Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

fortsat zig-zagkørsel på Sjælland? (Trafikpolitik)

af gamle ole, 30/1 2016, 13:17 (3229 dage siden)

Jeg kan stadig ikke se rationalet med fortsat zig-zagkørsel på sJÆLLAND.
Fra gammel tid skal vi stDIG PÅ SIFHTSEEING I nÆSTVED OG rINGSTED NÅR VI FRA FALSTER SKAL TIL kBH og nu fortsætter det vel i fremtiden blot via Køge.
Hvis fart og tid er så vigtig skulle en ny sydbane da i princippet følge motorvejen E47. Der kommer man da ikke til Ringsted og Næstved for at komme til Tyskland mm.
Der må være en logik i dette som jeg bare ikke kan få øje på.

Hilsen Ole

fortsat zig-zagkørsel på Sjælland?

af Jørgen Pagh Jensen, 30/1 2016, 13:23 (3229 dage siden) @ gamle ole

Nok vil mange prioritere kort rejsetid, men trafikunderlaget i Danmark er slet ikke stort nok til at anlægge snorlige linier over lange afstande.

fortsat zig-zagkørsel på Sjælland?

af gamle ole, 30/1 2016, 14:10 (3229 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det var et interssant aspekt!
Så tidsparametren som ma n altid hører om alligevel ikke er så vigtig.

Ole

fortsat zig-zagkørsel på Sjælland?

af gaest, 30/1 2016, 17:31 (3228 dage siden) @ gamle ole

Ganske vist er meget af den offentlige trafik i Danmark lagt ud efter at passagerner skal til / fra Københanvstrup, men der er altså også nogen der skal af og på i Næstved og Ringsted. Måske skal de endda til København?
Det irriterer mig f.eks. vanvittigt at der ikke er forbindelse hver time med IC-Lyn fra Sindal til Trekroner og omvendt, uden stop alle mulige andre mærkelige steder, som feks Ålborg og Odense, og at der ikke for længst er lavet en shunt ved Århus så man også slipper for opholdet dér.
Men det er nu en gang vilkårene for offentlig trafik.
Alternaivet der ikke behøver køre på sightseeing via Næstved og Ringsted, og ikke skal rembourssere i Århus hedder en bil.

fortsat zig-zagkørsel på Sjælland?

af Casper, 30/1 2016, 19:27 (3228 dage siden) @ gaest

Jeg vil ikke ligefrem kalde vejen via Ringsted for "zigzagkørsel". Det er ikke nogen særlig stor omvej. Har du kigget på kortet?

[image]

Det giver mening at samle trafikken i særlige hovedtrafikårer, fordi det er mere effektivt og hurtigere. Det gør man både ved veje og jernbaner.

Afstanden i luftlinje fra København H til Nykøbing F er ca. 115 km.

Der vil skulle bygges en del broer for at kunne følge den rute.

Afstanden med tog via Ringsted er 147 km.

Hvis du er irriteret over ikke at følge linealen, kan du rejse via Næstved-Køge og med S-tog til København. Så følger du i hvert fald linealen fra Næstved til Kbh. Afstanden er 134 km.

Med motorvejen er afstanden 131 km, men det er ikke den korteste vej. Den gamle hovedvej er temmelig lige. Her er din afstand kun 123 km. Så når du vælger motorvejen, så vælger du også en omvej.

Efter opgraderingen kan der køres 160 km/t på jernbanen syd for Ringsted, og 200 km/t mellem Ringsted og København. På motorvejen kun 110-130 km/t.

Så alt er relativt. Tænk på hvor svært det er at bygge jernbaner efter linealen i f.eks. Norge. (I Danmark er forhindringen ikke bjerge, men vand, bebyggelse og højere grundpriser).

I et mere fladt land er spørgsmålet ofte om det bedre kan betale sig at bygge direkte linjer til alskens destinationer eller satse på at samle trafikken i nogle trafikårer af høj kvalitet, selv om der er små omveje.

Og se så f.eks. disse omveje, der er væsentlig større end ovennævnte:

[image]

[image]

Eller ICE fra Frankfurt til Berlin:

[image]

Bemærk at ovennævnte faktisk er ICE Sprinter uden stop, og den kører den ekstra omvej omkring Hannover, formentlig fordi det er en højhastighedsstrækning. Der kører også en mere direkte rute via Brauschweig (den grå rute), men den er langsommere. Der kører også en ICE Sprinter mere "direkte" via Halle, som er 18 min. langsommere end via Hannover.

En helt anden ting er så at rejsetid måske ikke er det eneste saliggørende. Jeg mener personlig at man også kunne satse på komfort. En metrotur på 15 min. kan være meget mere anstrengende end en IC-rejse på en time. Men det er jo svært at indregne i det samfundsøkonomiske regnskab.

fortsat zig-zagkørsel på Sjælland?

af Skatteyderen, 30/1 2016, 21:02 (3228 dage siden) @ Casper

[image]


Jeg glæder mig til at se det samfundsøkonomiske regnestykke for Kattegatforbindelsen. Det vil uden tvivl vise et overskud - på samme måde som Storebæltsforbindelsen er en samfundsmæssig overskudsmaskine.

Det er forstemmende, at vi i årtier har skullet tage omvejen via Fyn, når vi skulle fra Sjælland til Midtjylland, Vestjylland, Østjylland, Kronjylland, Aarhus, Nordjylland m. v. - og omvendt.

Jo hurtigere den genvej bliver etableret, jo bedre.

Der var i sin tid modstandere af Storebæltsforbindelsen. Dem hører vi ikke så meget til mere. Men nogle af deres efterkommere bryder sig ikke om Kattegatforbindelsen. Dem hører vi fra lige om lidt.

ICE Sprinter

af Nordexpress, 31/1 2016, 15:12 (3228 dage siden) @ Casper

Bemærk at ovennævnte faktisk er ICE Sprinter uden stop, og den kører den ekstra omvej omkring Hannover, formentlig fordi det er en højhastighedsstrækning. Der kører også en mere direkte rute via Brauschweig (den grå rute), men den er langsommere. Der kører også en ICE Sprinter mere "direkte" via Halle, som er 18 min. langsommere end via Hannover.

Efter åbning af højhastighedsstrækningen Erfurt - Halle / Leipzig den 9. dec. 2015 er hurtigste Sprinter tid uden officielt stop mellem Frankfurt og Berlin 3 timer 41 via den nye strækning.

ICE Sprinter

af Casper, 1/2 2016, 01:35 (3227 dage siden) @ Nordexpress
redigeret af Casper, 1/2 2016, 02:08

Bemærk at ovennævnte faktisk er ICE Sprinter uden stop, og den kører den ekstra omvej omkring Hannover, formentlig fordi det er en højhastighedsstrækning. Der kører også en mere direkte rute via Brauschweig (den grå rute), men den er langsommere. Der kører også en ICE Sprinter mere "direkte" via Halle, som er 18 min. langsommere end via Hannover.


Efter åbning af højhastighedsstrækningen Erfurt - Halle / Leipzig den 9. dec. 2015 er hurtigste Sprinter tid uden officielt stop mellem Frankfurt og Berlin 3 timer 41 via den nye strækning.

På bahn.de finder man følgende ICE Sprintere på en hverdag:

ICE 1092
(Karlsruhe Hbf - Mannheim Hbf -)
Frankfurt(Main)Hbf afg 6:14
Berlin-Spandau
Berlin Hbf ank 9:55 (køretid 3:41)
Berlin Ostbahnhof

Ifølge kortet kører 1092 via Hannover. Klik på "Karte anzeigen" under forbindelsen. Desuden kommer den ind via Spandau, så den kommer vestfra, ikke sydfra.

ICE 1090
(München Hbf, München-Pasing, Augsburg Hbf, Ulm Hbf, Stuttgart Hbf, Mannheim Hbf -)
Frankfurt(Main)Hbf 18:14
Hannover Hbf
Berlin-Spandau
Berlin Hbf (tief) 22:03 (køretid 3:51)
Berlin Südkreuz 22:11

ICE 1090 kører samme rute som morgentoget, men standser også i Hannover.

ICE 1533
Darmstadt Hbf
Frankfurt(Main)Hbf afg 07:02
Erfurt Hbf
Halle(Saale)Hbf
Berlin Südkreuz
Berlin Hbf (tief) ank 11:01 (køretid 3:59)
Berlin Gesundbrunnen

- og på samme rute og minuttal yderligere tre ICE Sprintere, der er fordelt over dagen.

Da Sprinter via Erfurt-Halle standser i de to byer, så kunne man selvfølgelig godt forestille sig at de kunne gøre turen hurtigere uden stop - men det praktiseres ikke ad den strækning. Ikke endnu, i hvert fald. Det skal måske ske fra 2017, ifølge Wikipedia. Men der indgår ca. 100 km traditionel bane fra Fulda til Erfurt med 160 km/t.

Ud over ovenstående kører der også en ICE i timedrift Frankfurt-Hildesheim-Braunschweig-Berlin. Den har køretid 4:12, men hver anden af dem laver en omvej til Wolfsburg og har køretid 4:42. Disse har ikke titel af Sprinter og stopper i en del byer.

ICE Sprinter

af Nordexpress, 1/2 2016, 10:59 (3227 dage siden) @ Casper


Desuden kommer den ind via Spandau, så den kommer vestfra, ikke sydfra.

OK point taken - ny køreplan december 2017 -

fortsat zig-zagkørsel på Sjælland?

af gamle ole, 1/2 2016, 12:44 (3227 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Og så skulle politikkere,medier og andre interessenter måske så focusere mindre ensidigt end blot tid/hastighed, da det altid er det dr refereres til.

hilsen Ole

Svenska-lok
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak