Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Datering af billede

af Aleman, 9/10 2010, 08:52 (5166 dage siden)

[image]
At datere et billede kan være lidt af en opgave i sig selv. Jeg fandt vedhæftede luftfoto af Svendborg i en turistbrochure fra 1991 - og her må jeg med det samme håbe på tilgivelse fra fotoets retmæssige ejer, det fremgår nemlig ikke af brochuren, hvem der har ophavsretten. Og desværre er gengivelsen ikke optimal - billedet er næsten i A3-størrelse, men jeg kan kun scanne i A4.
Nuvel, brochuren er dateret 1991 - men allerede ved første, overfladiske øjekast kunne jeg se, at der var noget, der ikke stemte - herom senere. Men hvad er der af 'nagelfaste' ting at holde sig fast i? Naturligvis kan den ene og den anden villaejer sikkert sige, at dét skur eller dét træ stammer fra dét år - vi jernbanenørder bruger andre parametre:
På venstre side af billedet holder i alt tre FAF-vogne samt en mængde vintankvogne og almindelige, lukkede brune vogne. De kan ikke rigtigt bruges, da de kan dække over 'et par årtier', sådan cirka. Men går vi til højre på billedet, lige efter midten, får vi 'sikre spor' at gå efter. Her t.h. for det flotte toldkammer - den store, rødbrune bygning med skifertaget lige under lystbådehavnen - holder et par brune godsvogne samt en rød postvogn (?). Datoen for ophøret med ambulerende postvogne på Svendborgbanen har jeg ikke, men de næste to vogne giver et sikrere holdepunkt.
Det er nemlig en rød Bg-vogn (?) samt en brun BDh (CAe). Disse BDh-vogne kørte på Svendborgbanen i begyndelsen af 1980'erne, men så vidt jeg husker ikke i 1985, hvor MR stod for (stort set) al toggangen med passagerer (på minuttallene .19 og .49).
Flere spor ses lige ved Havnegadeoverkørslen (nedenfor toldkammeret), hvor man kan ane et rødt DSB-skur med gråt tag samt et par røde DSB-tjenestebiler. Skuret målte jeg op i august 1980, hvor det dengang havde sort tagpaptag. Omkring 1983 blev der lagt lyst aluminiumstag på det, men cirka et år efter blev skuret revet ned pga. vejudvidelse. Endnu et ankerpunkt er det manglende "Hafniahus", der blev opført i 1986 til erstatning for de lave, grå bygninger lige nedenfor de to passagervogne. Og helt lokalkendte vil bemærke, at Svendborgs nye vartegn, den sorte granitterning, endnu ikke er på plads på det lille torv lige nedenfor kirken i midten af billedet - her mangler jeg desværre det præcise årstal for opstillingen, men den blev politisk besluttet at forære den til byen omkring 1983. Så mit bud er altså sommeren 1983 - men det skulle interessere mig at høre fra andre deltagere i dette forum.

Færgefolk vil nok bemærke, at det gamle leje for Skarø-Drejøfærgen endnu er i brug - i dag er det flyttet ned til det gamle Langelandsfærgeleje, hvor der på billedet ligger et fragtskib. Jeg mener, at flytningen fandt sted i 1990'erne. Helt til højre ser man det gamle jernbanepakhus fra 1876, der lige netop fik lov at opleve banens 125 års jubilæum i 2001. Året efter blev det samt hovedparten af Svendborgbanens andre bygninger jævnet med jorden - i bogstaveligste forstand. Jeg fulgte det på allernærmeste hold, minut for minut, og pakhuset ligger den dag i dag stadig på stedet. Mursten, mørtel, beton osv. blev nemlig knust under øredøvende spektakel igennem flere dage og brugt som fyld, hvor hullet efter bygningens kælder var - så pakhuset findes altså stadigvæk, omend det bliver grumme svært at samle puslespillet igen! Men hvad, der skal jo også være noget for fremtidens arkæologer...

Venlig hilsen,
Aleman
[image]
Dette billede viser udflugtstog med E 991 i Svendborg i 1984, og her ser man tydeligt det omtalte skur (med nyt, lyst tag) lige til venstre for billedets midte. Bemærk i øvrigt også den gamle stationslygte til venstre i billedet. I dag ligger dette område brak, uden spor, bortset fra en glemt sporstopper ved overkørslen.

Datering af billede

af Kaare, Odense, 9/10 2010, 23:03 (5166 dage siden) @ Aleman

Og helt lokalkendte vil bemærke, at Svendborgs nye vartegn, den sorte granitterning, endnu ikke er på plads på det lille torv lige nedenfor kirken i midten af billedet - her mangler jeg desværre det præcise årstal for opstillingen, men den blev politisk besluttet at forære den til byen omkring 1983. Så mit bud er altså sommeren 1983 - men det skulle interessere mig at høre fra andre deltagere i dette forum.

Lyder som et godt bud. Nogle flere ledetråde, der falder mig i øjnene (de fleste nok af lidt nyere dato, men min årstalshukommelse er ikke god):

- På Toldbodvej ved siden af det endnu ikke opførte Hafniahus/Codanhus, mangler der en tankstation (Shell?), som i øvrigt er forsvundet igen.

- Både den gule HK-bygning næsten ved siden af toldkammeret og rutebilstationen (med de to røde busser på pladsen) et par numre længere nede ad Jessens Mole, mangler ekstra etager.

- Dronningegården på parkeringspladsen og nabogrunden med den aflange bygning ved Dronningemaen nederst til højre, mangler. Før nævnte parkeringsplads blev etableret, henlå grunden ubenyttet, men det var nok i 1970'erne.

- Føtex med parkeringspladsen nederst til vestre har endnu ikke fået ekstra parkeringsplads på den anden side af Møllergade. Hvornår åbnede Føtex?

Mvh. Kåre - fhv. svendborgenser

Datering af billede + tegning af DSB-skur

af Aleman, 10/10 2010, 07:12 (5166 dage siden) @ Kaare

Og helt lokalkendte vil bemærke, at Svendborgs nye vartegn, den sorte granitterning, endnu ikke er på plads på det lille torv lige nedenfor kirken i midten af billedet - her mangler jeg desværre det præcise årstal for opstillingen, men den blev politisk besluttet at forære den til byen omkring 1983. Så mit bud er altså sommeren 1983 - men det skulle interessere mig at høre fra andre deltagere i dette forum.


Lyder som et godt bud. Nogle flere ledetråde, der falder mig i øjnene (de fleste nok af lidt nyere dato, men min årstalshukommelse er ikke god):

- På Toldbodvej ved siden af det endnu ikke opførte Hafniahus/Codanhus, mangler der en tankstation (Shell?), som i øvrigt er forsvundet igen.

- Både den gule HK-bygning næsten ved siden af toldkammeret og rutebilstationen (med de to røde busser på pladsen) et par numre længere nede ad Jessens Mole, mangler ekstra etager.

- Dronningegården på parkeringspladsen og nabogrunden med den aflange bygning ved Dronningemaen nederst til højre, mangler. Før nævnte parkeringsplads blev etableret, henlå grunden ubenyttet, men det var nok i 1970'erne.

- Føtex med parkeringspladsen nederst til vestre har endnu ikke fået ekstra parkeringsplads på den anden side af Møllergade. Hvornår åbnede Føtex?

Mvh. Kåre - fhv. svendborgenser

Ja, de andre iagttagelser, du nævner, har jeg også selv funderet over, men - lige præcis hvornår skete denne og hin udvidelse, ombygning osv. Rutebilstationen fik jo f.eks. også påbygget et par ekstra etager, men det var langt senere. Du nævner også Føtex - jeg husker heller ikke datoen for åbningen, men oprindeligt hed den Netto - og havde røde butiksskilte. I 1985, hvor jeg kortvarigt boede i Ørkildsgade, eksisterede varehuset i fuld skala, og var vistnok omdøbt til Føtex.
Men nu er dette jo et jernbaneforum, så jeg vender tilbage til det, der var mit holdepunkt: det lille skur ved Havnegade. Jeg målte det som nævnt op, og rentegnede og byggede det siden i model - her er tegninger for dem, der kunne tænke sig at genopføre det. Målestokken nederst på siden skal være 10 cm lang - så passer tegningen til 1:87. Har nogle i øvrigt et bud på, hvornår skuret blev opført?
[image]
Venlig hilsen,
Aleman :-)

Datering af billede + tegning af DSB-skur

af Aleman, 10/10 2010, 18:52 (5165 dage siden) @ Aleman

Jeg glemte at nævne, at skuret var DSB-rødt (engelsk- eller svenskrødt) med matgrønne hjørnestolper og vindskeder. Fundamentet lysegråt, og taget som nævnt oprindeligt matsort. Lygtepælen var af træ med emaljeret lampeskærm, og relæskabet var af den sædvanlige, hvide type. På vestsiden af skuret var der antydninger af et par vinduer, som nok har været der oprindeligt - i hvert fald kunne man se det tydeligt, da skuret blev revet ned (men da tog jeg ingen billeder).
Venlig hilsen,
Aleman

Datering af billede + tegning af DSB-skur

af Lars Viinholt-Nielsen @, Risskov, 6/12 2011, 21:14 (4743 dage siden) @ Aleman

Det søde lille røde skur blev opført som stald for rangerheste ca. 1897 ved siden af Svendborg-Nyborg banens nu forlængst nedrevne pakhus ved Nordre Havnevej. I 1909 blev det ombygget til vogterhus for overkørslen ved Havnegade. Den sidste placering vil jeg tro, det fik ved den store stationsombygning i 1915-16.
Lars Viinholt-Nielsen

Datering af billede + tegning af DSB-skur

af Lars Viinholt-Nielsen @, Risskov, 7/12 2011, 14:59 (4742 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Den lille tidligere staldbygning ved Havnegade i Svendborg: Jeg har været en tur i arkiverne, og bygningen er ikke - som før anført - tidligere SNB (den lå et andet sted), men må derimod være nyopført i 1915-16 ved den store stationsombygning. Indtil da lå SFJ's remiser på dette sted.
Lars Viinholt-Nielsen

Datering af billede

af disavelo, Herning, 17/10 2010, 07:21 (5159 dage siden) @ Aleman

Jeg boede i Svendborg i næsten 13 år, fra 1981 til 93, og fulgte lidt med i hvad der skete rent jernbanemæssigt. De første 3 år boede vi i sygehusets funktionærbolig-højhus, som lå (ligger) tæt på banedæmningen.
Hver hverdagsmorgen kl. 04.35 ankom morgengodstoget, trukket af My. Mý'eren kørte igen ca. kl. halv syv med 2 personvogne til Odense, standsende ved stationerne undervejs. Jeg brugte selv den afgang om vinteren, til Odense Sygehus station (trinbræt), da det blev åbnet. Om eftermiddagen kørte My'eren igen fra Odense med de to personvogne, ankomst Svendborg ca. halvfem. My'eren trak så eftermiddagsgodstoget til Odense ca. 17.25, og efterlod personvognene til den følgende morgen.
Alle øvrige persontog kørtes med Mr/Mrd. De lokomotivtrukne persontogs køreplan faldt helt udenfor den almindelige faste persontogskøreplan.
Man skal nok ind i gamle køreplaner for Svendborgbanen for at finde ud af hvornår disse 'skæve' afgange ophørte. Men midt i 80'erne kørte de stadig.
Jeg kan ikke huske hvornår postvognen med 2 godsvogne til pakker kom til Svendborg, men posttoget - altid med 1 postvogn og 2 brune to-akslede godsvogne - kørte fra Svendborg ca 21.50, trukket af My.

Venlige hilsner
Søren

Datering af billede

af Aleman, 17/10 2010, 11:04 (5158 dage siden) @ disavelo

Jeg boede i Svendborg i næsten 13 år, fra 1981 til 93, og fulgte lidt med i hvad der skete rent jernbanemæssigt. De første 3 år boede vi i sygehusets funktionærbolig-højhus, som lå (ligger) tæt på banedæmningen.
Hver hverdagsmorgen kl. 04.35 ankom morgengodstoget, trukket af My. Mý'eren kørte igen ca. kl. halv syv med 2 personvogne til Odense, standsende ved stationerne undervejs. Jeg brugte selv den afgang om vinteren, til Odense Sygehus station (trinbræt), da det blev åbnet. Om eftermiddagen kørte My'eren igen fra Odense med de to personvogne, ankomst Svendborg ca. halvfem. My'eren trak så eftermiddagsgodstoget til Odense ca. 17.25, og efterlod personvognene til den følgende morgen.
Alle øvrige persontog kørtes med Mr/Mrd. De lokomotivtrukne persontogs køreplan faldt helt udenfor den almindelige faste persontogskøreplan.
Man skal nok ind i gamle køreplaner for Svendborgbanen for at finde ud af hvornår disse 'skæve' afgange ophørte. Men midt i 80'erne kørte de stadig.
Jeg kan ikke huske hvornår postvognen med 2 godsvogne til pakker kom til Svendborg, men posttoget - altid med 1 postvogn og 2 brune to-akslede godsvogne - kørte fra Svendborg ca 21.50, trukket af My.

Venlige hilsner
Søren

Tak for den udførlige kommentar vedr. forholdene i Svendborg. Jeg havde nok noget af det på fornemmelsen, bl.a. det med de 'skæve' afgangstider for My-passagertoget, men jeg tror ikke, at de kørte længere end til omkring 1985. Hvem har nogle køreplaner liggende fra dengang?
I øvrigt var der den lille finurlighed ved godsbanegården og havnesporene, at kurverne allesammen vendte til én side. Det medførte, at stationens lille Ardelt-traktor (og muligvis også Køf'en) ind imellem blev koblet bag på eftermiddagsslæberen og koblet af i Ringe, hvor traktoren så blev vendt på den stedlige drejeskive (den lå cirka der, hvor posthuset ligger i dag). Formålet var at opnå nogenlunde lige stort slid på flangerne (eller at undgå, at der blev for stor forskel fra side til side).
Ind imellem kunne man opleve, at rigtigt lange godstog med My fik afgangstilladelse helt nede fra godsbanegården, hvorefter de i ret høj fart drønede gennem banegården og de mange overkørsler ud af byen, således at der var god fart inden stigningen mod Kirkeby og Stenstrup. Det så godt ud og lød herligt, men desværre har jeg aldrig optaget disse scener. Derfor må jeg 'nøjes' med at vise en ret slidt My 1132 med et mindre godstog, parat allerede på Svendborg banegård lidt over middag den 7. august 1994. Volvoen på perronen tilhørte stationsbestyreren.
Venlig hilsen,
Aleman[image]

Avatar

Datering af billede

af Johnni Lassen ⌂, 17/10 2010, 11:26 (5158 dage siden) @ Aleman

[image]
Den 18 Juli 1995 var jeg forbi Svendborg for at få nogle billeder i kassen af rangeringen og heldigvis skulle man udveksle vogne hos Kellogg's. Det kom der bl.a. dette skud ud af.

Datering af billede - My 1132

af Aleman, 17/10 2010, 13:58 (5158 dage siden) @ Johnni Lassen

Fint billede - det var åbenbart i den periode, at My'erne gennemgik en renovering, i det mindste i det ydre. Jeg fangede My 1132 i nymalet stand et par hundrede meter fra dit fotosted, også i juli 1995. My'en er på vej hen til Kellogg's. Dengang var der stor rotation i maskinløbene på Svendborgbanen.
Venlig hilsen,
Aleman
[image]

Avatar

Datering af billede My 1104

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 6/12 2011, 21:37 (4743 dage siden) @ Johnni Lassen

Den 16. juni 1988, var jeg med godstoget Odense-Svendborg-Ringe-Korinth-Ringe. Jeg tog et par billeder i Svendborg som ses her. Måske kan de være til gavn.

[image]

[image]

[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Datering af billede

af disavelo @, Herning, 18/10 2010, 18:08 (5157 dage siden) @ Aleman

Ifølge bogen 'Post på skinner', udgivet af Post- og Telemuseet i 1999, ophørte kørslen med postbureauvogne Odense Svendborg engang i 1984 (dato oplyses ikke).

Venlige hilsner
Søren

Datering af billede + to billeder

af Aleman, 18/10 2010, 18:43 (5157 dage siden) @ disavelo

Tak for svar og præcisering af postbureaukørslen. Indledningsbilledet er altså fra 1983, allersenest 1984. Jeg vil så afslutte her med et par samtidige billeder fra Svendborg. Det første er MR 4262 på vej ud fra Svendborg banegård den 11. august 1984 - her kan man bemærke sig den lille hytte til ledvogteren, der gik på pension kort tid efter (jeg har billede af ham, men skal først lige have lokaliseret det)
[image]
- mens det andet er fra året før, 1983, og viser det særlige udstillingstog, som Hjemmeværnet drog land og rige rundt med. Desværre tog jeg kun det ene billede med et af de primitive kameraer, jeg brugte dengang - dette var vistnok et førkrigs-Agfa-bælgkamera med rullefilm med plads til hele otte billeder...
[image]
Venlig hilsen,
Aleman

Datering af billede + to billeder

af Kenneth Verting, Helsingør, 6/12 2011, 19:38 (4743 dage siden) @ Aleman

Det hjemmeværnstog var "skyld i" jeg meldte mig ind i 1973, da toget aflagde et visit på Helsingør St. det år. Mest nok for at genopleve lidt soldaterkammerat-liv igen, når man havde tid og lyst, efter værnepligt 3 år tidligere, og tilpas lang tid nok til man kun kunne huske alle de gode minder fra værnepligttiden.

Men det endte sku med jeg var kompagnichef fra 1995 til 2005. :-)

Svenska-lok

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak