Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Notat: Togfonden kan reddes for 200 mio. kr. om året (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 2/6 2016, 22:59 (3104 dage siden) @ anderspihl


Det er ligegyldigt, når tankegangen er rettet mod offentlige besparelser, og modviljen mod jernbaner i >forvejen er stor i det danske samfund.


Hvis der er en modvilje mod jernbanerne generelt, så må det alt andet lige skyldes den nedadgående service og det høje prisniveau jernbanen kan tilbyde idag. Måske er det de færreste mennesker (jeg selv inklusive) der kan se timemodellen som løsning på dette problem.

Mvh.

Anders

Det er da virkelig trist. For det er jo lige netop, hvad timemodellen kan gøre. For 0,027 % af statsbudgettet. Mht. prisniveau: Det afhænger af, hvordan man anskuer det: Rejsekortet giver 20 % rabat - ud over den gamle klippekortrabat - i weekenden og uden for myldretiden fx i hovedstadstakstområdet. Helt ned til 5 dage før afrejse kan man få særligt billige Orange-billetter til 99, 116, 124 kr. inkl. pladsbillet fx til en rejse uden for myldretiden mellem Aarhus og København. Og hver lørdag kan en familie på 2 voksne og op til 4 børn rejse med DSB's fjern- og regionaltog i hele landet et helt døgn for 499 kr. Og pendlerne får 60 % rabat på pendlerkort og periodekort i forhold til normalprisen selv om de fleste rejser i myldretiden, hvor kapaciteten er mest presset. Befordringsfradraget kommer oveni. Så jeg køber altså ikke præmissen om, at kollektiv trafik altid er dyr at benytte.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak