Krokodille plan (den endelige) (Jernbanen i dag)
8/9 - 9/9
HG 39690
Pa 21.27
Kd 01.30
Od 03.51
So (05.54)-06.03
Rg (06.27)-08.53
Bo (09.11)-09.30
Ro 09.49
Htå 10.06½-11.15
Cph (11.57)-12.29
Phm 12.40
8/9 - 9/9
HG 39690
Pa 21.27
Kd 01.30
Od 03.51
So (05.54)-06.03
Rg (06.27)-08.53
Bo (09.11)-09.30
Ro 09.49
Htå 10.06½-11.15
Cph (11.57)-12.29
Phm 12.40
Hvem stiller med trækkraft?
--
Venligst
Michael Deichmann
Hvem stiller med trækkraft?
Hector Rail. Hvilket også fremgår af togkategorien, og cirka 9000 indlæg på Fjæsen og rundt omkring på nettet.
Mvh. Ole
Mange tak - med hensyn til overskriften er det da dejligt, at der findes en så stor og synsk optimist - efter en uge med talrige veteranbetingede og oversvømmelsesbetingede ændringer.
Er det tanken, at de næste køreplaner også skal offentliggøres i denne tråd
NB: Ironi kan forekomme.
Er der noget ude på nuværende tidspunkt for Krokodillens returløb??
Er der noget ude på nuværende tidspunkt for Krokodillens returløb??
Med færge Ystad - Polen (udenom Danmark).
Sveriges Järnvägsmuseum meddeler, at krokodillen forventes at ankomme i morgen onsdag kl. 13.30 til Malmø godsbanegård.
Man planlægger at udstille krokodillen tilgængeligt for alle fans på Malmö Central i morgen onsdag kl. 15.00-19.00
Hvordan er den p.t. aktuelle tid, har hørt om en forsinkelse på + 2 timer i tyskland.
--
- sidste melding jeg så her lyder på passage af Pinneberg nord for hamburg 19:05 an - 19:33 af (overhaling).
Så er der billede af evipagen fra 18:54 nord for hamburg på Drehschreibe online - anden-sidste foto.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
Er vi enige om at Krokodillens tur op gennem DK desværre ikke kan følges på Landets Puls?
Er vi enige om at Krokodillens tur op gennem DK desværre ikke kan følges på Landets Puls?
Korrekt. Det er "kun" de personførende tog, du kan følge på Landets Puls.
Er vi enige om at Krokodillens tur op gennem DK desværre ikke kan følges på Landets Puls?
Korrekt. Det er "kun" de personførende tog, du kan følge på Landets Puls.
Landets Puls (den offentligt tilgængeligt) viser også kun togenes placering baseret på køreplanen og evt. forsinkelse - den trække informationerne fra Rejseplanen. Det er desværre kun den interne Landets Puls der viser en meget nøjagtig placering af alle tog baseret på GPS.
--
Mvh Anders
Den er lige ank. til Padborg..
--
Den passerede Storebælt ca. kl. 7 og er nu "kun" 85 minutter forsinket. Nogen der ved hvad der trækker den?
Er der nogen, der kan oplyse hvor den er nu?
(er ikke på fjæsen)
Nold
Den passerede Storebælt ca. kl. 7 og er nu "kun" 85 minutter forsinket. Nogen der ved hvad der trækker den?
Hvad du ønsker skal du få...
Tak!
Nold
Den kørte ind på Slagelse station spor i kl. 06:51.
(er ikke på fjæsen)
Ja, det er jo trist, for det er jo netop i en situation som denne hvor de sociale medier viser deres styrke (Tvitter især) hvor du ved de rette "abbonenementer" nærmest kan følge den i realtid på dens vej gennem landet krydret med fotos.
Foto: Jens Møller - Dillen ved Nyborg onsdag d. 9-9-15 ved 06:00 tiden - billede tyvstjålet fra Facebook
--
Venligst
Michael Deichmann
Det oprindelige tog(nummer) 39690 er blevet aflyst.
Er der nogen der kender det nye tognummer/toganmeldelse og hvilken plan toget nu kører efter?
Toget (39098) har været inde til overhaling i Borup nu og er stort set rettidigt.
Den videre plan er
Borup af 09.30
Viby Sj 09.40
Roskilde 09.49
Trekroner 09.53
Hedehusene 09.58
Høje Taastrup 10.06-10.13
Glostrup 10.23-11.20
Hvidovre fjern 11.24
Vigerslev 11.29-12.30
Kalvebod 12.40
Ørestad 12.44
Tårnby 12.47
Københavns Lufthavn 12.50
Peberholm 13.01
Lernacken 13.11
Fosieby 13.18
Malmö G 13.25
Tiderne er selvfølgelig med alt mulig forbehold
Foto: Michael Peter Thrane - i Sorø
og med risiko for at der er flere underbukser der nu skal skiftes får i et billede til af Michael:
Foto: Michael Peter Thrane - i Sorø
Begge tyvstjålet fra Facebook i en god sags tjeneste
--
Venligst
Michael Deichmann
Krokodilen er på Høje Tåstrup netop nu
Foto: Michael Peter Thrane - i Sorøog med risiko for at der er flere underbukser der nu skal skiftes får i et billede til af Michael:
Foto: Michael Peter Thrane - i SorøBegge tyvstjålet fra Facebook i en god sags tjeneste
Mon ikke det går, ham Michael plejer at være en sød fyr der hjælper mange på Facebook.
Krokodilen er på Høje Tåstrup netop nu
Og er lige kørt fra Vigerslev for et par minutter siden 88 minutter før tiden!
Toget har netop passeret Peberholm 84 minutter før tiden og lander snart i Malmö, så SBB-lokomotivet kan blive udstillet.
Toget har netop passeret Peberholm 84 minutter før tiden og lander snart i Malmö, så SBB-lokomotivet kan blive udstillet.
Status er naturligvis kl 11.39
Toget har netop passeret Peberholm 84 minutter før tiden og lander snart i Malmö, så SBB-lokomotivet kan blive udstillet.
Status er naturligvis kl 11.39
Forventet ankomst til Malmö G kl 12.04
Talte i Ringsted med en schweizer, der fulgte med dillen (LKF?) Han fortalte at forsinkelsen i Tyskland i går skyldtes et nedbrudt tog foran på en meget trafikeret strækning.
Og tilføjede henkastet: Det er jo sådan noget der sker... Selv i Schweiz kan togene blive forsinkede...
Nold
God eftermiddag i forummet.
Her er et par billeder fra krokodillens besøg på Malmö C i dag
v.h.
Ottoemil
Tak - så er det da i hvert fald dokumenteret!
Et par mere:
v.h.
Ottoemil
Tørt konstaterende, er der jo ikke mangel på entusiasme i dette forum. Tak for fine fotos og info.
--
Med venlig hilsen Futfar.
Det er rigtige flotte billeder.
Jeg er lige kommet hjem for en time siden, efter en dejlig tur, og jeg kan se, at der selvfølgelig er lagt billeder op. Jeg har også nogle stykker jeg gerne vil dele.
Der var også damplokomotiver... nå nej
Taastrup:
Malmö:
Lys skal der til.
Jeg ved godt at "Kartoffel hoved" ikke hører med, men den hold i et af de andre spor, sååå
Hej Tonny.
Det er rigtig flotte billeder du har lagt op.
Venlig hilsen Henrik.
Hej alle
Trods det at toget passerede over en time før annonceret bl.a. her på siden, så lykkedes det at fange Krokodillen da den passerede Ørestad.
Passagen kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=keCs-dXfv0Y
Hilsen
Niels
Jeg var også i Malmö for at få et kig på SBB Ce 6/8 III 14305. Her følger til at starte med nogle billeder af "Krokodillen" set ude fra.
Mit forsøg på at få et billede fra siden af:
Der var stor interesse for "Krokodillen", fra både store og små ...
.. men med en hel del tålmådighed lykkedes det at få et billede i omtrent strækningsperspektiv.
Herfra skal der lyde stor tak til alle de mange, der har kæmpet for at få "Krokodillen" frem trods al modgangen, lige fra de to værksteder, der reparerede aksellejerne, til Banedanmark, der fik vendt 3 timers forsinkelse til en times forspring. Glemmes skal heller ikke "Krokodillens" ledsagere. En af dem (se billede 10 i Tonny Brandt Andersens indlæg) fortalte, at de havde sovet på gulvet i "Krokodillens" førerrum.
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
Jeg fangede Krokodillen på film da den i går aftes kl. 21:21 passerede Lund:
https://www.youtube.com/watch?v=lADwhrXTwhg
Er der andre der har videoer fra i går eller i nat?
Her et lille klip:
https://www.youtube.com/watch?v=TfanUBVc0As
Mvh Johnni Lassen
--
På Malmö C var der mulighed for at kigge ind i det ene motorrum samt førerrum på SBB Ce 6/8 III 14305.
På motorrummet ind mod godsvognen var den midterste luge åben:
Til venstre, dvs. ude i "snuden", formoder jeg, det er modstande til elbremsen [1] og/eller regulering af motorydelsen, man kan se. I midten sidder den yderste traktionsmotor, lidt til højre formodentligt motoren til en køleblæser til de to traktionsmotorer og helt til højre den inderste traktionsmotor.
[1] Elbremsen skulle dog også kunne levere energi tilbage til køreledningen.
Man kunne også kravle op i det ene førerrum. Her er et kig ud over det motorrum, billederne oven for stammer fra.
Her et kig til højre hen mod førerpladsen.
Hovedtransformeren er anbragt mellem de to førerrum.
En smal sidegang fører til førerummet i den modsatte ende. Jeg glemte at se, om der er sidegang i begge sider af lokomotivet.
Emnet for næste omgang billeder fra "Krokodillens" besøg på Malmö C vil være vognene og Da 820, der leverede trækkraften.
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
Hvordan kan man stjæle nogle fotos i en god sags tjeneste, det vil jeg meget have du uddyber !!
Emnet for næste omgang billeder fra "Krokodillens" besøg på Malmö C vil være vognene og Da 820, der leverede trækkraften.
Jeg starter med en tur rundt om Da 820. Det er værd at bemærke, at SJ fik leveret dette kobbelstangslokomotiv så sent som i 1953, dvs. året før MY 1101 blev leveret til DSB, der på dette tidspunkt var gået væk fra at anskaffe strækningslokomotiver med kobbelstænger.
Første vogn efter Da 820 var VEO Bc-t 51 86 50 30-316-8, der er bygget i 1967 og tidligere var ejet af DSB, men siden er endt hos Veolia.
SJ 3607 med skivebremser.
SJ 2959 med klodsbremser og dynamo.
Man kunne høre en stempelmotor køre inde i Qbl 30-74-945 4 267-2. Sandsynligvis en generatorvogn. Bemærk udstødningsrøret lige til venstre for skydedøren samt elkablet, der med kabelbindere er ført fra døråbningen hen langs vognsiden til SJ 2959.
Med andre ord var vognstammen i sig selv noget udover det sædvanlige.
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
Jeg starter med en tur rundt om Da 820. Det er værd at bemærke, at SJ fik leveret dette kobbelstangslokomotiv så sent som i 1953, dvs. året før MY 1101 blev leveret til DSB, der på dette tidspunkt var gået væk fra at anskaffe strækningslokomotiver med kobbelstænger.
Kobbelstænger har nogle fordele med hensyn til hjulslip ved kørsel i bl.a. snevejr, som man ikke kunne opnå med enkeltaksler med datidens elteknik.
Man kunne høre en stempelmotor køre inde i Qbl 30-74-945 4 267-2. Sandsynligvis en generatorvogn. Bemærk udstødningsrøret lige til venstre for skydedøren samt elkablet, der med kabelbindere er ført fra døråbningen hen langs vognsiden til SJ 2959.
Det er nok til elvarmen i vognene.
Med andre ord var vognstammen i sig selv noget udover det sædvanlige.
Det er dine billeder sgu også! Dejligt! Var du også inde i maven på Da-eren?
Nold
Jeg skrev:
Glemmes skal heller ikke "Krokodillens" ledsagere. En af dem (se billede 10 i Tonny Brandt Andersens indlæg) fortalte, at de havde sovet på gulvet i "Krokodillens" førerrum.
Det har jeg delvist misforstået. I et indlæg om turen gennem Danmark på SBB Historics blog om udflugten til Sverige fremgår det, at to personer kunne ligge på gulvet i bageste førerrum på 241.004, to kunne benytte sæderne mens den sidste af de fem ledsagere måtte opholde sig i "Krokodillen". Alt sammen på skift.
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen