Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strømskifte i fart (Generelt)

af esni, Frederikssund, 8/9 2015, 21:05 (3456 dage siden)

Jeg ved at strømskifte kan ske i fart, fx på Øresundsforbindelsen.

Jeg har desværre aldrig selv opholdt mig et sted, hvor jeg har kunnet iagttage et tog passere et sådant skifte.

Jeg er specielt nysgerrig på om strømaftageren går ned og op igen, når det er samme strømaftager der skal bruges, som fx ved Øresundsbanen.

Derfor - er der nogen der enten kan anvise et sted hvor man lovligt kan observere strømskiftet på Øresundsbanen, eller kan give ne link til en video, hvor man kan se det?

Strømskifte i fart

af re20000, 8/9 2015, 21:19 (3456 dage siden) @ esni

Jeg ved at strømskifte kan ske i fart, fx på Øresundsforbindelsen.

Jeg har desværre aldrig selv opholdt mig et sted, hvor jeg har kunnet iagttage et tog passere et sådant skifte.

Jeg er specielt nysgerrig på om strømaftageren går ned og op igen, når det er samme strømaftager der skal bruges, som fx ved Øresundsbanen.

Derfor - er der nogen der enten kan anvise et sted hvor man lovligt kan observere strømskiftet på Øresundsbanen, eller kan give ne link til en video, hvor man kan se det?

Der er jo også strømskifte på Storebælt, på Sprogø. Det er dog kun fasen, der er lidt forskudt men det kræver alligevel en neutral sektion, hvor toget er uden strøm et øjeblik. Her sænkes strømaftagerne (eller hedder det pantografer? AVAV..) ikke. Du kan se det fra motorvejen hvis du er heldig at toget kommer når du kører forbi.

Nold

Strømskifte i fart

af Ole Graabæk, 8/9 2015, 22:08 (3456 dage siden) @ re20000

Som ung ingeniør besøgte jeg en togfabrik i Sydfrankrig i starten af 1970erne. De transeuropæiske TEE tog skulle kunne skifte mellem 7 forskellige strømsystemer uden at sænke farten fra 180 km/timen. Det var meget imponerende at det var teknisk muligt. (Og samtidig var det pinligt at elektroingeniørerne ikke havde sørget for at standardisere strømsystemerne i Europa efter anden verdenskrig. Fabrikanterne forsøgte vel at bevare deres hjemmemarked.)

Strømskifte i fart

af mss-logoff, 9/9 2015, 11:25 (3456 dage siden) @ Ole Graabæk

Tja, heldigvis er flersystemtog blevet hyldevare. Værre ser det ud med signal/sikkerhedssystemerne. Her er der dog (måske) håb forude.

Mvh MSS

Strømskifte i fart

af thomas1, Svendborg, 8/9 2015, 22:31 (3456 dage siden) @ esni

Jeg har oplevet flere gange i Padborg, hvor man sænker strømaftageren og ruller over på det andet anlæg, fx fra dansk til tysk.
Se ved 2:16, 5:10, 9:34 og 10:10 her:https://www.youtube.com/watch?v=X-r8c-wRMpk (Dog ikke Øresundsbroen)

Hilsen Thomas

Strømskifte i fart

af Gæst 20, 9/9 2015, 07:43 (3456 dage siden) @ esni

Det nyeste er at hybridtog, altså el / diesel også gør det.

Hitachi leverer pt. 50 - 75 fjerntogsæt i England, class 800, som kører op til 140 mph og skiftet sker i fuld fart!

Strømskifte i fart

af Lasse N, 9/9 2015, 11:33 (3456 dage siden) @ esni

Når vi kører over systemgrænsen i Lernacken med OTU (ET/X31) togsæt, bliver strømaftageren oppe og det er bare hovedafbyderen der udkobles.
Det samme gælder ved neutralsektioner.
Men 185 bla. Sænker vist strømaftageren, pga de ikke kan udkoble hovedafbyderen på samme måde.
Mvh
Lasse N

Strømskifte i fart

af re20000, 9/9 2015, 17:10 (3455 dage siden) @ Lasse N


Men 185 bla. Sænker vist strømaftageren, pga de ikke kan udkoble hovedafbyderen på samme måde.

Det må da give nogle festlige lysbuer?

Nold

Strømskifte i fart

af esni, Frederikssund, 9/9 2015, 22:05 (3455 dage siden) @ re20000


Men 185 bla. Sænker vist strømaftageren, pga de ikke kan udkoble hovedafbyderen på samme måde.


Det må da give nogle festlige lysbuer?

Nold

Sandsynligvis IKKE af to grunde:

  • Trækkraften er afbrudt - dvs meget lille strøm
  • 16 2/3 eller 50 Hz, dvs strømmen bliver 0 mere end 30 gange i sekundet

Jeg har i Geneve set 4-strøms rangerlok først køre til stamme under 15 kV AC, hvorefter lok og køreledning koblede om til 1500 V DC for at rangere til franske depotspor.
Desværre kunne jeg ikke se loket mens der blev skiftet om, så jeg ved ikke hvad strømaftageren gjorde (der var kun 1)
På vej til stammen kun små magre gnister, men på vej til depotsporene de flotteste, fede lysbuer

Strømskifte i fart

af re20000, 9/9 2015, 22:33 (3455 dage siden) @ esni

  • Trækkraften er afbrudt - dvs meget lille strøm

Ja gomåren, selvfølgelig trækker den da ikke imens! Jeg sætter lige nye batterier i tænkeren...

Nold

Strømskifte i fart

af esni, Frederikssund, 9/9 2015, 23:00 (3455 dage siden) @ re20000

  • Trækkraften er afbrudt - dvs meget lille strøm

Ja gomåren, selvfølgelig trækker den da ikke imens! Jeg sætter lige nye batterier i tænkeren...

Nold

Det jeg skulle have skrevet var at trækkraften afbrydes inden gabet

Strømskifte i fart

af LKF EG, 10/9 2015, 17:19 (3454 dage siden) @ esni

  • Trækkraften er afbrudt - dvs meget lille strøm

Ja gomåren, selvfølgelig trækker den da ikke imens! Jeg sætter lige nye batterier i tænkeren...

Nold


Det jeg skulle have skrevet var at trækkraften afbrydes inden gabet

Hej

Nu skal man ikke samligne systemskiftet på Lernaken med en neutralstation i Danmark, for det lidt forskelligt hvad der sker. Men for at tage Lernaken først.

EG:
Uanset kørselsretning så kobler man hovedafbryderen ud og beholder strømaftageren oppe, og driver igennem systemskiftet. På MTD skærmen kan man se når maskinen er med på hvad for en strømstyrke der er i køreledningen, og man kobler hovedafbryderen ind og forsætter kørslen. Alt det her sker ikke på et splitsekundt, og specielt mod Danmark tager man en god del af hastigheden.

Br 185.2:

Det er lidt anderledes end på EG, man kobler hovedafbryderen ud og tager strømaftageren ned. Så skal man manuelt vælge land (strømstyrke) i MTD skærmen. Når man er drevet i gennem systemskiftet, skal strømaftageren op og hovedafbryderen ind, og man forsætter kørslen. Igen det tager lidt tid, men fungere som regel fint.

Ved en neutralstation i Danmark sker der følgende.

EG:

LKF tager trækkraften af, ved mærket hovedafbryder ud ligger der en spormagnet som udkobler hovedafbryderen automatisk. Ved mærket hovedafbryder ind, ligger ligeledes en spormagnet hvor hovedafbryderen kobler ind automatisk. Så skal maskinen lige tænke sig lidt om, og så kører man videre.

Br 185.2:

Det samme som EG, kørekontrolleren i nul, og ved mærket hovedafbryder ud, kobler hovedafbryderen automatisk ud. Ved passage af mærket hovedafbryder ind, skal LKF manuelt koble hovedafbryderen ind.

Der bliver ikke trykket nogen kæmpe lysbuer ved passage af neutralstationer, da hovedafbryderen er udkoblet, så der ikke bliver trukket strøm praktisk talt.

I Sverige er det anderledes, da der ikke er nogen spormagneter, foregår det hele manuelt. Der er lige som i Danmark tavler for ind og ud kobling af hovedafbryder.

Men.

Strømskifte i fart

af re20000, 10/9 2015, 21:45 (3454 dage siden) @ esni

  • Trækkraften er afbrudt - dvs meget lille strøm

Ja gomåren, selvfølgelig trækker den da ikke imens! Jeg sætter lige nye batterier i tænkeren...

Nold


Det jeg skulle have skrevet var at trækkraften afbrydes inden gabet

Undskyld, det forstod jeg godt. Min kommentar var bare hvad jeg sagde til mig selv da jeg havde læst dit svar, det var mig der var et fæ.

Nold

Strømskifte i fart

af Kasper Nyemann, strandlodsvej, Amager, 10/9 2015, 13:08 (3454 dage siden) @ esni

hvad sker der hvis lokofører glemmer at reagere på strømskinner, altså at sænke pantografen/koble hovedafbryderen ud. Så springer der vel et par sikringer eller to? Kan man ødelægge lokomotivet på denne måde?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak