Lokomotivfabrikker
I slutningen af 1890erne grundlagde svenskeren Ludvig Rössel virksomheden Ludvig Rössels Mekaniska Verkstad AB, der fabrikerede jernbanevogne og sporvogne. I begyndelsen lå fabrikken i Malmø, men blev allerede i 1898 flyttet til Arlöv i Skåne. Foruden jernbanemateriel eksperimenterede Ludvig Rössel også med konstruktion af biler, og i 1902 udstilledes en af fabrikkens automobiler på en større udstilling i København. Hvorvidt disse eksperimenter var medvirkende til fabrikkens konkurs samme år vides ikke, men det lykkedes dog at reetablere virksomheden under navnet Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik. I de følgende år specialiserede virksomheden sig indenfor produktion af jernbanemateriel. Navnlig godsvogne og personvogne. En lille serie dampvogne byggedes i årene omkring 1910 til en række svenske privatbaner. Ligeledes fandt en enkelt dampvogn også vej til Danmark, idet Langelandsbanen i 1911 anskaffede LB M 1, der dog aldrig blev nogen succes, og derfor måtte hensættes allerede i 1914. En del af dampvognenes vitale dele var konstrueret og fremstillet af det franske firma Purrey i Bordeaux.
Jernbanevogne af forskellige typer blev virksomhedens speciale i begyndelsen af 1900-tallet med en produktion på omkring 1300 nye vogne pr. år i årene op til 1918. Også en række danske privatbaner fik leveret vogne af fabrikken i Arlöv. Det gælder eksempelvis Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) som i 1908 fik leveret flere godsvogne, samt Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbane (SKRJ), der i 1913 fik leveret en serie lukkede godsvogne fra den svenske fabrik. Enkelte af Arlöv-vognene er endnu bevaret. Det gælder således Nordsjællands Veterantogs personvogn OKMJ C 9 fra 1911, der byggedes til Kertemindebanen. Også Dansk Jernbane-Klubs OMB B 5, der leveredes i 1911, er bevaret på Lolland. Foruden Danmark blev også Belgien et af virksomhedens vigtigste udenlandske afsætningsmarkeder
Imidlertid blev Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik i 1918 opkøbt af det svenske firma AB Svenska Järnvägsverkstäderna (grundlagt 1907) i Linköping. Overtagelsen betød dog ikke at fabrikken i Arlöv nedlagdes, idet man helt frem til 1965 fremstillede jernbanevogne i den skånske by.
(LC)
Jernbanevogne af forskellige typer blev virksomhedens speciale i begyndelsen af 1900-tallet med en produktion på omkring 1300 nye vogne pr. år i årene op til 1918. Også en række danske privatbaner fik leveret vogne af fabrikken i Arlöv. Det gælder eksempelvis Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) som i 1908 fik leveret flere godsvogne, samt Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbane (SKRJ), der i 1913 fik leveret en serie lukkede godsvogne fra den svenske fabrik. Enkelte af Arlöv-vognene er endnu bevaret. Det gælder således Nordsjællands Veterantogs personvogn OKMJ C 9 fra 1911, der byggedes til Kertemindebanen. Også Dansk Jernbane-Klubs OMB B 5, der leveredes i 1911, er bevaret på Lolland. Foruden Danmark blev også Belgien et af virksomhedens vigtigste udenlandske afsætningsmarkeder
Imidlertid blev Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik i 1918 opkøbt af det svenske firma AB Svenska Järnvägsverkstäderna (grundlagt 1907) i Linköping. Overtagelsen betød dog ikke at fabrikken i Arlöv nedlagdes, idet man helt frem til 1965 fremstillede jernbanevogne i den skånske by.
(LC)
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
1 | 1907 | DJ 1 | |
2 | 1907 | SOEJ 1 | |
3 | 1908 | KjBJ 1 | |
4 | 1908 | KjBJ 2 | |
5 | 1909 | LJ 4 | |
6 | 1909 | MHJ 1 | |
7 | 1910 | MÅJ 10 | |
8 | 1911 | LB M 1 | |
9 | 1912 | VVJ ångvagn |