En halv MR i bytte for en international B-vogn (Generelt)
Danmarks Jernbanemuseum og Falcks uddannelsescenter i Randers har indgået en aftale om bytte af MR 4088 og B 314, således at Falck får mulighed for at udbyde redningsuddannelser i et endnu mere tidstro og livagtigt uddannelsesmiljø. Danmarks Jernbanemuseum overtager til gengæld en B-vogn, som har været godkendt til kørsel i udlandet - en såkaldt RIC-mærket vogn.
B 314 skal indgå i en udstilling, der er planlagt til åbning i første halvår af 2017, som omhandler danskeres ferierejser med tog til udlandet, enten via interrail eller med de luksuøse blå Wagons-Lits-vogne.
Vi vil dog gerne have jeres hjælp. Vi leder nemlig efter genstande med en særlig rejsehistorie og de minder, genstanden betyder for jer.
Jeres rejsegenstande kan derfor blive en del af udstillingen og Danmarks Jernbanemuseums samlinger.
Konkret søger vi genstande og rejseminder fra danskere, der har rejst med Interrail eller med de blå Wagons-Lits-vogne.
Museet efterlyser også efterkommere af danskere, der har rejst med Wagons-Lits.
Kan du bidrage til udstillingen, hører vi meget gerne nærmere.
Kontakt museumsinspektør Anna Back Larsen via anbala@dsb.dk eller tlf. 2468 2326
Som bekendt har vi allerede en blå Wagon-Lits sovevogn, men museet mangler en vogn, som har været benyttet til kørsel i udlandet i 70’erne og 80’erne.
Flere muligheder har været afsøgt, bl.a. via DB Museum i Nürnberg, men da udstillingen forventes at have en varighed på op mod 10 år, var det ikke let af finde en præsentabel vogn i nogenlunde intakt stand i udlandet – som også kunne lånes for så lang en årrække.
At B 314 befandt sig i Randers kom ikke som en overraskelse, idet Danmarks Jernbanemuseum tidligere har været involveret i, at B 314 havnede hos Falck i Randers.
Dengang overtog vi den hidtidige uddannelsesvogn, som Falck havde på det tidspunkt. Det er derfor en gentagelse af historien, når vi igen bytter med Falck.
B 314 er generelt i særdeles flot stand på trods af de mange år udendørs.
Det har været et afgørende kriterie for at vælge vognen, idet vi ikke ønskede en gennemrestaureret vogn, men en overvejende original vogn, som tidligere interrail-rejsende kan identificere sig med.
MR 4088, som museet har afleveret til Falck i stedet, er blevet udskilt efter en grundig overvejelse af MR 4088’s museale værdi.
Som tidligere beskrevet herinde på forum’et har museet overtaget det tidligere Arriva MR/MRD-sæt 12, som har en væsentlig historie med sig - nemlig udliciteringen af jernbanestrækningerne i Midt- og Vestjylland.
En afvejning mellem de nødvendige ressourcer (som sæt 88 har vist sig at kræve for at forblive i drift) og formidlingsværdien i et kørende MR/MRD-sæt har ført til beslutningen om ikke at have et kørende sæt fremadrettet.
Ressourcerne kan ganske enkelt bruges bedre.
For MR/MRD-togene som type er Arriva-æraen ganske vist forholdsvis kort i forhold til DSB-æraen, og derfor har vi indtil videre beholdt MRD 4288 i DSB-liberi.
Vi har dog endnu ikke beslutte om ikke en af Arriva-vognene også kan fortælle denne historie, men denne afklaring, og således MRD 4288’s fremtid, bliver besluttet i den vurderings- og registreringsproces, som museet netop har påbegyndt, og som forventes at være afsluttet med udgangen af 2016.
I går, den 18. februar, løb udvekslingen af stablen. Med et par mobilkraner og en blokvogn, kunne ombytningen finde sted i løbet af en lang dag.
Vognen er nu placeret i museets magasin i Randers, indtil den skal klargøres til udstillingen.
MRD 4288 er opstillet hos Falck, hvor den vil danne ramme om fremtidige evarkuerings- og redningsøvelser.
Vi giver jer billederne fra ombytningen i første kommentar til denne tråd.
--
Med venlig hilsen
Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum
Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk