Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedrivning af signalposten i Viborg (Generelt)

af Anders Andersen, 10/1 2016, 00:33 (3177 dage siden)

Hej
For over et år siden skrev jeg her om signalpost øst i Viborg. Jeg har i den forløbne tid prøvet at deltage i forummet Viborg Baneby i Viborg, men der kom ikke andre jernbaneentusiaster end mig. Da jeg har begrænset tid til rådig på grund af arbejde m.m. og er endnu ikke ar aktiv inden for veteranjernbaner (hvilket må vente til jeg går på efterløn inden for de næste 10 måneder), har det været begrænset, hvad jeg kunne gøre, men jeg har dog fulgt nogle af de gode råd jeg fik af jer for nogle år siden. Jeg har jævnligt været i mail kontakt med den del af teknisk udvalg i Viborg der står for de store ændringer af banearealet m m for at få dem til at bevare signalposten, men det er jo nærmest umuligt - når man - - vist nok - - kun er 1 jernbaneentusiast i byen!!!! Viborg kommune og et gymnasie som skal ligge i området, har forgæves forsøgt at skaffe midler til en flytning og en bevaring af den. Nu ønsker Banedanmark at nedrive signalposten, da sporet skal rykkes der hen hvor signalposten står, på grund af at en ny vej skal ligge hvor sporet ligger nu.
Nu er det sidste udkald for signalposten.:-( Der er INDSIGELSESFRIST MOD NEDRIVELSE AF SIGNALPOSTEN SENEST MANDAG DEN 18. JANUAR I ÅR. Du kan læse mere på denne link i vores lokale ugeavis.
http://dinby.dk/viborg-nyt/signalpost-staar-til-nedrivning.
En indsigelse skal ske til Viborg kommune teknik og miljø afdelingen på rådhuset i Viborg eller per mail : plan@viborg.dk

Jeg skal lige tilføje at den nye vej kommer til at ligge lige langs perron 1. Dermed er det slut med tog lige foran stationsbygningen. Spor 1 rykkes over til den "tomme" side af perron 2 ca. 20 m. stationsbygningen. På modsatte side af perron 2 ligger i dag spor 2. Så stationsområdet bliver meget smallere med 2 nye gangbroer.
Den gamle fredede men forfaldne remise står der stadig, men bliver rasende dyr at rede, - så den finder Banedanmark vel også på at nedrive!!!!!!!

Jeg har meddelt Viborg Baneby at jeg helt trækker mig fra forummet, hvis signalposten nedrives. Derfor overvejer jeg hvilken veteranjernbane jeg så skal være aktiv i, når jeg går på efterløn. Jeg vil gerne arbejde med gammelt DSB materiel, men DSB jernbanemuseum var jo så "venlige" at lukke værkstedet i Randers. Det skulle gerne være et sted hvor jeg kunne komme ud til med bus /tog fra Viborg uden at bruge ret meget mere end 2 timer. Er der nogen der kan give mig et godt råd til hvor det kan være? ( Jeg har ikke nogen egentlig hådværksmæssig uddannelse, men har arbejdet inden for møbelindustrien).

SÅ HVIS DU VIL SE HVORDAN VIBORG STATIONS GAMLE OMRÅDE SER UD MED DE FÅ SPOR DER ER TILBAGE (SPOR 1 OG 2 SAMT ET ENKElT OPSTILINGSSPOR) EN STATIONSBYGNING med spor på det "rigtige sted" SAMT EN FORFALDEN SIGNALPOST OG REMISE. Så er det meget snart inden det nærmeste "omklamres af i asfalt og beton"!!!!!

Hilsen
Anders Andersen i Viborg

Nedrivning af signalposten i Viborg

af Ole Juhl, Skovby, 10/1 2016, 09:19 (3177 dage siden) @ Anders Andersen

Hej Anders
Ja det er sgu træls at den er truet og jaget.
Det er en meget flot bygning.
Jeg håber for og støtter projektet med at bevare den, om ikke andet så et andet sted.

Med hensyn veteranjernbaner, fra Viborg har du 2 baner inden for busrækkevidde.
Struer jernbaneklub og Mariage Handest Veteranjernbane, den sidste er lidt sjov for dig som Viborg dreng (hvis du ikke kender historien, så prøv at grave lidt) desuden er der flere bosiddende i Viborg der er medlem af MHVJ, så mon ikke der er mulighed for et lift.

Mvh Ole

Nedrivning af signalposten i Viborg

af Gæst, 10/1 2016, 09:32 (3177 dage siden) @ Anders Andersen

Jeg skal lige tilføje at den nye vej kommer til at ligge lige langs perron 1. Dermed er det slut med tog lige foran stationsbygningen. Spor 1 rykkes over til den "tomme" side af perron 2 ca. 20 m. stationsbygningen. På modsatte side af perron 2 ligger i dag spor 2. Så stationsområdet bliver meget smallere med 2 nye gangbroer.

Den gamle fredede men forfaldne remise står der stadig, men bliver rasende dyr at rede, - så den finder Banedanmark vel også på at nedrive!!!!!!!

Som det er sagt tidligere: Banedanmark driver ikke museumsvirksomhed og Viborg kommune har allerede gjort deres for at ødelægge miljøet på og omkring stationen. Alene at anlægge en vej lige op til stationsbygningen, er da hul i hovedet set med historiske briller.

Nedrivning af signalposten i Viborg

af Gæst, 10/1 2016, 09:43 (3177 dage siden) @ Gæst

Jeg skal lige tilføje at den nye vej kommer til at ligge lige langs perron 1. Dermed er det slut med tog lige foran stationsbygningen. Spor 1 rykkes over til den "tomme" side af perron 2 ca. 20 m. stationsbygningen. På modsatte side af perron 2 ligger i dag spor 2. Så stationsområdet bliver meget smallere med 2 nye gangbroer.
Den gamle fredede men forfaldne remise står der stadig, men bliver rasende dyr at rede, - så den finder Banedanmark vel også på at nedrive!!!!!!!


Som det er sagt tidligere: Banedanmark driver ikke museumsvirksomhed og Viborg kommune har allerede gjort deres for at ødelægge miljøet på og omkring stationen. Alene at anlægge en vej lige op til stationsbygningen, er da hul i hovedet set med historiske briller.

Læs mere om spoleringen af det fine stationsmiljø her
http://kommune.viborg.dk/Borger/Trafik-og-veje/Planer-for-veje-og-stier/Banevejen-ved-V...

Hvis sporene skal rykkes (de er ellers helt nye!) for at give plads til en vej, ligger signalposten formentlig i vejen og skal af den grund rives ned.

Nedrivning af signalposten i Viborg

af UTJ, 10/1 2016, 15:49 (3176 dage siden) @ Gæst

Det har man kunne se af planerne helt fra start, da vej/nye spor er tegnet lige oven i posten.

Nedrivning af signalposten i Viborg

af Gæst, 10/1 2016, 17:07 (3176 dage siden) @ UTJ

Det har man kunne se af planerne helt fra start, da vej/nye spor er tegnet lige oven i posten.


Så sådan er det altså bare (ingen ironi) .... ikke grund til at spilde tid og papir på indvendinger:
http://kommune.viborg.dk/Borger/Byggeri,-bolig-og-flytning/Min-ejendom/Afgoerelser/Nedr...

Næste step bliver sikkert remisen og derefter (men det er der ikke planer om endnu) stationsbygningen .... som ikke længere passer ind i området og planerne for en moderne bydel.

Nedrivning af signalposten i Viborg

af UTJ, 10/1 2016, 17:28 (3176 dage siden) @ Gæst

Det har man kunne se af planerne helt fra start, da vej/nye spor er tegnet lige oven i posten.

Så sådan er det altså bare (ingen ironi) .... ikke grund til at spilde tid og papir på indvendinger:
http://kommune.viborg.dk/Borger/Byggeri,-bolig-og-flytning/Min-ejendom/Afgoerelser/Nedr...

Næste step bliver sikkert remisen og derefter (men det er der ikke planer om endnu) stationsbygningen .... som ikke længere passer ind i området og planerne for en moderne bydel.

Det var ikke min pointe. Pointen (uudsagt) var såre enkel, nemlig at man skulle have arbejdet med sagen da planerne var kendt, for jo tidligere man kommer på banen, desto større er chancerne for at få en kurvelineal til at dreje udenom en signalpost.

Nedrivning af signalposten i Viborg

af Gæst, 10/1 2016, 17:43 (3176 dage siden) @ UTJ

Det har man kunne se af planerne helt fra start, da vej/nye spor er tegnet lige oven i posten.

Så sådan er det altså bare (ingen ironi) .... ikke grund til at spilde tid og papir på indvendinger:
http://kommune.viborg.dk/Borger/Byggeri,-bolig-og-flytning/Min-ejendom/Afgoerelser/Nedr...

Næste step bliver sikkert remisen og derefter (men det er der ikke planer om endnu) stationsbygningen .... som ikke længere passer ind i området og planerne for en moderne bydel.


Det var ikke min pointe. Pointen (uudsagt) var såre enkel, nemlig at man skulle have arbejdet med sagen da planerne var kendt, for jo tidligere man kommer på banen, desto større er chancerne for at få en kurvelineal til at dreje udenom en signalpost.

Nu må du tage tingene i den rigtige rækkefølge.
Da Viborg blev bygget grundlæggende om for nogle år siden, var der ingen der kendte noget til kommunens planer om at føre en vej gennem stationsområdet. Tvært imod var der lettelse blandt entusiaster over at signalposten ikke længere lå mellem sporene men ude til siden.

Jeg er sikker på at Viborg kommune må overtage både remise og signalpost (bygningerne altså) uden beregning, men hverken kommunen eller Banedanmark ønsker åbenbart at være med til at drive museumsvirksomhed på den måde - ligesom DSB heller ikke er det for deres bygningsmasse. Det der ikke kan anvendes eller sælges, bliver revet ned.

Nedrivning af signalposten i Viborg

af UTJ, 10/1 2016, 17:59 (3176 dage siden) @ Gæst

Det har man kunne se af planerne helt fra start, da vej/nye spor er tegnet lige oven i posten.

Så sådan er det altså bare (ingen ironi) .... ikke grund til at spilde tid og papir på indvendinger:
http://kommune.viborg.dk/Borger/Byggeri,-bolig-og-flytning/Min-ejendom/Afgoerelser/Nedr...

Næste step bliver sikkert remisen og derefter (men det er der ikke planer om endnu) stationsbygningen .... som ikke længere passer ind i området og planerne for en moderne bydel.


Det var ikke min pointe. Pointen (uudsagt) var såre enkel, nemlig at man skulle have arbejdet med sagen da planerne var kendt, for jo tidligere man kommer på banen, desto større er chancerne for at få en kurvelineal til at dreje udenom en signalpost.


Nu må du tage tingene i den rigtige rækkefølge.
Da Viborg blev bygget grundlæggende om for nogle år siden, var der ingen der kendte noget til kommunens planer om at føre en vej gennem stationsområdet. Tvært imod var der lettelse blandt entusiaster over at signalposten ikke længere lå mellem sporene men ude til siden.

Jeg er sikker på at Viborg kommune må overtage både remise og signalpost (bygningerne altså) uden beregning, men hverken kommunen eller Banedanmark ønsker åbenbart at være med til at drive museumsvirksomhed på den måde - ligesom DSB heller ikke er det for deres bygningsmasse. Det der ikke kan anvendes eller sælges, bliver revet ned.

Nu må tingene lige klarlægges. Remisen er fredet og indgår i planerne om banebyen. Realdania er vist med i finansieringen. Signalposten er sandsynligvis (gætteri fra min side) i fredningsgennemgangen af DSB's bygninger vurderet til at ligge for tæt på sporet til fredning. Det er muligt at Realdania godt kan se det fornuftigt i postens bevarelse, men så skal nogle seriøst henvende sig til de rette.

Men remisen vil efter en istandsættelse ikke blive benyttet til jernbaneaktiviteter, det er sikkert.

Nedrivning af signalposten i Viborg

af Anders Andersen, 10/1 2016, 20:33 (3176 dage siden) @ Gæst

Jeg har været i kontakt med Viborg stift Museum for nogle år siden og foreslået at de overtog remisen og signalposten. Men det ville de ikke. Mit forslag var at remisen kunne bruges til museets store genstande samt nogle lokomotiver og vogne, men det vakte ikke interesse. Problemet i Viborg er nok også at en del bygninger i byens gamle bydel er fraflyttet af Viborg Kommunes administration og Vestre Landsret, så nogle af disse bygninger måske vil blive brugt bl. a. af museet. Jeg ved også at vores lokale trykkeri Museum har undersøgt om de kunne være i remisen, men måtte opgive. Ironisk nok er de nu flyttet ca. 1½ km. væk fra bymitten på kanten af et nyere boligområde og industrikvarter.
Jeg reagerede, da "stregerne" på deres tegninger gik over signalposten. Da man for 3 - 4 år siden renoverede større dele af sporet mellem Langå og Struer, forlagdes sporet i østenden af Viborg station netop uden om signalposten. Nu skal det så lægges om igen!!!!!!!
Jeg er kommet med en række forslag til, hvad signalposten og remisen kunne bruges til. Signalposten ville være ideel til et info-hus for cyklisterne der kommer til Viborg ad de 3 banestier fra Løgstør/Ålestrup, Herning og fra Hammershøj ad Mariagerbanes sti, der dog er en del afbrudt de sidste 2 km. ind til Viborg. Men det var man tøvende over for. Vores modeljernbaneklub virkede heller ikke interesseret.

Nedrivning af signalposten i Viborg

af steenth, 11/1 2016, 00:31 (3176 dage siden) @ Anders Andersen

Hvem har set eksempler på gode alternative anvendelser af en signalpost?

Anders - jeg kan du har foreslået nogle forslag, som nok ikke har den store økonomi i. En remise er lettere at finde et alternativ anvendelse, da der er plads til en del, mens en signalpost har meget få kvadratmeter, Eneste jeg kender, er på Vanløse Station, hvor den bruges af metroens personale til pauser.

Nedrivning af signalposten i Viborg

af ASN, 28/1 2016, 00:26 (3159 dage siden) @ Anders Andersen

Ved besøg i Viborg i dag, var jeg tilfældigvis ved posten, da en entreprenør kom forbi for at måle afstanden mellem bygningen og sporet.

Han skulle give tilbud på nedrivningen, og konstaterede at arbejdet nødvendigvis skulle foregå i en natspærring. Arbejdet ønsket påbegyndt senest 8. februar!

Allan

Nedrivning af signalposten i Viborg

af emil nielsen @, Struer, 28/1 2016, 10:00 (3159 dage siden) @ ASN

jeg vil mene titlen som baneby bliver udvisket efterhånden som symbolerne for jernbanedrift bliver
fjernet fra bybilledet

Nedrivning af signalposten i Viborg

af Gæst, 28/1 2016, 10:04 (3159 dage siden) @ emil nielsen

jeg vil mene titlen som baneby bliver udvisket efterhånden som symbolerne for jernbanedrift bliver
fjernet fra bybilledet

Det kan ikke siges mere tydeligt.
Nu forsvinder signalposten. Remisen styrter vel sammen på et tidspunkt, når den har ligget længe nok uden at blive vedligeholdt.

Avatar

Nedrivning af signalposten i Viborg

af jhcn, Århus, 28/1 2016, 13:09 (3159 dage siden) @ Gæst

Kommandoposten bliver flyttet:
http://baneby.viborg.dk/

Beklager hvis det reelt burde kaldes en signalpost, jeg er bare glad for at man tager sig af bygningen fremfor bare at fjerne den

--
Henrik
[image]

Nedrivning af signalposten i Viborg

af Lars Jensen @, 28/1 2016, 14:02 (3159 dage siden) @ emil nielsen

jeg vil mene titlen som baneby bliver udvisket efterhånden som symbolerne for jernbanedrift bliver
fjernet fra bybilledet

jo jo, det kan man jo have ret i, hvis altså at betegnelsen "baneby" skal forstås som noget der fremmer jernbane og de aktiviteter der er tilknytte dertil, herunder bevarelse af gamle jernbane-arkivalia (som ikke anvendes til moderne jernbane-drift). Det er i midlertid ikke tilfældet i Viborg.

Viborg Baneby er den bydel der ligger tæt på banen, som i øjeblikket omdannes fra tidligere anvendelse til en ny. Der kan læses om projektet mange steder; eksempler:

baneby uden banegård
Viborg kommunes egen beskrivelse
Real Danias bud, husk at læse dommebetænkningen

Så baneby er jo blot navnet på en bydel i Viborg, ikke stedet hvor der ligger et jernbanemuseum :-P

Nedrivning af signalposten i Viborg

af en gæst, 28/1 2016, 14:57 (3159 dage siden) @ Lars Jensen

jeg vil mene titlen som baneby bliver udvisket efterhånden som symbolerne for jernbanedrift bliver
fjernet fra bybilledet


jo jo, det kan man jo have ret i, hvis altså at betegnelsen "baneby" skal forstås som noget der fremmer jernbane og de aktiviteter der er tilknytte dertil, herunder bevarelse af gamle jernbane-arkivalia (som ikke anvendes til moderne jernbane-drift). Det er i midlertid ikke tilfældet i Viborg.

Viborg Baneby er den bydel der ligger tæt på banen, som i øjeblikket omdannes fra tidligere anvendelse til en ny. Der kan læses om projektet mange steder; eksempler:

baneby uden banegård
Viborg kommunes egen beskrivelse
Real Danias bud, husk at læse dommebetænkningen

Så baneby er jo blot navnet på en bydel i Viborg, ikke stedet hvor der ligger et jernbanemuseum :-P


Netop. Løsningen burde være en ny station/trafikterminal tilpasset omgivelserne i Viborg baneby. Riv alle bygninger ned, som ikke længere tjerner deres formål og få i stedet et helstøbt område med naturlige vejforløb!

Viborg "baneby"

af Casper, 17/7 2019, 22:08 (1892 dage siden) @ Svend

Jeg kender udmærket Viborg fra for flere år siden. I forrige uge fik jeg lejlighed til at se stationsområdet igen.

Vejen tværs gennem stationsområdet er en interessant løsning, men ikke nogen genistreg. For 109 mio. kroner virker det som en tvivlsom investering. Selv om den naturligvis har en funktion for biltrafikken og som ny adgangsvej til sygehuset.

Stationen er nu lige så stemningsfuld som en S-togsstation. Adgangsvejene er dårlige, eftersom man skal op og ned ad trapper. Elevatoren i den primære ende af stationen er skjult inde i busterminalen, så man skal næsten have lokalkendskab for at finde den.

Man får et indtryk af at bilerne er blevet opprioriteret og toget nedprioriteret. Den historiske forbindelse mellem banegård og perron er skåret over. Det lyder måske lidt jernbaneromantisk, men det har faktisk stor betydning for bymiljøet.

Forpladsen foran stationen er i forvejen ikke noget særlig levende sted. Selv om den kunne være det - beliggende mellem svømmehal, banegård, rutebilstation og åbning til byen på den fjerde side. Man fornemmer bare ikke at man er på en vigtig plads.

Hvis banegården bliver nedrevet og erstattet med parkeringspladser eller endnu en skalmuret bygning med tagpap, vil det blive drastisk værre.

Den nye Banevej er tydeligvis klemt inde og kunne ikke være bredere. Der kunne dog formentlig godt være lavet en afsætningsplads ud for den østlige trappe, så man kunne sætte folk af direkte ved trappen (den korteste vej til toget).

Eftersom Banevej er helt uden forbindelse med det omgivende miljø, også uden fortove, virker det hele underlig sammenklemt og uden organisk forbindelse med hinanden.

I den vestlige ende har man prøvet at lave en spændende bro med bænke og beplantning, som hænger sammen med det nye gymnasium under opførelse på den nordlige side. Det bliver spændende at se hvordan det ser ud når det hele er færdigt, men jeg tvivler på at det lykkes at skabe et godt miljø. Det hele minder en del om Fisketorvet i København.

De jeg skulle videre, fik jeg en halv times ophold i det forblæste venteskur på perronen (og overfyldt - et venterum på 10 kvadratmeter er ikke meget i en by med 40.000 indbyggere).

Man føler sig som lidt af en fattigrøv når man besøger Viborg med offentlig transport, for de har tydeligvis ingen ambitioner om at toget er for andre end gymnasieelever, indvandrere og førtidspensionister. Det var cirka de grupper som frekventerede perronen og toget. Midt- og Vestjylland er bilernes land.

Historisk miljø kan ikke genskabes, og organisk sammenhæng i et bymiljø tager mange år at bygge op. Det er synd hvis man ødelægger det man har. Det handler ikke om at være "museum", men om at bevare de vigtigste dele af kulturmiljøet.

Hvis man går to skridt syd for stationen, ser man et hyggeligt, ægte købstads-villamiljø fra 1930-50'erne. Det er en helt anden verden

Viborg er en historisk by med en del historiske bygninger, men uden ret meget sammenhængende historisk atmosfære. Det er ikke blevet bedre.

Rent jernbanemæssigt virker det betænkeligt at man har fraskrevet sig muligheden for en ekstra perron, hvis man skulle finde på en øget drift f.eks. i retning af Århus. Der kan dog måske laves et perronspor ved vendesporet syd for stationen.

Området lever indtil videre ikke op til navnet Viborg Baneby. Når det er færdigt kommer der nok mere gennemstrømning af mennesker, men ikke decideret liv. Stationen er ikke et nervecenter for noget.

Selv Skive har en mere indbydende banegårdsplads - selv om den er lidt nusset efterhånden. Den er trods alt sammenhængende, og da den er ret stor, kan den bære f.eks. den store Føtex overfor.

Jeg gætter på at folk herinde nok ikke vil være så uenige med mig, måske bortset fra det om Skive ...? :-)

Svenska-lok

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak