Signalhytter
Findes der egentlig flere signalhytter i original stand, dvs med bræddebeklædning og med tagpap som den på billedet fra Hjulby? Og hvor er de i givet fald at finde?
Mz 1419 Hjulby 16/4-1988.
Hilsen Henrik
af Henrik Thomsen , Holte, 26/2 2011, 17:43 (5030 dage siden)
Findes der egentlig flere signalhytter i original stand, dvs med bræddebeklædning og med tagpap som den på billedet fra Hjulby? Og hvor er de i givet fald at finde?
Mz 1419 Hjulby 16/4-1988.
Hilsen Henrik
af andersj, Aalborg, 26/2 2011, 17:51 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen
TIl venstre for broen står et: http://map.krak.dk/m/IkxY6
af Henrik Thomsen , Holte, 26/2 2011, 18:22 (5030 dage siden) @ andersj
Ja, der står da en. Tak for det Uha, Hjørring er godt nok langt fra Holte!
af andersj, Aalborg, 26/2 2011, 18:40 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen
Så er det godt at der bliver uploadet et friskt nærbillede i morgen :)
af Henrik Thomsen , Holte, 26/2 2011, 18:43 (5030 dage siden) @ andersj
Herligt, det vil jeg holde skarpt udkig efter!
af Svend, 26/2 2011, 19:18 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen
Findes de ikke (stadig) som perler på en snor mellem Holte og Lyngby? Linjeblokken har i hvert fald alderen til det.
--
Svend
af andersj, Aalborg, 26/2 2011, 19:27 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen
Jo, det ser sådan ud: http://map.krak.dk/m/Ikxlp
af Henrik Thomsen , Holte, 26/2 2011, 19:59 (5030 dage siden) @ andersj
Jo, men de fleste af dem er blevet pakket ind i stålplader, så det er jo ikke de originale mere.
ved Hjulby 3/7-2009
af UTJ, 26/2 2011, 22:10 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen
Jo, men de fleste af dem er blevet pakket ind i stålplader, så det er jo ikke de originale mere.
En såkaldt 'klimaskal'........
af Henrik Tolderlund, 27/2 2011, 06:45 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen
Ja, det er det, der er problematikken: Det er signalhytterne i original stand, der er interessante. Altså med lodret bræddebeklædning og med tagpap på taget.
af Georg Schmidt, 27/2 2011, 08:12 (5030 dage siden) @ Henrik Tolderlund
I forbindelse med ibrugtagning af den automatiske linieblok mellem Århus og Hasselager i januar 1957, blev der opsat et AM signal 1105 mellem Ar og Hc, der hvor det gamle armsignal havde stået. Signalet var et tobegrebssignal med tilsvarende fremskudte i 800m's afstand. I modsat retning opsattes et tilsvarende jfr billede. Da FC Skanderborg i løbet af 70'erne overtog den fjernstyrede strækning Århus-Vejle blev der opsat et "normalt" AM-signal med 3 lanterner på stedet. Det er i øvrigt lige ved nuværende Viby J station.
Blokhytte 1105, foto fra beg. af 70'erne.
De 2 AM-signaler i Viby J da de var tobegrebs.
Mvh
Georg
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/2 2011, 08:20 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Georg
Fantastiske billeder. Mig bekendt har der kun ganske få steder været automatisk linieblok på ikke fjernstyrede strækninger. Et af stederne var Århus-Hasselager og et andet var (Ellidshøj)-Støvring-Skørping og Skørping-Støvring-Ellidshøj. Du skulle vel ikke tilfældigvis have billeder fra sidstnævnte anlæg?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Georg Schmidt, 27/2 2011, 09:07 (5030 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas
Ud over nogle billeder fra Skørping fra 70'erne med bl. a sikringsanlægget samt et af stationen i Ellidshøj, har jeg ikke noget fotovæsen vedr blokken, som du beskriver. Anlægget i Sø er et 46-anlæg og Eh og Ad er/var vippenøgleanlæg (51-anlæg), også i Hobro var et stort vippenøgleanlæg, som jeg har billeder af. Så vidt jeg ved, er det da stadig 'træbane' (ja undskyld udtrykket) mellem Hobro og Aalborg, så egentlig blok? I øvrigt fik FC Skanderborg først strækningen Horsens-Vejle med nogle år senere, og indtil da stod denne strækning og 'passede sig selv' med AM signaler. Hedensted kunne så åbnes om nødvendigt.
Vh
Georg
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/2 2011, 09:21 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt
Kære Georg
Tak for dit svar. Den automatiske linieblok Eh-Sr-Sø eksisterede "kun" 1957-06.01.1975 og det er endnu ikke lykkedes mig at finde fotos af den. Den var ikke udstyret med AM-signaler men betod "kun" af stationernes ind- og udkørselssignaler ekskl. udkørsel fra Eh mod syd, hvor der ikke var et U-signal. I teorien kan man sige, at Sø's udkørselssignal mod nord er eneste eksisterende "rest" af anlægget.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Georg Schmidt, 27/2 2011, 09:40 (5030 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas
Ja, det er jo en 'kendt' dato vedr. det sikringsmæssige. En blok er jo stærkt savnet på strækningen i dag. U-signalet mod nord fra Sø står der vel stadig med to lanterner, jeg har et billede af det sammen med Sø-billederne, som måske også kan sige noget. Der skal jo lige scannes .
Mvh
Georg
af JJ, 27/2 2011, 13:40 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt
Strækningen Hb-Ab er den eneste som pt stadig af og tilbagemeldes på. Pt er Arden station nedsat til trinbræt. og kan ikke længere bruges til "blok" med understations drift.
JJ
af Svend, 27/2 2011, 13:55 (5030 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Mig bekendt har der kun ganske få steder været automatisk linieblok på ikke fjernstyrede strækninger. Et af stederne var Århus-Hasselager og et andet var (Ellidshøj)-Støvring-Skørping og Skørping-Støvring-Ellidshøj.
Hvis vi taler om Sjælland er der da hele S-banen, dele af Kystbanen, Boulevardbanen, dele af Vestbanen ....
--
Svend
af JJ, 27/2 2011, 13:36 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen
Denne hytte her i Hjørring (Fh enden) er beklædt med (glasalplader) en slags Etanit.
Og det er dælme meget længe siden jeg har set en af disse I/AM/AM-VM/DS hytter uden ny beklædning.
JJ
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/3 2012, 22:39 (4650 dage siden) @ Henrik Thomsen
Jeg stødte på en i Hedehusene i dag. Den står på nordsiden af banen vest for vejunderføringen. Den er ikke i brug mere. Men den står der skam endnu - med tagpaptag og bræddevægge.
Klik på billederne for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Signalhytte/relæhytte vest for Hedehusene trinbræt, 12. marts 2012 kl. 13.22. Klik på billederne for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
På Sporet af 2017. Pris 230 kr.
Læs mereBlogindlæg: Er softwareopdatering blevet svaret på alle fejl?
Kæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Giant trucks in Swedish mine work around the clock with no drivers
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor