Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015 (Billedegætterier)

af Niels Munch, 18/12 2015, 09:15 (3199 dage siden)

Go' fredag formiddag,

På trods af, at vi måske har mistet en enkelt medgætter, skal vi atter en tur syd for Kongeåen, dog ikke så langt, som Keld var, inden jeg fik fornøjelsen med stafetten:


[image]
18. december 2015


Medgivet; det er et ringe jernbanebillede, taget ved et slumptræf, og mit mål med at være på den pågældende station var da også et ganske andet. Billedet er fra den 22.06.2008, men er ikke som sådant historisk.

I skal blot - som det vigtigste - gætte stationens navn, men giv også gerne et bud på "den matematiske relevans" til dags dato.

Når vi har stationens navn, vil mit mål for besøget være åbenbart.


God fornøjelse
Niels

Avatar

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2015, 11:25 (3198 dage siden) @ Niels Munch

Go' fredag formiddag,

På trods af, at vi måske har mistet en enkelt medgætter, skal vi atter en tur syd for Kongeåen, dog ikke så langt, som Keld var, inden jeg fik fornøjelsen med stafetten:


[image]
18. december 2015


Medgivet; det er et ringe jernbanebillede, taget ved et slumptræf, og mit mål med at være på den pågældende station var da også et ganske andet. Billedet er fra den 22.06.2008, men er ikke som sådant historisk.

I skal blot - som det vigtigste - gætte stationens navn, men giv også gerne et bud på "den matematiske relevans" til dags dato.

Når vi har stationens navn, vil mit mål for besøget være åbenbart.


God fornøjelse
Niels


Kære Niels

Flensburg?

Bedste hilsner

Thomas

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015

af Niels Munch, 18/12 2015, 12:11 (3198 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Niels

Flensburg?

Bedste hilsner

Thomas


Kære Thomas,

Du er ganske rigtigt "syd for Kongeåen", og i det rigtige land, men i den forkerte delstat.

Ikke yderligere hints herfra foreløbig, idet der er flere at finde i mit åbningsindlæg!

Bedste hilsener
Niels

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015

af Frank, 18/12 2015, 15:39 (3198 dage siden) @ Niels Munch

Er det smalspor i forgrunden? Har det noget med Harzen at gøre?

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015

af Niels Munch, 18/12 2015, 15:59 (3198 dage siden) @ Frank

Er det smalspor i forgrunden? Har det noget med Harzen at gøre?


Hej Frank,

Sporet i forgrunden er normalspor og tilsluttet DB Netz ved denne station. Vi er ikke i Harzen; det overlader vi til Thyge :-) .

Desuden: Det er selvfølgelig et privatbanetog, jeg har fotograferet, og det kører som køreplansat plantog på en DB Netz strækning.


M.v.h.
Niels

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015

af UTJ, 18/12 2015, 16:09 (3198 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af UTJ, 18/12 2015, 16:26

48371

Jeg gætter på at der er en relation her. Kunne være et tog fra Oderlandbahn.

Müncheberg Bhf?

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015

af LasseG, 18/12 2015, 16:20 (3198 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go' fredag formiddag,

På trods af, at vi måske har mistet en enkelt medgætter, skal vi atter en tur syd for Kongeåen, dog ikke så langt, som Keld var, inden jeg fik fornøjelsen med stafetten:


[image]
18. december 2015


Medgivet; det er et ringe jernbanebillede, taget ved et slumptræf, og mit mål med at være på den pågældende station var da også et ganske andet. Billedet er fra den 22.06.2008, men er ikke som sådant historisk.

I skal blot - som det vigtigste - gætte stationens navn, men giv også gerne et bud på "den matematiske relevans" til dags dato.

Når vi har stationens navn, vil mit mål for besøget være åbenbart.


God fornøjelse
Niels

Kære Niels

Flensburg?

Så ville Niels godt nok være snug når billedet hedder noget med Berlin...

Toget tilhører NEB og trafikere RB26 Berlin - Kostrzyn (PL)...

--
[image]

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015

af Niels Munch, 18/12 2015, 16:28 (3198 dage siden) @ UTJ

48371

Jeg gætter på at der er en relation her. Kunne være et tog fra Oderlandbahn.


Absolut, vi er i Märkische Schweiz, og regionaltrafikken her markedsføres under "Oderlandbahn", hvilket ikke er navnet på banestrækningen.

M.v.h.
Niels

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015

af Niels Munch, 18/12 2015, 16:31 (3198 dage siden) @ LasseG

Så ville Niels godt nok være snu når billedet hedder noget med Berlin...


Ét af de indbyggede tips!

Toget tilhører NEB og trafikere RB26 Berlin - Kostrzyn (PL)...


Jep, se også mit svar til UTJ nedenfor.

M.v.h.
Niels

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015

af LasseG, 18/12 2015, 16:36 (3198 dage siden) @ Niels Munch

Så ville Niels godt nok være snu når billedet hedder noget med Berlin...

Toget tilhører NEB og trafikere RB26 Berlin - Kostrzyn (PL)...

Jep, se også mit svar til UTJ nedenfor.

Nej tænkte faktisk ikke at jeg ville gætte men stationen må være Müncheberg (Mark) på Preußische Ostbahn med den herlige signalbro :) Desværre kørte Buckower Kleinbahn ikke dengang jeg var der..

Det med datoen må andre komme med bud på...

--
[image]

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015

af Frank, 18/12 2015, 16:56 (3198 dage siden) @ Niels Munch

Jeg prøver igen. Buckower Kleinbahn blev elektrificeret i 1930, altså for 85 år siden, relevansen til dags dato kan jeg ikke finde.

Med venlig hilsen

Frank Kruse

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015 (løst)

af Niels Munch, 18/12 2015, 17:00 (3198 dage siden) @ LasseG

Nej tænkte faktisk ikke at jeg ville gætte men stationen må være Müncheberg (Mark) på Preußische Ostbahn med den herlige signalbro :) Desværre kørte Buckower Kleinbahn ikke dengang jeg var der..

Det med datoen må andre komme med bud på...


Hej Lasse G,

Ja! Stationen er Müncheberg (Mark) på Preußische Ostbahn, hvilket er det væsentlige svar, jeg efterspurgte. UTJ antydede med sit link noget i den retning uden at skrive det fuldt ud, og jeg var lidt i tvivl om, hvorvidt han mente Müncheberg eller Strausberg, for jeg var begge steder den 22.06.2008.

Hermed besluttes, at du har fået stafetten, Lasse G! Hermed er det "omkostningsfrit" at gætte på sammenhængen med dags dato ;-) .

Bedste hilsener
Niels

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015 (løst)

af Steen Heick @, 18/12 2015, 18:18 (3198 dage siden) @ Niels Munch

noget med Napoleons tilbagetog 1812 og kampen med preuserne på de kanter
mvh Steen

Julekalenderlåge nr. 18 - 2015 (epilog m. 3 fotos)

af Niels Munch, 18/12 2015, 22:06 (3198 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 18/12 2015, 22:35

Kære alle,

Tak for jeres medvirken og tillykke til LasseG, som arvede stafetten. Stationen, der blev gættet, var Bahnhof Müncheberg (Mark)Preußische Ostbahn:

[image]

..... og toget er ganske rigtigt "Oderlandbahn" på vej fra Berlin Lichtenberg til Küstrin [PL] på RB26, som selskabet Niederbarnimer Eisenbahn Betriebsgesellschaft mbH (NEB) siden 2006 har betjent for Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB). Forud herfor var operatøren DB Regio.

Motorvognen er en 3-delt TALENT af selskabets oprindelige, NEB VT 738, hvor tværsummen er "18" = dags dato.

NEB driver tillige trafik på egen infrastruktur, Heidekrautbahn, også i VBB-området.

Mit besøg gjaldt, som UTJs link mere end antydede, museumsbanen Buckower Kleinbahn, der udgår fra Müncheberg og drives af Eisenbahnverein Märkische Schweiz e. V. efter BOStrab:

[image]

Banen fik i sommeren 2010 (i 80-året for sin elektrificering m.v.) stjålet ca. 1,5 km køreledning, som takket være sponsorer atter var retableret foråret 2011. Det var en skade til 100.000 EUR, der nok kunne have slået benene væk under den lille forening.

[image]Alle fotos Müncheberg (Mark) den 22.06.2008 (nm).


Bedste hilsener & Glædelig Jul
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak