresundsforbindelsen?
Lernacken.
Det er da vel en spøg?
Det kunne ikke falde mig ind.
Lernacken er første station i Sverige og er forgreningen hvor man kører til enten Hyllie eller Svågertorp.
Den station kan jeg ikke umiddelbart finde på noget kort, det må være en såkaldt "teknisk" station. Det nærmeste jeg kan komme er området ved betalingsanlægget hvor der er noget kunne ligne en tilslutning til netstrøm.
Om neutralsektion se evt. her.
Jan
af jmp , Vejle, 3/6 2016, 22:59 (3187 dage siden) @ ulca
Lernacken.
Den station kan jeg ikke umiddelbart finde på noget kort, det må være en såkaldt "teknisk" station. Det nærmeste jeg kan komme er området ved betalingsanlægget hvor der er noget kunne ligne en tilslutning til netstrøm.
Prøv her.
Jan
af ulca, 3/6 2016, 23:34 (3187 dage siden) @ jmp
Lernacken.
Den station kan jeg ikke umiddelbart finde på noget kort, det må være en såkaldt "teknisk" station. Det nærmeste jeg kan komme er området ved betalingsanlægget hvor der er noget kunne ligne en tilslutning til netstrøm.
Prøv her.
Jan
Det hjalp en smule, omend svensk ikke just er min stærkeste side indenfor fremmedsprog. Når der eksempelvis står "Resandeutbyte är ej möjligt på platsen", hvordan skal det så oversættes? I følge eks. google translate skulle det være noget med "rejse skift" hvilket ikke giver mening for mig. Det samme gælder "Driftplats på dubbelspår där sidotågväg saknas", det nærmeste jeg umiddelbart er noget med "driftssted på dobbeltspor" og noget med "togveje mangler". Kan det passe at det drejer sig om at der ikke forefindes nogen former for sporskifter, transversaler eller andet, og "kun" er en neutralsektion?
af jmp , Vejle, 3/6 2016, 23:50 (3187 dage siden) @ ulca
"Resandeutbyte är ej möjligt på platsen"
Passagerudveksling er ikke mulig på ekspeditionsstedet.
"Driftplats på dubbelspår där sidotågväg saknas"
Ekspeditionssted på dobbeltspor uden vigespor.
Lernacken er dels transversaler, så der kan skiftes fra højre til venstre og omvendt, dels en "trekant", så der kan køres til/fra Peberholm, Hyllie og Svågertorp i alle kombinationer. Og så er det stedet hvor 15 kV/25 kV systemskiftet sker.
Det signaltekniske systemskifte sker ved stationsgrænsen mod Københavns Lufhavn Kastrup i Peberholm.
Jan
af Søren fra KM, 4/6 2016, 08:15 (3186 dage siden) @ jmp
Systemskiftet sker her som vist på billedet, kort før man kører op på broen. Jeg ved ikke om det hører sikringsteknisk sammen med 'trekanten' længere inde.
Screenshot fra denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=nSxMXqJNwfg
Jeg bilder mig ind man kan høre udkoblingen i et ET-sæt hvis man sidder nede under der hvor afbryderen er oppe på taget (eller også er det ved apparatskabet -det er længe siden...)
-S
af esni, Frederikssund, 4/6 2016, 11:40 (3186 dage siden) @ Søren fra KM
Tak for link til video
Jeg synes man kan høre klunk for at afbryderen kobler ud, og lidt senere en 'dåse-stemme' der siger 'Störung, Störung, Störung'
Men det er ikke klart hvornår efter indkoblingsmærket, at der 'køres' igen
Kan nogen fortælle om bøjlen forbliver oppe, eller den falder ned?
(Og er det forskelligt fra type til type?)
Kan man lovligt se stedet ved Lernacken udefra?
af ulca, 4/6 2016, 09:16 (3186 dage siden) @ jmp
"Resandeutbyte är ej möjligt på platsen"
Passagerudveksling er ikke mulig på ekspeditionsstedet.
"Driftplats på dubbelspår där sidotågväg saknas"
Ekspeditionssted på dobbeltspor uden vigespor.
Lernacken er dels transversaler, så der kan skiftes fra højre til venstre og omvendt, dels en "trekant", så der kan køres til/fra Peberholm, Hyllie og Svågertorp i alle kombinationer. Og så er det stedet hvor 15 kV/25 kV systemskiftet sker.
Det signaltekniske systemskifte sker ved stationsgrænsen mod Københavns Lufhavn Kastrup i Peberholm.
Jan
Okay, det giver god mening.
af jmp , Vejle, 6/6 2016, 19:45 (3184 dage siden) @ jmp
Alle, gentager alle, ellokomotiver skal passere den neutrale sektion mellem dansk og tysk strøm med strømaftageren nede. Punktum.
Det gælder både for indkørende godstog og rangerende lokomotiver. Det er standard procedure, har været det siden ibrugtagningen af dansk strøm i Padborg i 1997 og kan iagtages mange gange på en dag (hvis man letter røven fra computeren og kigger på virkelige tog).
Den neutrale sektion er mærket med både det danske og det tyske signal for "sænk strømaftager".
Faldt lige over et billede, der illustrerer dette. Det danske signal er det øverste.
26.04.2008 13:05, Padborg, EG 3104+27 vg/108 x, GD 44709.
Jan
af Lasse Toylsbjerg Petersen, 3/6 2016, 16:29 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
En ting jeg ikke har set før, er en 185 med pantograferne nede, mens den lige så stille kørte forbi.
Kan den lagre kørestrøm i et "batteri"?
Nej. Det kan den ikke.
De nye TRAXX AC3 (BR 187) kan leveres med et last mile kit, hvori indgår batteriløsning til rangering og kørsel uden køreledninger med lav hastighed (28 km/t)
Lasse
Bombardier
af Tonny Brandt Andersen, 3/6 2016, 17:24 (3187 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen
De nye TRAXX AC3 (BR 187) kan leveres med et last mile kit, hvori indgår batteriløsning til rangering og kørsel uden køreledninger med lav hastighed (28 km/t)
Lasse
Bombardier
Den forklaring "køber jeg". Jeg så det ikke ankomme, men formoder, at det ankom med "Cementtoget", og derefter kørte tilbage gennem hele stationsområdet fra nord til syd, hvor den forsvandt ud af syne. Og ja, der blev kørt meget langsomt og næsten lydløst.
af Niels Munch, 3/6 2016, 17:57 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Men 185 512-1 er en TRAXX F140 AC1 fra 2002, og den er der mig bekendt ingen "last mile" i?
M.v.h.
Niels
af ulca, 3/6 2016, 19:51 (3187 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen
En ting jeg ikke har set før, er en 185 med pantograferne nede, mens den lige så stille kørte forbi.
Kan den lagre kørestrøm i et "batteri"?
Nej. Det kan den ikke.
De nye TRAXX AC3 (BR 187) kan leveres med et last mile kit, hvori indgår batteriløsning til rangering og kørsel uden køreledninger med lav hastighed (28 km/t)
Lasse
Bombardier
Hvor langt kan de så køre med et sådant kit? Og med hvilken belastning? Er det kun til f.eks. at lokomotivet kan køre fra en ende af togstammen til den anden ende?
af LasseG, 3/6 2016, 21:03 (3187 dage siden) @ ulca
Herefter kan du jo Google "Traxx Last mile"...
--
af ulca, 3/6 2016, 21:41 (3187 dage siden) @ LasseG
Herefter kan du jo Google "Traxx Last mile"...
Ja, og det er da bestemt en praktisk løsning. Men nu gik mit spørgsmål på hastighed, rækkevidde og belastning ved brug af batterier frem for hvad der lyder til at være med en dieseldreven generator.
af gaest, 3/6 2016, 22:26 (3187 dage siden) @ ulca
Herefter kan du jo Google "Traxx Last mile"...
Ja, og det er da bestemt en praktisk løsning. Men nu gik mit spørgsmål på hastighed, rækkevidde og belastning ved brug af batterier frem for hvad der lyder til at være med en dieseldreven generator.
Der skal altså nogen herrebatterier til at yde det samme son den Traxx gør på last mile kittet. En dieselgenerator vil være billigere end den påkrævede mængde batterier, også fylde og veje mindre.
Der er batterier i ellokomotiver, men de er kun til lokomotivet/togsættets egenforbrug, så styring, ATC etc ikke "dør" når man passerer en neutralsektion, de kan ikke flytte køretøjet en millimeter.
af ulca, 3/6 2016, 22:45 (3187 dage siden) @ gaest
Der skal altså nogen herrebatterier til at yde det samme son den Traxx gør på last mile kittet. En
dieselgenerator vil være billigere end den påkrævede mængde batterier, også fylde og veje mindre.
Ingen tvivl om det, men jeg synes bare at det blev antydet at lokomotivet kunne køre på batterierne.
Der er batterier i ellokomotiver, men de er kun til lokomotivet/togsættets egenforbrug, så styring, ATC etc
ikke "dør" når man passerer en neutralsektion, de kan ikke flytte køretøjet en millimeter.
Hvad angår togsæt, så har man da tidligere haft bygget elektriske togsæt beregnet på batteridrift (dog her betegnet som akkumulator), f.eks. de tyske ETA 150 (tysk wikipedia). Jeg mindes at have set i bl.a. "Jernbanen" (DJKs medlemsblad) at man nu om dage har bygget moderne togsæt beregnet på sidebaner som ikke er elektrificeret af økonomiske årsager, men dog er tilsluttet en forgreningstation på elektrificeret strækning. Disse er så udrustet til såvel batteridrift som drift på køreledning. Herhjemme kunne det scenarie f.eks. Lollandsbanen om 10 - 15 år når Sydbanen bliver elektrificeret (og IC2 vel efterhånden skal på pension), her kunne man på strækningen Nykøbing F. - Nykøbing F. Vest køre på strøm fra køreledning med sænkning hhv. hævning af pantograf ved Nyk. F. Vest og så batteridrift mod Nakskov.
af jmp , Vejle, 3/6 2016, 16:49 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
Ellokomotiver kan naturligvis drive med strømaftageren nede, hvis de har taget tilløb eller nogen har skubbet dem i gang.
Faktisk har lokomotivet netop passeret den neutrale sektion mellem 25 kV og 15 kV, hvor strømaftageren skal være nede.
Jan
af Svend, 3/6 2016, 18:21 (3187 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
En ting jeg ikke har set før, er en 185 med pantograferne nede, mens den lige så stille kørte forbi.
Kan den lagre kørestrøm i et "batteri"?
Lokomotivet er - ser det ud til - på vej fra spor med dansk kørestrøm til (samme spor) med tysk kørestrøm. Efter at have accelereret sænker lkf strømaftageren og ruller videre indtil han er inde på tysk kørestrømsområde...... som jmp skriver ovenfor.
af Tonny Brandt Andersen, 3/6 2016, 22:11 (3187 dage siden) @ Svend
En ting jeg ikke har set før, er en 185 med pantograferne nede, mens den lige så stille kørte forbi.
Kan den lagre kørestrøm i et "batteri"?
Lokomotivet er - ser det ud til - på vej fra spor med dansk kørestrøm til (samme spor) med tysk kørestrøm. Efter at have accelereret sænker lkf strømaftageren og ruller videre indtil han er inde på tysk kørestrømsområde...... som jmp skriver ovenfor.
Jeg oplevede ikke pantograferne blive sænket eller hævet mens jeg så 185 512-1 køre gennem stationen.