Nedrivning af signalposten i Viborg (Generelt)
Hej
For over et år siden skrev jeg her om signalpost øst i Viborg. Jeg har i den forløbne tid prøvet at deltage i forummet Viborg Baneby i Viborg, men der kom ikke andre jernbaneentusiaster end mig. Da jeg har begrænset tid til rådig på grund af arbejde m.m. og er endnu ikke ar aktiv inden for veteranjernbaner (hvilket må vente til jeg går på efterløn inden for de næste 10 måneder), har det været begrænset, hvad jeg kunne gøre, men jeg har dog fulgt nogle af de gode råd jeg fik af jer for nogle år siden. Jeg har jævnligt været i mail kontakt med den del af teknisk udvalg i Viborg der står for de store ændringer af banearealet m m for at få dem til at bevare signalposten, men det er jo nærmest umuligt - når man - - vist nok - - kun er 1 jernbaneentusiast i byen!!!! Viborg kommune og et gymnasie som skal ligge i området, har forgæves forsøgt at skaffe midler til en flytning og en bevaring af den. Nu ønsker Banedanmark at nedrive signalposten, da sporet skal rykkes der hen hvor signalposten står, på grund af at en ny vej skal ligge hvor sporet ligger nu.
Nu er det sidste udkald for signalposten. Der er INDSIGELSESFRIST MOD NEDRIVELSE AF SIGNALPOSTEN SENEST MANDAG DEN 18. JANUAR I ÅR. Du kan læse mere på denne link i vores lokale ugeavis.
http://dinby.dk/viborg-nyt/signalpost-staar-til-nedrivning.
En indsigelse skal ske til Viborg kommune teknik og miljø afdelingen på rådhuset i Viborg eller per mail : plan@viborg.dk
Jeg skal lige tilføje at den nye vej kommer til at ligge lige langs perron 1. Dermed er det slut med tog lige foran stationsbygningen. Spor 1 rykkes over til den "tomme" side af perron 2 ca. 20 m. stationsbygningen. På modsatte side af perron 2 ligger i dag spor 2. Så stationsområdet bliver meget smallere med 2 nye gangbroer.
Den gamle fredede men forfaldne remise står der stadig, men bliver rasende dyr at rede, - så den finder Banedanmark vel også på at nedrive!!!!!!!
Jeg har meddelt Viborg Baneby at jeg helt trækker mig fra forummet, hvis signalposten nedrives. Derfor overvejer jeg hvilken veteranjernbane jeg så skal være aktiv i, når jeg går på efterløn. Jeg vil gerne arbejde med gammelt DSB materiel, men DSB jernbanemuseum var jo så "venlige" at lukke værkstedet i Randers. Det skulle gerne være et sted hvor jeg kunne komme ud til med bus /tog fra Viborg uden at bruge ret meget mere end 2 timer. Er der nogen der kan give mig et godt råd til hvor det kan være? ( Jeg har ikke nogen egentlig hådværksmæssig uddannelse, men har arbejdet inden for møbelindustrien).
SÅ HVIS DU VIL SE HVORDAN VIBORG STATIONS GAMLE OMRÅDE SER UD MED DE FÅ SPOR DER ER TILBAGE (SPOR 1 OG 2 SAMT ET ENKElT OPSTILINGSSPOR) EN STATIONSBYGNING med spor på det "rigtige sted" SAMT EN FORFALDEN SIGNALPOST OG REMISE. Så er det meget snart inden det nærmeste "omklamres af i asfalt og beton"!!!!!
Hilsen
Anders Andersen i Viborg