Nedlæggelse af Vestbanen
Region Syddanmark vil nedlægge Vestbanen:
http://www.regionsyddanmark.dk/wm344876
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 9/2 2011, 17:56 (5047 dage siden)
Region Syddanmark vil nedlægge Vestbanen:
http://www.regionsyddanmark.dk/wm344876
--
af Christian_3120@hotmail.com, 9/2 2011, 18:12 (5047 dage siden) @ Tommy Nilsson
Forfærdeligt tragisk :( :( :( !!
af UTJ, 9/2 2011, 18:44 (5047 dage siden) @ Tommy Nilsson
Region Syddanmark vil nedlægge Vestbanen:
Mit bud er at det kommer til at gå hurtigt - og at sporet bliver fjernet snarest derefter. Måske endda forbindelsen til Oksbøl Syd, for forsvaret har formentlig ikke råd til at betale til en opretholdelse. Desuden vil Varde Kommune hurtigt finde arealerne i byen attraktive.
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 10/2 2011, 05:35 (5047 dage siden) @ UTJ
Kunne sagtens forestille mig at de allerede nu har planlagt hvad de kan bruge arealerne til.
Er bange for at vi kommer til at se noget der kunne minde om den "havnemassakre" der har stået på siden halvfemserne, hvor kommunerne ser en hurtig gevinst i ejendomsbyggeri på alle havnefronterne, på bekostning af virksomheder og infrastruktur. Coastertrafikken i Danmark er jo heller ikke velset i politikernes øjne, på trods af at den sammen med toget kunne fjerne nogle af alle de lastbiler fra vejene som de gerne vil have.
ja ja det var bare lige min mulighed for at komme af med endnu et øf over de snævertsynede folk vi har til at drive vores dejlige land.
Tracen, ja den skal vel være natursti...
af Martin Peyrath , Kolding, 10/2 2011, 07:10 (5047 dage siden) @ K.B.Andreasen
Hej K.B.
Nu er chancen for at traceet bliver natursti nok ganske lille, for sådan en natursti koster penge og dem har Varde Kommune næppe.
Men det kan jo være at banen kan blive foræret væk, som det netop er sket med Haderslev Vojens.
Måske en ny chance for banen. Det kunne jo være man skulle få kulturarvsstyrelsen intersseret i at bevare den, som et minde fra industrialiseringen af yderområderne i Danmark.
Jeg har forøvrigt - lidt ironisk - overvejet at nesætte mig som brugtbilhandler i Varde. Købe de biler, som man med statsmidler til udvidelse af den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Metro, Letbane ring 3, Nyt dobbelspor ud af København, forsøger at få væk fra de overbelastede veje. I den anden ende af Danmark derimod, er det eneste mulige tansportmiddel efterhånden en Mazda med jydekrog, så dem må der været et stort marked for.
Trist hva - og ikke særlig gennemtænkt
af F.Ormstrup , Varde Kommune, 24/2 2011, 17:55 (5032 dage siden) @ K.B.Andreasen
Tracen, ja den skal vel være natursti...
Dem har vi ellers rigeligt af i kommunen. Nej traceen skal selvfølgeligt asfalteres og laves til rutebilvej. Så kunne rutebilerne måske overholde køreplanerne - selvom det er byttedag, tirsdag eller turistsæson.
af Svend, 9/2 2011, 19:00 (5047 dage siden) @ Tommy Nilsson
Nu har vi set det med: Udkants-Danmark er ved at nedlægge sig selv.
Hvis jeg var kommunalpolitiker i Varde, ville jeg passe meget på her. Men det er nok ikke gået op for dem endnu, at en stor del (større del) af trafikken fra Nørre-Nebel og Oksbøl-området fremover vil blive rettet mod Esbjerg.
--
Svend
af Per Hauberg, 9/2 2011, 19:25 (5047 dage siden) @ Svend
Lokalpolitikere i år 2011 har nok ikke (privat-)banemassakrerne i halvtresserne og tresserne klart stående i erindringen, og handler derfor som venstremændene i de små sogneråd dengang. De skuer sådan ca. ud til næsetippen.
De burde tænke sig om, -og derefter kunne de jo ringe til Fru Nygaard i Fredericia og spørge, om hun vil låne husbond ud til en redningsaktion (med cykelhjelm). Så skulle de såmænd nok få jernbane for alle pengene og spare en god sjat endda !
vh
Per
af Leif N, 9/2 2011, 20:04 (5047 dage siden) @ Per Hauberg
Ja de er sgu ikke for kloge de politiker. Men det er selføgelig heller ikke dem der skal rejse med bus, de har jo deres dejlige biler at kører i.
En bus-løsning, så skal man da nok rigtig få jaget folk over på landevejen i deres egne biler eller andre transportmidler. Synd det ikke er en bane med en million passager eller mere om året. Så skulle de hurtigt finde ud af hvad det vil koste i chauffør-lønninger.
Hvis de får held af det, er jeg bange for at tiden måske også kommer til Lemvigbanen den kunne jo drives videre som godsbane. Hvilket hvis også har været fremme engang for nogle år siden.
Men med de politiker vi har her hjemme kan man snart vente sig alt fra. Hvorfor ikke nedlægge alle jernbaner i hele landet, så vi kan få nogle flere store busser ud på vejene det er jo så miljørigtig. Man glemmer bare at et tog kan løbe længe på frihjul, i forhold til en bus der skal have pedal hele tiden.
af Allan Støvring-Nielsen, 10/2 2011, 06:19 (5047 dage siden) @ Svend
Nu har vi set det med: Udkants-Danmark er ved at nedlægge sig selv.
Hvis jeg var kommunalpolitiker i Varde, ville jeg passe meget på her. Men det er nok ikke gået op for dem endnu, at en stor del (større del) af trafikken fra Nørre-Nebel og Oksbøl-området fremover vil blive rettet mod Esbjerg.
Kommunalpolitikerne i Varde har stemt FOR en videreførelse af banen, Det er Regionen, der vil lukke den!
mvh, Allan
af Winther, Karlskov, 10/2 2011, 16:13 (5046 dage siden) @ Svend
Hej
Det er ikke Udkants Danmark der lukker udkants danmark, det er Odense og den Syd-øst jyske mafia, der har travlt.
af Krüger, 9/2 2011, 19:56 (5047 dage siden) @ Tommy Nilsson
Carl Holst, så gider vi ikke høre mere om elendig infrastruktur i din Region.
af Johnni Lassen , 10/2 2011, 01:51 (5047 dage siden) @ Krüger
Det vil helt klart give kaos på landevejen når der er skiftedage i sommerhusene bl.a. i Blåvandshuk, det er allerede i dag kaotisk og med lange bilkøer, så en busrute proppet ind her skal nok blive en succes
af Anders Pedersen , 10/2 2011, 04:41 (5047 dage siden) @ Tommy Nilsson
For et par år siden ved tog de ellers at banen skulle bevares og eventuel forlænges til Esbjerg.
Det tyder på at de ikke gider at bruge penge på banen.
Den beslutning er fuldstændig forkert efter min mening.
Der skal ikke nedlægges så meget som en meter jernbane i DK
For dem der beslutter at nedlægge Vestbanen er dem der ikke bruger den.
Passagerene vil nok være imod denne tossede beslutning.
af gamle ole, 10/2 2011, 07:41 (5047 dage siden) @ Tommy Nilsson
Kender en der sidder i Regionsrådet, og han vil ikke nedlægge den.
Altid trist når en bane nedlægges, men jeg er ikke lokaltkendt, men har kørt en enkelt gang i slut60erne fra Varde til Nymindegab, og det virkede allerede den gang meget øde.
Er der i vore dage objektivt noget at køre med?
Synes at kende andre nu nedlagte strækninger hvor der var mere at køre med?
af Ulrik Ernst, 10/2 2011, 07:43 (5047 dage siden) @ Tommy Nilsson
ja men Kong Carl vil jo have sin vilje ellers bliver han godt og grundigt pige sur
af marrix, Valby, 10/2 2011, 07:46 (5047 dage siden) @ Tommy Nilsson
I artiklen står der at der er forretningsudvalget i Region Syddanmark der har drøftet sagen og at regionsrådet skal endeligt drøfte det på deres møde den 28. februar 2011.
Jeg er ikke så kendt i den regionale struktur, men hvad er forskellen på forretningsudvalget og regionsrådet? Hvad er mon chancen for at de ikke er enige?
Mvh:
- Martin
af gamle ole, 10/2 2011, 07:53 (5047 dage siden) @ marrix
Jeg skal heller ikke gøre mig klog på de lokale forhold, men et FU vil oftest være udpeget af "rådet" og Fu arbejder så med et givent emne de går tilbage til "rådet" med forslag om action poå det pågælende hvorefter rådet så træffer en beslitning. Man kan vel betragte et regionsråd som en slags hovedbestyrelse, der så har nedsat et forretningsudvalg, oftest med formand og næstformand mf som medlemmer.
af TeamBaumann, Hjordkær, 10/2 2011, 08:15 (5047 dage siden) @ gamle ole
Er en fusion eller samarbejde med andre togselskaber en mulighed?
Der tænker jeg på, som Arriva - eller sammen med Midtjydsk Jernbane.
Hvis man skulle bringe udgifter ned til et mindre beløb hos Vestbanen
sådan at den har større overlevelse chancer....
Og de tal, de få frem til med bus - det kan ikke passer, det må da være noget
de glemt i deres regnestykke?
Jeg tænker specielt på diesel-forbrug, slidtage, service...lønninger.
af Niels Munch, 10/2 2011, 09:12 (5047 dage siden) @ TeamBaumann
Noget af det, der især skræmmer regionen, er de store reinvesteringer i de kommende år, herunder 'en forestående fornyelse af banelegemet'.
Vestbanen blev spormoderniseret i årene 1985 - 1989, og arbejdet blev mig bekendt udført grundigt og i h.t. dagældende normer.
Siden er banen overvejende blevet betjent med Y-tog med dertil hørende behersket akseltryk.
Det skulle derfor - efter min "beskedne privatbaneopfattelse" - ikke være fornødent med endnu en spormodernisering foreløbig, såfremt den løbende sporvedligeholdelse i øvrigt passes, som den skal.
Så det argument holder ikke. Og dertil er det synd og skam, at de gode samkøringsplaner med Arriva om betjeningen af Esbjerg etc. tilsyneladende ikke kan realiseres p.g.a. det stive bureaukrati, der er resultatet af, at Vestbanen er regionens og Arriva-kørslen hos Banedanmark er Trafikstyrelsens ansvar.
M.v.h.
Niels
af Poul Andersen , 10/2 2011, 09:34 (5047 dage siden) @ Niels Munch
Noget af det, der især skræmmer regionen, er de store reinvesteringer i de kommende år, herunder 'en forestående fornyelse af banelegemet'.
Vestbanen blev spormoderniseret i årene 1985 - 1989, og arbejdet blev mig bekendt udført grundigt og i h.t. dagældende normer.
Siden er banen overvejende blevet betjent med Y-tog med dertil hørende behersket akseltryk.
Det skulle derfor - efter min "beskedne privatbaneopfattelse" - ikke være fornødent med endnu en spormodernisering foreløbig, såfremt den løbende sporvedligeholdelse i øvrigt passes, som den skal.
Så det argument holder ikke. Og dertil er det synd og skam, at de gode samkøringsplaner med Arriva om betjeningen af Esbjerg etc. tilsyneladende ikke kan realiseres p.g.a. det stive bureaukrati, der er resultatet af, at Vestbanen er regionens og Arriva-kørslen hos Banedanmark er Trafikstyrelsens ansvar.
M.v.h.
Niels
Den omtalte fornyelse af banelegemet er også en af de mange fejl i hele debatten omkring Vestbanen. Den er opfundet af pressen, og har intet på sig. Som Niels skriver blev hele fornyet i 1985 - 89, og det er god stand med mindst 25 - 30 års levetid tilbage
Banens sikringsanlæg er modne til udskiftning, ligesom en sanering af de mange overkørsler trænger sig på. Derudover er der så anskaffelsen af nye tog.
Problemet er desværre, at der ikke siden 2002 har været en daglig ledelse på Vestbanen, men driften og infrastrukturen har været udliciteret til ARRIVA, som bare har kørt uden at foretage sig noget. Mens de øvrige regioner med stor succes har moderniseret deres baner, har Region Syddanmark nærmest udsultet Vestbanen.
Det hele bliver ikke bedre af, at man ikke i hverken bestyrelsen, Sydtrafik eller i regionsforvaltningen magter at gennemskue og gennemføre den foreslåede modernisering, igen på grund af en manglende kompetent ledelse med jernbanefaglig viden.
Derfor er der kommet alle disse underlige politiske udgydelser mod banen til trods for at alle partier i Folketinget klart har udmeldt, at jernbanerne som de eneste kan klare fremtidens trafikproblemer.
m.v.h.
Poul.
af Georg Schmidt, 10/2 2011, 09:48 (5047 dage siden) @ Poul Andersen
Det er min opfattelse, at politikerne af i dag (og pressen) kun kender til begrebet "sporfornyelse", hver gang der skal ske noget med en bane. Man bestiller en sporfornyelse ude i byen og kører på sporet til det falder fra hinanden, og så bestiller man bare et nyt spor igen. På HHJ har man lige fået et spor der kan bære malmtog, så det kan sikkert holde i mange år. Var det nu egentlig så dårligt med den baneafdelig, der hver dag holdt øje med sporet og fik det til at holde meget længe.
af Sydbanen, Sydsjælland, 10/2 2011, 09:58 (5047 dage siden) @ Georg Schmidt
Politikerne har så travlt med at vi skal være miljøvenlige, det kan vi ikke hvis de nedlægger den kollektivetrafik.
Og så er regionerne en ektra administration, det koster penge. Vi skulle have det der hed Staten og kommuner. Der skal spares alle vegne og det er nok derfor at Vestbanen skal nedlægges. og så Regionerne er ikke særlig gode til at planlægge noget som helst.
Mvh Mikkel - Sydbanen
af ronold, 10/2 2011, 12:57 (5047 dage siden) @ Niels Munch
Noget af det, der især skræmmer regionen, er de store reinvesteringer i de kommende år, herunder 'en forestående fornyelse af banelegemet'.
Vestbanen blev spormoderniseret i årene 1985 - 1989, og arbejdet blev mig bekendt udført grundigt og i h.t. dagældende normer.
Siden er banen overvejende blevet betjent med Y-tog med dertil hørende behersket akseltryk.
Det skulle derfor - efter min "beskedne privatbaneopfattelse" - ikke være fornødent med endnu en spormodernisering foreløbig, såfremt den løbende sporvedligeholdelse i øvrigt passes, som den skal.
Så det argument holder ikke. Og dertil er det synd og skam, at de gode samkøringsplaner med Arriva om betjeningen af Esbjerg etc. tilsyneladende ikke kan realiseres p.g.a. det stive bureaukrati, der er resultatet af, at Vestbanen er regionens og Arriva-kørslen hos Banedanmark er Trafikstyrelsens ansvar.
M.v.h.
Niels
Det må være meget væsentligt at få formidlet til regionsrådet, der skal fatte endelig beslutning, at regnestykket der er sat op er forkert, fordi der indgår forudsætning om fornyelse af banelegemet, hvilket i følge ovenstående ikke er er nødvendigt i mange år endnu.
Mvh Knut
af Peter Linaa, 10/2 2011, 14:48 (5046 dage siden) @ TeamBaumann
Herr TeamBaumann
ARRIVA overtog den 01. juni 2002 Vestbanen - altså et par år før overtagelsen af de øvrige baner i Vestjylland - så derfor kan de IKKE overtage Vestbanen, da de jo selv har den.
M v h
Peter Linaa
af morten t, 10/2 2011, 15:27 (5046 dage siden) @ Peter Linaa
Vestbanen ejes af regionen. Arriva er jo kun operatør
af Ole Stuhr Hansen, 10/2 2011, 13:31 (5047 dage siden) @ Tommy Nilsson
Region Syddanmark vil nedlægge Vestbanen:
http://www.regionsyddanmark.dk/wm344876
Måske er der håb endnu - Dansk Folkepartis trafikordfører kommenterer regionens beslutning:
http://www.jv.dk/artikel/1062918:Regionalt--DF-trafikordfoerer--Vestbanen-er-overhovede...
af Christian_3120@hotmail.com, 10/2 2011, 15:21 (5046 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen
Dansk Folkeparti kan man sgu altid regne med :D
Det vil være en katestrofe at lukke vestbanen, trafikken vil blive meget større på vejene, og om sommeren er det jo ikke lige det vi har brug for her ude, med alle de tyskere som hver lørdag skal til og fra sommerhus så vejene bliver fuldstændig spærret.
Men det ved alle de regionsmænd jo ikke en skid om fordi de sådan set er fulstændig ligeglade med trafikken og togintereserede mennesker ;) de tænker kun på penge, men det er jo typisk, hvad kunne man forvente af sådan en flok snyltere som tydeligvis ikke kan finde ud af noget som helst!!!
Hilsen Christian.
af Per Hauberg, 10/2 2011, 16:00 (5046 dage siden) @ Christian_3120@hotmail.com
Jeg ser bestemt heller ikke gerne Nebelbanen lukket, men helt ærligt, Christian: Hvor mange af de der tyske sandslot-turister kommer med toget herop ??
Holder stjernebilerne ikke foran hvert eneste sommerhus ? Jeg føler mig ikke helt overbevist om, at dét argument er det stærkeste. Men overleve - det skal VNJ !
En helt anden snak er, hvad man skal bruge de 25 mill. om året til ? Har det tal virkelig hold i noget ?? Det ville jeg gerne høre Oves mening om, thi ingen kan vide mere om den slags pengesager.
vh
af Christian_3120@hotmail.com, 10/2 2011, 16:55 (5046 dage siden) @ Per Hauberg
Nu tænkte jeg også mere på alle de busser som så også skulle til at fylde i trafikken sammen med aller tyskerne.
af Ove Nygaard , Fredericia, 11/2 2011, 06:01 (5046 dage siden) @ Per Hauberg
Jeg ser bestemt heller ikke gerne Nebelbanen lukket, men helt ærligt, Christian: Hvor mange af de der tyske sandslot-turister kommer med toget herop ??
Holder stjernebilerne ikke foran hvert eneste sommerhus ? Jeg føler mig ikke helt overbevist om, at dét argument er det stærkeste. Men overleve - det skal VNJ !En helt anden snak er, hvad man skal bruge de 25 mill. om året til ? Har det tal virkelig hold i noget ?? Det ville jeg gerne høre Oves mening om, thi ingen kan vide mere om den slags pengesager.
vh
Hej Per og alle øvrige Vestbaneforkæmpere.
Det er pænt af dig, Per, at du tiltror mig evnen til at kommentere de 25 mio kr.
Det kan skyldes, at du har erfaringer fra ledelsesforholdene i fordums tid ved en anden jysk privatbane, hvor du - for at citere en lokal jernbanebogsforfatter - "næsten har haft toget kørende gennem baghaven/eller biografsalen" - selv om det ikke har givet dig (og ovennævnte forfatter) nok viden om økonomi og administration til at drive en privatbane.
Min egen beskedne erfaring fra nævnte jyske privatbane er, at det kræver store investeringsmidler, hvis infrastrukturen skal fornyes, og skal der anskaffes - eller leases - nye tog, fordi de gamle er udskiftningsmodne, så er det store summer, der skal på bordet. Jeg ser mange følelsesladede indlæg i denne "tråd" - et par stykker af dem rammer nok "overliggeren" for webmasterens spilleregler - men jeg vil som udenforstående tillade mig at gå ud fra, at de ansvarlige beslutningstagere træffer en beslutning på baggrund af saglige regnestykker. Også jeg håber på en positiv og samfundsmæssig korrekt udgang af behandlingen i regionsrådet, som tilgodeser banens årlige passagertal på 250.000, hvor antallet vel nok sagligt set er den største risiko for en evt. overgang til busdrift.
Og nej, Per, jf. et andet indlæg i denne tråd, der er ingen, der har ringet til min kone. Hun vil nok denne gang - også som følge af min fremskredne alder - være forsigtig med at slippe mig afsted med eller uden cykelhjelm, ikke mindst fordi hun har noteret sig, hvor utaknemmeligt den slags opgaver kan være.
Vi krydser fingre for Vestbanen.
Ove
af Jakob Moller Jorgensen , Boulia QLD Australien, 11/2 2011, 21:04 (5045 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hor hvis i er utilfreds med politikerne, sa er i da velkommen til at lade vare med at stemme pa dem ved valget, og hvis i mener at i kan gore tingene bedre selv, sa meld jer da in i et parti og blev opstillet til naste valg.
med chance for at gore mig enormt upopular, sa kan jeg godt se grundene til at nedlagge Vestbanen, las lige den her artikel fra Januar sidste ar http://ing.dk/artikel/105523-hvem-har-visionen-for-de-halvtomme-lavhastighedstog-i-jylland
Der er tale om et virkelig tyndt befolkede omrade, selv hvis banen blev modaniseret, ville invisteringen aldrig kunne betale sig, mange der bor i omradet skal alligevel bruge deres bil for at komme ned til stationen.
Jeg aftjente selv varnepligt i Varde sidste ar og rejste selv med banen et par gange og ma vare arlig og sige at den kollektive trafik var virkelig velfungerende, banen og busforbindelserne fejlede ikke noget, men folk i omradet har alligevel en bil og hvis du skal handle ind eller pa arbejde er de meget nemmere at bruge den, jeg ser jernbanen som et effiktivt og komfortabelt transport middel, jeg foretrakker toget en hver tid pa langture feks, til Alborg eller Kobenhavn, men som det star i artiklen sa ville vestbanen sluge 25% af region syddanmarks transport budget, men den betjener kun 7% af befolkningen i omradet, der er pengene bedre brugt pa andre dele af jernbane nette, hvilket ogsa sker med indforelse af ERMTS, elektrifisering af Ringsted Rodby samt dobbelt sporing af Vordingborg til Rodby nar fehmeren abner.
af Per Hauberg, 11/2 2011, 23:14 (5045 dage siden) @ Jakob Moller Jorgensen
Skatteborgerne i Vestjylland er sikkert også begejstrede for et dobbeltspor til transitgodsvogne fra Sverige til Tyskland....
Vi, der bliver hjemme og passer på Dronningeriget, skal også nok stemme til næste valg. Stol du trygt på det, Jakob !
vh
Per
af Henrik Møller , Tønder, 12/2 2011, 10:21 (5045 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hasardspil med Region Syddanmarks økonomi.
De borgerlige forsøger igen at lukke Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel i Vestjylland. Det store slag om banen vil finde sted på regionsrådsmødet 28. februar. De borgerlige kører et splittergalt ideologisk og centralistisk korstog imod Vestjylland og Vestbanen. De ønsker bare den bane lukket uanset hvad, også selvom det vil koste regionen millionbeløb og lukkede busruter.
Sagen er, at Region Syddanmark hvert år får 35 mio. kr. i statstilskud for at drive Vestbanen. Fortsættes og moderniseres Vestbanen, vil den koste 18,5 mio. kr. at drive. Dermed vil der være et overskud/råderum på ca. 16 mio. kr., som regionen kan bruge på regional udvikling, herunder busdrift andre steder. Lukkes Vestbanen derimod vil regionen miste statstilskuddet og smide overskuddet på de 16 mio. kr. ud af vinduet.
De borgerlige forsøger så at manipulere sig frem til at få ret alligevel. De organiserer stærkt vildledende regnskabsopstillinger for regionsrådet. Og de bilder sig ind, at statstilskuddet vil blive ændret og kraftigt nedsat. Det sidste er helt usandsynligt, da det ville betyde en økonomisk katastrofe for alle Danmarks privatbaner.
Nej lad Vestbanen overleve og lad den blive moderniseret. Og statstilskuddet på 35 mio. kr. er ikke mere odiøst end så mange andre former for fornuftig offentlig støtte og tilskud i dette land. Og moderne tog er stadig den mest miljøvenlige trafikform, hvis man tager deres hurtighed i betragtning.
Henrik Møller
Regionsrådsmedlem (SF)
Solderupvej 24, 6270 Tønder
af Steff, 12/2 2011, 11:06 (5045 dage siden) @ Henrik Møller
Kære Henrik Møller!
Pu-ha, skrevet som næsten i gamle dage . Men glædeligt at se din gejst for en bane, der også betyder noget for andre, end lige boende i og omkring Varde-Oksbøl-Nr.Nebel.
Sammenholdt med de informationer du har fået fra bl.a. Niels vedr. spormodernisering mv., håber jeg at du OGSÅ vil tage kontakt til Socialdemokratiets trafikpolitiske ordfører Magnus Heunicke (MF), for også at få en fælles front fra dette parti ud over det regionale og endelig se bort fra landspolitik og lave aftale med DF.
Se så begynder det jo at ligne noget, især når der kommer fornuftige og velargumenterede meninger og facts frem. Togtosseriet, der har være lidt (meget) af her på siden kan nemlig ikke bruges OVERHOVEDET!
Og som gammel "Overpendlertalsmand" hos DSB gennem næsten 20 år, er der noget jeg kan gøre, så sig til. Råben og skrigen har der været nok af!!
--
Steffen Dresler
af UTJ, 12/2 2011, 14:44 (5044 dage siden) @ Steff
Kære Henrik Møller!
Pu-ha, skrevet som næsten i gamle dage . Men glædeligt at se din gejst for en bane, der også betyder noget for andre, end lige boende i og omkring Varde-Oksbøl-Nr.Nebel.
Sammenholdt med de informationer du har fået fra bl.a. Niels vedr. spormodernisering mv., håber jeg at du OGSÅ vil tage kontakt til Socialdemokratiets trafikpolitiske ordfører Magnus Heunicke (MF), for også at få en fælles front fra dette parti ud over det regionale og endelig se bort fra landspolitik og lave aftale med DF.
Se så begynder det jo at ligne noget, især når der kommer fornuftige og velargumenterede meninger og facts frem. Togtosseriet, der har være lidt (meget) af her på siden kan nemlig ikke bruges OVERHOVEDET!Og som gammel "Overpendlertalsmand" hos DSB gennem næsten 20 år, er der noget jeg kan gøre, så sig til. Råben og skrigen har der været nok af!!
Kære Steff
Jeg synes faktisk det er helt fint at politikere blander sig. Det er en ny dimension til dette udmærkede forum. Det virker jo fuldstændigt tosset hvis en nedlæggelse medfører et tilskuds-underskud til regionen.
Om man kan lide Vestbanen eller ej. banen er sporfornyet for 20 år siden og dermed er der nok omkring 30 år tilbage i sporet. Det kan godt være at man regnskabsteknisk har afskrevet sporfornyelsen, men det betyder ikke at der nok er fjollet ikke at udnytte investeringen fuldt ud. Gamle overkørsler og store investeringer hér skyldes nærmest kun én person i Vejdirektoratet, som ser det som sin væsentligste opgave hele tiden at opfinde mere sikkerhed i overkørslerne - i stedet for at opdrage på billister og andre trafikanter eller gøre noget ved andre langt mørkere pletter på det trafikale landkort. Og jo der er nok noget pottemuld i overkørslerne og Arriva-løsningen med en operatør som ikke har fokus på vedligehold (hvorfor skulle de det, hvis ikke de er bedt om det og får penge for det......
Vh
U
af Steff, 13/2 2011, 04:20 (5044 dage siden) @ UTJ
Go´morn UTJ, Henrik samt andre i denne tråd!
Jamen jeg er helt og aldeles enig i det gode ved at en politiker blander sig. Det er jo dem, der skal afgøre skæbnen for dette eller hint, her Vestbanen. Og om der så kommer lidt parti- og eller holdnings ytringer ind i et debatindlæg, er for mig totalt ligemeget. Det er HOLDNINGEN og VILJEN til at gøre noget, der er afgørende.
Jeg er IKKE helt inde i nedlæggelser, men har da en tro på, at selvom det er Regionen der har den økonomiske magt, er der også en landspolitisk ting at tage hensyn til. Og det er HER jeg mener at regionspolitikerne skal alliere sig med MF´er og partier, der ønsker en grøn profil (hader det ord, varm luft), tænker trafikpolitisk ud i fremtiden og ikke bare på et provenu her og nu. Og mon ikke der blandt modstanderne af Vestbanen er personer med tilknytning til eller arbejder for/i transport bus- og lastbil branchen og ser en økonomisk egengevinst i en evt. nedlæggelse. Frem med dem, inhabile i disse spørgsmål.
Når man nu alligevel nævner Arriva, er det jo rigtigt at de KUN er operatør og FULDSTÆNDIG ligeglade med overskæringer, banens beskaffenhed (skal kunne køre på), bare de tjener penge. Det er det de er sat i verden for. Og det er jo OK når man holder sig dette for øje.
Men for lige HELT at afslutte ARRIVA. De fik KUN udbudet i Jylland p.g.a. en politisk "svineaftale af dimensioner" (bl.a. brud på EU regler) om at DSB IKKE måtte vinde, selvom det måtte være billigst og bedst (hvad de jo i dette tilfælde var). Tænk sig at udbudet havde noget at gøre med planer for udbygnig af jernbaneforbindelsen i København, borgmesterholdninger på Vestegnen, en kvindelig trafikminister nogle ikke kunne lide, en trafikmafias ønsker mv. En rigtig studehandel af værste skuffe supporneret af embedsmænd i ministeriet, som MANGE politikere IKKE var stolte af bagefter. Men da var skaden sket!
--
Steffen Dresler
af Lars, 13/2 2011, 09:08 (5044 dage siden) @ Steff
Men for lige HELT at afslutte ARRIVA. De fik KUN udbudet i Jylland p.g.a. en politisk "svineaftale af dimensioner" (bl.a. brud på EU regler) om at DSB IKKE måtte vinde, selvom det måtte være billigst og bedst (hvad de jo i dette tilfælde var). Tænk sig at udbudet havde noget at gøre med planer for udbygnig af jernbaneforbindelsen i København, borgmesterholdninger på Vestegnen, en kvindelig trafikminister nogle ikke kunne lide, en trafikmafias ønsker mv. En rigtig studehandel af værste skuffe supporneret af embedsmænd i ministeriet, som MANGE politikere IKKE var stolte af bagefter. Men da var skaden sket!
Skal vi nu ikke snart se nogle konkrete beviser for alle de konspiationsteorier, du samler op her:
Svineaftale af dimensioner
Brud på EU-regler
DSB var billigst og bedst, men måtte ikke vinde
borgmesterholdninger på vestegnen
studehandel af værste skuffe
supporneret af embedsmænd
osv osv
Der var ting i forløbet dengang, som kunne give anledning til undren, men det betyder ikke nødvendigvis, at nogen har snydt på vægten, som du meget kraftigt antyder.
Lad os nu få facts på bordet i stedet for alle de fritflyvende påstande.
(Hvad gør en embedsmand, når han suppornerer??)
--
mvh
Lars
Esbjerg
af Steff, 13/2 2011, 10:33 (5044 dage siden) @ Lars
Kære Lars m. fl.
Suppornere = nudansk udtryk for støtte eller support, i dette tilfælde embedsmand, der istedet for for at gå i rette med mulig forkert tolkning af lovgivningen, ud fra egne overbevisninger og motiver følger den politisk udstukne linje.
Hvis du havde fulgt med i diverse skriverier i både lands- som lokalpressen, i fagpressen mv. (bl.a LPA), havde du kunne læse, hvad der er ment i det jeg skrev.
Der er nemlig INTET nyt, hvorfor din bemærkninge med komme med facts vender lige tilbage til dig selv. Undersøg selv før end du ryger til tasterne. Så kan man komme med spørgsmål eller bede om uddybende bemærkninger, ikke sandt?
For andre læsere, der ikke dengang var professionelt beskæftiget med disse sager en kort opsummering:
Den daværende regering havde lavet forslag til 4 spor ud ad København (TFM Sonja Mikkelsen), hvilket den borgerlige oppusition støttede mod visse ydelser i Jylland, bl.a. lidt motorvej samt udlicitering af jernbanerne.
Visse kredse var utilfredse med Sonja Mikkelsen, der drev TRAFIKPOLITIK for landet.
De socialdemokratiske borgmestre på Københavns vestegn ønskede IKKE TFM forslag, altså internt problem i regeringen og både internt i regeringen som i oppusitionen problemer med den værende TFM.
TFM udskiftet med Jacob Buksti, der ingår en lukket aftale med den borgerlige "trafikmafia";
- De borgerlige acceptere stop af udbygning af banen fra København.
- I modydelse udlicitering af "lidt jernbane" samt regeringens accept til lidt motorvejsbyggeri og at DSB ikke må vinde en udlicitering selvom billigst, da så en udlicitering (privatisering) ikke er gennemført set ud fra en borgerlig politisk idiologi. Bl.a. her ligger en fordrejning mv. til EU lovgivningen.
Da en sådan aftale ikke kan holdes hemmelig (regeringsskifte), bliver bl.a. DSB bestyrelsesformand Knud heinesen kaldt til ministeriet og får mundkurv på og skal acceptere som (den nye) regerings embedsmand.
Flere MF (flere nu ikke mere MF) mener at denne sag ikke er kørt som den burde, men at man af partipolisiske hensyn stemte for.
Hvis du ønsker mere at vide, bede om aktindsigt ved ministeriet eller søg selv kilder. Dette er IKKE nyt og står i flere aviser og fagtisdsskrifter. Men det er en politisk beslutning.
--
Steffen Dresler
af Lars, 13/2 2011, 16:22 (5043 dage siden) @ Steff
Kære Steff
Jeg kendte faktisk lidt til sagen, inden jeg røg til tasterne, som du så venligt kaldte det, og bad derfor om udddybende bemærkninger, nemlig nogle begrundelser for påstandene; det var jo altså dig der fremførte dem her.
Du har helt ret i, at der ikke er noget nyt i det, du skrev, hvilket jeg heller ikke har skrevet, tværtimod. Jeg skrev netop "samler op", fordi det er gamle travere.
TFM udskiftet med Jacob Buksti, der ingår en lukket aftale med den borgerlige "trafikmafia";
- De borgerlige acceptere stop af udbygning af banen fra København.
- I modydelse udlicitering af "lidt jernbane"..
Ja, det var jo der det endte. Det er vel en almindelig politisk aftale, som vi har set dem med broer og motorveje etc, det er sådan, politk fungerer, godt eller skidt. Men kunne du ikke lette vejen for min kildesøgning ved at angive kilderne til følgende konklusion:
- og at DSB ikke må vinde en udlicitering selvom billigst, da så en udlicitering (privatisering) ikke er gennemført set ud fra en borgerlig politisk idiologi.
Den mistanke var hurtigt fremme, og det blev sagt mange gange i pressen, men er der virkelig bevis for, at det var aftalt på forhånd? For så var en rigsretssag da oplagt.
(Jeg har ikke læst LPA-bladene, indrømmet, men det er vel næppe kun der, alle konklusionerne er nedfældet)
Bl.a. her ligger en fordrejning mv. til EU lovgivningen.
Ja, hvis påstanden er rigtigt, er det helt sikkert ikke kun EU-lovgivningen, man har overtrådt.
Flere MF (flere nu ikke mere MF) mener at denne sag ikke er kørt som den burde, men at man af partipolisiske hensyn stemte for.
Nej, "mener", det tror jeg gerne. Det er vist sket mange gange, at politikerne med en afvigende holdning er blevet banket på plads i partierne, uden at der nødvendigvis ligger nogen magtfordrejning i det.
Er sagen ikke, at alt det her er de formodninger, som bla. de utilfredse politikere og DSB m.fl. fremsatte i pressen, men at der aldrig er ført bevis for tingene?
Og ny fyres så hele bredsiden af igen med skældsord som "svineaftale" og "studehandel af værste skuffe" og mistænkeliggørelse af embedsmændene uden underbygning af påstandene, det var derfor jeg bad om "facts".
--
mvh
Lars
Esbjerg
af Steff, 13/2 2011, 17:06 (5043 dage siden) @ Lars
Hej Lars!
For det første indrømmede ministeriets embedsmænd, der skulle opstille kravspecifikationerne til den kommende udlicitering, at de ingen som helst forstand havde på togdrift vedr. krav til materiel, drift og andre "åbenbart mindre vigtige forhold". Det var jo en god begyndelse på et samarbejde!
Vi fik en mistanke om at noget var galt, da der under et møde i Jylland "røg en finke af fadet" (hvem og i hvilken forbindelse er i dette forum uinteressant). Først efter det officielle del af mødet var overstået, begyndte snakken om det virkeligt var rigtigt det der var hørt. Og det blev bekræftet af alle deltagere undtagen lige.... samt vedkommendes chef. Og da der ikke var flere møder i dette fora, skulle der heller ikke efterfølgende kræves en godkendelse af refefatet. Det var dog almindelig kendt, at der var en meget negativ stemning mod DSB fra en af deltagerne, der nok burde være neutral p.g.a. sin stilling.
DSB bud var det billigste, men af politiske årsager blev der pludseligt lagt andre grunde for det valg man havde truffet. Dette kom også senere frem i medierne, men da VAR valget truffet OFFENTLIGT. Her gik bl.a. LPA virkelig til den, men fik ej heller svar.
Under et andet møde i Jylland undrede det deltagerne, at der på en meget intern planche, der i hast blev fjernet, vistes en "startdato" på implimentering, der lå 1 måned FØR end det offentlige udbud blev offentliggjort. Den nye officielle planche der blev lagt på, havde den "rigtige dato". Man kunne formode, at valget var truffet og vinderen havde fået besked?
Aftalen om udlicitering og de dertil hørende "modkøbsaftaler" om andre trafikinvesteringer, blev indgået på et lukket møde mellem TFM og oppositionens "trafikmafia". Og den blev netop IKKE skrevet ned, men behandlet som en "gentlemenagreament". Det var denne, som flere politikere på begge sider ikke brød sig om, men man holdt partidiciplinen ved den kommende afstemning.
Sidst men ikke mindst, havde hverken ARRIVA eller ministeriet forstået noget som helst vedr. de advarsler vi fremkom med da ARRIVA planerne blev fremlagt. Og man ønskede IKKE at diskutere. Enden blev jo som bekendt, at DSB måtte køre ARRIVAS kørsel i et år!!
Steff
NB: Sad som formand i den følgegruppe som TFM nødtvunget accepterede i.f.m. udliciteringen, for at tilgodese de rejsende. Derfor kendskab til det hændte!
--
Steffen Dresler
af Lars, 14/2 2011, 12:25 (5043 dage siden) @ Steff
Hej Steff
Tak for facts og uddybning.
(De oplysninger havde jeg nok næppe fået ved kildesøgning i trafikministeriet )
--
mvh
Lars
Esbjerg
af Christian_3120@hotmail.com, 12/2 2011, 12:27 (5045 dage siden) @ Henrik Møller
Hej Henrik Møller.
Du får det til at lyde som de borgelige er nogle onde djævler og at SF vil gøre alt godt, nye tog osv.(gaaab) det har vi jo hørt før, det er nemt at sige ting, men at gøre det er jo noget andet!
Hilsen Christian
af Flemming, knivkær Strand, 12/2 2011, 14:27 (5045 dage siden) @ Christian_3120@hotmail.com
Hej Christian
Den sang du synger er mindst lige så gammel og slidt (dobbelt Gaaaab) man ser hvad man ønsker at se og vi bør alle huske at når man peger finger ad andre, så er der lige tre (fingre) der peger på en selv
venligste hilsner
Flemming
af Christian_3120@hotmail.com, 12/2 2011, 14:40 (5044 dage siden) @ Flemming
Hej Flemming.
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med det med at 3 fingrer peger på en. Vi kan vist godt blive enige om at alle på Jernbanen.dk vil bevare Vestbanen, og så er det jo klart at han skriver bevaring af Vestbanen og guld og grønne skove så han kan scrore nogle stemmer, og får det til at lyde som om alle de borgerlige vil lukke vestbanen lige meget hvad osv.
af Niels Munch, 12/2 2011, 15:20 (5044 dage siden) @ Christian_3120@hotmail.com
Christian, prøv lige at abstrahere fra partipolitiske udsagn og i stedet koncentrere dig om Henrik Møllers regnestykke, der efter min bedste viden og opfattelse er korrekt.
M.v.h.
Niels
af UTJ, 12/2 2011, 16:05 (5044 dage siden) @ Niels Munch
Christian, prøv lige at abstrahere fra partipolitiske udsagn og i stedet koncentrere dig om Henrik Møllers regnestykke, der efter min bedste viden og opfattelse er korrekt.
M.v.h.
Niels
Det lyder også sådan i mine øren, altså vedr. regnestykket - og jeg er slet ikke af samme politiske observans som Henrik Møller. Blot fordi nogle vedkender sig partifarve kan de jo sagtens have en fornuftig argumentation. Og jeg tror ikke der er noget specielt stemmefiskeri i det, men blot engagement omkring en sag som Henrik Møller har en mening om.
af sideshowjesper , 40 cm foran computeren, 12/2 2011, 17:00 (5044 dage siden) @ Henrik Møller
Hasardspil med Region Syddanmarks økonomi.
De borgerlige forsøger igen at lukke Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel i Vestjylland. Det store slag om banen vil finde sted på regionsrådsmødet 28. februar. De borgerlige kører et splittergalt ideologisk og centralistisk korstog imod Vestjylland og Vestbanen. De ønsker bare den bane lukket uanset hvad, også selvom det vil koste regionen millionbeløb og lukkede busruter.
Sagen er, at Region Syddanmark hvert år får 35 mio. kr. i statstilskud for at drive Vestbanen. Fortsættes og moderniseres Vestbanen, vil den koste 18,5 mio. kr. at drive. Dermed vil der være et overskud/råderum på ca. 16 mio. kr., som regionen kan bruge på regional udvikling, herunder busdrift andre steder. Lukkes Vestbanen derimod vil regionen miste statstilskuddet og smide overskuddet på de 16 mio. kr. ud af vinduet.
De borgerlige forsøger så at manipulere sig frem til at få ret alligevel. De organiserer stærkt vildledende regnskabsopstillinger for regionsrådet. Og de bilder sig ind, at statstilskuddet vil blive ændret og kraftigt nedsat. Det sidste er helt usandsynligt, da det ville betyde en økonomisk katastrofe for alle Danmarks privatbaner.
Nej lad Vestbanen overleve og lad den blive moderniseret. Og statstilskuddet på 35 mio. kr. er ikke mere odiøst end så mange andre former for fornuftig offentlig støtte og tilskud i dette land. Og moderne tog er stadig den mest miljøvenlige trafikform, hvis man tager deres hurtighed i betragtning.
Henrik Møller
Regionsrådsmedlem (SF)
Solderupvej 24, 6270 Tønder
Interessant Henrik...
Men hvad vil I gøre ved det ???
Og kan en evt. nedlæggelse blive ombestemt, hvis først dne er vedtaget??? altså hvis vi forestiller os at Carl Holst og Co. får sparket af vælgerne ved næste regionsrådsvalg ??? (det er selvfølgelig hvis ikke folkeafstemningerne er det næste regeringen vil spare væk )
af Henrik Møller , Tønder, 16/2 2011, 06:21 (5041 dage siden) @ sideshowjesper
Hej Jesper
Når en jernbane først er nedlagt, så viser al erfaring, at det er meget svært at få den åbne igen. Der skal investeres mange penge i både bane, tog, overskæringer, teknisk udstyr, serviceværksted osv. Lad os håbe den ikke bliver lukket.
af gamle ole, 16/2 2011, 08:39 (5041 dage siden) @ Henrik Møller
Hej henrik
Helt enig!
Fra en der aldrig nåede at se SNNB i drift. Ek eksempel på en bane der vist efter omstændighederne gik godt
Hilsen fra Nordøst Falster
af Henrik Møller , Tønder, 13/2 2011, 08:34 (5044 dage siden) @ Henrik Møller
Kære alle her på Jernbanen.dk forum
Tak for jeres kommentarer og lad mig svare på dem.
For det første er jeg jo nok nødt til vise, jeg er SF regionsrådsmedlem, når jeg skriver om Vestbanen her. Jeg er ikke ude på at score stemmer og heller ikke ude på at politisere Jernbanen.dk, der skal være til for alle uanset holdninger. Der er alene tale om udsagn vedr. Vestbanens fremtid, som jeg går ud fra må interesserer jer alle på dette forum.
Jeg konstaterer desuden blot, at det er de borgerlige (V og K) der vil nedlægge Vestbanen og ikke centrum-venstre (S og SF). To partier i regionsrådet vakler for tiden (R og DF). For mig ville det da være ovenud skønt hvis mange borgerlige også ville kæmpe for banens overlevelse. Det er der bare ikke så mange der gør.
Hvad vil jeg gøre ved sagen? Jeg kæmper sammen med min gruppe i regionsrådet for Vestbanens overlevelse, men beslutter et flertal i regionsrådet at lukke banen alligevel, så er der jo ikke så meget at gøre ved det. Det eneste jeg kan gøre er at skabe opmærksomhed om fordelene ved Vestbanen.
Vestbanen har store potentialer. F.eks. er Danmarks eneste jernbane, der førers ud til et stort sommerhusområde ved Jyllands vestkyst. Jeg kan sagtens se muligheder i transport at turister til Vestkysten fra Danmark og resten af Europa. I Tyskland vælger mange jo toget frem for bilkøerne på motorvejene. Også til vadehavsøen Sild og hertil kommer man jo kun med togforbindelse over Hindeburg-dæmningen. Alternativt i bil og færge fra Rømø Havn.
Jeg er enig i at sagen om Vestbanen fortjener landspolitisk fokus, og det bliver der også arbejdet på. Og så må vi bare håbe medierne vil sagen god plads.
Folketingspolitikerne må også gerne komme på banen, da der jo fra Folketingets side er stor velvilje overfor jernbanedrift i Danmark.
Og det er sandt, at det er mit engagement i forhold til jernbaner, der får mig til at skrive lige her på dette forum. Toget er hurtigt, miljøvenligt og komfortabelt. Ingen bus kan på samme præmisser levere samme muligheder som et tog. Toget har altid forkørselsret og er derfor hurtigere end bussen, der skal køre mellem den øvrige og ofte langsomtkørende trafik og desuden skal bussen også køre ud og ind gennem de enkelte byer. Samlet set bliver bussen derfor meget langsommere end tog.
Med venlig hilsen
Henrik Møller
Regionsrådsmedlem for SF i Region Syddanmark
af Ove Nygaard, 22/2 2011, 12:28 (5035 dage siden) @ Henrik Møller
Uddrag af citat
Vestbanen har store potentialer. F.eks. er Danmarks eneste jernbane, der førers ud til et stort sommerhusområde ved Jyllands vestkyst. Jeg kan sagtens se muligheder i transport at turister til Vestkysten fra Danmark og resten af Europa. I Tyskland vælger mange jo toget frem for bilkøerne på motorvejene. Også til vadehavsøen Sild og hertil kommer man jo kun med togforbindelse over Hindeburg-dæmningen. Alternativt i bil og færge fra Rømø Havn.
Med venlig hilsen
Henrik Møller
Regionsrådsmedlem for SF i Region Syddanmark
Kære Henrik Møller.
Fint at du kæmper for Vestbanens overlevelse, når sagen nu kommer til drøftelse på regionsrådets møde den 28. februar 2011. "Musefældeklausulen" (vist initieret af Enhedslisten) indsat i "Lov om overdragelse af privatbanernes ejerandale til amterne" fra 2000 med virkning fra 1. januar 2001, som påvirker bloktilskuddet ved nedlæggelse af en privatbane "i utide", forrykker efter min bedste overbevisning reelle økonomiske beregninger, hvilket også fremgår af referatet af drøftelsen i Forretningsudvalget.
Måske var "mellemløsningen" med, at ARRIVA fra 1. juni 2002 blev operatør på strækningen frem til 2010 ikke den allersmarteste, men det har da udskudt en beslutning om banens fremtid i disse år, selv om beslutningen syntes at have haft en anden hensigt, nemlig i sin tid at sikre ARRIVA en base at operere ud fra i første omgang.
Og så vil jeg, som en anden debattør i denne omfangsrige og derfor både uoverskuelige og til dels følelsesladede tråd, advare imod at bringe den efter min mening lidt naive tankegang om det store passagerpotentiale med turister til og fra sommerhusområdet alt for stærkt ind i debatten!
Vi taler om et passagertal på 250.00 på årsbasis, og er der muligheder for at forbedre dette tal ved at bibeholde og effektivere en togløsning ud fra rimelige økonomiske hensyn? Også selv om reduktion af bloktilskud indgår i beslutningsgrundlaget.
Held og lykke med drøftelsen den 28. februar.
Bedste hilsener
Ove Nygaard
af re20000, 22/2 2011, 15:49 (5034 dage siden) @ Ove Nygaard
Jeg så også allerhelst banen bevaret men må også spørge mig selv om hvor realistisk det er at ferierejsende, der alligevel har Merceren stående lige udenfor sommerhuset og nok ikke færdes så hjemmevant i landskabet, ville begynde at lede efter en jernbane. Medmindre da de var togtosser eller banens herlighedsværdi var særligt fremhævet for dem i turistbrochurer som en seværdighed. Om ti eller tyve år kan det være at flere vil rejse med tog på ferie pga miljøet. Hvis banen får lov at overleve indtil da vil den få lejlighed til at bevise sin værdi. Men det er også bare et håb...
re20000
af Ove Nygaard, 23/2 2011, 02:25 (5034 dage siden) @ Ove Nygaard
Vi taler om et passagertal på 250.00 på årsbasis, og er der muligheder for at forbedre dette tal ved at bibeholde og effektivere en togløsning ud fra rimelige økonomiske hensyn? Også selv om reduktion af bloktilskud indgår i beslutningsgrundlaget.
Held og lykke med drøftelsen den 28. februar.
Bedste hilsener
Ove Nygaard
Jeg må rette mig selv, det årlige passagertal på Vestbanen er 250.000. Det er vigtigt at få "alle nuller" med, især de som er placeret i den rigtige ende af tallet.
Ove Nygaard
af Henrik Møller , Tønder, 16/2 2011, 06:24 (5041 dage siden) @ Tommy Nilsson
Vestbanens tog er supereffektivt.
De borgerlige i regionsrådet mener at busser er bedre end tog. I tilfældet Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel i Vestjylland holder det bestemt ikke vand.
Jeg har sammenlignet den nugældende togkøreplan med hvor lang tid det vil tage at køre i bus på landevejen med stop der hvor toget stopper. Til sammenligningen har jeg brugt Google-map på internettet, der både angiver km og rejsetid.
Vestbanens tog tager 42 minutter om at køre hele strækningen på 37 km fra Varde til Nørre Nebel. Goggle-map viser, at en bus skal køre i 70 minutter på 43 km landeveje, for at kunne gøre stop de samme steder som toget. Toget har altid forkørselsret og kører i gennemsnit 53 km/t. Bussen skal hele tiden stoppe for vigepligt og overholde hastighedsbegrænsninger og kører derfor i gennemsnit kun 37 km/t. I teorien skulle bussen køre i gennemsnit 62 km/t for at kunne nå samme strækning på togets kun 42 minutter. Men det kan ikke lade sig gøre i praksis.
Det betyder, at hvis de borgerlige vil udskifte Vestbanens tog med bus, så får borgerne enten en meget længere tur i bussen eller også får de markant færre stoppesteder. Et skifte fra tog til bus er derfor under alle omstændigheder en kraftig forringelse af borgernes transportvilkår. Endelig vil nye komfortable Lint-tog på strækningen betyde en endnu hurtigere rejsetid.
Henrik Møller
Regionsrådsmedlem (SF)
Solderupvej 24
6270 Tønder.
af Ove Nygaard, 25/2 2011, 11:05 (5032 dage siden) @ Henrik Møller
Vestbanens tog er supereffektivt.
De borgerlige i regionsrådet mener at busser er bedre end tog. I tilfældet Vestbanen mellem Varde og Nørre Nebel i Vestjylland holder det bestemt ikke vand.
Jeg har sammenlignet den nugældende togkøreplan med hvor lang tid det vil tage at køre i bus på landevejen med stop der hvor toget stopper. Til sammenligningen har jeg brugt Google-map på internettet, der både angiver km og rejsetid.
Vestbanens tog tager 42 minutter om at køre hele strækningen på 37 km fra Varde til Nørre Nebel. Goggle-map viser, at en bus skal køre i 70 minutter på 43 km landeveje, for at kunne gøre stop de samme steder som toget. Toget har altid forkørselsret og kører i gennemsnit 53 km/t. Bussen skal hele tiden stoppe for vigepligt og overholde hastighedsbegrænsninger og kører derfor i gennemsnit kun 37 km/t. I teorien skulle bussen køre i gennemsnit 62 km/t for at kunne nå samme strækning på togets kun 42 minutter. Men det kan ikke lade sig gøre i praksis.
Det betyder, at hvis de borgerlige vil udskifte Vestbanens tog med bus, så får borgerne enten en meget længere tur i bussen eller også får de markant færre stoppesteder. Et skifte fra tog til bus er derfor under alle omstændigheder en kraftig forringelse af borgernes transportvilkår. Endelig vil nye komfortable Lint-tog på strækningen betyde en endnu hurtigere rejsetid.
Henrik Møller
Regionsrådsmedlem (SF)
Solderupvej 24
6270 Tønder.
Hej alle vestbaneforkæmpere, nær og fjern
Mødet i regionsrådet den 28.02.2011 kl. 15.00 kan følges "live" på www.regionsyddanmark.dk. "Vestbanen" er på dagsordenen som pkt 12. Det kan blive en lang eftermiddag foran skærmen, inden punktet når til debat, og der er ialt 26 punkter. Det bliver spændende at se, hvorledes Henrik Møller vil forfægte sine argumenter på mødet. Og naturligvis drønspændende, hvad udfaldet bliver.
Jeg lukker nok selv op for at se behandlingen af "pkt. 12".
Ove
(også) gammel privatbanemand
af Ove Nygaard, 28/2 2011, 14:58 (5028 dage siden) @ Ove Nygaard
redigeret af Ove Nygaard, 28/2 2011, 15:10
Hej Vestbaneforkæmpere.
Som "lovet" har jeg fulgt debatten på nettet om Vestbanen, pkt 12. Det tog fra kl. 16.48½ - kl. 19.38½, afbrudt af to pauser på hhv 10 minutter og 20 minutter. Da forummet er upolitisk - sådan da - vil jeg nøjes med at fortælle, at et ændringsforslag fremsat af 3 af grupperne i regionsrådet under selve mødet blev vedtaget med 21 stemmer imod 19. For en "lægmands" ører var ændringsforslaget af en karakter, som egentlig er en hensigtserklæring omkring en harmonisering af studerendes betaling i den kollektive trafik (regionens del af den kollektive trafik) i hele region Syddanmark og gratis befordring af ældre, som modtager ældrechekken, i samme område koblet sammen med, at banen fortsætter udover juni 2012, og køreplanen søges forbedret. Dette forslag blev af mødelederen, regionsformand Carl Holst, bragt til afstemning først i forhold til forslaget fra udvalget om regional udvikling, som til regionsrådsmødet havde indstillet lukning af Vestbanen fra juni 2012. Med denne afgørelse bortfaldt dette forslag.
At der er tale om en "hensigtserklæring" skyldes, at takstforhold, in casu studerendes betaling og evt. gratis befordring af ældre, der modtager ældrecheck, hører under trafikselskabets kompetence og ikke kan endeligt besluttes af regionsrådet.
Med forbehold over for, om jeg har fået fat i essensen af den lange debat, som også stillede store krav til selv garvede politikere, er det min konklusion, at Vestbanen kører videre ud over 1. juni 2012. Henrik Møller var der jo selv, så han kan måske uddybe - med mindre vi skal fastholde dette forums "upolitiskhed".
Bedste hilsener
Ove
af re20000, 28/2 2011, 16:15 (5028 dage siden) @ Ove Nygaard
Alting er politik og der faldt ingen døde om sidste gang der var en politiker, der skrev ind. Der er heller ikke faldet nogen døde om når ikkepolitiske togtosser kommer til at ytre sig politisk. Så så længe man holder sig til trafikpolitik og saglige argumenter synes jeg det ville være et frisk pust....Ups det er da vist et partislogan ??
Nold