Signalhytter
Findes der egentlig flere signalhytter i original stand, dvs med bræddebeklædning og med tagpap som den på billedet fra Hjulby? Og hvor er de i givet fald at finde?
Mz 1419 Hjulby 16/4-1988.
Hilsen Henrik
Findes der egentlig flere signalhytter i original stand, dvs med bræddebeklædning og med tagpap som den på billedet fra Hjulby? Og hvor er de i givet fald at finde?
Mz 1419 Hjulby 16/4-1988.
Hilsen Henrik
TIl venstre for broen står et: http://map.krak.dk/m/IkxY6
Ja, der står da en. Tak for det Uha, Hjørring er godt nok langt fra Holte!
Så er det godt at der bliver uploadet et friskt nærbillede i morgen :)
Herligt, det vil jeg holde skarpt udkig efter!
Findes de ikke (stadig) som perler på en snor mellem Holte og Lyngby? Linjeblokken har i hvert fald alderen til det.
--
Svend
Jo, det ser sådan ud: http://map.krak.dk/m/Ikxlp
Jo, men de fleste af dem er blevet pakket ind i stålplader, så det er jo ikke de originale mere.
ved Hjulby 3/7-2009
Jo, men de fleste af dem er blevet pakket ind i stålplader, så det er jo ikke de originale mere.
En såkaldt 'klimaskal'........
Ja, det er det, der er problematikken: Det er signalhytterne i original stand, der er interessante. Altså med lodret bræddebeklædning og med tagpap på taget.
I forbindelse med ibrugtagning af den automatiske linieblok mellem Århus og Hasselager i januar 1957, blev der opsat et AM signal 1105 mellem Ar og Hc, der hvor det gamle armsignal havde stået. Signalet var et tobegrebssignal med tilsvarende fremskudte i 800m's afstand. I modsat retning opsattes et tilsvarende jfr billede. Da FC Skanderborg i løbet af 70'erne overtog den fjernstyrede strækning Århus-Vejle blev der opsat et "normalt" AM-signal med 3 lanterner på stedet. Det er i øvrigt lige ved nuværende Viby J station.
Blokhytte 1105, foto fra beg. af 70'erne.
De 2 AM-signaler i Viby J da de var tobegrebs.
Mvh
Georg
Hej Georg
Fantastiske billeder. Mig bekendt har der kun ganske få steder været automatisk linieblok på ikke fjernstyrede strækninger. Et af stederne var Århus-Hasselager og et andet var (Ellidshøj)-Støvring-Skørping og Skørping-Støvring-Ellidshøj. Du skulle vel ikke tilfældigvis have billeder fra sidstnævnte anlæg?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas
Ud over nogle billeder fra Skørping fra 70'erne med bl. a sikringsanlægget samt et af stationen i Ellidshøj, har jeg ikke noget fotovæsen vedr blokken, som du beskriver. Anlægget i Sø er et 46-anlæg og Eh og Ad er/var vippenøgleanlæg (51-anlæg), også i Hobro var et stort vippenøgleanlæg, som jeg har billeder af. Så vidt jeg ved, er det da stadig 'træbane' (ja undskyld udtrykket) mellem Hobro og Aalborg, så egentlig blok? I øvrigt fik FC Skanderborg først strækningen Horsens-Vejle med nogle år senere, og indtil da stod denne strækning og 'passede sig selv' med AM signaler. Hedensted kunne så åbnes om nødvendigt.
Vh
Georg
Kære Georg
Tak for dit svar. Den automatiske linieblok Eh-Sr-Sø eksisterede "kun" 1957-06.01.1975 og det er endnu ikke lykkedes mig at finde fotos af den. Den var ikke udstyret med AM-signaler men betod "kun" af stationernes ind- og udkørselssignaler ekskl. udkørsel fra Eh mod syd, hvor der ikke var et U-signal. I teorien kan man sige, at Sø's udkørselssignal mod nord er eneste eksisterende "rest" af anlægget.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas
Ja, det er jo en 'kendt' dato vedr. det sikringsmæssige. En blok er jo stærkt savnet på strækningen i dag. U-signalet mod nord fra Sø står der vel stadig med to lanterner, jeg har et billede af det sammen med Sø-billederne, som måske også kan sige noget. Der skal jo lige scannes .
Mvh
Georg
Denne hytte her i Hjørring (Fh enden) er beklædt med (glasalplader) en slags Etanit.
Og det er dælme meget længe siden jeg har set en af disse I/AM/AM-VM/DS hytter uden ny beklædning.
JJ
Strækningen Hb-Ab er den eneste som pt stadig af og tilbagemeldes på. Pt er Arden station nedsat til trinbræt. og kan ikke længere bruges til "blok" med understations drift.
JJ
Mig bekendt har der kun ganske få steder været automatisk linieblok på ikke fjernstyrede strækninger. Et af stederne var Århus-Hasselager og et andet var (Ellidshøj)-Støvring-Skørping og Skørping-Støvring-Ellidshøj.
Hvis vi taler om Sjælland er der da hele S-banen, dele af Kystbanen, Boulevardbanen, dele af Vestbanen ....
--
Svend
Findes der egentlig flere signalhytter i original stand, dvs med bræddebeklædning og med tagpap som den på billedet fra Hjulby? Og hvor er de i givet fald at finde?
Jeg stødte på en i Hedehusene i dag. Den står på nordsiden af banen vest for vejunderføringen. Den er ikke i brug mere. Men den står der skam endnu - med tagpaptag og bræddevægge.
Klik på billederne for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Signalhytte/relæhytte vest for Hedehusene trinbræt, 12. marts 2012 kl. 13.22. Klik på billederne for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.