Notat: Togfonden kan reddes for 200 mio. kr. om året (Trafikpolitik)
http://www.politiko.dk/nyheder/notat-togfonden-kan-reddes-for-200-millioner-om-aaret
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
http://www.politiko.dk/nyheder/notat-togfonden-kan-reddes-for-200-millioner-om-aaret
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at læse det notat. Umiddelbart synes regnestykket ikke at passe. Hvis der mangler 15,5 mia. (15.500 mio.) kr. vil det med +200 mio. kr. pr år tage 77,5 år at fylde hullet op og det flugter ikke med, at Togfonden i udgangspunktet løber til år 2042.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Det kommer nok ikke til at ske. Det er mange penge i et i forvejen anstrengt statsbudget.
I andre nyheder fortælles i dag om åbning af Gotthard tunnel. Flere links på engelsk og tysk. Kan det passe, den åbner i dag?
Hvis andre europæiske lande ikke kan få sine højhastighedstog frem, borer de åbenbart tunneler til dem. I Danmark har vi svært nok bare med elektrificering af jernbanenet.
Det er mange penge i et i forvejen anstrengt statsbudget
Det er vi så ikke enige om. Finansloven opererer med årlige udgifter på ca. 695 mia. kr. (695.000 mio. kr.)
200 mio. kr. svarer til ca 0,028 procent.
Til sammenligning vil det betyde, at en person med en månedlig disponibel indtægt på 10.000,- kr. skulle flytte rundt på 2,80 kr.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
200 mio. kr. svarer til ca 0,028 procent.
Til sammenligning vil det betyde, at en person med en månedlig disponibel indtægt på 10.000,- kr. skulle flytte rundt på 2,80 kr.
Det er ligegyldigt, når tankegangen er rettet mod offentlige besparelser, og modviljen mod jernbaner i forvejen er stor i det danske samfund.
I andre nyheder fortælles i dag om åbning af Gotthard tunnel. Flere links på engelsk og tysk. Kan det passe, den åbner i dag?
Gotthard Base Tunnel indvies i dag efter 17 års byggetid og under stor festivitas, der varer weekenden over. Regulær trafik påbegyndes ved køreplanskiftet i december 2016.
V.h.
Niels
Var det ikke Finansministeren der i sidste uge afviste, at Togfonden kun kostede 200 mio. kr pr år?
Nu siger hans ministerium, at det det er rigtigt.
Var det ikke Finansministeren der i sidste uge afviste, at Togfonden kun kostede 200 mio. kr pr år?
Nu siger hans ministerium, at det det er rigtigt.
Der er jo også en journalist der har fået Cavling prisen for at dokumentere at den nuværende Finansminister i sit tidligere ministervirke har fremlagte bevidst "manipulerede" oplysninger for at fremme egen politisk overbevisning. Det kunne jo tænkes, at den manglende mulighed for finansiering af Togfonden skyldes en frygt for at nogle andre end ham vil bruge af de penge, Finansministeren helst vil bruge på skattelettelser til efteråret.
Det er ligegyldigt, når tankegangen er rettet mod offentlige besparelser, og modviljen mod jernbaner i >forvejen er stor i det danske samfund.
Hvis der er en modvilje mod jernbanerne generelt, så må det alt andet lige skyldes den nedadgående service og det høje prisniveau jernbanen kan tilbyde idag. Måske er det de færreste mennesker (jeg selv inklusive) der kan se timemodellen som løsning på dette problem.
Mvh.
Anders
Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at læse det notat. Umiddelbart synes regnestykket ikke at passe. Hvis der mangler 15,5 mia. (15.500 mio.) kr. vil det med +200 mio. kr. pr år tage 77,5 år at fylde hullet op og det flugter ikke med, at Togfonden i udgangspunktet løber til år 2042.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Mon ikke man medregner en løbende forbedret gevinst ved en bedre jernbane.
Det er ligegyldigt, når tankegangen er rettet mod offentlige besparelser, og modviljen mod jernbaner i >forvejen er stor i det danske samfund.
Hvis der er en modvilje mod jernbanerne generelt, så må det alt andet lige skyldes den nedadgående service og det høje prisniveau jernbanen kan tilbyde idag. Måske er det de færreste mennesker (jeg selv inklusive) der kan se timemodellen som løsning på dette problem.Mvh.
Anders
Det er da virkelig trist. For det er jo lige netop, hvad timemodellen kan gøre. For 0,027 % af statsbudgettet. Mht. prisniveau: Det afhænger af, hvordan man anskuer det: Rejsekortet giver 20 % rabat - ud over den gamle klippekortrabat - i weekenden og uden for myldretiden fx i hovedstadstakstområdet. Helt ned til 5 dage før afrejse kan man få særligt billige Orange-billetter til 99, 116, 124 kr. inkl. pladsbillet fx til en rejse uden for myldretiden mellem Aarhus og København. Og hver lørdag kan en familie på 2 voksne og op til 4 børn rejse med DSB's fjern- og regionaltog i hele landet et helt døgn for 499 kr. Og pendlerne får 60 % rabat på pendlerkort og periodekort i forhold til normalprisen selv om de fleste rejser i myldretiden, hvor kapaciteten er mest presset. Befordringsfradraget kommer oveni. Så jeg køber altså ikke præmissen om, at kollektiv trafik altid er dyr at benytte.
Hvis der er en modvilje mod jernbanerne generelt, så må det alt andet lige skyldes den nedadgående service og det høje prisniveau jernbanen kan tilbyde idag. Måske er det de færreste mennesker (jeg selv inklusive) der kan se timemodellen som løsning på dette problem.Mvh.
Anders
Det er da virkelig trist. For det er jo lige netop, hvad timemodellen kan gøre. For 0,027 % af statsbudgettet. Mht. prisniveau: Det afhænger af, hvordan man anskuer det: Rejsekortet giver 20 % rabat - ud over den gamle klippekortrabat - i weekenden og uden for myldretiden fx i hovedstadstakstområdet. Helt ned til 5 dage før afrejse kan man få særligt billige Orange-billetter til 99, 116, 124 kr. inkl. pladsbillet fx til en rejse uden for myldretiden mellem Aarhus og København. Og hver lørdag kan en familie på 2 voksne og op til 4 børn rejse med DSB's fjern- og regionaltog i hele landet et helt døgn for 499 kr. Og pendlerne får 60 % rabat på pendlerkort og periodekort i forhold til normalprisen selv om de fleste rejser i myldretiden, hvor kapaciteten er mest presset. Befordringsfradraget kommer oveni. Så jeg køber altså ikke præmissen om, at kollektiv trafik altid er dyr at benytte.
Du har helt ret med hensyn til "synsvinklen". Følgende er mine oplevelser med kollektiv transport.
a) Periodekort Fr. Sund -> Ballerup ~1200 kroner pr. måned , identisk med brændstofudgiften til den bil jeg under alle omstændigheder har behov for
b) Ad hoc transport til Kbh: 80 kr. t/r pr. person -> dvs. typisk 200 kroner for hele familien (for een tur byen).
c) Ad hoc togbillet til JM i Odense for 1 voksen + 1 barn typisk ~600 kroner, fordi Orangle har være udsolgt uger i forvejen.
Alt er selvfølgelig relativt og en smagssag, og man skal passe på med generaliseringer baseret på egne erfaringer. Men ovenstående motiverer ikke til rejser med kollektiv transport med mindre biltransport er helt umuligt. Jeg tror bestemt, at mange andre mennesker deler den opfattelse. Jeg har endnu til gode at se hvordan timemodellen løser det.
Mvh. Anders
Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.
Læs mere