Ukendt industridamp - løst: Finland 600 mm (3 fotos)
Det var netop det hvælvede remisetag, der afslørede denne gåde:
Antagelig et Birger Wilcke-foto, ca. 1960, arkiv Ludger Kenning.
Det drejer sig om en 600 mm jernbane, Kuusankosken–Voikan Rautatie, KVR, der fra 1922 betjente et papirindustri-kompleks med både person- (indstillet 1954) og godstrafik (indstillet 1960), se https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuusankosken%E2%80%93Voikan_rautatie (på finsk).
Banens remise er denne:
Lokomotiverne er KVR nr. 10" og nr. 11, som kom til Finland efter krigen som erstatning for mistede lokomotiver.
De er begge bygget af Les Ateliers Metallurgiques S.A., Nivelles, Ateliers de Tubize, Belgien, som f.nr. 2366/1947 og 2389/1948 og som 0C0T med rammevandkasse samt udvendige rammer, gangtøj og kontravægte. Begge lok blev ophugget efter trafikkens ophør, men eksakte årstal kendes ikke.
Kilde: http://www.kolumbus.fi/teemuvirtanen/artikkel.htm .
Fra et finsk forum, der citerer samtidens aviser og tidsskrifter om papirindustrien og KVR, er lånt dette billede:
KVR lok nr. 10" eller 11.
..... der vel er en "rygende pistol".
Papirindustrien havde også et Pedershaab-lok (381/1943, 0B0dm), som skulle findes på Jokioisten Museumsjernbane.
I Finland har der i alt været 5 (fem) Tubize-lokomotiver, alle tilkommmet efter 2.VK, men kun disse 2 var 0C0T.
Og således blev denne gåde - efter knap 10 år og en omvej via Nordvestfynske Jernbane og vort svenske naboforum - endelig løst.
Bedste hilsener
Niels