Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 20/2 2011, 19:04 (5031 dage siden)

Den 3.september 1988 havde et par gutter og jeg været i Struer for at besigtige stationen og maskindepotet. Der stod een MY og holdt weekend, og det var 1104. Det var jo vores favorit, så det var jo fint nok. Vi skulle så hjem til sjælland med IC 180, som ankom fra Thisted i fin stil med Mz 1412 i front. Kort efter afgang gik det dog galt, og toget bremsede hastigt op. 1412 måtte give op og hjælpemaskine måtte rekvireres.
[image] 1412 ankommer til Struer[image] 1104 kommer hurtigt til hjælp, og trykker toget til Hjerm
[image] 1104 omløber toget med den døde 1412.
[image] Her er der afgang fra Holstebro.
[image] 1104 var i topform og er her stolt nået til Herning. Resten af turen til Nyborg foregik herefter i 1104's førerrum.

MY 1104 klarer ærterne!

af Ferdinand, 21/2 2011, 04:58 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hvad var der galt med MZ 1412, kan du huske det. Helt sjovt at se disse billeder med IC-tog på Thybanen. det var ikke altid let når man kørte IC-tog til Thisted med 5-6 æsker bag på maskinen, perronerne er jo ikke så lange.

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 08:11 (5030 dage siden) @ Ferdinand

Nej, jeg ved ikke hvad der der var galt, men det var formentlig noget med det elektriske da motoren lød til være i fin form. ja, det var hyggeligt at køre med IC på Thybanen med de skarpe kurver, og hvor der endnu var telegraftråde og skinnestød.

MY 1104 klarer ærterne!

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 21/2 2011, 06:04 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

- Var det en relativ sen afgang fra Struer? - Jeg kan ikke lade være med at bemærke de 2 Post-vogne bagerst, og hvor langt var de med ned?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

MY 1104 klarer ærterne!

af JJ, 21/2 2011, 06:55 (5030 dage siden) @ mhv_vsvt

IC 180 var vist planmæssigt afgang kl 17.20 spor 5

JJ

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 08:15 (5030 dage siden) @ mhv_vsvt

Jeg mener at postvognene blev sat af i Fredericia, og kom så videre med natposttoget til København.

MY 1104 klarer ærterne!

af Steen H Nielsen, 21/2 2011, 06:56 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

[image]MY1104 og MY1134 Med et militærtog ved Oskbøl d,19-9.1987.[image]MY1104 og MZ1439 Med Ic128 fra Struer.Vildbjerg st d.24-10.1987

MY 1104 klarer ærterne!

af JJ, 21/2 2011, 07:00 (5030 dage siden) @ Steen H Nielsen

Det er sgu brun syre med de fede 1104 skud :-)

JJ

MY 1104 klarer ærterne!

af Poul Andersen @, 21/2 2011, 13:53 (5030 dage siden) @ Steen H Nielsen

[image]MY1104 og MY1134 Med et militærtog ved Oskbøl d,19-9.1987.[image]MY1104 og MZ1439 Med Ic128 fra Struer.Vildbjerg st d.24-10.1987

Kan tilføje til billedet af militærtoget, at der var 1995 tons på krogen, samt at MY 1104 væggede det meste af Varde den tidlige lørdag morgen da der i stilling 8 blev kørt op af 12,5 promille stigningen mellem Varde st. og Varde Vest.

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 14:51 (5030 dage siden) @ Poul Andersen

Ja, jeg husker det tydeligt, for jeg var selv med på turen. Det var tider!!

MY 1104 klarer ærterne!

af Georg Schmidt, 21/2 2011, 07:23 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Når nu skidtet ikke ville starte oppe i Struer, var det godt der var en gammel hest der kunne trække. De fik i øvrigt liv i hele toget i Langå, da Fh-delen nåede frem.
[image]
[image]
Det kunne være hårdt arbejde ar skille sådan noget ad. Foto fra 70'erne i Langå.

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 08:19 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt

Herligt! Det er jo fra da 1104 var MV. Så må det være 1973 eller før, for først da blev dens B-motor flyttet over i 1144.

MY 1104 klarer ærterne!

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 21/2 2011, 09:10 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja den kom jo tilbage til Danmark igen lad os håbe at han for den køre klar igen
Ham ude i Tønder så vi kan se den på banen igen
Egon

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 11:17 (5030 dage siden) @ Egon Schmidt

Ja, det ville jo være herligt at høre og opleve "kongen" igen. Men det design de i Norge forsøgte at genskabe er godt nok en ommer!! Den ligner hverken fisk eller det der er værre! Næ, den burde være rød/sort, så den kunne give modspil til MY 1101. Man undrer sig- Så skaf dog et billede af 1104 i vinrød før man begynder at male!!

MY 1104 klarer ærterne!

af Holger Cordtz, Kolding, 21/2 2011, 11:44 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja, det ville jo være herligt at høre og opleve "kongen" igen. Men det design de i Norge forsøgte at genskabe er godt nok en ommer!!

Et eller andet er gået galt :-| her er lige et billede af den da den kom tilbage
igen.
Der er også lige et foto hvor den var indsat i RV tog mellem Fa og Hr den 27/6-91
den tur glemmer man aldrig :-D

Mvh
Holger Cordtz

[image]
MY 1104 og NJ M 10 i Fh den 24/10-07 Foto Holger Cordtz

[image]
MY 1104 i Hr den 27/6-91 Foto: Holger Cordtz

MY 1104 klarer ærterne!

af UTJ, 21/2 2011, 14:06 (5030 dage siden) @ Holger Cordtz

Ja, det ville jo være herligt at høre og opleve "kongen" igen. Men det design de i Norge forsøgte at genskabe er godt nok en ommer!!

Det skulle ikke være så svært at omgøre det - både på 1104 og 1101 :-)

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 13:51 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Aha...

Så jeg er altså ikke den eneste der mener at 1104 genopmaling i vinrød er forkert!

Vingehjulet er slet ikke korrekt og hænger alt for meget. Derudover er DSB kronen og litra på maskinrumsdørene heeeelt forkert udført...slet ikke den rigitge typografi:-(

DSB museumstogs My 1101 fik den fejl da den blev malet op i vinrød i 1988, at vingehjulet er slattent, altså vingerne hænger alt for meget nedad.

Så jeg kan kun tilslutte mig din opfordring om, at dem der står for istandsættelser må være mere obs på hvordan påskrifter, krone, vingehjul m.m, så ud oprindeligt.

My 1101 ser efterhånden noget afrakket ud, da den jo blev lakeret for ca 22år siden, den er også pletmalet lidt hen ad vejen. Den har jo 60års fødselsdag i 2014, og så må man da håe at den får helt ny maling til den tid, og ikke mindst håber jeg, at den får det RIGTIGE vingehjul:-)

Hilsen
Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af Helle L, 21/2 2011, 14:11 (5030 dage siden) @ Peter H

:-) Hej Peter.

Hvorfor skal MY 1101 males igen. Sådan som den ser ud nu sådan så de jo også ud i driften dengang de rigtig kørte ved DSB. Fejlen er at det ikke er sjovt at fotografere DSB Museumstogs materiel, da det skinner alt for meget og ser helt nyt ud. Det gjorde materiellet jo slet ikke i virkeligheden, det blev jo hurtigt beskidt af bremsestøv m.m.

Det er jo ikke kun MY 1101 og 1104, MX 1006 og 1035 samt den MY i Tyskland er jo heller ikke korrekt udført.

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 15:05 (5030 dage siden) @ Helle L

Hej Helle

Du har ret i at My 1101 ser mere dagligdags ud nu (som i ordinær drift), hvor den er slidt og mat i lakken, men der kommer jo et tidspunkt hvor den må have en ny gang maling. Det ydre skal jo ligesom det indre, også holdes ved lige. Men det kunne så også være en god lejlighed til at give den det rigtige vingehjul igen, som den havde indtil ca 1979, hvor den blev rød/sort.

My 1143 og Mx 1006's vingehjul og litrering er direkte forkert. De vingehjul man manlede på dem for ca 12år siden, har så vidt jeg ved, kun været at finde på DSB brevpapir. Men ikke på materiellet.

Jeg mener at museumstog bør være korrekt gengivet i farver osv, som da de var ude i trafikken i 50'erne, 60'erne og 70'erne.

Ja, kald mig bare "flueknepper"...:-)

Mvh
Peter

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 15:23 (5030 dage siden) @ Peter H

Dav hr Flue...... Jeg er nemlig fuldkommen enig her. Når man nu har chancen for at genskabe en GM'er fra dengang, skal det saftsusemig også gøres ordentligt. Hvis 1401 engang, og det er mit allerstørste håb, bliver gjort til en RIGTIG MZ uden dæmper og alle de mange detajler som jeg har en hel liste over, ville det være den værste skam, hvis det kiksede i bemalingen. Ja ok, 1425 kunne også bruges, jeg synes faktisk at Mz 1411-1426 var de flotteste mht striber og farvenuance. Mz 2'er var grundet med gul, Mz 1 med Grå.

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 15:28 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Nemlig...det skal gøres ordentligt!

Angående grunder farveforskel på Mz 1 og 2: det var jeg ikke klar over.

Hilsen
Peter

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 15:57 (5030 dage siden) @ Peter H

Det samme gjorde sig gældende for My 1101-1144, der var grundet med gul,medens 1145-59 var med grå. Det er til at se på billeder. (jeg har gemt nogle malingsskaller fra de vinrøde Mz som kan afskrabes i lagene).

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 16:08 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det er jo rent konservatorarbejde det der:-D

Jeg har undret mig over hvorfor den vinrøde maling på My 1145-1159 skallede så kraftigt af. Har du en idé om hvorfor?

Hvis du kigger på fotos af disse maskiner, fra de sidste år i den oprindelige farve, kan du se at de alle var ret afskallede at se på, hvor 1101-1144 bare var afblegede at se på.

Hilsen
Peter

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 16:28 (5030 dage siden) @ Peter H

Ja, det har jeg skam bemærket. Jeg ved ikke hvorfor, men man gå ud fra at grundmalingen ikke har været ok. Det fik de da heldigvis rettet til Mz 1'erne. De er så gået over til den gamle grunding med Mz 2. De falmede også hurtigere af end 1'erne.

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af MYMXnord, Frederikshavn, 21/2 2011, 15:21 (5030 dage siden) @ Egon Schmidt

Hej

Hvad er status på 1104 idag. Den står vist i Tønder, men hvem ejer den, og kommer den mon ud at køre mon på skinner igen? Nogle med foto fra den idag?

mvh
Michael

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 13:41 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Nemlig;-)

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 13:39 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt

Hejsa

Det er det første billed jeg ser af Mv 1104. Den er lidt sjælden på fotos, da den kun var litreret Mv i en kort periode fra omkring 68'-73, herefter fik My 1144 dens B-motor.

Dejlige billeder!

Hilsen
Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af Georg Schmidt, 21/2 2011, 14:18 (5030 dage siden) @ Peter H

Hermed nogle billeder af 1104 i Varde 1973.
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

MY 1104 klarer ærterne!

af Georg Schmidt, 21/2 2011, 14:41 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt

Efter MV tiden fik 1104 på siderne et stiliseret nummer med krone (nærmest en godsvognskrone) som jeg synes aldrig har set særlig pæn ud.
[image]
My 1104 på Århus h midt 70'erne.

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 15:12 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt

Glimrende!! Så er jeg da heller ikke den eneste der kan se de fejl som 1104 har nu. De beigefarvede striber ved lygterne, klistermærkenumre i forkerte typer, slattent vingehjul og norsk skørt der ikke er mage til det danske. 1101 er dog bedre, men stadig det slatne vingehjul. Næ 1001 er virkelig ramt godt! Farven er ramt godt (Kræver den korrekte grundfarve da RAL 3005 er gennemskinnelig)og numrene er gode. Eneste fejl her er at vingehjulet skulle have været centreret mellem nummer og krone.
[image] Mx 1001 Holbæk 27/5-1992

At den så mangler et koøje og har en gittersektion for meget er til at leve med, for det var jo kun i dens spæde barndom.

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 15:35 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

uha!

Godt at der er en sjæl derude med et ligeså skarpt øje for detaljer som mig:-)

Du har helt ret i My 1104's skørt som man har genskabt i en NSB Di3 udgave. Det kendes jo på at det når længere ned til skinneoverkanten!

Og så er der den med striberne som ikke runder korrekt ned om lygtehusene.

Mx 1001 er egentlig ret flot genskabt. Men som du selv skriver, burde vingehjulet lige få et nøk opad, så det er placeret lige mellem nummer og krone. Men det gør ikke så meget synes jeg.

Hilsen
Peter (som også har et skarpt øje):-)

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 15:26 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt

Enig!

De oprindelige skyggede tal og DSB er flottest.

Når man nu kigger billeder af de vinrøde My fra 70'erne igennem i bøgerne, og her på Jernbanen, så undre det mig at det ser ud til kun, at være de jyske My der fik ny typografi på siderne. Der har nok været prioriteret forskelligt i de to distrikter.

Så vidt jeg kan se fik ingen sjællandske My den nye skrift... Måske er der nogen der kan bevise modsatte med et foto?

Hilsen
Peter

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 16:20 (5030 dage siden) @ Peter H

Jeg fandt nogle billeder her. My 1132 havde den nye type efter spareopmaling. Jeg mener også at 1149 og 1150 havde disse tal, det har jeg dog ikke på billeder. De så noget trætte ud op til designmalingen. 1151 og 1110 manglede kronen.
[image] My 1132 nf Skodsborg juni 1983.
[image] My 1148 Kh 30/12-1983.
[image] My 1151 Gb 9/8-1982.

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 16:33 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

aah hvor godt:-)

Jeg vidste godt at 1132, 1149 og 1150 var uden striber efter genoplakering i 70'erne. Og de fik jo den nye typografi DIN1451, ligesom 1148.

Men på maskinrums-døren mener jeg ingen af de sjællandske maskiner fik den nye typografi.

Og 1151 mangler kronen ...hehe

Skønne billeder fra en tid hvor My i gammelt og nyt design kørte side om side.

Men striberne kommer vi ikke udenom, de bør være der!


Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 16:40 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Glemte lige at skrive at 1132 er fotograferet fra "min" bro i Skodsborg. Har tit stået der og kigget efter regionaltog og godstog med My og Mz m.fl op gennem 1980'erne. Nogele gange kørte jeg langs banestien, andre gange gennem Bøllemosen inde i Jægersborg Hegn. Ja jeg var jo ikke så gammel igen dengang, er født i 1976..

Jeg har altid boet i Trørød og Gl.Holte, så hr jo boet(bor)ret tæt på Kystbanen:-)

Peter:-)

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 16:48 (5030 dage siden) @ Peter H

Jeg er næsten 100% sikker på at 1132 også havde sure typer på maskinrumsdøren, men jeg kan bare ikke finde billede af det. Ja, så har vi da sikkert krydset veje dernede, for der kom jeg også ofte. Dog mest før de satte ledninger op. Bor iøvrigt selv i Holte.

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 17:15 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja, jeg sad og sov lidt mht til my'erne i sparemaling...:-| Selvfølgelig havde de DIN1451 skrift på siderne, hvilke jo er tydeligt!

Jeg skulle have udtrykt mig mere klart, for det jeg mente var at der vist ikke var nogen af de sjællandske My (bortset fra 1132,1149 og 1150) der fik ny skrift på siderne. 1148 fik jo også den nye DIN1451 på snuderne i løbet af 70'erne, men ellers ikke ny skrift på sider. Har et foto af den. Jeg kan lige få det scannet i een af dagene. Det er taget ca 1982 et sted på gb tror jeg.

Så du bor i Holte... jeg bor i Gl.Holte, i samme bebyggelse som alle "sutterne", hvis du forstår hvad jeg mener?

Hilsen
Peter

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 17:49 (5030 dage siden) @ Peter H

KLart nok! Her ses en meget falmet 1424, det så man aldrig med første serie Mz. 1424 var iøvrigt den første Mz 2, der blev mishandlet med plov, håndbøjler, afgangsblink og alt det andet nips.
[image] Mz 1424 Roskilde 5/6-1982
[image] My 1110 Gb 21/3-1982

Det må vel være Skoleparken så.

Avatar

MZ 1424

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/2 2011, 19:03 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

KLart nok! Her ses en meget falmet 1424, det så man aldrig med første serie Mz. 1424 var iøvrigt den første Mz 2, der blev mishandlet med plov, håndbøjler, afgangsblink og alt det andet nips.
[image] Mz 1424 Roskilde 5/6-1982

Sådan - nu er den stakkels MZ´er ikke helt så falmet mere. :-D

[image]

--
[image]

Avatar

MZ 1424

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 19:20 (5030 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har da også været kreativ.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

MZ 1424

af OLL, Ballerup, 7/1 2013, 00:49 (4345 dage siden) @ Henrik Thomsen

[image]
[image]

Jeg syntes egentlige de ser meget pæne ud :-D

Med kreativ hilsen, Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 22/2 2011, 05:10 (5029 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej igen

My 1110 har jeg set før uden krone og vinghjul på døren,på et andet billede taget af en amerikaner der havde været på visit i DK i starten af 80'erne.

Flot er den ikke - der mangler ligesom noget!

Ja der kom godt med "pynt" på de vinrøde Mz 2 der kom til Sjælland fra omkring 81' af...plove, slutlys, ekstra håndbøjler osv....de ER flottere uden alt det skrammel;-)

Og jo, du havde gættet helt rigtigt (hvordan bar du dig dog ad?:-D ), at det er Skoleparken jeg bor. Her Søndag aften var der en bil der var skredet ud, så den næsten var kørt ind i Pølsevognen på hjørnet af Malmbergsvej/ Langhaven.. Ellers er her jo meget fredeligt:-)

Hilsen
Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af re20000, 22/2 2011, 05:56 (5029 dage siden) @ Peter H

- Pølleren er der endnu, Fedt!

Men jeg er sikker på at de folk, der arbejder med maskinerne til hverdag er glade for alle bøjlerne og alt det. Læg mærke til hvor meget farven betyder for synligheden af alle disse påhæng. Og tænk på hvordan en Di3 så ud hvis man pillede alt det af den.

Nold (der dyrkede Kysten i 70erne og kom fra Holte)

PS: Jeg har aldrig brudt mig om at blive vækket meget tidligt. Eneste undtagelse var når der var en MY for posttoget til Hillerød der kørte gennem Vaserne ved 4-5 tiden...

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 22/2 2011, 08:17 (5029 dage siden) @ re20000

For at side det kort og godt, kan jeg rigtig godt lide din kommentar til den sag:-)

Støj er ikke bare støj...My støj er ikke støj, nej det er musik!

- Og jeg giver dig ret i at rangerpesonalet nok sætte stor pris på de ekstra greb på fronterne at Mz m.fl.

Di3'erne kan jeg altså heller ikke foreatille mig uden gitre for førervinduer, lejderer, ekstra greb m.m

Hilsen
Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af Minoque, 23/2 2011, 19:16 (5028 dage siden) @ Peter H

[image]
Er det denher du mener :-D

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 24/2 2011, 02:39 (5028 dage siden) @ Minoque

Hejsa:-)

Ja der er den, man forstår ikke helt hvordan det kunne gå til - måske pga sms-skrivning eller et alkohol...

Hilsen
Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 21/2 2011, 15:18 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Dejligt billed fra det jyske af en gammel slider med BDh og CL på krogen - et bette tog, så 1104 har rigeligt med HK i overskud her!

Hilsen
Peter:-)

MY 1104 klarer ærterne!

af John Schmidt, 3/3 2011, 14:51 (5020 dage siden) @ Georg Schmidt

Der er sjovt at se My 1104 som MV. Jeg komer til at tænke på de to dansk-byggede Frichs-MY 1201 og 1202. Blev disse to Maskiner omlitredet til MV i 1968?
mvh John

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 3/3 2011, 14:59 (5020 dage siden) @ John Schmidt

Hej john

Ja, My 1201 og 1202 fik også litra Mv i 68' præcis ligesom My fra 1100 serien.

Hvorfor 1201 og 1202 også blev litreret Mv, ved jeg ikke, for de havde jo en helt anden motorfabrikat, nemlig fra B&W. De var jo ikke så driftsikre som GM motorene var, så måske derfor.

Måske der er nogen der er klogere end mig..?

Hilsen
Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af Poul Andersen @, 3/3 2011, 15:32 (5020 dage siden) @ Peter H

My 1201 og 1202 havde samme effekt som GM Mv´erne og blev derfor omliteret til Mv.

MY 1104 klarer ærterne!

af Georg Schmidt, 3/3 2011, 18:04 (5020 dage siden) @ John Schmidt

Frederikshavn 6/4 1971.
[image]
Mvh
Georg

MY 1104 klarer ærterne!

af Georg Schmidt, 3/3 2011, 19:53 (5020 dage siden) @ Georg Schmidt

MY 1201 taget i brug 4/7 1957 og sidst i brug januar 1968. MY 1202 taget i brug 10/6 1960 og sidst i brug august 1967. Et par billeder fra Frederikshavn remise 6/4 1971.
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

MY 1104 klarer ærterne!

af Tim Jonasen, 4/3 2011, 09:32 (5019 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvilke lok trak de to Frichs MV Fh-Od? Hvordan var oprangering?

Hilsen
Tim Jonasen

Avatar

MV 1201-02 i Frederikshavn Remise

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 5/4 2011, 07:02 (4987 dage siden) @ Tim Jonasen

Hvilke lok trak de to Frichs MV Fh-Od? Hvordan var oprangering?

Hilsen
Tim Jonasen

Jeg har et billede fra dengang, der viser MZ1418 afhente de to Frichs MY'er i remisen.
Billedet er taget af Poul Erik Christensen, Rydal, som var lokomotivmester på Frederikshavn Gl. Station (og senere også på Frederikshavn Banegård).
Jeg har desvære ingen yderligere oplysninger - som f.eks. dato.

[image]

Billedserien viser dog kun lokomotiverne og dermed ikke, om der også blev koblet vogne bagpå, af hensyn til bremseprocenten - dog fremgår det, at MV 1201 løb forrest og MV 1202 dermed bagest.
Remisen i Frederikshavn var en ganske velvoksen en af slagsen, og sporpladsen blev gennem tiderne brugt til at "gemme" forskelligt materiel, blandt andet damplokomotiver (bl.a. R-maskiner) i reserve, Frichs MY'erne efter udrangeringen (og som derved kom langt væk fra mediernes søgelys) og også SB M1 efter udrangeringen.

MV 1201-02 i Frederikshavn Remise

af Tim Jonasen, 5/4 2011, 07:32 (4987 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Carsten, Mange tusind tak for det. Rart at se hvilke trækkraft det var.

Hilsen
Tim Jonasen

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 9/3 2011, 13:43 (5014 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er nogle spøjse fremadhælende snuder de danskbyggede My havde - lidt ala hajsnuder!...haha

hilsen
Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af Georg Schmidt, 9/3 2011, 16:31 (5014 dage siden) @ Peter H

Der var ikke meget lys i remisen i Frederikshavn den 6/4 1971, men man kan da godt se de holder der.
[image]
MV 1201 og 1202, Fh 6/4 1971.
Mvh
Georg

Avatar

MY 1201-02

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/3 2011, 16:37 (5014 dage siden) @ Georg Schmidt

Skummelt billede - det ser ud som om de er ved at køre ind i smelteovnen...

--
[image]

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 9/3 2011, 16:59 (5014 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, skummelt og dystert ser det ud. Billedet er noget anderledes end dem man normalt ser af 1201 og 1202.

De venter nok på at bødlen kommmer og "hugger hovedet af dem"! Det kunne det godt ligne...:-(

Hilsen
Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af trnmartens, 30/3 2012, 19:53 (4627 dage siden) @ Georg Schmidt

Iøvrigt kørte en af dem ind i muren under opholdet i Frederikshavn Remise. Om dette sagde man at nu havde de fået deres gennembrud ved DSB :-D

Avatar

MV 1201's "gennembrud" ved DSB

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 31/3 2012, 09:03 (4626 dage siden) @ Georg Schmidt

Der var ikke meget lys i remisen i Frederikshavn den 6/4 1971, men man kan da godt se de holder der.
[image]
MV 1201 og 1202, Fh 6/4 1971.
Mvh
Georg

Iøvrigt kørte en af dem ind i muren under opholdet i Frederikshavn Remise. Om dette sagde man at nu havde de fået deres gennembrud ved DSB :-D

Hej Tommy

Det må i så fald have været MV 1201 - såfremt at snuderne på de to Frichs'er på Georg's billede peger mod nord (?).
Hullet i muren blev i øvrigt repareret ved at der blev sat en bræddevæg op (én-på-to) under vinduet (som ser ud til at have overlevet hændelsen).
Reparationen af remisevæggen kan ses på side 38 i Lauge Bock's herlige bog "Frederikshavn Jernbanestation" fra 1979.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

MY 1104 klarer ærterne!

af John Schmidt, 4/3 2011, 11:41 (5019 dage siden) @ Georg Schmidt

Mange tak for kigget af disse billeder. Ja så blev det opklaret...1201 og 1202 har også heddet MV. Det var nogle meget fine billeder fra Frederikshavn remise.

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 9/3 2011, 13:41 (5014 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Har er beviset jo!

Det ser iøvrigt underligt ud med sikket plade på maskinrumsdøren på My/Mv 1201 1202...:-)

Hilsen
Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af John Schmidt, 20/3 2011, 16:03 (5003 dage siden) @ John Schmidt

Forøvrigt så kan jeg da lige tilføje, at vi var et par stykker der indfandt os på Slagelse station den 01 April 1991, for at se MY 1104 aflevere nogle gamle veteranvogne. Jeg var sammen med Henrik Thomsen, og jeg filmede MY 1104 mens Henrik tog billeder.
Videoen med MY 1104 fra Slagelse kan ses på youtube.

Hilsner
John.

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter Christensen @, 20/3 2011, 16:41 (5003 dage siden) @ John Schmidt

Hmmm - tror nu mere at datoen for termitboernes aflevering var 1/4 1993.
Jeg har selv en stribe dias fra den dag, men det udelukker jo ikke at nøjagtig samme tur blev kørt præcis 2 år forinden.

MY 1104 klarer ærterne!

af Holger Cordtz, Kolding, 20/3 2011, 16:51 (5003 dage siden) @ Peter Christensen

Hmmm - tror nu mere at datoen for termitboernes aflevering var 1/4 1993.
Jeg har selv en stribe dias fra den dag, men det udelukker jo ikke at nøjagtig samme tur blev kørt præcis 2 år forinden.

Vil også sige det var den 1/4 1993, her er lige nogen billeder fra den
dag ;-)
Samt et fra den dag den kørte mod Norge, den 17/4-93

Mvh
Holger Cordtz

[image]
MY 1104+CU+CY?+Gs ved Forlev den 1/4-93 Foto: Holger Cordtz

[image]
MY 1104 i Korsør den 1/4-93 Foto: Holger Cordtz

[image]
MY 1104 ombord på "Prins Joachim" den 1/4-93 Foto: Holger Cordtz

[image]
MY 1104+Gs+MX 1040+vogne i Fa den17/4-93 Foto: Holger Cordtz

MY 1104 klarer ærterne!

af OD, Od, 20/3 2011, 17:21 (5003 dage siden) @ Holger Cordtz

Hmmm - tror nu mere at datoen for termitboernes aflevering var 1/4 1993.
Jeg har selv en stribe dias fra den dag, men det udelukker jo ikke at nøjagtig samme tur blev kørt præcis 2 år forinden.


Vil også sige det var den 1/4 1993, her er lige nogen billeder fra den
dag ;-)
Samt et fra den dag den kørte mod Norge, den 17/4-93

Mvh
Holger Cordtz

[image]
MY 1104+CU+CY?+Gs ved Forlev den 1/4-93 Foto: Holger Cordtz

MY 1104+CU 4011+CY 4640+Gs 120 3 537 som M 8116 Fa-Sg. Gs'en optog vi i Kø. Solo retur til Od, hvor maskinen blev holdende indtil 17.04.93.

MY 1104 klarer ærterne!

af John Schmidt, 20/3 2011, 16:54 (5003 dage siden) @ Peter Christensen

Ja du har da fuldkommen ret. Det var den 01.04.1993. Datoen jeg lige tænkte på var den dag ( 01.04.1991 ) jeg sammen med Henrik kørte med G9366 fra Kd og til Fa med 1104.
Så jeg undskylder den lille "svipser med hukommelsen".

Var du også på Slagelse station den dag ???.... Fik du taget billeder eller filmet den ?.

MY 1104 klarer ærterne!

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 21/2 2011, 17:59 (5030 dage siden) @ Henrik Thomsen

Henrik når nu du selv er blevet lidt rundforvirret i tallene ;-) så er jeg lige så fræk at nævne det flotte billede du har taget af MY 1104 i sort/rød bemaling, på Kolding Station, en dag i Juli 1988 :-D
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=10037
Når tråden nu alligevel er om denne smukke maskine :-)

--
[image][image][image]

Avatar

MY 1104 klarer ærterne!

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/2 2011, 18:56 (5030 dage siden) @ K.B.Andreasen

Det var såmænd bare den 15. der var blevet til den 16., da jeg lørdag den 16. havde fotograferet 1132 i Sønderborg. 1104 var så skrevet ind efter 1132 og derfor fremstod som taget den 16.
[image]
:-D :-D :-D :-D Her i rettet udgave

MY 1104 klarer ærterne!

af John Schmidt, 10/3 2011, 16:52 (5013 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja det var en fed tur vi var på dengang, men på dette tidspunkt var det begyndt at blæse op, og luften blevet køligere, og bagefter filmede vi MY 1137, som kom bagefter 1104.

MY 1104 klarer ærterne!

af John Schmidt, 10/3 2011, 16:49 (5013 dage siden) @ steen møller jensen

Jamen du har FULDSTÆNDIG ret Steen. Det ER et herligt klip. Det var mig og Henrik der var på jernbane tur den dag, og jeg filmer MY 1104. Det var en god dag den gang.

MY 1104 klarer ærterne!

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 10/3 2011, 17:10 (5013 dage siden) @ John Schmidt

Mens der er nok går noget tid inden vi hører mere til MY 1104, så har den køreklare MY 1101 nu også en fed GM-lyd, som man kan høre på klippet her. Der køres bl.a. forbi det Gule Palæ. Lidt inde i klippet får den fuld skrald;

http://www.youtube.com/watch?v=Y0GUPIIH8bc&feature=related

Mvh
Claus

MY 1104 i ny forklædning

af Søren Nygaard, 19/3 2011, 18:02 (5004 dage siden) @ Claus E. Hansen

Den her er nok det tætteste vi kommer på en kørende MY 1104 for tiden.

[image]
V 241.008 Middelfart 11-3-2011 eller MY 1104

[image]
MY 1104 på V 241.008

Vi er tilsyneladende flere der savner MY 1104 og dens dejlige lyd.:-)

MY 1104 i ny forklædning

af UTJ, 19/3 2011, 18:06 (5004 dage siden) @ Søren Nygaard

Den her er nok det tætteste vi kommer på en kørende MY 1104 for tiden.

[image]
V 241.008 Middelfart 11-3-2011 eller MY 1104

[image]
MY 1104 på V 241.008

Vi er tilsyneladende flere der savner MY 1104 og dens dejlige lyd.:-)

Gad vide hvordan det ville se ud med en MY i Hector Rail-forklædning?

MY 1104 den rigtige udgave

af Holger Cordtz, Kolding, 20/3 2011, 12:28 (5003 dage siden) @ UTJ

Så vil jeg nok heller havde denne udgave :-D :-)

Mvh
Holger Cordtz

[image]
MY 1104+MY 1105 i Taulov den 3/5-1991 Foto: Holger Cordtz

MY 1104 den rigtige udgave

af Peter H, Nærum, 20/3 2011, 14:00 (5003 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej Holger

Det var dumt at 1104 blev solgt til GM-gruppen i Norge. Den burde have været blevet i Danmark. Hvorfor blev den egentlig udrangeret og solgt, hvilken årsag?

Så vidt jeg ved blev den solgt i køreklar stand.

Men dejligt billed af 1104 sammen med en artsfælle:-)

Hilsen
Peter

MY 1104 klarer ærterne!

af Peter H, Nærum, 20/3 2011, 14:04 (5003 dage siden) @ steen møller jensen

Jep

Og der er også heste klop-klop og fuglekvidren på den video, en lille bonus:-D

Hilsen
Peter

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak