Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Købt 1923. I drift 18/1-24. Fisketransportvogn. Type DR G02. Last 10 tons. Tara 15,2 tons (uden vand), fra 1940 14,4 tons. Bundflade 21,3 m². Trykluftbremse (1928). Fra 1927 vacuumledning og nødbremseklap. Varmeledning. Tyske slutsignalholdere. Skruebremse i bremsehus (fjernet 1950). Opvarmning i ledsagerummet fra 1929. 2 vandkar á 2.900 liter og 2 vandkar á 2.550 liter. 12 Stk. iltflasker og Iltningsapparat. I vognen må befordres: Levende Fisk i Vognladninger. Vognen er påmalet: P.Jørgensen og P.Hansen, Sydjysk Damkultur. Hjemsted Lunderskov (1933), fra 1942 Vejen. Ombygget 1950 uden bremsehus med rangerskruebremse, svingdøre i stedet for skydedøre og akselafstand 6 m. Udrangeret 1955.
Kulturbaner
Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.
Læs mereIngeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet