Danmarks ældste vejoverføring over jernbane ?
Jeg prøver at finde ud af hvilken Vejoverføring over jernbane i Danmark der er den ældste der stadig eksisterer, skulle der mon være nogle gode bud derude ?
af Minoque, 1/3 2011, 17:55 (5015 dage siden)
Jeg prøver at finde ud af hvilken Vejoverføring over jernbane i Danmark der er den ældste der stadig eksisterer, skulle der mon være nogle gode bud derude ?
af Dampfmeisteren , 1/3 2011, 18:07 (5015 dage siden) @ Minoque
Sandsynligvis er det en af de to englænderbroer, der stadig eksisterer på den sjællandske vestbane. De er opført 1854-1855.
af G9250, 1/3 2011, 18:16 (5015 dage siden) @ Dampfmeisteren
Den englænderbro der ligger ved Slagelse (ved første AM efter U-signalet mod kø) er bygget i 1854
Billede: http://www.kvindebjerg.dk/togfotoarkiv.php?uge=0827
Jakob
af Henrik Thomsen , Holte, 1/3 2011, 18:19 (5015 dage siden) @ Minoque
Ja, det er givetvis de gamle englænderbroer. Men der er måske nogen der ved noget andet? Her kører Mz 1411 under en af disse ved 44 km, nord for Borup. Den 24. maj 1987
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 1/3 2011, 18:31 (5015 dage siden) @ Henrik Thomsen
Ja, det er givetvis de gamle englænderbroer. Men der er måske nogen der ved noget andet? Her kører Mz 1411 under en af disse ved 44 km, nord for Borup. Den 24. maj 1987
Det er broen ved Møllevej i Birkede. Her er et lidt ældre billede fra stort set samme sted, med ukendt MY
--
af Gjelstrup, 2/3 2011, 06:06 (5014 dage siden) @ K.B.Andreasen
Den samme bro fra en anden vinkel.
Foto er fra den 12-12-2010.
og fra den 16-7-2008.
af otl lkf emeritus, 29/1 2015, 11:27 (3585 dage siden) @ Gjelstrup
Øverste billede er broen ved Slagelse, set fra vest. Nederste billede er broen ved Birkede set fra øst.
(Godt man endnu har lidt strækningskendskab.....)
Mvh otl ( Lkf emeritus)
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 2/3 2011, 03:56 (5014 dage siden) @ Henrik Thomsen
Her kører Mz 1411 under en af disse ved 44 km, nord for Borup. Den 24. maj 1987
- MMMm en flot ting her fra morgenstunden, en rigtig "Sjællænder" IC-er, med lokale "Sjællands"-vogne først, det var gerne min betegnelse af Bn vognene op gennem 80erne da jeg boede i Jylland og et par gange var med toget over bæltet og der så kom Bn vogne på stammen i Korsør, så indikerede det at man var kommet til "Udlandet" (næsten).
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 3/3 2011, 18:30 (5013 dage siden) @ Henrik Thomsen
Men hov.. Lå der ikke også en i Urup, altså broen efter den i Birkede mod Borup, som måtte lade livet da der skulle elektrificeres..??
--
af Henrik Thomsen , Holte, 3/3 2011, 18:52 (5013 dage siden) @ K.B.Andreasen
Jo, det er meget tænkeligt, og jeg har her filmet et tog fra den nye bro:
http://www.youtube.com/watch?v=r2eb4DtNXEI
--
af martin, 1/3 2011, 18:31 (5015 dage siden) @ Minoque
Hvad med Carlsbergbroen i Valby, jeg tænker at Kbh Roskilde er jo danmarks ældste så mon ikke det er det stykke man skal lede.
af Svend, 1/3 2011, 18:39 (5015 dage siden) @ martin
Den ældste Carlsberg-bro blev revet ned for mere end 100 år siden. Den nuværende er omkring 50 år yngre end de omtalte englænder-broer, som jeg også mener er de ældste vejbroer.
--
Svend
af Minoque, 1/3 2011, 19:39 (5015 dage siden) @ Svend
Så siger jeg mange tak for svarene, det er jo en dejlig gammel bro, så den må inspiceres.
af Dampfmeisteren , 2/3 2011, 03:05 (5014 dage siden) @ Svend
Den nuværende Carlsbergbro er opført i 1899, så den er noget yngre end englænderbroerne.
af disavelo , Herning, 3/3 2011, 05:42 (5013 dage siden) @ Minoque
Ifølge en artikel af Poul Thestrup fra Jernbanemuseet i Museets årsskrift 2008 er der elementer af den originale bro fra 1846 i broen ved 'Røde Bro' i Roskilde. I artiklen er der også en farvegengivelse af den originale bro.
Venlige hilsner
Søren
af Henrik Thomsen , Holte, 3/3 2011, 06:01 (5013 dage siden) @ disavelo
Det er kun lige at byplanlæggerne opdager det, så skal de nok få den pillet ned!
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 3/3 2011, 13:52 (5013 dage siden) @ Henrik Thomsen
Nu har jeg ikke læst pågældende artikel. Men hvis det er en bro der ligger umiddelbart efter stationen i retning KBH og som skilder Algade med Københavnsvej. Så hedder den Røde Port og ikke Røde Bro..
Men den er en vejunderføring og ikke en vejoverføring over jernbane som Minoque efterlyser. Og ja Henrik den er allerede delvis involveret i en byggestrid der i den grad har bragt sindende i kog i Roskilde
Men jeg tror nu også at det er en af de gamle englænderbroer. Det må jo være muligt at finde byggeårene for dem et sted
--
af Henrik Thomsen , Holte, 3/3 2011, 15:53 (5013 dage siden) @ K.B.Andreasen
Ja, det med Røde port har jeg godt hørt om.
På den bro ved Slagelse skulle der stå 1854 på, og de er jo også bygget i forbindelse med anlægget banen. Så den anden ved Birkede er sikkert også fra 1854.
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 3/3 2011, 16:55 (5013 dage siden) @ Henrik Thomsen
Ja det er også det jeg tænker. Har desværre ikke været tæt på den ved Slagelse endnu, og mener ikke jeg har set noget årstal på den i Birkede, men det kan da godt være at jeg lige skulle lægge løberuten forbi den i weekenden og kigge nærmere..
--
af Henrik Thomsen , Holte, 3/3 2011, 17:09 (5013 dage siden) @ K.B.Andreasen
AAAHH Hvis du alligevel har fået skoene på, kan du da også lige slå et smut forbi den ved Slagelse. Man må jo holde sig frisk, og de lover jo dejligt friskt vejr!!
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 3/3 2011, 18:20 (5013 dage siden) @ Henrik Thomsen
Hehehe... Jaeh jeg tror Slagelse må vente til vejret er så godt at det er til at lufte den 2 hjulede med motor i
Men på den anden side, man er vel lidt tosse med sin interesse, så mon ikke det ender med at jeg kommer forbi den i Slagelse på en eller anden måde alligevel i weekenden
--
af Henrik Thomsen , Holte, 3/3 2011, 18:46 (5013 dage siden) @ K.B.Andreasen
Ja, jeg har det jo på samme måde. Jeg blev pludselig opmærksom på en markbro syd for Ringsted som skulle fjernes helt. jeg havde kun billede af den på lang afstand, så den MÅTTE inspiceres nærmere inden det var for sent. Så det foregik ad mark og skovkant, men jeg fik den da.
Her ses den i baggrunden den 20. marts 2009
Her med tele på.
den 4. april måtte vi så helt derud!
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 3/3 2011, 19:04 (5013 dage siden) @ Henrik Thomsen
Herlige billeder Er den blevet fjernet nu. I så fald hvor lå/ligger den?
--
af Henrik Thomsen , Holte, 3/3 2011, 19:15 (5013 dage siden) @ K.B.Andreasen
Den er fjernet nu. Og den i forgrunden fra 1920 er skiftet ud med en ny. De lå ved Tyvelse tidl trinbræt (mange år siden) nord for Glumsø. De er jo ved at klargøre strækningen til strøm. Det der FY-billede er taget da driften var instillet pga sporfornyelsen.
--
af Henrik Thomsen , Holte, 3/3 2011, 19:25 (5013 dage siden) @ Henrik Thomsen
Her er iøvrigt et billede af afløserbroen ved Tyvelse taget den 24/4-2010.
Man ser at markbroen i baggrunden er revet ned.
--
af Peter Sloots, 29/1 2015, 00:45 (3586 dage siden) @ Henrik Thomsen
Her er iøvrigt et billede af afløserbroen ved Tyvelse taget den 24/4-2010.
Man ser at markbroen i baggrunden er revet ned.
Fy-da-føj - sikken en grim en de har opført der.
Her er den forrige i 1994. Markvejsbroen ses i baggrunden:
PS
af Georg Schmidt, 28/5 2011, 15:02 (4927 dage siden) @ Henrik Thomsen
I 1984 var jeg på Fyn for at fotografere gamle broer. Fandt bl. a. denne fra 1910 i km 7,3 mellem Hjulby og Ullerslev.
Det rustne hegn på broen var jo ikke nogen skønhedsåbenbaring, men der må jo have været en grund til at man satte det op.
Ligeledes denne gamle fra 1911 ved Render tidligere trinbræt.
Der var yderligere to af denne type men fra 1910 mellem Tommerup og Render. Disse broer opført i forbindelse med dobbeltsporet over Fyn, i dag formentlig erstattet af andre i forbindelse med elektrificering.
Mvh
Georg
af Tommy Nilsson , Ringsted, 28/5 2011, 21:14 (4927 dage siden) @ Georg Schmidt
Apropos overskriften på denne tråd, som har kørt et stykke tid, så tror jeg, at jeg har fundet Danmarks ældste vejoverføring - desværre uden jernbane, men dem var der ikke mange af i 1783...
Broen er fundet under landevejen 5 km syd for Korsør.
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 30/5 2011, 09:12 (4925 dage siden) @ Tommy Nilsson
Det er da også en fin en af slagsen, kunne godt være at man skulle aflægge den at besøg på et tidspunkt.
Selv om der mangler skinner ovenpå dem, så vil jeg da også springe til med et par stk i den konkurrence
For dem der har vandret eller cyklet på Hærvejen, vil også vide at her findes nogle gamle flotte kampstensbroer, bl.a. kan nævnes Immervad Bro 1786, Povls Bro ca. 1744, og Gejl Å Bro 1818. Blot for at nævne et par stykker, alle beliggende i omegnen af Aabenraa.
Og skulle man interessere sig for anden infrastrukturhistorie end lige den på skinner, så kan highways.dk varmt anbefales.
Her findes bl.a. en komplet beskrivelse af den gamle Hovedvej 1 der gik fra København til Esbjerg, der er ca. 120 artikler der beskriver de seværdigheder der ses undervejs.
Der findes også en guide til mange af de støere danske broer samt til de forskellige udsigtstårne der er rundt i landet
--
af John Schmidt, 4/3 2011, 11:56 (5012 dage siden) @ K.B.Andreasen
Jo jo...Måske jeg skulle prøve at kigge lidt nærmere på den. Bor jo i Slagelse...
af G9250, 4/3 2011, 12:24 (5012 dage siden) @ K.B.Andreasen
Hej KB
Hvis du er i Slagelse lørdag mellem 14:00 og 17:00, vil opfordre dig til at tage et kig på Slagelse Modeljernbane Klubs anlæg, hvor der er kørsel
Jakob
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 5/3 2011, 13:08 (5011 dage siden) @ G9250
Nåeh det blev ikke løbeskoene men cyklen der blev luftet, så her er et billede af Englænderbroen ved Møllevej i Birkede, kun et par timer gammelt Hvad angår årstal så kunne jeg ikke få øje på noget årstal nogen steder, heller tegn på at de skulle have været der engang, hvilket jeg finder lidt underligt da man jo ser det på stort set alle andre broer. Men det var måske ikke noget englænderne gjorde dengang de byggede broerne, eller er der på den i Slagelse??
Hvis du er i Slagelse lørdag mellem 14:00 og 17:00, vil opfordre dig til at tage et kig på Slagelse Modeljernbane Klubs anlæg, hvor der er kørsel
Jeg var godt nok i Slagelse tidligere på dagen, men fandt lige pludselig mig selv i Næstved i stedet, da jeg bestemte mig for at kigge lidt nærmere på den nu fjernede Slagelse-Næstved bane, sidst jeg rigtig kiggede på den var skinnerne der endnu, og når man hygger sig så glemmer man jo tit alt om tid og sted
Men hvis det er hver lørdag at det foregår, så er det jo slet ikke utænkeligt at jeg blev fristet til at kigge indenfor, næste gang jeg er i området
Men til gengæld kan jeg da så lige visse jer et par billeder af underføringen af Viby Å under Vestbanen
Jeg har en svaghed overfor de her gamle underføringer, det er lidt som med englænderbroerne, de har lige som noget sjæl, og ikke bare en "metervare" der er knaldet op. Jeg ved ikke hvor gammel den er, men nogle år på bagen har den jo, og den er jo bygget i samme stil som englænderne med groft tilhuggede kampesten. På den modsatte side er der senere blevet støbt et udhæng/halvtag af beton der bærer årstallet 1980. Ved opsætningen af støjværn på strækningen gennem Viby er der blevet opsat rækværk på skråningen over åbningen, og "gesimserne" inde i tunnelen er blevet støbt op igen, da de var ved at være godt hensmuldrende. Men tror de er blevet gjort smallere, fordi huske dem som værende lidt bredere da vi legede i den som knægte Jeg var jo på cykel derhen, så det kan ikke have været fysikken der var i vejen
--
af G9250, 5/3 2011, 13:37 (5011 dage siden) @ K.B.Andreasen
Hej KB
Næste køredag er 9/4 fra 14:00 til 17:00
Jakob
af Henrik Thomsen , Holte, 5/3 2011, 14:25 (5011 dage siden) @ K.B.Andreasen
Angående årstallet på birkede-broen, tror jeg at cementkanten er blevet renoveret senere så årstallet er gået tabt. Men på den ved Slagelse skulle det stå der endnu.
Jeg synes også de gamle vandgennemføringer er herlige. Det er jo finere håndværk der er udført her. Jeg har studeret et par stykker på Kystbanen. Her en lige syd for Vedbæk station den 26/4-2008
Så er der en syd for skodsborg som er 30 meter lang, og meget smal. Den skulle der selvfølgelig cykles igennem.
Turen på cykel ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=G45RKM2ylLw
--
af re20000, 5/3 2011, 16:42 (5011 dage siden) @ Henrik Thomsen
Hej Henrik
Hvis det er den underføring lige ved Skodsborg sanatorium (og det ser det ud til) er det ikke en almindelig stenkiste men skulle efter sigende være for at føre en sti fra Frederik d. 7s tid fra sanatoriet ind i skoven. Noget der vist var vundt hævd på eller noget med en enkedronning foresvæver det mig. Majestæters gerninger vakte vist mere respekt i 1897 da banen blev anlagt. Nærmere kan jeg ikke komme det, måske nogle ved bedre? Frederik d. 7. selv skyndte sig jo at dø allerede lidt før nordbanen skulle indvies...
Nold
af Henrik Thomsen , Holte, 5/3 2011, 17:13 (5011 dage siden) @ re20000
Hejsa
Ja det er rigtigt nok den. Det står også på et skilt i østenden. Det er da en interessant historie. Der er ofte så meget vand i tunnelen at det er lidt bøvlet at gå igennem. Det er godt nok nogle fine tilhuggede granitblokke den er opbygget af, noget der holder i århundreder.
--
af Minoque, 5/3 2011, 17:56 (5011 dage siden) @ Henrik Thomsen
Herlige billeder af englænderbroen. og de der underføringer er nu også ganske specielle har også taget turen gennem den ved Skodsborg badesanetorium nogle gange, så de er jo altid et besøg værd.
af re20000, 6/3 2011, 12:02 (5010 dage siden) @ Henrik Thomsen
Men jeg har nu altid undret mig over hvordan en enkedronning skulle kunne slippe igennem den uden at få våde fødder eller smuds på spadseredragten. Så meget plads er der jo heller ikke i den.
Nold
af Minoque, 6/3 2011, 17:05 (5010 dage siden) @ re20000
Dengang den blev bygget tror jeg ikke der var meget vand i den, den var sikkert godt drænet og lå højere end i forhold til jorden omkring, end nu.
Den er egentlig også ganske bred, jeg har da passeret andre i den uden at få klaustrofobi
af Henrik Thomsen , Holte, 11/3 2011, 17:58 (5005 dage siden) @ Minoque
redigeret af Henrik Thomsen, 11/3 2011, 18:16
Så har vi inspiceret den gamle kongesti nærmere. Tunnelen har vi målt op, og den viser sig at være 1,20 m bred, 2,20 m høj og 33,20 m lang. Vi bemærkede straks det rædselsfulde og skammelige gelænder der er blevet sat op over indgangen. Et par billeder blev det også til her fra den 11. marts.
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 14/3 2011, 14:49 (5002 dage siden) @ Henrik Thomsen
Kan se at jeg ikke var den eneste der var ude i det gode vejr i fredags
Jeg var et smut forbi Lejre og tage nogle billeder af den store flotte tunnel der fører Kornerup (Lejre) Å under Nordvestbanen. Den er lige lidt stor til at måle op med den almindelig tommestok, men gangbroen i den ene side giver et meget godt indtryk af dimensionerne
Tunnelen er heldigvis ikke skæmmet af noget gitter øverst, men bevoksningen foran kunne godt snart trænge til at blive studset lidt
Det sidste billede er måske lidt off-topic, men når man også er kortnørd er det et rigtig spændende et, så kunne ikke nære mig
Her løber Langtved Å og Lavringe Å sammen og bliver til Kornerup Å, samtidig mødes Ramsø, Voldborg og Sømme herreder og ligeledes Allerslev, Rorup og Glim sogne
--
af Henrik Thomsen , Holte, 14/3 2011, 15:42 (5002 dage siden) @ K.B.Andreasen
Ja, det er da en fin tunnel. Den er formentlig også fra banen anlæggelse. Jeg er da nok nødt til også selv at komme ud at inspicere dette fine bygningsværk.
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 14/3 2011, 17:34 (5002 dage siden) @ Henrik Thomsen
Det kan jeg kun opfordre dig til at gøre, du kan evt. smøre en god madpakke og tage vandrestøvlerne med, da den indgår som en del af Skjoldungestien der går fra Osted gennem Lejre Ådal og ender ude ved Boserup Skov ca 15-17 km afhængig af hvor langt man vil gå. Men absolut en tur værd hvis man også bare er almindelig historie interesseret. Bl.a. er der også en flot underføring af Kornerup Å under den gamle landevej mod Holbæk. Det er også i disse omgivelser at mange af de dejlige Morten Korch film er optaget
Regner også med at den er fra banens anlæggelse, man kan dog se at den på et tidspunkt er blevet forlænget på sydsiden, formentlig i forbindelse med anlæggelsen af dobbeltsporet, men man har dog valgt at flytte den oprindelige portal med, så den stadig fremstår flot og ens i begge ender
--
af lkfsteen, 14/3 2011, 19:04 (5002 dage siden) @ K.B.Andreasen
Når vi nu er inde på tunler hvor åer løber igennem: Så er jeg ret sikker på der er en endnu ældre, nemlig der hvor Ringsted å (må det være) løber under stationsområdet i Ringsted, noget af den ser for mig ud til at kunne være fra vestbanens åbning i 1856 !
Mvh Steen
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 9/3 2011, 06:07 (5007 dage siden) @ K.B.Andreasen
Ifølge Flemming Søeborgs bog København-Odense er Englænderbroen i Birkede bygget i 1856 og kostede den nette sum af 25.000 rigsdaler.
Der skulle også have stået en ved Syv, nord for Viby.
Johnni Lassen har i øvrigt nået at tage et billede af den gammle englænderbro i Ringsted mens der stadig var lidt tilbage (snøft).
Der skulle vist have været bygget 7 stk i alt på strækningen København-Korsør.
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 30/3 2011, 18:00 (4986 dage siden) @ K.B.Andreasen
Så blev en afspadseringsdag med godt vejr til at lufte mc´en i udnyttet fornuftigt, bl.a. til at runde Englænderen i Slagelse og tage et par billeder, nu kunne jeg ikke vente længere
Hvad angår årstallet på den kommer vi selvfølgelig ikke nærmere i denne omgang da det sidste tal, som I kan se, er faldet af på et eller andet tidspunkt, og så har den haft besøg af nogle af de sædvanlige vandaler med spraymaling.. Men I skal da få lov til at nyde et par billeder
--
af Henrik Thomsen , Holte, 30/3 2011, 18:46 (4986 dage siden) @ K.B.Andreasen
Det er et 4-tal der er faldet af, så den sag er jo klarlagt. Så er det jo bare om de har bygget dem i rækkefølge fra København, eller om de har kørt på samtidig med dem alle. Det kan jo være, at der dukker et gammelt billede op af den ved Birkede, hvorpå årstallet endnu er tilstede. Når vi nu er ved tallene, er der så nogen der ved hvornår disse kilometersten blev indført ved banen??
--
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/3 2011, 10:31 (4985 dage siden) @ Henrik Thomsen
Når vi nu er ved tallene, er der så nogen der ved hvornår disse kilometersten blev indført ved banen??
De er i hvert fald fra før 1965, idet de er omtalt i "Banernes bygning og udstyrelse" fra samme år.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 31/3 2011, 10:40 (4985 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
I BANERNES BYGNING OG UDSTYRELSE, der er trykt i 1937 omtales og vises disse kilometersten. Der gøres i omtalen endvidere opmærksom på, hvordan der er blevet gjort tidligere, og der er vist en skitse af en gammel kilometersten. Så vi skal ganske langt tilbage .....
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2011, 20:13 (4942 dage siden) @ Niels-Erik Hansen
I BANERNES BYGNING OG UDSTYRELSE, der er trykt i 1937 omtales og vises disse kilometersten. Der gøres i omtalen endvidere opmærksom på, hvordan der er blevet gjort tidligere, og der er vist en skitse af en gammel kilometersten. Så vi skal ganske langt tilbage .....
Ja, og går vi endnu længere tilbage, talte man ikke om kilometersten men om "anlægsstationer". En anlægsstation har ikke noget med en "station" at gøre i den forstand, som vi normalt definerer en station. En anlægsstation er det samme som en kilometersten.
Jeg ved i øvrigt ikke, hvilken afstand der var mellem hver enkelt anlægsstation.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Tegning af anlægsstationstavle, februar 1914. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100, Bb 66/Thomas Boberg Nielsen
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 13/5 2011, 20:47 (4942 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
I BANERNES BYGNING OG UDSTYRELSE, der er trykt i 1937 omtales og vises disse kilometersten. Der gøres i omtalen endvidere opmærksom på, hvordan der er blevet gjort tidligere, og der er vist en skitse af en gammel kilometersten. Så vi skal ganske langt tilbage .....
Ja, og går vi endnu længere tilbage, talte man ikke om kilometersten men om "anlægsstationer". En anlægsstation har ikke noget med en "station" at gøre i den forstand, som vi normalt definerer en station. En anlægsstation er det samme som en kilometersten.Jeg ved i øvrigt ikke, hvilken afstand der var mellem hver enkelt anlægsstation.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Tegning af anlægsstationstavle, februar 1914. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100, Bb 66/Thomas Boberg Nielsen
-------------
Hej.
Det svarede Svend på i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=14822 .
Vi ser igen, at tingene glemmes hurtigt(måske kommer nye læsere til, der ikke ved / tænker på, at der er en søgerubrik).
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=klampenborgbanen / http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor
af Ragner Jucumsen, 31/3 2011, 11:19 (4985 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Det er da et højt tal på den sten, hvor står den henne?7
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 31/3 2011, 14:14 (4985 dage siden) @ Ragner Jucumsen
Det er da et højt tal på den sten, hvor står den henne?7
Tja, det kunne måske være heroppe i Nørre Jylland et sted.
Vil lige se efter hvad der står på kilometerstenene her mellem Fh og Ab, når jeg pendler til Ab med futtoget her imorgen - er også selv blevet lidt nysgerrig efter at vide det.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/3 2011, 14:43 (4985 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
Det er da et højt tal på den sten, hvor står den henne?7
Tja, det kunne måske være heroppe i Nørre Jylland et sted.
Vil lige se efter hvad der står på kilometerstenene her mellem Fh og Ab, når jeg pendler til Ab med futtoget her imorgen - er også selv blevet lidt nysgerrig efter at vide det.
Den har jeg stået og gloet på tit, da jeg var togbetjent/togfører i Aalborg 1982-1986. Den står på Frederikshavn station. Faktisk "er" den Frederikshavn station. Indkørselssignalerne står i km 332,0 og centralapparatet i km 333,3. Om den står der stadigvæk, ved jeg ikke.
Se også her:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/9225/TIBV_28032011.pdf (vælg side 146 ud af 344)
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 31/3 2011, 14:53 (4985 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Det er da et højt tal på den sten, hvor står den henne?7
Tja, det kunne måske være heroppe i Nørre Jylland et sted.
Vil lige se efter hvad der står på kilometerstenene her mellem Fh og Ab, når jeg pendler til Ab med futtoget her imorgen - er også selv blevet lidt nysgerrig efter at vide det.
Den har jeg stået og gloet på tit, da jeg var togbetjent/togfører i Aalborg 1982-1986. Den står på Frederikshavn station. Faktisk "er" den Frederikshavn station. Indkørselssignalerne står i km 332,0 og centralapparatet i km 333,3. Om den står der stadigvæk, ved jeg ikke.Se også her:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/9225/TIBV_28032011.pdf (vælg side 146 ud af 344)
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg synes også, at den så bekendt ud.
Jeg vil se efter imorgen om den stadig står hvor den skal/bør/burde - i så fald er det så vidt jeg husker langs spor 3 (?).
af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 31/3 2011, 14:36 (4985 dage siden) @ Ragner Jucumsen
Stenen kan næsten ikke stå længere væk på en af Banedanmarks strækninger. Stenen bør stå (hvis den stadig findes) ved perronen (stationsmidten) på Frederikshavn station.
af Peter Fischer, Skanderborg, 28/5 2012, 16:58 (4561 dage siden) @ K.B.Andreasen
Jeg kan bidrage med et billede af en af englænderbroerne fra Påsken 1974. Det er taget ud af IC-togets bagperron, hvor jeg som 14-årig opholdt mig det meste af tiden over Sjælland, når jeg rejste på ferie til Jylland. På det tidspunkt kunne man tælle i hvertfald 5 af disse broer i alt. Jeg ved ikke hvilken af dem, billedet viser, men det var et sted på Midtsjælland, så vidt jeg husker. Jeg fik først fulgt op på min ungdomsinteresse for disse broer 34 år senere, hvor jeg besøgte de to tilbageværende.
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 28/5 2012, 20:13 (4561 dage siden) @ Peter Fischer
... Jeg ved ikke hvilken af dem, billedet viser, men det var et sted på Midtsjælland, så vidt jeg husker. Jeg fik først fulgt op på min ungdomsinteresse for disse broer 34 år senere, hvor jeg besøgte de to tilbageværende.
Hej Peter
Det jeg er næsten sikker på at det er englænderen ved Møllevej i Birkede ved Viby Sjælland. Billedet er taget mod Viby, og broen der ses i baggrunden vil så være den lidt mere kedelige overføring af Birkede Brovej. Det passer også med det røde hus man lige kan skimte til venstre for banen og bag broen.
Med midtsjællansk hilsen
Klaus
--
af Holger Sørensen, Hedehusene, 31/3 2011, 06:31 (4985 dage siden) @ K.B.Andreasen
Ang. disse ågennemløb: Der findes også én mellem Taastrup og Albertslund for
Store Vejleå, der formentlig er fra 1847 + en nyere udvidelse (forlængelse på sydsiden? da S-banen overtog de oprindelige spor?) i forb. med udbygning af S-banen til Taastrup.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Henrik Thomsen , Holte, 31/3 2011, 07:26 (4985 dage siden) @ Holger Sørensen
Sagen vil naturligvis blive undersøgt. Man ja, det er jo spørgsmålet om hvor den oprindelige baneføring har gået. Det må være til at finde ud af!
--
af Minoque, 31/3 2011, 19:13 (4985 dage siden) @ Henrik Thomsen
Det vil jeg gerne være med til at finde ud af, det er jo egentligt herlig de gamle broer og andet stadig eksisterer, det er det der gør det så facinerende at rode rundt i naturen og finde rester af tidligere jernbaner
af Henrik Thomsen , Holte, 1/4 2011, 16:41 (4984 dage siden) @ Holger Sørensen
Vi har nu været på stedet og har taget nogle billeder! Hvis det er den oprindelige tunnel fra 1847, ses tydeligt den forlængelse som S-banen har medført.
Her ses den formentlig oprindelige indgang (set fra nord), som dog er renoveret fra tid til anden.
I tunnelsen ses her forlængelsen som er udført i beton da s-banen blev bygget.
--
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 1/4 2011, 16:48 (4984 dage siden) @ Henrik Thomsen
hehe der slog du mig s.. på målfotoet Henrik Udnyttede også det gode vejr til at smutte forbi idag
--
af Minoque, 1/4 2011, 20:47 (4984 dage siden) @ K.B.Andreasen
Egentligt rigtigt spøjst jeg var også derude idag, herlig at se den gamle underføring, og se hvordan de gamle røde mursten afløst nogle steder af reperation af gule, og beton udvidelsen, åen der løber under, og me der kører over, selv en Ea så jeg. så det var en dejlig oplevelse
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 26/10 2011, 15:55 (4776 dage siden) @ Henrik Thomsen
Var ude og botanisere lidt i det gode vejr i weekenden og fik bl.a. taget disse billeder, af en af de underføringer jeg har et svagt punkt for, i Ramsødalen ved Kirke Syv mellem Viby Sj. og Gøderup.
Det er måske ikke den ældste, men nu har vi jo efterhånden fået samlet en god billeder af dem her i denne tråd
Den er en del af Ramsøstien, men skal man nærmer sig den for tiden skal man enten have gode gummistøvler eller nærmer sig fra østsiden, det gjorde jeg ikke
--
af Morten Flindt Larsen, 29/1 2015, 02:33 (3586 dage siden) @ Henrik Thomsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 29/1 2015, 02:51
"Hvis det er den oprindelige tunnel fra 1847"
Det kan det jf. Banedanmarks brofortegnelse bekræftes, at det er, fsv. at en del af tunnelen er fra Roskildebanens anlæg; jeg er ikke 100 % sikker på, at det gælder portalen på fotoet. Jeg mener, at portalen er fra anlægget af dobbeltsporet i 1874.
Her er en 1847-underføring lidt længere ind ad banen: Jernbanebroen ved Gåsebæksvej i Valby - i dag går Skolestien samme sted - Tegning - set fra Valby Langgade - 1887 - Valby Lokalarkiv.
Og nu vi er ved Valby og gamle broer. Her er et blik fra vest ad banedæmningen ind mod den nedlagte Valby Station. Stationsbygningen ses til højre i billedet, lige til venstre for viadukten, der fra 1847 (1846) førte den daværende Køgevej (nuc. Rasmus Rasks Vej) over jernbanen.
Med venlig hilsen
Mrten
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/3 2011, 10:38 (4985 dage siden) @ disavelo
Ifølge en artikel af Poul Thestrup fra Jernbanemuseet i Museets årsskrift 2008 er der elementer af den originale bro fra 1846 i broen ved 'Røde Bro' i Roskilde. I artiklen er der også en farvegengivelse af den originale bro.
Blot lidt fluek.......: Banen blev åbnet i 1847. Men det er naturligvis muligt at "Røde Port" stod færdig allerede i 1846?
Den origiginale "Røde Port" blev nedrevet i 1936 jf. "DE DANSKE STATSBANER 1847-1947", side 223.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen