Lokomotivfabrikker
Willemoes-fabrikken (JWE) beliggende i Esbjerg, har siden motorlokomotivfabrikationen blev påbegyndt i midten af 1930´erne bygget omkring 110 lokomotiver til de danske industribaner. JWE leverede hovedparten af sine lokomotiver til de engang så talrige teglværker. Fabrikken producerede i forvejen teglværksmaskiner af enhver slags og man var således i kontakt med et købedygtigt marked for sine motorlokomotiver.
Udseendet på JWE-lokomotiverne var meget karakteristisk med bladfjedre, primitivt kølergitter og store støbte pufferplanker. Lokomotiverne leveredes i flere typer og vægtklasser fra ca. 3,5 tons til 5 tons alt efter mængden af den ballast, maskinerne var udrustet med. Ved leveringen var alle maskinerne udstyret med Ford-motorer. Det er uvist, hvornår fabrikken i Esbjerg ophørte med produktionen af motorlokomotiver men det formodes at være sket i slutningen af 1940´erne. Fabrikken skiftede senere navn til Helligsøes Maskinfabrik. I dag findes det formentlig 7 JWE lokomotiver. De er alle pånær ét i privat eje. Det sidste blev fundet i Koldmosen ved Pandrup i Vendsyssel i 1985 og er nu opstillet samme sted ved en rasteplads.
(HVB Materielfortegnelse)
Udseendet på JWE-lokomotiverne var meget karakteristisk med bladfjedre, primitivt kølergitter og store støbte pufferplanker. Lokomotiverne leveredes i flere typer og vægtklasser fra ca. 3,5 tons til 5 tons alt efter mængden af den ballast, maskinerne var udrustet med. Ved leveringen var alle maskinerne udstyret med Ford-motorer. Det er uvist, hvornår fabrikken i Esbjerg ophørte med produktionen af motorlokomotiver men det formodes at være sket i slutningen af 1940´erne. Fabrikken skiftede senere navn til Helligsøes Maskinfabrik. I dag findes det formentlig 7 JWE lokomotiver. De er alle pånær ét i privat eje. Det sidste blev fundet i Koldmosen ved Pandrup i Vendsyssel i 1985 og er nu opstillet samme sted ved en rasteplads.
(HVB Materielfortegnelse)
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
Elling lok | |||
Hovedgaard lok | |||
Kaas lok | |||
Vildmose lok | |||
28 | Stevns lok | ||
35 | Wewers lok | ||
59 | Røsnæs lok | ||
68 | Orebo lok | ||
81 | Stevns lok | ||
83 | Matzen lok | ||
85 | Aarup lok | ||
108 | Sølyst 2 | ||
110 | Teglværk lok | ||
111 | Stenderup lok | ||
112 | Sølyst 3 |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet