Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EA spørgsmål - endnu ét (Generelt)

af Peter Christensen, 9/1 2016, 08:33 (3241 dage siden) @ Niels Munch

Tænke lidt over hvorfor at Scandia skulle få vognkasser udefra.
Men det er jo såre logisk!
Hvad var Scandia travlt optaget af dengang EA3011-3022 blev bestilt (marts 1990)?
Produktion af IC3 og senere kom ER til.
Fælles er at begge litra har vognkasser af aluminium.
Da vognkassen i EA er af stål, tvivler jeg på at Scandia havde faciliteter til at bygge stålvognkasser sideløbende med produktion af aluminiumsvognkasser.
Dette kan forklare hvorfor Strømmen blev underleverandør til Scandia.
At Strømmen var i ABB familien har næppe skadet (og Scandia har ganske sikkeret set denne mulighed da den første seriøse snak om lokomotiver begyndte).

Det spase er jo blot at ordren på EA3011-3022 kom i et "bunke bryllup" med yderligere 35 IC3, 17 ER og renovering af en bunke S-tog. Scandia havde svære økonomiske problemer og ordren kan tolkes som en art hjælpende hånd som samtidig skulle forny DSBs materiel. Det var vidst ikke lige tanken at nogen af kronerne skulle sendes til Norge.....

Utroligt hvad man resonere sig til herinde. Jeg har en klar fornemmelse af at ret mange (hvis ikke alle) havde den holdning af Scandia havde bygget vognkasserne til EA3011-3022 og nu viser det sig at en folk fulde norske pramdragere har lavet dem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak