Man kan synes, hvad man vil, om Kattegatforbindelsen.
Men det er ikke befordrende for beslutningsprocessen, at der smides en rapport på bordet, hvor udgifterne er sat alt for højt, om indtægterne alt for lavt.
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8368750/kritik-rapport-om-kattegatbro-er-skrevet-m...
Jens Kampmann beskriver den manglende seriøsitet i rapporten her:
http://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE8359994/sammenhaengskraft-over-kattegat/
Diskussionen fortsætter i øvrigt i Weekendavisen fredag den 15. januar 2016, som det dog ikke er muligt at linke til, idet det kræver abonnement. Men dokumentationen er den samme: Udgifterne estimeres for højt og indtægterne for lavt.
Det bliver spændende at følge, om der er politisk flertal for at få udarbejdet en ny rapport, der opererer med mere realistiske tal og som inddrager de samfundsøkonomiske faktorer i beregningerne.
Personligt mener jeg, at modstanderne bl. a. bagatelliserer to ting: 1) Danmark er sårbart med kun én fast forbindelse mellem øst og vest. Hvis den bliver mål for terror eller pga. ulykke eller lignende bliver uarbejdsdygtig i flere år, vil det havde stor negativ indflydelse på bruttonationalproduktet og dermed den samlede velfærd i en årrække. 2) De nuværende Lillebæltsbroer og den nuværende Storebæltsforbindelse løber tør for kapacitet inden for få årtier - et problem, som Kattegatforbindelsen vil udskyde i rigtig mange årtier.
Modstanderne mener, at man ikke kan "godskrive" Kattegatforbindelsen de sparede omkostninger på Lillebælt og Storebælt. Tilhængerne mener, at det kan man godt. Jeg vil trygt lade det være op til læserne at vurdere, hvad man kan medregne og hvad man ikke kan medregne.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Der er nogle gode pointer om forskellene i vurderingen af femern og kattegat, men mon ikke det snarere er femern der er for positivt vurderet end kattegat for negativt. Jeg tror ikke på nogen af projekterne. Primært fordi det simpelthen ikke er realistisk, at biltrafikken vil blive ved med at vokse. Logisk må det stoppe før eller siden, ellers ender vi med at køre i bil i døgndrift og blive rige i processen som en engelsk forsker udtrykte det. Så langsigtede prognoser er reelt bare gæt. I UK og US er der en del debat om "peak car" , at biltrafikken allerede har toppet. Flere, især unge gider ikke eje dem.
Det er således også gætterier, når man forudser hvornår kapaciteten er opbrugt på storebælt. Jeg tvivler på det nogensinde sker, men en simplere løsning ville så være bare at hæve prisen en smule og evt indsætte en lidt billigere færge som supplement, der så typisk ville blive brugt til den ikke økonomisk relevante rejsen.
Jeg er faktisk ikke engang sikker på det ville være noget videre økonomisk problem, hvis storebælt kom ud af drift. Hvad ville man gøre? Formentlig indsætte en hidsig færgedrift, der formentlig ville sejle som metroer med rent begrænset tidstab til følge. Jeg tror i det hele taget vi undervurderer færger. Hvis energien bliver tilstrækkelig billig kan de blive meget effektive især for et land som danmark, hvor der er så mange krydsninger