Lokomotivfabrikker
Hanomag
Hannoversche Maschinenbau AG (vormals Georg Egestorff), Hannover-Linden, Tyskland
Retur til oversigt
Præcis klokken 12:00 den 11. juni 1846 afgik lokomotivet ”Ernst August” fra banegården i Hannover. Men det var ikke et helt almindeligt tog, som ”Ernst August” trak. Der var nemlig tale om indvielsestoget for strækningen mellem Hannover og Hildesheim. Men ”Ernst August” var i sig selv også speciel, idet det var det første lokomotiv, som det tyske firma Maschinenfabrik & Eisengießerei Georg Egestorff havde bygget. Maskinen havde kostet det statslige jernbaneselskab Königlich Hannoverschen Eisenbahnen 11.500 Reichstaler og havde en tjenestevægt på 21,9 tons.
Hannoversche Maschinenbau AG (vormals Georg Egestorff), Hannover-Linden, Tyskland
Retur til oversigt
Manden bag firmaet, som havde bygget ”Ernst August”, var Georg Egestorff, der var født den 7. februar 1802. I 1835 havde han grundlagt firmaet, som beskæftigede sig med fremstilling af maskiner og jernstøberi, men det var først med produktionen af damplokomotiver, at fabrikken for alvor fik succes. Königlich Hannoverschen Eisenbahnen opdagede hurtigt, at „Ernst August“ var et solidt og gennemarbejdet lokomotiv, hvorfor Georg Egestorffs virksomhed i de følgende årtier så at sige blev hofleverandør til jernbaneselskabet. Grundet den positive omtale viste også de statslige jernbaneselskaber i Brauschweig og Oldenburg interesse for fabrikkens produkter og samarbejdet med disse jernbaneselskaber var så vellykket, at virksomheden også her blev hovedleverandør. Imidlertid var det ikke kun statslige jernbaneselskaber som købte lokomotiver hos fabrikken, idet også privatbaner og industribaner havde fået øje på virksomhedens lokomotiver.
Strousberg overtager fabrikken
Den 27. maj 1868 døde Georg Egestorff i den norditalienske by Nizza Monferrato, hvilket fik stor betydning for virksomhedens videre udvikling. Efter Egestorffs død blev Maschinenfabrik & Eisengießerei Georg Egestorff solgt til den prøjsiske industrimagnat dr. Bethel Henry Strousberg. Strousberg, som stammede fra Østpreussen, var en af Tysklands store jordejere. Kort tid efter overtagelsen iværksatte han en radikal udbygning af virksomheden, som skiftede navn til Dr. Strousberg, vorm. Georg Egestorff. Strousberg var en driftig herre med mange jern i ilden indenfor bygningen af jernbaneanlæg og materiel i store dele af Mellemeuropa. Under Strousbergs ledelse påbegyndtes produktionen af standardiserede lokomotivtyper, som fik vid udbredelse i Preussen. Men også i udlandet havde man fået øjnene op for disse lokomotiver og i 1869 anskaffede de rumænske jernbaner lokomotiver af denne type.
Som nævnt var Strousberg en initiativrig forretningsmand, men dette var også en medvirkende faktor til den konkurs som indtraf i 1871, altså kun tre år efter overtagelsen af lokomotiv- og maskinfabrikken i Hannover. En række investeringer i blandt andet Østeuropa slog fejl og i tilgift kom den fransk-tyske krig i 1871, som gav det afgørende nådestød til Strousbergs fallit. For at indløse nogle af Strousbergs aktiver blev det derfor besluttet at sælge Georg Egestorffs nu stærkt udbyggede fabrik til et bankkonsortium i 1871. Ved bankkonsortiets køb blev virksomheden omdannet til et aktieselskab under navnet Hannoversche Maschinenbau AG vormals Georg Egestorff.
Bygningen af damplokomotiver var også blevet en gunstig forretning, idet der over store dele af Europa i slutningen af 1800-tallet skete en markant udbygning af jernbanenettet. Det betød, at virksomheden i de følgende år blev udbygget i flere etaper. Også i Danmark havde man fået øjnene op for de lokomotiver, som blev bygget i Hannover. I 1875 kunne man åbne store dele af Den vestjyske Længdebane langs den jyske vestkyst, ligesom man året før havde åbnet strækningen Lunderskov-Esbjerg-Varde. Der var så at sige en markant udbygning i gang af det jyske jernbanenet, og til varetagelsen af trafikken på disse strækninger bestilte man en serie lokomotiver hos Hannoversche Maschinenbau AG vormals Georg Egestorff, som blev leveret i 1875. Det var de såkaldte JFJ L-maskiner, som viste sig at være så gode, at også andre danske jernbaneselskaber indkøbte maskiner af lignende type. Det drejede sig om Øst-Jydske Jernbane som i 1876-77 fik leveret syv maskiner – ØJJ 1-7 senere JFJ L 110-116 – og Silkeborg-Herning Banen, som kunne åbne i 1877. Til den nyanlagte privatbane anskaffede jernbaneselskabet tre lokomotiver, nemlig SHB 103-105 – der efter statsovertagelsen af banen i 1882 fik betegnelsen JFJ L 117-119. Ved åbningen af de vestjyske strækninger i 1875 havde Jydsk-Fyenske Jernbaneselskab anskaffet yderligere fem – lidt større – lokomotiver hos Hannoversche Maschinenbau AG vormals Georg Egestorff. Det drejede sig om JFJ D (senere DSB Dj), som havde en del lighedspunkter med L-maskinerne. Samarbejdet mellem HANOMAG og Jydsk-Fyenske Jernbaneselskab betød samtidig at jernbaneselskabet i slutningen af 1870erne anskaffede en serie G-maskiner.
I 1800-tallets to sidste årtier havde virksomheden stor succes og blandt andet i 1880erne havde man eksperimenteret med bygningen af motorlokomotiver. Imidlertid var udviklingen indenfor motorlokomotiver ikke så langt fremme og forsøget hos Hannoversche Maschinenbau AG vormals Georg Egestorff blev derfor kun på forsøgsstadiet. På dette tidspunkt var virksomheden en af Tysklands mest betydeligste lokomotivproducenter.
I 1901 blev overingeniør Erich Metzeltin ansat som direktør og under hans periode undergik virksomheden en række forandringer, hvorfor hans direktørperiode ofte kaldes Metzeltin-æraen. En af hans første opgaver var at ændre virksomhedens navn, som var endog meget langt. Naturligt nok spekulerede Erich Metzeltin over, hvad det nye navn skulle være. Resultatet blev at han forkortede virksomhedens navn til HANOMAG. Samme år som Metzeltin tiltrådte sin nye stilling havde De danske Statsbaner meldt sig blandt de jernbaneselskaber, som ønskede at få bygget lokomotiver hos fabrikken i Hannover. I løbet af 1901 byggede HANOMAG således en serie lokomotiver af to forskellige typer (Litra K og Litra F) til DSB. Samme år byggedes der også lokomotiver til så forskellige selskaber som Braunschweiger Landeseisenbahn, Gewerkschaft Auguste-Victoria og Madrid-Zaragoza-Alicante Jernbane i Spanien. Det var i øvrigt på næsten samme tidspunkt, at virksomheden udviklede lokomotivtypen S 9 til Preußischen Staatseisenbahn, der var en af virksomhedens mest vigtigste kunder.
Udover navneændringen samt tildelingen af en række medaljer og udmærkelser var Erich Metzeltin også medvirkende til det kolossale opsving, som virksomheden oplevede i begyndelsen af 1900-tallet. Det skyldtes ikke mindst udvidelsen af produktionen til – i første omgang – også at omfatte lastbiler, der påbegyndtes i 1907. Ligeledes startede man i 1912 bygningen af gravemaskiner af alle mulige tænkelige modeller i forskellige størrelser, som fortsatte helt frem til 2. verdenskrigs udbrud.
Perioden frem til 1914 stod dog i lokomotivproduktionens tegn og så forskellige jernbaneselskaber og firmaer som DSB (Litra P og Litra F), Valby Gasværk, Hoffmann's Stärkefabriken, De chilenske Statsbaner, De bulgarske Statsbaner, Aachener Hüttenverein, Cia de los Caminhos de Hierra del Norte de Espana i Spanien, Kali-Chemie AG og De brasilianske Jernbaner fik leveret lokomotiver i denne periode.
Første verdenskrigs udbrud i 1914 satte yderligere pres på virksomheden for at levere lokomotiver, der kunne understøtte det tyske militær. Således påtog virksomheden sig i denne periode at såvel bygge som reparere lokomotiver. Derudover var fabrikken også storproducent af de såkaldte Gattung 8-lokomotiver som i begyndelsen af 1900-tallet blev bygget i stor stil til tyske baner. Det betød at der blev bygget i alt 999 lokomotiver – eller ca. 20 % af alle G 8-lokomotiver – hos HANOMAG i Hannover-Linden. Under 1. verdenskrig – i 1915 – kunne virksomheden således fremvise lokomotiv nummer 7500 og dette var netop et G 8-lokomotiv (Münster 5239; senere DR 55 3310). I øvrigt kunne fabrikken i 1917 levere tre lokomotiver til den nye danske privatbane Svendborg-Faaborg Banen (de senere DSB NF-maskiner), ligesom Østsjællandske Jernbaneselskab dette år modtog damplokomotiverne ØSJS 3-4.
Efter verdenskrigens afslutning i 1918 fortsatte HANOMAG produktionen af både damplokomotiver, lastbiler og gravemaskiner. Den 15. juli 1922 kunne man fejre endnu en rekord, nemlig at lokomotiv nummer 10.000 kunne forlade virksomheden. Begivenheden blev fejret med deltagelse af den tyske Reichsverkehrminister Groener, som var blandt talerne. Det seks-akslede tenderlokomotiv med det særlige byggenummer var i øvrigt et lokomotiv til en af HANOMAG´s gode kunder, nemlig De bulgarske Statsbaner.
I 1923 grundlagde to tyske konstruktører Carl Pollich og Fidelis Böhler den berlinske bilfabrik Kleinmotorwagen AG, som de imidlertid ikke kunne få til at løbe rundt økonomisk. Paul Klapproth som sad i HANOMAG´s repræsentantskab kunne dog se mulighederne i firmaet og det blev derfor besluttet at HANOMAG skulle overtage og videreføre virksomheden som en del af HANOMAG. Derfor kunne HANOMAG i 1924 også starte på produktionen af personbiler. I løbet af de kommende år udvikledes flere og flere raffinerede bilmodeller, herunder åbne sportsvogne og de lidt mere statelige lukkede personbiler. I øvrigt havde reklamefolkene allerede i 1920erne opdaget salgstricket med at placere en ung kvinde på bilens køler. Om det var dette trick, som gjorde at HANOMAG frem til 1954 solgte 100.000 biler er dog uvist.
Samme år som HANOMAG overtog bilfabrikken Kleinmotorwagen AG valgte virksomhedens mangeårige leder Erich Metzeltin, at trække sig tilbage fra direktørposten. Dog vedblev Metzeltin at sidde i HANOMAG´s repræsentantskab helt frem til 1931. Året 1931 var også et skelsættende år for HANOMAG, idet det sidste lokomotiv som fabrikken byggede forlod fabrikken den 31. juli 1931 – med byggenummer 10765. Årsagen til, at man valgte at indstille lokomotivproduktionen skyldtes dels den økonomiske krise, der var fulgt i kølvandet på børskrakket i Wall Street. Derudover var den tyske økonomi, som følge af nederlaget i 1. verdenskrig, yderst anstrengt, idet landet stod i stor gæld til de sejrende lande. HANOMAGs garanterede lokomotivproduktion til Deutsche Reichsbahn (DRG) overgik i stedet til fabrikken Henschel i Kassel.
Oprustning og krig
Den 30. januar 1933 indsattes den nye tyske regering under ledelse af Adolf Hitler, og i løbet af et halvt år lykkedes det den nazistiske regering at få uindskrænket magt. Det skete blandet andet ved, at føre en hård linje overfor partiets modstandere, hvorfor de forskellige politiske partier såvel frivilligt som ufrivilligt opløste sig selv. Magtovertagelsen betød store omvæltninger for HANOMAG, ligesom virksomheden også fik en yderst vigtig betydning for den nationalsocialistiske regering. Først og fremmest blev produktionen af personbiler indstillet, idet køretøjer til hæren nu fik førsteprioritet i produktionen. Allerede i efteråret 1934 mødtes den nye rigskansler Adolf Hitler med HANOMAG´s øverste direktør, generaldirektør Walter Borbet og på et tophemmeligt møde aftaltes det, at HANOMAG skulle omstille produktionen til krigsmateriel. Få måneder efter – i slutningen af 1934 – kunne virksomheden i al hemmelighed lancere en plan for fremtiden, der satsede på militærmateriel. Den 15. marts 1935 indgik man – i dyb hemmelighed og under stor diskretion – en aftale med den tyske hær om levering af felthaubits og luftskyts og samme efterår indgik man en aftale om levering af granater af forskellige størrelser og typer. At den nye kunde var kraftigt medvirkende til et kolossalt opsving for virksomheden er der ingen tvivl om, og dette kan direkte læses ud fra medarbejderantallet. I juli 1933 var der ansat 2500 personer hos HANOMAG, og antallet voksede markant op gennem 1930erne. Eksempelvis var der pr. 31. december 1938 ansat ikke mindre end 10.600 arbejdere.
I slutningen af 1930erne og begyndelsen af 1940erne byggede HANOMAG også en del af de bomber, som tyske flyvemaskiner kastede ud over de allieredes område, samt større kanoner, hvoraf tre blandt andet blev opsat ved Calais i Frankrig for at deltage i en offensiv fra engelsk side. Fra 1941 til 1943 udstyrede fabrikken også flere jernbanevogne med skyts. Desuden forsøgte man under 2. verdenskrig at genoptage produktionen af lokomotiver, men uden resultat. Imidlertid var virksomheden også travlt beskæftiget med en lang række andre opgaver, såsom bygning af militærjeeps. Naturligvis var HANOMAG et oplagt mål for de allierede styrkers luftangreb og i foråret 1945 henlå store dele af virksomheden som en ruinhob med et næsten ikke eksisterende og slidt produktionsanlæg. Senere samme forår kunne de engelske og amerikanske styrker rykke ind i Hannover og ganske kort tid efter var 2. verdenskrig afsluttet. Selvom virksomhedens produktionsanlæg var kraftigt medtagne af krigen kunne fabrikken allerede i august 1945 præsentere nybyggede traktorer, der var af samme model, som man havde bygget førend krigens udbrud. Langsom men sikkert lykkedes det HANOMAG at genopbygge fabriksanlægget og produktionen af personbiler, lastvogne, traktorer og gravemaskiner blev genoptaget.
Efterkrigstiden var en fremgangsrig periode for fabrikken i Hannover. Imidlertid valgte man dog i 1954 at droppe produktionen af personbiler. I 1971 blev også bygningen af lastbiler lagt på hylden, idet man aftalte med konkurrenten Mercedes-Benz, at de overtog denne produktion. Derimod specialiserede HANOMAG sig indenfor fremstillingen af entreprenørmateriel, såsom gravemaskiner og bulldozere. Endnu i dag har fabrikken fingeren på pulsen indenfor udviklingen af netop disse køretøjer, hvilket har bevirket at virksomheden i dag er en af verdens førende producenter af netop disse produkter. Dog er virksomheden i dag en del af den internationale japanskejede koncern Komatsu. HANOMAG´s gode håndværk og design har betydet, at der i dag er en lang række HANOMAG-entusiaster, som interesserer sig for biler, traktorer, entreprenørmateriel og naturligvis også damplokomotiver fremstillet af fabrikken i Hannover.
(LC)
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
1910 | Lizzie | ||
1214 | 1874 | SE 28 | |
1215 | 1874 | SE 29 | |
1314 | 1874 | SE 26 | |
1315 | 1874 | SE 27 | |
1320 | 1875 | JFJ L 84 | |
1321 | 1875 | JFJ L 85 | |
1322 | 1875 | JFJ L 86 | |
1323 | 1875 | JFJ L 87 | |
1324 | 1875 | JFJ L 88 | |
1325 | 1875 | JFJ L 89 | |
1326 | 1875 | JFJ L 90 | |
1327 | 1875 | JFJ L 91 | |
1328 | 1876 | JFJ D 92 | |
1329 | 1876 | JFJ D 93 | |
1330 | 1876 | JFJ D 94 | |
1331 | 1876 | JFJ D 95 | |
1332 | 1876 | JFJ D 96 | |
1347 | 1876 | ØJJ 1 | |
1348 | 1876 | ØJJ 2 | |
1349 | 1876 | ØJJ 3 | |
1350 | 1876 | ØJJ 4 | |
1353 | 1877 | JFJ L 103 | |
1354 | 1877 | JFJ L 104 | |
1355 | 1877 | JFJ L 105 | |
1376 | 1877 | ØJJ 5 | |
1377 | 1877 | ØJJ 6 | |
1378 | 1877 | ØJJ 7 | |
1382 | 1878 | JFJ G 106 | |
1383 | 1878 | JFJ G 107 | |
1384 | 1878 | JFJ G 108 | |
1385 | 1878 | JFJ G 109 | |
1438 | 1879 | VLTJ 1 | |
1439 | 1879 | VLTJ 2 | |
1640 | 1883 | NFJ 3 | |
1641 | 1883 | NFJ 4 | |
1642 | 1883 | HHJ 1 | |
1643 | 1883 | HHJ 2 | |
1644 | 1884 | HJJ 1 | |
1645 | 1884 | HJJ 2 | |
1698 | 1884 | SE 33 | |
1699 | 1884 | SE 34 | |
1827 | 1885 | HHJ 3 | |
1833 | 1885 | CTJ 2 | |
1845 | 1885 | MTJ 1 | |
1846 | 1885 | MTJ 2 | |
1847 | 1885 | MTJ 3 | |
1868 | 1885 | HJJ 3 | |
1924 | 1886 | BÖJ 2 | |
2154 | 1890 | GDS IV | |
2344 | 1891 | NFJ 5 | |
2411 | 1892 | Suba Loke | |
2502 | 1893 | NHJ 6 | |
2503 | 1893 | NHJ 7 | |
2529 | 1893 | Suba Tyr | |
2622 | 1894 | HHJ 4 | |
3041 | 1897 | NFJ 6 | |
3195 | 1898 | DdS OS 1 | |
3345 | 1899 | Br.-T. 1 | |
3573 | 1901 | DSB K 586 | |
3574 | 1901 | DSB K 587 | |
3575 | 1901 | DSB K 588 | |
3576 | 1901 | DSB K 589 | |
3577 | 1901 | DSB K 590 | |
3578 | 1901 | DSB K 591 | |
3579 | 1901 | DSB K 592 | |
3580 | 1901 | DSB K 593 | |
3581 | 1901 | DSB K 594 | |
3582 | 1901 | DSB K 595 | |
3583 | 1901 | DSB F 481 | |
3584 | 1901 | DSB F 482 | |
3585 | 1901 | DSB F 483 | |
3586 | 1901 | DSB F 484 | |
3587 | 1901 | DSB F 485 | |
3811 | 1901 | Scharreler lok | |
3996 | 1904 | HOJ 1 | |
3997 | 1904 | HOJ 2 | |
3998 | 1904 | HOJ 3 | |
4159 | 1904 | FSB 5 | |
4323 | 1905 | HOJ 4 | |
4328 | 1905 | Strå lok | |
4329 | 1905 | LKAB 2 | |
4341 | 1905 | SFJ lok | |
4342 | 1905 | SFJ lok | |
4343 | 1905 | SFJ lok | |
4408 | 1904 | HJJ 4 | |
4414 | 1906 | VNJ 4 | |
4573 | 1906 | Hoffman lok | |
4725 | 1906 | VG 1 | |
4726 | 1906 | VG 2 | |
4727 | 1906 | VG 3 | |
4743 | 1910 | Hoffmann lok | |
4756 | 1907 | Porjus 7 | |
4771 | 1907 | DSB P 901 | |
4772 | 1907 | DSB P 902 | |
4773 | 1907 | DSB P 903 | |
4774 | 1907 | DSB P 904 | |
4775 | 1907 | DSB P 905 | |
4914 | 1907 | ÄK 3 | |
4922 | 1907 | Trollhättan lok | |
4943 | 1907 | MYJ 34 | |
4965 | 1907 | Stockholm lok | |
5012 | 1908 | DSB P 906 | |
5013 | 1908 | DSB P 907 | |
5014 | 1908 | DSB P 908 | |
5015 | 1908 | DSB P 909 | |
5016 | 1908 | DSB P 910 | |
5017 | 1908 | DSB P 911 | |
5018 | 1908 | DSB P 912 | |
5019 | 1908 | DSB P 913 | |
5048 | 1909 | Fibiger lok | |
5167 | 1908 | DSB P 914 | |
5168 | 1908 | DSB P 915 | |
5169 | 1908 | DSB P 916 | |
5379 | 1908 | MYJ 35 | |
5405 | 1909 | DSB P 917 | |
5406 | 1909 | DSB P 918 | |
5407 | 1909 | DSB P 919 | |
5528 | 1909 | APB 25 | |
5540 | 1909 | WKJ 5 | |
5751 | 1910 | DSB F 453 | |
5752 | 1910 | DSB F 454 | |
5753 | 1910 | DSB F 455 | |
5754 | 1910 | DSB F 456 | |
5757 | 1911 | Wätzold lok | |
5758 | 1911 | Petri lok | |
5772 | 1909 | Fibiger lok | |
5773 | 1909 | Fibiger lok | |
5774 | 1909 | H&S lok | |
5858 | 1910 | Hanomag lok | |
5880 | 1910 | Schiøtz lok | |
6595 | 1914 | Smedeby lok | |
6768 | 1914 | Furillen lok | |
7182 | 1914 | Entreprenør lok | |
7183 | 1914 | Entreprenør lok | |
7459 | 1920 | DSB F 436 | |
7460 | 1920 | DSB F 437 | |
7461 | 1920 | DSB F 438 | |
7462 | 1920 | DSB F 439 | |
7463 | 1920 | DSB F 440 | |
7481 | 1917 | SFJ 36 | |
7482 | 1917 | SFJ 37 | |
7604 | 1917 | NSB 36a 410 | |
7948 | 1917 | SFJ 38 | |
7949 | 1917 | SkC 17 | |
7950 | 1917 | SkC 18 | |
8255 | 1917 | ØSJS 3 | |
8256 | 1917 | ØSJS 4 | |
8304 | 1918 | HFB 1797 | |
8637 | 1918 | NSB 61a 1563 | |
8673 | 1918 | NSB 61a 1594 | |
8712 | 1918 | NSB 61a 1716 | |
8884 | 1918 | NSB 61a 1783 | |
8891 | 1918 | NSB 61a 1790 | |
9099 | 1920 | NSB 61a 2031 | |
9123 | 1920 | NSB 61a 2054 | |
9235 | 1921 | Smedeby lok | |
9236 | 1920 | Cölln lok | |
9267 | 1924 | Knabstrup lok | |
9455 | 1921 | HVJ 13 | |
9456 | 1921 | HVJ 14 | |
9656 | 1922 | HNJ 38 | |
9657 | 1922 | HNJ 39 | |
9658 | 1922 | HNJ 40 | |
9659 | 1922 | HNJ 41 | |
10194 | 1923 | PKP 421 | |
10236 | 1923 | NSB 61a 3334 | |
10324 | 1924 | NSB 61a 3431 | |
10487 | 1926 | Katrinefors 1 |