DSB's kontrakt - ministeren - kunderne (Trafikpolitik)
Hvis man følger lidt med i ministerens besvarelse af diverse spørgsmål i Transport- og Bygningsudvalget vedrørende diverse kunders og pendlerklubbers utilfredshed med DSB's K16, vil man se, at ministeren generelt benytter sig af den argumentation, at DSB overholder trafikkontrakten og at trafikkontrakten er indgået mellem DSB og den tidligere regering (S+RV).
På den måde lukker han primært munden på spørgerne (som typisk er fra rød blok) samt forvirrer kunder og pendlertalsmænd. Kunder og pendlertalsmænd har hidtil haft DSB som "modstander" og det har været DSB, man skulle henvende sig til, når man ville have køreplanen ændret.
Det går snart op for kunder og pendlertalsmænd, at det fremover er ministeriet, de skal have fat i, når de ønsker noget ændret. Det vil holde en del sagsbehandlere i ministeriet beskæftiget. Men kommer man til at mangle sagsbehandlere dér, kan man jo blot "rekvirere" nogle hos DSB, for de får sandsynligvis mindre at lave fremover.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort