Lokomotivfabrikker
Willemoes-fabrikken (JWE) beliggende i Esbjerg, har siden motorlokomotivfabrikationen blev påbegyndt i midten af 1930´erne bygget omkring 110 lokomotiver til de danske industribaner. JWE leverede hovedparten af sine lokomotiver til de engang så talrige teglværker. Fabrikken producerede i forvejen teglværksmaskiner af enhver slags og man var således i kontakt med et købedygtigt marked for sine motorlokomotiver.
Udseendet på JWE-lokomotiverne var meget karakteristisk med bladfjedre, primitivt kølergitter og store støbte pufferplanker. Lokomotiverne leveredes i flere typer og vægtklasser fra ca. 3,5 tons til 5 tons alt efter mængden af den ballast, maskinerne var udrustet med. Ved leveringen var alle maskinerne udstyret med Ford-motorer. Det er uvist, hvornår fabrikken i Esbjerg ophørte med produktionen af motorlokomotiver men det formodes at være sket i slutningen af 1940´erne. Fabrikken skiftede senere navn til Helligsøes Maskinfabrik. I dag findes det formentlig 7 JWE lokomotiver. De er alle pånær ét i privat eje. Det sidste blev fundet i Koldmosen ved Pandrup i Vendsyssel i 1985 og er nu opstillet samme sted ved en rasteplads.
(HVB Materielfortegnelse)
Udseendet på JWE-lokomotiverne var meget karakteristisk med bladfjedre, primitivt kølergitter og store støbte pufferplanker. Lokomotiverne leveredes i flere typer og vægtklasser fra ca. 3,5 tons til 5 tons alt efter mængden af den ballast, maskinerne var udrustet med. Ved leveringen var alle maskinerne udstyret med Ford-motorer. Det er uvist, hvornår fabrikken i Esbjerg ophørte med produktionen af motorlokomotiver men det formodes at være sket i slutningen af 1940´erne. Fabrikken skiftede senere navn til Helligsøes Maskinfabrik. I dag findes det formentlig 7 JWE lokomotiver. De er alle pånær ét i privat eje. Det sidste blev fundet i Koldmosen ved Pandrup i Vendsyssel i 1985 og er nu opstillet samme sted ved en rasteplads.
(HVB Materielfortegnelse)
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
Elling lok | ![]() | ||
Hovedgaard lok | ![]() | ||
Kaas lok | ![]() | ||
Vildmose lok | ![]() | ||
28 | Stevns lok | ![]() | |
35 | Wewers lok | ![]() | |
59 | Røsnæs lok | ![]() | |
68 | Orebo lok | ![]() | |
81 | Stevns lok | ![]() | |
83 | Matzen lok | ![]() | |
85 | Aarup lok | ![]() | |
108 | Sølyst 2 | ![]() | |
110 | Teglværk lok | ![]() | |
111 | Stenderup lok | ![]() | |
112 | Sølyst 3 | ![]() |
Ingeniøren
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Om 20 år kan du køre Metro til Lynetteholm: Her er Københavns nye linje
Fejlene er fundet: Derfor lammede it-opdatering Sjællands togtrafik
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier
Bør pensionspenge trækkes ud af Tesla, Musk og Trump? Her er læsernes dom
