Spor uden stationer
For nyligt var der en runde med 'stationer uden spor'. Men der er vel lige så mange spor uden stationer - ? Forleden genså jeg resterne af Langelandsbanen, og der ligger såmænd stadigvæk 20-30 meter spor på havnen i Rudkøbing - nemlig de spor, der førte hen langs færgepakhuset. Hvorfor de stadig ligger der, knapt 50 år efter banens forsvinden, må stå hen i det uvisse, men enten skyldes det manglende ressourcer, eller også holder 'nogen' hånden over dette relikvie.
Her ser man selve pakhuset med resterne af sporet. Mon bommen skal forhindre løbske banevogne i at ryge i havnebassinet?
Og når vi nu er på havnen, er det næsten 'en forbrydelse' ikke at vise 'Træskoen' - altså 'Strynboen' eller færgen til Strynø. Det er ikke nogen jernbanefærge, og den ser underligt duknakket ud - den har altid mindet mig om en 'barberet' udgave af 'Skansehage' fra Rørvig-overfarten.
På Langeland gemmer man på sine minder. På en af byens fornemme købmandsgårde troner stadig dette skilt, selvom også denne transport ophørte for snart 50 år siden:
Og lad mig så slutte denne lille, lokale gennemgang med et billede af den pompøse administrations- og ventesalsbygning fra Rudkøbing havn.
Trist, at denne lille bane skulle lukke. Den ville som veteranbane have været et godt 'tilskud' til øens turistliv.
Venlig hilsen,
Aleman