Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Min ferie 2015 i Hamburg og Berlin! Del 2/2 (m.b. + links) (Generelt)

af mss-logoff, 13/8 2015, 18:29 (3423 dage siden)

I dagene 23/7 - 7/8 2015 var jeg med familien i Hamburg og Berlin.

Naturligvis kom der som altid en del jernbanefotos ud af det.

Herunder følger enkelte "Highlights" fra Berlin, resten kan findes her:

Berlin: http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/406-tyskland_2015_berlin
Hamburg: http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/407-tyskland_2015_hamburg

[image]
Berlin Alexanderplatz d. 1/8

[image]
120 144-1 med CD-garnitur på Berlin Hbf d. 4/8

[image]
CD Bmz 235 21-91 060-7 (formentlig en ex. ÖBB vogn) på Berlin Hbf d. 4/8

[image]
120 153-8 med IC på Berlin Hbf d. 4/8

[image]
CD-vogne og ICE mødes på Berlin Hbf d. 4/8

[image]
En BR 442 på Berlin Friedrichsstr. d. 6/8

[image]
442 834 på Berlin Hbf d. 4/8

[image]
442 823 indefra, et sted mellem Berlin Hbf og Schönefeld d. 5/8

[image]
185 262-3 med et olietog på Berlin Schönefeld d. 5/8

[image]
Enkelte vogne i olietoget...

[image]
En ICE-TD passerer stationen Tiergarten d. 30/7

[image]
480 527-1 på stationen Treptower Park d. 3/8

[image]
481 080 på Berlin Hbf d. 4/8

[image]
Berlin Warschauer Str. med 345'ere, et nyt RZD Talgotog og diverse CNL-vogne d. 28/7

[image]
345 064-0 med nyt RZD Talgotog ved Warschauer Str. d. 28/7

[image]
Bpm 875-0 29-94 523-9, en "Ruhesessel" vogn ved Warschauer Str. d. 28/7

[image]
Ein DBpbzfa i farver som S-Bahn-Dresden, på Berlin Hbf d. 7/8 -hvad mon den laver der..?

Disse og MANGE flere billeder fra Berlin kan findes her:
http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/406-tyskland_2015_berlin

Rejsen hjem...

af mss-logoff, 13/8 2015, 23:18 (3423 dage siden) @ mss-logoff

Da vi undtagelsesvis trods højere pris valgte at rejse med toget denne gang, bør en beskrivelse af den stressende hjemrejse egentlig ikke mangle:

Rejsen var bestilt hos DB Bahn, og var opdelt i Berlin-Hamburg (ICE-T) og Hamburg-København (ICE-TD). Desværre med en skiftetid på kun 11 min. i Hamburg. Det kan IKKE anbefales!

Vores tog fra Berlin var forsinket pga. tekniske problemer, og snart stod det klart at det næppe ville kunne indhente sin forsinkelse. I stedet henvendte vi os til togføreren på en netop ankommet ICE til Hamburg (ICE 1), og fik lov at tage det tog i stedet. Det var også forsinket, men afgik nogenlunde da vores tog skulle. Ståpladser til Hamburg, men det var trods alt den mindste del af rejsen. Hele turen holdt toget en fart mellem 160 og 230 km/t, og alle stop indtil Hamburg var anulleret.
Men da vi nærmede os Hamburg gik det langsommere og langsommere til vi standsede helt omkring 500 m fra banegården og holdt der i over 5 minutter. Endelig trillede det ind på banegården, kun et par minutter før toget mod København skulle ankomme. Vores tog skulle egentlig køre fra spor 5, men det var vores tog netop ankommet i, så vi skyndte os op på broen for at se hvor vores tog kørte fra. Netop, stadig spor 5!
Børn og bagage ned på den ekstremt smalle perron (pga. ombygning), alt imens vores tog kom ind, det rullede 100 meter længere nedaf og afslørede derved det manglende forstærkningssæt det godt kunne have brugt! De hundredevis af ventende satte i løb efter det og skabte derefter en massiv prop foran toget hvor ingen kunne komme nogen vegne... Omsider endte vi dog i vores vogn, der desværre var helt fyldt med rejsende og bagage. Vores pladser var taget, ingen kunne komme omkring, men efter en lille 1/2 time sad vi endelig på vores pladser.
Inden Puttgarten meddelte togføreren så at toget var erstattet af busser fra Rødby, herligt..! Vi skulle rulle i land i toget, og derefter stå af i Rødby Færge. Dette ændrede sig dog, efter overfarten fik vi at vide at vi i stedet skulle skifte tog i Nykøbing F. Her ventede et enkelt IC3 på os, så toget var helt pakket og mange passagerer i oprørsstemning. Selv en del 1.kl. passagerer og andre der havde pladsbillet måtte stå op resten af vejen. Ikke godt DSB...
Vores togfører var iøvrigt en meget erfaren og dygtig mand der gjorde sit yderste for at fikse ændrede togskifter osv. for de forsinkede rejsende samt oplyste om klagemuligheder. Jeg overhørte hvordan han pr. telefon korresponderede med materieldisponenten som han meget klart anmodede om TO IC3-sæt.

Ungerne (5 og 10 år) vil med flyet næste gang vi rejser, og jeg vil ærligt talt ikke modsætte mig. Det var for stressende for dem, og hårdt for os andre...

Mvh MSS

Rejsen hjem...

af Bent Mikkelsen, 13/8 2015, 23:45 (3423 dage siden) @ mss-logoff

Interessant beretning, hvilket får mig til at endnu engang at rose indsættelsen af togbusser på banestrækninger, som DSB efterhånden er ret gode. Det har nemlig en god effekt: Der er en siddeplads til alle. Ikke det kaos man ofte ser på toget, hvor DSB sælger alle de billetter det overhovedet er muligt uden hensyn til antallet af sæder på den pågældende rejse. Ej heller flyindustrien sælger flere billetter end der er sæder til. Der er så problemet med den store mængde af ydmygelser (de kalder det sikkerhedskontrol) man skal gennem for at få lov til at komme om bord på en flyvemaskine, hvilket har fået mig til at tage beslutningen (en del år tilbage) at sige stop til flyvning overhovedet. Har ikke været på et fly siden 2008. Og kommer det næppe mere. Jeg vover dog stadig at tage et tog af og til.... men

Mvh
Bent Mikkelsen

Rejsen hjem...

af andersj, Aalborg, 14/8 2015, 00:42 (3423 dage siden) @ Bent Mikkelsen

Interessant beretning, hvilket får mig til at endnu engang at rose indsættelsen af togbusser på banestrækninger, som DSB efterhånden er ret gode. Det har nemlig en god effekt: Der er en siddeplads til alle. Ikke det kaos man ofte ser på toget, hvor DSB sælger alle de billetter det overhovedet er muligt uden hensyn til antallet af sæder på den pågældende rejse. Ej heller flyindustrien sælger flere billetter end der er sæder til. Der er så problemet med den store mængde af ydmygelser (de kalder det sikkerhedskontrol) man skal gennem for at få lov til at komme om bord på en flyvemaskine, hvilket har fået mig til at tage beslutningen (en del år tilbage) at sige stop til flyvning overhovedet. Har ikke været på et fly siden 2008. Og kommer det næppe mere. Jeg vover dog stadig at tage et tog af og til.... men

Mvh
Bent Mikkelsen

Så sent som i sommer var der pladsproblemer i togbusserne i Sønderjylland hvor der ikke var plads og folk måtte vente timer på den næste bus. I et tog kommer alle som regel med, selvom der ikke altid er siddeplads til alle men i en turistbus må der ikke være stående passagere. Faktisk er der på ICE og EC forbindelserne mellem Danmark og Tyskland i år reservationskrav når man krydser grænsen, dog kan man rejse lokalt på hhv. dansk og tysk side uden pladsbillet.

DSB sælger ikke flere pladsbilletter til et tog end der er pladser, men da en almindelig billet ikke er låst til en bestemt togafgang blot til en bestemt dato så er der ikke nogen begrænsning i billetsalget.

Flyindustrien er eksperter i at sælge flere billetter end der er pladser og nogle selskaber som fx. KLM overbooker afgange med op til 20% med den forventning at nogle ikke dukker op til afgangen. Hvis alle så alligevel dukker op, ja så må 20% vente til næste ledige afgang.

--
Mvh Anders

Rejsen hjem...

af andersj, Aalborg, 14/8 2015, 00:45 (3423 dage siden) @ mss-logoff

Idéen med ICE-TD togene til/fra København og Aarhus var god i starten og komforten i togene ligger også på et højt niveau, men der er en grund til at DB havde udrangeret togene inden DSB lejede dem.
De er i stærk konkurrence med IC4 om at være DSB's mest upålidelige tog og det er vist godt at man har valgt at udrangere dem når de falder for revision i hhv. 2016 og 2017. De tog har været et dyrt bekendtskab for DSB og DB - bare ombygningerne til dansk drift kostede 80 mio. kr.

ICE-TD var teoretisk et perfekt tog til forbindelserne, i praksis vinder IC3erne på driftssikkerheden og lave driftsomkostninger.

--
Mvh Anders

Rejsen hjem...

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/8 2015, 10:01 (3422 dage siden) @ andersj

De er i stærk konkurrence med IC4 om at være DSB's mest upålidelige tog og det er vist godt at man har valgt at udrangere dem når de falder for revision i hhv. 2016 og 2017. De tog har været et dyrt bekendtskab for DSB og DB - bare ombygningerne til dansk drift kostede 80 mio. kr.


Det giver ganske god mening at netop DSB vælger et upålideligt tog at fragte deres kunder i - indkøb og drift af upålidelige tog har jo netop været DSB nok eneste spidskompetence i gennem de sidste 10-15 år...

Avatar

Rejsen hjem...

af BoergeOf61, Randers C, 14/8 2015, 10:12 (3422 dage siden) @ andersj

Idéen med ICE-TD togene til/fra København og Aarhus var god i starten og komforten i togene ligger også på et højt niveau, men der er en grund til at DB havde udrangeret togene inden DSB lejede dem.

Fra og til Aarhus erstattede de lokomotivtrukne tog, så vidt jeg husker. Samtidig blev ruten forkortet, så toget fra Aarhus kørte til Berlin i stedet for Prag.

Noget andet er, at MSS må glæde sig over, familien i det mindste ikke blev sendt via Flensburg, Jylland og Fyn.

For så vidt ikke den store nyhed

af Nordexpress, 14/8 2015, 10:19 (3422 dage siden) @ mss-logoff
redigeret af Nordexpress, 14/8 2015, 10:31

Jamen, det er niveauet for produktet, det er bare dine forventninger, der er for høje. Om det så skyldes mangel på materiel til sommerens peaks (halvåret fra påske til oktober:-) ) eller mangel på / fyring af de fleste disponenter.

Rejser man fra Hamburg over Jylland til København kommer man jo også ud for, at en indenlands passager køber en pladsbillet til den plads, man sidder på - medens toget er undervejs - hvorefter man bliver smidt væk.

Kan man selv gøre noget ved det? Umiddelbart kan det anbefales at rejse mellem kl. 19 og 24 er det min erfaring.

Eller køre med bus for den sags skyld, ofte et glimrende og billigt alternativ til fly og tog, og udbuddet af busruter vokser pt. eksplosivt.

... men ...

af Nordexpress, 14/8 2015, 10:36 (3422 dage siden) @ Bent Mikkelsen

så må du jo få dig et overblik over de talrige fjernbusruter! hvis du ikke helt skal blive hjemme.

Mht. ydmygelserne synes det mere at variere mellem de enkelte lufthavne end at gælde hele flybranchen.

For så vidt ikke den store nyhed

af andersj, Aalborg, 14/8 2015, 11:07 (3422 dage siden) @ Nordexpress


Eller køre med bus for den sags skyld, ofte et glimrende og billigt alternativ til fly og tog, og udbuddet af busruter vokser pt. eksplosivt.

Ja selv DB har indset at deres togprodukt til København er så ringe at de har lavet en IC-bus forbindelse med gratis Wifi og minibar: http://www.bahn.de/p/view/angebot/fernverkehrsmittel/ic-bus-berlin-kopenhagen.shtml

Desuden kører talrige selskaber mellem Danmark og Tyskland, fx. Meinfernbus/Flixbus, Abildskou, Rødbillet, Eurolines osv.

--
Mvh Anders

Avatar

... men ...

af BoergeOf61, Randers C, 14/8 2015, 11:20 (3422 dage siden) @ Nordexpress

Mht. ydmygelserne synes det mere at variere mellem de enkelte lufthavne end at gælde hele flybranchen.


Afhængig af definitionen på 'ydmygelser'. Der er ingen ståpladser i rutefly. Tværtimod er der lamper i loftet, som fortæller, hvornår passagererne skal sidde på sine pladser med sikkerhedsbælter fastspændt. Der er også grænser for, hvornår elektronisk udstyr må anvendes. For nogle er det tilsyneladende trygt at rejse på den måde, hvor passagererne stort set kun skal koncentrere sig om at følge de instruktioner, de får. De rejsende er mere overladt til sig selv på togrejser.

For så vidt ikke den store nyhed

af GÆST, 14/8 2015, 11:53 (3422 dage siden) @ andersj

Ja selv DB har indset at deres togprodukt til København er så ringe at de har lavet en IC-bus forbindelse med gratis Wifi og minibar: http://www.bahn.de/p/view/angebot/fernverkehrsmittel/ic-bus-berlin-kopenhagen.shtml


Desuden kører talrige selskaber mellem Danmark og Tyskland, fx. Meinfernbus/Flixbus, Abildskou, Rødbillet, Eurolines osv.

Disse selskaber får endnu gyldnere tider, når der engang skal bygges ny jernbane i mellem Lübeck og Fehmarn - og den gamle bliver afbrudt i byggeperioden, som vil vare flere år.

... men ...

af steenth, 14/8 2015, 12:13 (3422 dage siden) @ BoergeOf61

Mht. ydmygelserne synes det mere at variere mellem de enkelte lufthavne end at gælde hele flybranchen.

Afhængig af definitionen på 'ydmygelser'. Der er ingen ståpladser i rutefly. Tværtimod er der lamper i loftet, som fortæller, hvornår passagererne skal sidde på sine pladser med sikkerhedsbælter fastspændt. Der er også grænser for, hvornår elektronisk udstyr må anvendes.

Grænset for brug af elektronisk udstyr har flyttet sig. I dag er der i mange fly standard at tilbyde WiFi. Jeg har opleveret at chatte med en, som var på vej over Atlanterhavet. Det kunne være dejlig at være sikre på at kunne bruge WiFI hele vejen i tog. Der er desværre huler i dækning i Danmark.

Avatar

... men ...

af BoergeOf61, Randers C, 14/8 2015, 13:10 (3422 dage siden) @ steenth

Grænset for brug af elektronisk udstyr har flyttet sig. I dag er der i mange fly standard at tilbyde WiFi.

Også under start og landing? Det er mere end et år siden, jeg har rejst med rutefly, og dengang skulle elektronisk udstyr være slukket under start og indflyvning.

Det kunne være dejlig at være sikre på at kunne bruge WiFI hele vejen i tog. Der er desværre huler i dækning i Danmark.


Det er muligt, der er huller i dækningen, men jeg har endnu ikke hørt beskeder i højttalerne eller set beskeder i "lysavisen" over dørene i tog om, at elektronisk udstyr skulle være slukket, mens toget kørte ind på el. ud fra en station. Kun i Eurostars tog har jeg hørt en besked om at sidde på min plads. Det var mellem London og Ebbsfleet og blev begrundet med, at der kom nye passagerer på i Ebbsfleet, og passagerer fra London derfor skulle sikre sig, vi sad på de rigtige pladser. Jeg har ikke hørt el. set beskeder i tog svarende til ruteflyenes "Vi nærmer os nu Stansted, og beder derfor passagererne sidde på sine pladser med sikkerhedsbæltet fastspændt og bordet i lodret position". Jeg har heller ikke hørt beskeder i tog svarende til ruteflys "Vi beder om Deres fulde opmærksomhed, mens vi gennemgår nogle sikkerhedsprocedurer" endsige "Vi gør opmærksom på, at al elektronisk udstyr skal være slukket under starten, indtil skiltet med sikkerhedsbæltet er slukket".

For så vidt ikke den store nyhed

af Hedegaard, 14/8 2015, 14:07 (3422 dage siden) @ andersj

Desuden kører talrige selskaber mellem Danmark og Tyskland, fx. Meinfernbus/Flixbus, Abildskou, Rødbillet, Eurolines osv.

Kan klart anbefale de såkaldte "Business Class" afgange som Eurolines har fra København til Berlin. De koster ikke ekstra i forhold til de almindelige busser, og så får du nogle af de mest behagelige siddepladser du kan drømme om i en fjernbus.
Jeg selv er en høj fyr på omkring de 1.88, og jeg kunne sidde tilbage med strakte ben på turen til Berlin.
Og så kan sæddet endda lægges langt ned.

Den eneste ulempe ved Eurolines er, at busserne er forbandet kolde om natten. Blev nød til at bruge 2 tæpper på min tur, og det er ikke særligt fedt at blive smidt af på færgen midt om natten fordi man ikke må opholde sig på bildækket, men det er så ikke deres skyld.

... men ...

af steenth, 14/8 2015, 15:07 (3422 dage siden) @ BoergeOf61

Det kunne være dejlig at være sikre på at kunne bruge WiFI hele vejen i tog. Der er desværre huler i dækning i Danmark.


Det er muligt, der er huller i dækningen, men jeg har endnu ikke hørt beskeder i højttalerne eller set beskeder i "lysavisen" over dørene i tog om, at elektronisk udstyr skulle være slukket, mens toget kørte ind på el. ud fra en station....

Jeg vil stadig gerne have mulighed kunne udnytte rejsetiden i et tog til få ordnet et eller andet. Og her har fly fået en ny fordel...

Avatar

... men ...

af BoergeOf61, Randers C, 14/8 2015, 15:47 (3422 dage siden) @ steenth

Jeg vil stadig gerne have mulighed kunne udnytte rejsetiden i et tog til få ordnet et eller andet. Og her har fly fået en ny fordel...

Det passer på en måde meget godt med din definition af "ydmygelse". Det skaber gode, faste rammer at "få ordnet et eller andet". Sjovt nok er det behov ikke til stede, når det er muligt at køre i egen bil. En svaghed ved tog og bus er, at der er større muligheder for at dumme sig, bl.a. fordi der ikke gives så mange instruktioner, og de fleste jernbanestationer ikke er opdelt på samme måde, som lufthavne er. En undtagelse er Eurostars afgangshaller, som har sikkerhedskontrol som i lufthavne.

Selv føler jeg det ikke direkte ydmygende men blot kontrollerende at rejse med rutefly el. som passager i en privatbil. Med rutefly starter det i lufthavnen, hvor først check in og dernæst sikkerhedskontrol bestemmer en veldefineret rute i lufthavnen. Efter sikkerhedskontrol er det ikke længere muligt at vende tilbage til indgangen, men kun muligt at gå videre mod gaten eller blive i venteområdet. Fra gaten er der heller ingen vej tilbage men kun mulighed for gå ombord på flyet, hvor personalet giver instruktioner om det videre forløb. Det er selvfølgelig muligt at gå til en forkert gate, men flybilletten kontrolleres ofte ved gaten, så fejlen opdages hurtigt. På en måde føles flyveturen lidt som et dyreforsøg, hvor et dyr skal reagere på en klokke. I rutefly er der bare en lyd og et skilt, der fortæller, at et sikkerhedsbælte skal spændes eller må åbnes. Det undrer mig til tider, det er blevet naturlig eller ligefrem ønskværdigt for de, der rejser med rutefly.

... men ...

af gaest, 14/8 2015, 19:36 (3422 dage siden) @ steenth

Jeg vil stadig gerne have mulighed kunne udnytte rejsetiden i et tog til få ordnet et eller andet. Og her har fly fået en ny fordel...

Under en flyrejse tilbriner man som regel ikke så meget tid i luften - medmindre man da rejser meget langt - men en relativ stor del af rejsetiden tilbringes i lufthavnen, med check-in, sikkerhedskontrol, transport til flyet, bagage etc, og her kan man ikke få ret meget sammenhængende arbejdsro, selv om der er WiFi i lufthavnen.

... men ...

af andersj, Aalborg, 14/8 2015, 20:31 (3422 dage siden) @ BoergeOf61

Grænset for brug af elektronisk udstyr har flyttet sig. I dag er der i mange fly standard at tilbyde WiFi.


Også under start og landing? Det er mere end et år siden, jeg har rejst med rutefly, og dengang skulle elektronisk udstyr være slukket under start og indflyvning.

Det kunne være dejlig at være sikre på at kunne bruge WiFI hele vejen i tog. Der er desværre huler i dækning i Danmark.

Det er muligt, der er huller i dækningen, men jeg har endnu ikke hørt beskeder i højttalerne eller set beskeder i "lysavisen" over dørene i tog om, at elektronisk udstyr skulle være slukket, mens toget kørte ind på el. ud fra en station. Kun i Eurostars tog har jeg hørt en besked om at sidde på min plads. Det var mellem London og Ebbsfleet og blev begrundet med, at der kom nye passagerer på i Ebbsfleet, og passagerer fra London derfor skulle sikre sig, vi sad på de rigtige pladser. Jeg har ikke hørt el. set beskeder i tog svarende til ruteflyenes "Vi nærmer os nu Stansted, og beder derfor passagererne sidde på sine pladser med sikkerhedsbæltet fastspændt og bordet i lodret position". Jeg har heller ikke hørt beskeder i tog svarende til ruteflys "Vi beder om Deres fulde opmærksomhed, mens vi gennemgår nogle sikkerhedsprocedurer" endsige "Vi gør opmærksom på, at al elektronisk udstyr skal være slukket under starten, indtil skiltet med sikkerhedsbæltet er slukket".

Reglerne er op til de forskellige flyselskaber at definere, men hos de fleste skal man bare sætte telefonen i flytilstand så den ikke modtage/udsende signaler under start og landing.

Grunden til de mange sikkerhedsinstrukser og regler om fastspænding i fly er ikke at det er farligere at flyve, men hvis det går galt så skal passagerene reagere hurtigt og rigtigt fordi uheld med fly ofte eskalere ekstremt hurtigt, fordi man kun kan komme ud af flyet ganske få steder og fordi flyets kabine er meget snæver. Desuden kan turbolens komme uventet og voldsomt.

Ved tog er der ikke noget kabinetryk der kan falde, dieselolie brænder ikke nær så voldsomt som flybrandstof, ingen risiko for at lande på vandet og synke og der er udgang gennem alle vinduer og døre. Dvs. der er ikke brug for at passagere skal reagere hurtigt og rigtigt ved en togulykke.

Ps. Jeg tror at det trådstarter mener med "ydmygelser" er de mere eller mindre tilfældige "befamlinger" i sikkerhedskontrollen.

--
Mvh Anders

... men ...

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 14/8 2015, 20:51 (3422 dage siden) @ andersj

Ps. Jeg tror at det trådstarter mener med "ydmygelser" er de mere eller mindre tilfældige "befamlinger" i sikkerhedskontrollen.

De er vist ikke så tilfældige ud fra hvad jeg har læst.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

... men ...

af BoergeOf61, Randers C, 14/8 2015, 20:56 (3422 dage siden) @ andersj

Ps. Jeg tror at det trådstarter mener med "ydmygelser" er de mere eller mindre tilfældige "befamlinger" i sikkerhedskontrollen.

Det tror jeg ikke. Jeg forstod det som ydmygelser under den beskrevne togrejse, fx. ståpladser hele vejen fra Berlin til Hamburg.

Jeg forholder mig ikke til årsagen til bl.a. sikkerhedsinstruktioner men til, at de ikke gives i tog el. busser. I britiske og tyske langtursbusser skal sikkerhedsseler dog være fastspændt. Udover de risici, du nævnte, giver tog ikke passagererne samme G-påvirkning, som rutefly gør ved start og landing. Til gengæld har tog andre risici, hvoraf de fleste "kun" skaber forsinkelser.

Befamlinger i sikkerhedskontrol er vist off-topic. Historien om befamlinger ved sikkerhedskontrol i Kastrup Lufthavn fik mig til at tænke på sikkerhedskontrollen i Eurostars afgangshaller, hvor jeg har set en kvindelig medarbejder stå klar til kropsvisitation, hvis behovet opstod. Uden at være helt sikker tror jeg, der er en politik om, at kropsvisitering altid udføres af en medarbejder af samme køn som personen, der skal visiteres. Jeg ved ikke, hvem der står for sikkerhedskontrollen i Eurostars terminaler, men den britiske grænsekontrol står for den britiske kontrol på bl.a. Bruxelles-Midi og Paris Gare de Nord.

... men ...

af steenth, 14/8 2015, 21:03 (3422 dage siden) @ gaest

Jeg vil stadig gerne have mulighed kunne udnytte rejsetiden i et tog til få ordnet et eller andet. Og her har fly fået en ny fordel...


Under en flyrejse tilbriner man som regel ikke så meget tid i luften - medmindre man da rejser meget langt - men en relativ stor del af rejsetiden tilbringes i lufthavnen, med check-in, sikkerhedskontrol, transport til flyet, bagage etc, og her kan man ikke få ret meget sammenhængende arbejdsro, selv om der er WiFi i lufthavnen.

Jeg har taget del en rejsemål fra København med en time flyvning, som til fx London, Paris, Oslo og Stockholm. Det er reelt kun Stockholm hvor toget et godt alternativ i forhold tid og pris. På de kortere ture når man ikke meget... fx Berlin.

... men ...

af Hedegaard, 15/8 2015, 19:06 (3421 dage siden) @ BoergeOf61

I rutefly er der bare en lyd og et skilt, der fortæller, at et sikkerhedsbælte skal spændes eller må åbnes. Det undrer mig til tider, det er blevet naturlig eller ligefrem ønskværdigt for de, der rejser med rutefly.

Jeg er meget glad for at vide, hvornår jeg skal spænde sikkerhedsbæltet, således at jeg ikke risikerer at ryge op i loftet, hvis flyet pludselig ryger ind i hård turbolens.
Med det lysende skilt kan jeg gøre det på et split sekund, i modsætning til hvis piloten (som i forvejen har travlt) skal tænde for sin mikrofon og forklare på 3-4 sprog, at folk skal tage deres sikkerhedsbælte på.

Svenska-lok

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak