Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spor uden stationer

af Aleman, 10/10 2010, 16:17 (5163 dage siden)

For nyligt var der en runde med 'stationer uden spor'. Men der er vel lige så mange spor uden stationer - ? Forleden genså jeg resterne af Langelandsbanen, og der ligger såmænd stadigvæk 20-30 meter spor på havnen i Rudkøbing - nemlig de spor, der førte hen langs færgepakhuset. Hvorfor de stadig ligger der, knapt 50 år efter banens forsvinden, må stå hen i det uvisse, men enten skyldes det manglende ressourcer, eller også holder 'nogen' hånden over dette relikvie.
[image]
Her ser man selve pakhuset med resterne af sporet. Mon bommen skal forhindre løbske banevogne i at ryge i havnebassinet?
[image]
Og når vi nu er på havnen, er det næsten 'en forbrydelse' ikke at vise 'Træskoen' - altså 'Strynboen' eller færgen til Strynø. Det er ikke nogen jernbanefærge, og den ser underligt duknakket ud - den har altid mindet mig om en 'barberet' udgave af 'Skansehage' fra Rørvig-overfarten.
[image]
På Langeland gemmer man på sine minder. På en af byens fornemme købmandsgårde troner stadig dette skilt, selvom også denne transport ophørte for snart 50 år siden:
[image]
Og lad mig så slutte denne lille, lokale gennemgang med et billede af den pompøse administrations- og ventesalsbygning fra Rudkøbing havn.
[image]
Trist, at denne lille bane skulle lukke. Den ville som veteranbane have været et godt 'tilskud' til øens turistliv.

Venlig hilsen,
Aleman


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak