Dagens Nohab
Eller resterne af den
(Sylvest Trading) Ex. DSB My 1129 - Fåborg Februar 2011
(Sylvest Trading) Ex. DSB My 1129 - Fåborg Februar 2011
af Langelandsbanen, 27/2 2011, 17:07 (5027 dage siden)
Eller resterne af den
(Sylvest Trading) Ex. DSB My 1129 - Fåborg Februar 2011
(Sylvest Trading) Ex. DSB My 1129 - Fåborg Februar 2011
af Per Hauberg, 27/2 2011, 17:12 (5027 dage siden) @ Langelandsbanen
H E L L I G B R Ø D E ! ! !
af Peter H, Nærum, 27/2 2011, 17:30 (5027 dage siden) @ Langelandsbanen
Hejsa
Tænkt jeg troede da at den stod på jernbanemuseet?
Hilsen
Peter
af Langelandsbanen, 27/2 2011, 17:35 (5027 dage siden) @ Peter H
Det er det også , men den anden ende
af Peter H, Nærum, 27/2 2011, 17:43 (5027 dage siden) @ Langelandsbanen
Ok, så er jeg med...
Jeg troede at resten af 1129 var skrottet..
Begge snuder er altså bevaret
Hilsen
Peter
af Georg Schmidt, 27/2 2011, 18:25 (5027 dage siden) @ Langelandsbanen
Ja, der var bedre tider.
Århus H 1975.
Mvh
Georg
af Peter H, Nærum, 28/2 2011, 05:47 (5026 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Georg
Hvis man ser nederst på 2-tallet kan man se at det er opmalet lidt utraditionelt.
Ellers flotte billeder af 1129 i Aarhus. Den må have været udlånt til vest da den jo hørte hjemme i øst. Men det kan jo også have noget at gøre med at den har fået genopbygget snuden hos Frichs og derefter opmalet hos cva A..?
Hilsen
Peter
af Georg Schmidt, 28/2 2011, 07:03 (5026 dage siden) @ Peter H
Hej Peter
Ja, 2-tallet er lidt utraditionelt. 1129 var ankommet til Århus for reparation den 31/5 1975 trukket af MZ 1403. MZ 1443 som var den anden part i uheldet i Borup var kommet for egen kraft den 26/5. 1443 sendt til øst efter rep den 12/7 og 1129 i fsp den 21/7.
Mvh
Georg
af 17K:.E.Jørgensen, 28/2 2011, 08:36 (5026 dage siden) @ Georg Schmidt
Georg
kom 1106 ikke med ovre den dag ( 31.05 ) hilsen kej
af Georg Schmidt, 28/2 2011, 10:39 (5026 dage siden) @ 17K:.E.Jørgensen
Hej KEJ
Jo, 1106 var også med. Oprang tog M 8439 var: MZ 1403 MY 1106 og MY 1129. 1106 var delvis køreklar og 1129 død med kun kobling i den ene ende, afg Ng 15.00 ank Ar 18.51 den 31/5. De tre maskiner blev overført på fg 7461 (Asa T). Fører af 144 kørte i land og 8439. Tak for billede.
Vh
Georg
af Georg Schmidt, 1/3 2011, 07:48 (5025 dage siden) @ Georg Schmidt
Skader på MY 1129 i forbindelse med uheldet i Borup. Optagelser fra mdt Århus juni 1975.
Mvh
Georg
af Peter H, Nærum, 1/3 2011, 11:11 (5025 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Georg
Det ser grimt ud... den har fået tæsk!
Var der ikke noget med at den kørte op bagi et godstog, eller tager jeg fejl..?
Hilsen
Peter
af Peter H, Nærum, 1/3 2011, 11:14 (5025 dage siden) @ Peter H
Bemærk lige trinene, de er revet helt af
af Georg Schmidt, 9/5 2011, 19:59 (4956 dage siden) @ Georg Schmidt
Vejret ikke det bedste, rigtigt aprilsvejr.
MZ 1435 somewhere mellem Hobro og Aalborg 1985.
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 12/5 2011, 19:41 (4953 dage siden) @ Georg Schmidt
MZ 1404 med IC nord for Bjerregrav mellem Hobro og Randers 1985.
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 16/5 2011, 20:03 (4949 dage siden) @ Georg Schmidt
Krydsning i Sindal 1974.
af Georg Schmidt, 25/5 2011, 13:00 (4940 dage siden) @ Georg Schmidt
MZ 1428 i "originalversionen" på godsbanegårdens maskindepot 1973.
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 24/6 2011, 00:19 (4911 dage siden) @ Georg Schmidt
MV 1144 i Fredericia august 1977.
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 27/6 2011, 13:01 (4907 dage siden) @ Georg Schmidt
MX 1021 i stærk sol i Langå 1975.
Mvh
Georg
af Peter H, Nærum, 27/6 2011, 15:43 (4907 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Georg
Mx1021 er virkelig flot og frisk nymalet rød her! og så har den selvfølgelig "blodtud" efter jysk skik
Det er sjovt at al det her med omlakeringen af GM lokomotiverne. De jyske Mx (og to My) fik "blodtud". På Sjælland var det kun ITC Mx'erne 1011-1020 der straks blev omlakeret til rød/sort så de var klar til K74! Ellers kørte Mx 1001-1010 i oprindelig forklædning til slutningen af 70'erne - dog med med DIN skrift på fronter og sider.
Det kan da ikke altid have været tilfældigt...
Hilsen
Peter
af Georg Schmidt, 9/7 2011, 00:44 (4896 dage siden) @ Georg Schmidt
MV 1144 i Aalborg 1976.
Mvh
Georg
af Henrik Thomsen , Holte, 9/7 2011, 01:42 (4896 dage siden) @ Georg Schmidt
Det er godt nok nogle fine billeder du finder frem. MV 1144 var en hyggelig fætter, det rumlede rundt med mindre tog. Det blev jo dens død at den blev forsynet med B-motor, men til gengæld 1104's overlevelse. Her ses den 7 år senere i Fredericia i "smartere" farver:
--
af Georg Schmidt, 9/7 2011, 10:14 (4895 dage siden) @ Henrik Thomsen
Ja, 1144 fik jo et langt otium ude hos Henriksen. Ophuggerpladsen er i dag en nydelig græsmark. Billedet i Aalborg er optaget en lørdag og det er tog 945 Aalborg-Frederikshavn afg. 14.48 med oprangering ABh-B. Toget havde forbindelse med IC 127 fra Århus, som også om lørdagen blev fremført med MV. Tog 127 var denne dag lidt forsinket som det ses. 1144 kom tilbage med 592 fra Frederikshavn for at holde pause til søndag aften og IC 184 til Århus. 1109 kørte tilbage til Århus med IC 184 for senere på aftenen at køre Århus havn-Struer med Intercity 783 over Herning.
Aalborg 1976.
Aalborg 1976.
Mvh
Georg
af Morten P, 9/7 2011, 10:51 (4895 dage siden) @ Georg Schmidt
Kanon gode skud Georg, jeg selv er startet i 1990 med fotografere, så jeg nyder de gode gamle skud af GM´erne som du disker op med, forsæt endelig i samme stil
Mvh Morten P
af Georg Schmidt, 9/8 2011, 11:14 (4864 dage siden) @ Georg Schmidt
Et par billeder fra 1975.
MZ af nr 1402-10 passerer Viby J(HHJ) med IC.
MZ ankommer med IC 105 til Århus h.
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 19/8 2011, 16:49 (4854 dage siden) @ Georg Schmidt
MZ 1413 i Langå 1973.
Med leveringen af MZ 1413 i foråret 1970 kunne DSB sige farvel til den sidste rest af dampdriften.
Mvh
Georg
af Henrik Thomsen , Holte, 19/8 2011, 18:52 (4854 dage siden) @ Georg Schmidt
Herligt at se Mz 1413 i sine velmagtsdage. 11 år senere rumsterede 1413 rundt med klaptog på kystbanen, og havde standsning og igangsætning hvert 5. minut. Nu er den da kommet i gang med det den er bedst til: slævere på lange skinner.
--
af Georg Schmidt, 20/8 2011, 00:18 (4854 dage siden) @ Henrik Thomsen
Ja, de lange skinner kunne MZ'erne lide. Her MZ 1422 med fuld skrue mellem Brabrand og Mundelstrup 1971 med eksprestog Nordpilen.
Mvh
Georg
af Henrik Thomsen , Holte, 20/8 2011, 10:50 (4853 dage siden) @ Georg Schmidt
Herligt syn, jeg kan sagtens forestille mig lydtrykket. Navnlig når man stod lidt nede i forhold til maskinen, kunne hele kroppen ryste i takt med motoren. Der var så meget fart på, at den var lige ved at smutte.
Kort efter Julen 81, dukkede den så op her i København. Her har den da fået en tur med Hansa-ekspress, den 19. novenber 83.
I 1985 kom den så tilbage til hovedlandet. Her var den på hjemmebane, og er ved at trykke stammen fra IC 109 ud fra Perronen i Aarhus den 28. december 85.
Georg, du skulle vel ikke have noget med 1417? Den fik jeg ikke så meget af. Her ankommet til Kh med toget fra Stokholm. 29. juni 83.
Hilsen
Henrik
--
af Georg Schmidt, 31/8 2011, 23:34 (4842 dage siden) @ Georg Schmidt
MY 1108 netop ankommet med IC 113 og MA 470 holder klar til afgang med lyntog 176 "Limfjorden" Frederikshavn 1976.
Foto var ikke planlagt, men det blev alligevel til et snapshot, MZ 1425 aldeles ny passerer Viby J 14/11 1970.
Mvh
Georg
af Henrik Thomsen , Holte, 1/9 2011, 01:03 (4842 dage siden) @ Georg Schmidt
Dine billeder kan da få blodtrykket til at stige og forsinke nattesøvnen. Det er uhyre sjældent at se billeder af Mz 2'erne fra 1970. Mz 1425 er simpelt hen leveret dagen før i Helsingør, så det er sikkert første gang den ruller ned mod Aarhus. Det billede er da lidt af et lykketræf hvis det ikke var planlagt.
Her ses 1425 i den anden ende i sit liv som vinrød, få måneder før omlakering.
Klampenborg den 28. oktober 1984.
Og her i Rødby den 23. juni 1985
Hilsen
Henrik
--
af Georg Schmidt, 2/9 2011, 22:06 (4840 dage siden) @ Georg Schmidt
MZ 1422 med tog 70 ved Hasselager 1973.
Mvh
Georg
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/3 2013, 19:29 (4288 dage siden) @ Georg Schmidt
Ja, de lange skinner kunne MZ'erne lide. Her MZ 1422 med fuld skrue mellem Brabrand og Mundelstrup 1971 med eksprestog Nordpilen.
Mvh
Georg
Jeg "puster lige støvet af" denne herlige (og lange) tråd, for er det mon rigtigt, at mit gamle Øie skuuer en Halbspeisewagen som tredie vogn i Nordpilen på Georgs billede ?.
(Vi havde også fat i emnet Halbspeisewagen i Nordpilen i denne tråd - hvor det også drejede sig om et af Georgs herlige billeder og omtrent samme oprangering).
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
af Steen H Nielsen, 28/2 2011, 09:57 (5026 dage siden) @ Langelandsbanen
Hej fandt lige dette billede.MY1129 i Grindsted d.4-9.1987.
af Aleman, 1/3 2011, 04:32 (5026 dage siden) @ Steen H Nielsen
For pænt mange år siden - det er vel en ti års tid siden - tog jeg dette billede, da My 1129 forlod Danmarks Jernbanemuseum på en blokvogn (Banestyrelsen-varevognen har ikke noget med transporten at gøre). Den nøjagtige dato har jeg desværre forlist.
Tilbage på museet stod den anden forende (eller bagende?) lidt ensomt tilbage.
Dette billede er fra 2002, så mon ikke det første også er fra dette tidspunkt?
Med venlig hilsen,
Aleman
af K E Jørgensen , 17/5 2011, 05:32 (4949 dage siden) @ Aleman
Mx 1013 Bn Bns Mx 1019 Mz 1424 16.06.85 Fredrikssund kej
af Svend, 17/5 2011, 06:42 (4949 dage siden) @ K E Jørgensen
Den stamme må da siges at være velforsynet med trækkraft. I øvrigt interessant med MZ på Frederikssundbanen. Jeg har dagligt benyttet banen fra 1982 til 1989, altså mens der kørste dieseltog uden nogensinde at have set en MZ´er. Hvad var anledningen?
(Til gengæld har jeg en enkelt gang haft "fornøjelsen" af at have kørt med et tog udelukkende oprangeret af Bg/Bgh-materiel, men det har jo ikke noget med sagen at gøre....)
--
Svend
af K E Jørgensen , 17/5 2011, 09:41 (4948 dage siden) @ Svend
Måske retur fra militær tog ?????? kej
af Henrik Thomsen , Holte, 17/5 2011, 14:07 (4948 dage siden) @ K E Jørgensen
Ja, Mz'erne har deres særlige charme. Her nogle billeder fra 1983.
Først Mz 1401 fra den 16. juni i Fredericia. Allerede her lidt slidt at se på. Jeg havde ikke regnet med at den stadig var igang her i 2011.
Jamen dog - hvor er den fin. 1403 lige rullet ud fra malerværkstedet den 8. november.
Her er 1412 klar til afgang på Kh. den 30. december.
Sidst ses Mz 1417 kort efter afgang fra Skodsborg sydover i juni måned.
Hilsen Henrik
--
af Peter Christensen , 17/5 2011, 15:49 (4948 dage siden) @ K E Jørgensen
Lugter mere af nedbrud og så var der kun en Mz som reserve for nedbrud.
Uanset årsag - meget sjældent med Mz eller Me mellem Ballerup og Fs inden S-togets ankomst.
af K E Jørgensen , 17/5 2011, 18:37 (4948 dage siden) @ Peter Christensen
Også den 29.06.85 var 1426 med militær tog i Fredrikssnd kej
af Svend, 17/5 2011, 19:25 (4948 dage siden) @ K E Jørgensen
Den (helt) gamle station i Frederikssund (station, pakhus, remise ....) fra banens åbning er forøvrigt også en billedserie værd
--
Svend
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/5 2011, 15:26 (4948 dage siden) @ Langelandsbanen
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
MY 1114 i Gedser 17. juli 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen
MY 1148 og MY 1114 i Gedser 17. juli 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen
af Peter H, Nærum, 17/5 2011, 15:49 (4948 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas
Finde billeder fra danmarks sydligeste punkt!
Lidt sjovt er det at malingen havde tendens til at skalle af på snuden på My 1145-1159...
Hilsen
Peter
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/5 2011, 18:40 (4940 dage siden) @ Langelandsbanen
I maj 1982 boede jeg i Støvring i Himmerland og skulle hver fredag nat og lørdag nat bi-jobbe i Koldings natteliv. Det gav nogle lange ture i bil, for køreplanen passede ikke til mine mødetider eller fyraftenstider.
Men jeg havde da taget fotografiapparatet med til Kolding og fangede MZ 1432 på vej sydpå med et godstog.
Ak ja, nu kører den nok rundt i Australien
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
MZ 1432 i sydgående godstog nord for Kolding, maj 1982. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
af K E Jørgensen , 26/5 2011, 09:36 (4939 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Mz 1402 19.07.73 Roskilde kej
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/6 2011, 13:05 (4908 dage siden) @ Langelandsbanen
MV 1134 brager gennem spor 1 på Hørning station søndag den 1. oktober 1978 med tog ic 113 med sandsynligvis 120 km/t på vej mod Aarhus. De, der har prøvet at stå "så tæt" på en arbejdende MV, kan blot lukke øjnene og genkalde sig både lyd, lugt og jordens rysten. Hørning "station" var på dette tidspunkt publikumsmæssigt et trinbræt og blev som sådan nedlagt det efterfølgende forår ved overgangen til sommerkøreplanen. Stationen var og er fjernstyret station med midtliggende overhalingsspor. Stationen er senere blevet genåbnet som trinbræt. Stationsbygningen blev nedrevet i 1983 (Kilde: "Forsvundne stationer"). Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
af MY1146, 26/6 2011, 18:26 (4908 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
MY 1158 i Lk Fredag den 17 juni
--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
af ljbanen, 26/6 2011, 19:12 (4908 dage siden) @ MY1146
Hej Jacob.
Flot MY og billede.
af Johnni Lassen , 30/6 2011, 18:39 (4904 dage siden) @ MY1146
ContecRail MY 1158 + 10 Res i Lunderskov + CFL Cargo MX 1023 + 266'eren med cement toget den 24 juni 2011.
Det kan altså godt lade sig gøre at se flotte Nohabs i drift med godstog i dagens danmark, selvom der er langt mellem snapsene
Videoklip kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=Iij3pYtlr-0
af K E Jørgensen , 2/7 2011, 13:37 (4902 dage siden) @ Johnni Lassen
Mx 1024 Esbjerg 6.6.63 kej
af h087 , køge, 20/8 2011, 13:06 (4853 dage siden) @ K E Jørgensen
Hej allesammen
herlige foto at GM - i den forbindelse efterlyser jeg foto af MY 1109, 1116 og 1123 med rilleudstødning, meget gerne med foto set oppefra således at man kan se rilleudstøgningen. Der skulle jo være, ifølge mine rygter forskel på udstødningen på 1116 - som jo fik forsøgudstødningeh fra DTH/Lydex - og på 1109 og 1123 som fik fra serien som der var på 1145 - 1159. Et andet spørgsmål er at jeg har nogle notater hvor der er skrevet at 1110 også skulle have eller have haft rilleudstødning - kan det be - eller afkræftets af dette dygtige forum. Desværre har jeg aldrig fotograferet ret meget - så jeg vil bidrage med et foto af 1123, væltet i Helsingør i 1966 - fotograferet af Arne Kirkeby / OMJK
og et af MX 1002 før den fik stor rist på siden - Odense 1960 med noget af en blandet vognstamme - foto af Arne Kirkeby / OMJK
med venlig hilsen
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/8 2011, 14:06 (4853 dage siden) @ h087
så jeg vil bidrage med et foto af 1123, væltet i Helsingør i 1966 - fotograferet af Arne Kirkeby / OMJK
Kære Henning
Fantastisk billede af 1123 liggende på siden.
Jeg er stødt på en ungarsk(?) hjemmeside, der indeholder nogle - synes jeg - fantastiske billeder af bl.a. DSB MY'er under produktion på NOHAB i Trollhätten i 1950'erne. Så vidt jeg kan se, er hjemmesiden ikke tidligere omtalt her i Forum. Og hvis den er, gør det vel ikke noget at henlede opmærksomheden på den igen. Her er to små smagsprøver:
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
9 Bulldog-noses for DSB, at NOHAB in 1957. Photo: NOHAB / P. Matsson, Sweden. Kilde: http://gigant.chem.elte.hu/pix/NOHAB/NOHAB/
DSB MY 1109, 1108 and 1106 in 1956. Photo: NOHAB / P. Matsson, Sweden. Kilde: http://gigant.chem.elte.hu/pix/NOHAB/NOHAB/
af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/9 2011, 21:05 (4841 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
"Fødegangen" hos NoHaB må det vel nærmest være!!
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/8 2011, 14:25 (4853 dage siden) @ h087
Et andet spørgsmål er at jeg har nogle notater hvor der er skrevet at 1110 også skulle have eller have haft rilleudstødning - kan det be - eller afkræftets af dette dygtige forum.
Kære Henning
Der er et billede af MY 1110 set "lidt oppefra" her. Men om billedet viser det, du efterlyser, har jeg ikke forudsætninger for at kunne bedømme.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/8 2011, 14:36 (4853 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Et andet spørgsmål er at jeg har nogle notater hvor der er skrevet at 1110 også skulle have eller have haft rilleudstødning - kan det be - eller afkræftets af dette dygtige forum.
Kære HenningDer er et billede af MY 1110 set "lidt oppefra" her. Men om billedet viser det, du efterlyser, har jeg ikke forudsætninger for at kunne bedømme.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
.....og et af 1123 her.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Henrik Thomsen , Holte, 20/8 2011, 15:04 (4853 dage siden) @ h087
Der ligger nogle udmærkede billeder af My 1116 og My 1123 her på Jernbanen.dk i materieloversigten. My 1116 fik fjernet sin rille omkring 1981, eller måske i forbildelse med designmaling i 1982. Af udseende er My 1145-1159's riller noget bredere i åbningen, end de gamles. My 1123 lyder da heller ikke som 1145-59. Den har knap så dyb en brummen. Det høres let her:
http://www.youtube.com/watch?v=HN1566jhJgw
Den er derimod mere spids i lyden, som Mx. Jeg kan også huske 1109 som lydende på samme måde. Det forhold at den kørte med B-motor, havde ingen betydning for lyden.
Jeg har aldrig set eller hørt om at 1110 skulle have haft rille, men den norske Di 3.610 har rilleudstødning. Det ses her på dette klip:
http://www.youtube.com/watch?v=t-kPdI0jtig
1123 ved Eltang 1991
Hilsen Henrik
--
af h087 , køge, 20/8 2011, 16:45 (4853 dage siden) @ Henrik Thomsen
Hej til "jernbanerne"
tak for de forskellige der er kommet med oplysninger og flere herlige GM foto
det blev klar at 1110 ikke har rille - så ? kan fjernes
grunden til 1116 og de andre er noget med at den er anderledes i udseende og det synes ligesom at ses på foto at den er mere markant - men den skulle være breddere end de andre - og derfor spørgsmål om ovenfoto
men tak de Herrer og så har jeg et sjovt billede, hapset fra LSmodel magasin
nogen der har mere info om dette
med venlig hilsen
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Peter Christensen , 20/8 2011, 18:00 (4853 dage siden) @ Henrik Thomsen
Da jeg for snart en del år siden gennemgik temmelig mange arkivalier i forbindelse med MM5, var det lidt surt at konstatere at ikke alt var komplet omkring lyddæmpningscirkuset på My.
Dog står det fast at 1116 var første forsøgskanin. Lidt på basis af denne dæmper blev dæmperen i Mx strikket sammen. Men med en kæmpe forskel: på My var dæmperen retrofit (eftermontering), hvor det på Mx var en del af nybygningsprojektet.
Hvorfor 1123 og 1109 senere får nye lyddæmpere - det aner jeg ikke.
En forklaring på 1123 kunne være at der havde været klager over røggas i førerrummet og kombineret med nye forsøg i forbindelse med leveringen af 1145-1159, så kunne 1123 være pillet ud som forøgskanin.
Dermed efterlades 1109 som noget af et mysterirum.
Omkring B-diesel og 1109, så har 1109 haft B-diesel siden 12/65 (hvor lokomotivet udgik fra hovedeftersyn) og hele vejen til ophug.
Den mændge larm som en given dieselmotor frembringer er direkte afhænig af belastningen, idet volumenstrømmen af gas gennem dæmperen har ret meget at skulle have sagt. Heraf følger også at havde 1109 fået C-diesel og beholdt rilledæmperne, så ville lydniveuet (målt i dB) stige.
En C-diesel yder ca. 250 hk mere end en B-diesel (og jeg forudsætter samme virkningsgrader), så brænder C-motoren lidt mere olie af pr. tidsenhed.
Hermed stiger luftbehovet også og grundet den øgede gasmængde, ja så stiger lydniveauet.
Hvormeget lydniveauet stiger har jeg ikke forudsætninger for at beregne.
af h087 , køge, 20/8 2011, 20:32 (4853 dage siden) @ Peter Christensen
Hej Peter
det har jeg læst noget om et sted - det skulle være omkring 10dB
også at det betød at personalet på Fredericia der plejede at kunne høre MY på stigningerne ved Lillebæltsbroen - ikke kunne høre 1116 mere på lang afstand
men det kan jo godt være en DSB historie
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Peter Christensen , 20/8 2011, 22:38 (4853 dage siden) @ h087
det har jeg læst noget om et sted - det skulle være omkring 10dB
også at det betød at personalet på Fredericia der plejede at kunne høre MY på stigningerne ved Lillebæltsbroen - ikke kunne høre 1116 mere på lang afstand
men det kan jo godt være en DSB historie
Det var dengang 1116 gik fra original EMD dæmper til Frederiksen model rille.
Da 1116 aldrig har haft en B-diesel, så kan ovenstående oplysning ikke rigtig bruges til at belyse hvad der sker, når en 16-567B byttes ud med en 16-567C OG rilleudstødningen bibeholdes.
På stående fod kan ikke huske hvad hvilke betegnelser Eyvind Frederiksen gav dæmperne, men ofte var det EF xxxxx, hvor xxxx var et tal.
Omkring 1995 havde jeg den store fornøjelse at snakke en del med Frederiksen, men jeg tvivler på at han lever i dag - hans helbred var ikke specielt godt dengang.
Dog forsatte hans lille firma - Silentor - og det er stadig i markedet.
I øvrigt mente Frederiksen at det hedder ikke en lydpotte for "det lyder så latrinært". OK, point taken og det har jeg holdt på lige siden.
af Georg Schmidt, 20/8 2011, 19:18 (4853 dage siden) @ Henrik Thomsen
Vedlagt et billede af MY 1123 ved passage af Viby J i begyndelsen af juli 1975 på vej hjem til Sjælland i forspand med den ordinære MY efter noget montagearbejde på Cvk Århus.
Jeg erindrer, at 1123 havde meget nær den samme kraftfulde dybe lyd som 1145-59 havde. 1123's lyd på videoen er anderledes end i 1975. 1109 og 1116 havde en mere skarp mellemfrekvens a la MX som jeg nu husker det. Til Henrik desværre ikke noget 1417, det var en af dem der "undslap" mit kamera . Jeg er glad for den gode dokumentation du har af MZ'erne i perioden fra sneploven og til den nye maling, de så godt nok ret "brugte" ud i den periode. Der var god lyd da de to på billedet passerede.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2011, 21:19 (4831 dage siden) @ Langelandsbanen
I 1982 sejlede min nordjyske kæreste som stewardesse på DFDS-skibene mellem Amsterdam og Göteborg og det var ikke meget, vi så til hinanden. Jeg var ansat som togbetjent/togfører i Aalborg og havde derfor en enkelt frirejse om året med tog til udlandet. Dét år brugte jeg den på at tage "uanmeldt" til Amsterdam og sejle med fra Amsterdam til Göteborg.
Min rejserute var: Aalborg-Fredericia-København-Rødby Færge-Hamburg-Amersfoot-Amsterdam-Göteborg-Frederikshavn-Aalborg.
Undervejs kom der disse Nohab'er i kassen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
MZ 1453 i tog 232 "Nord Express"/236 "Nord-West Express", København, onsdag den 14. april 1982 kl. ca. 21.
Destinationsskilt i ovennævnte tog.
MY 1105 i tog 592, Frederikshavn, fredag den 16. april 1982 kl ca. 17.35-17.41. Jeg noterede ikke oprangeringen, men i følge den dengang gældende oprangeringsplan skal toget være oprangeret MY+Dh+Dh+Bgh+Bgh+Pmh+G. Der flages i anledning af Dronningens fødselsdag.
Alle fotos: Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
af re20000, 11/9 2011, 21:26 (4831 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Nu er den tråd snart så lang at det tager flere minutter at tage den ned for at læse eller finde det seneste nye indlæg. Kunne vi ikke godt oprette en Dagens Nohab II ?
Venligst
Nold
af BlackThorneDK , Randers, 11/9 2011, 22:27 (4831 dage siden) @ re20000
Nu er den tråd snart så lang at det tager flere minutter at tage den ned for at læse eller finde det seneste nye indlæg. Kunne vi ikke godt oprette en Dagens Nohab II ?
Venligst
Nold
Eventuelt kan du gå tilbage til oversigten i forum og trykke 'emnevisning' i toppen.
Så får du et tree view, hvor du kan klikke ind på de enkelte indlæg.
På den måde henter du ikke hele tråden hver gang.
Det bruger jeg meget, når jeg sidder på mobil bredbånd rundt i landet :)
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af re20000, 12/9 2011, 16:26 (4830 dage siden) @ BlackThorneDK
tja, når alt andet fejler: tænk dig om...
Tak for ideen.
Nold
Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.
Læs mereKæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet