Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1980 - 2024

FAF - Fyens Andels Foderstofforretning
(Retur til oversigt)
Svendborg. Se også FAF før 1980.

Nummer Fabrikat År Længde Afstand Noter
222 5 200Scandia19449,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 022 1 200. Lukket godsvogn. 100 km/t. Bundflade 21,3 m². Tara 11,2 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Svendborg. I vognen må befordres foderstoffer og kunstgødning. Udrangeret 1988 og overgået til lokalvogn.
222 5 201Scandia19419,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 022 1 201. Lukket godsvogn. 100 km/t. Bundflade 21,3 m². Tara 11,2 tons. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Svendborg. I vognen må befordres foderstoffer og kunstgødning. Udrangeret 1987.
222 5 202Scandia19419,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 022 1 202. Lukket godsvogn. 100 km/t. Bundflade 21,3 m². Tara 10,5 tons. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Svendborg. I vognen må befordres foderstoffer og kunstgødning. Udrangeret 1988 og overgået til lokalvogn.
222 5 203Scandia19419,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 022 1 203. Lukket godsvogn. 100 km/t. Bundflade 21,3 m². Tara 10,7 tons. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Svendborg. I vognen må befordres foderstoffer og kunstgødning. Udrangeret 1988.
222 5 204Scandia19419,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 022 1 204. Lukket godsvogn. 100 km/t. Bundflade 21,3 m². Tara 10,6 tons. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Svendborg. I vognen må befordres foderstoffer og kunstgødning. Udrangeret 1988 og overgået til lokalvogn.
222 5 205Scandia19459,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 022 1 205. Lukket godsvogn. 100 km/t. Bundflade 21,3 m². Tara 11,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Svendborg. I vognen må befordres foderstoffer og kunstgødning. Udrangeret 1987.
A
Scandia19499,26 m.6 m.Købt 1987 fra DSB Ucs 910 6 016. Rumfang 2x15 m³. Tara 12,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Foræret 1995 til SJK og flyttet til Fåborg. Ophugget 2004 i Struer.
B
Scandia19509,26 m.6 m.Købt 1987 fra DSB Ucs 910 6 038. Rumfang 2x15 m³. Tara 12,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Foræret 1995 til SFVJ og flyttet til Fåborg. Tanke afmonteret 1995. Fåborg 2002. Pejrup 2011-14. Solgt 2017 til Nyborg Destilleri. Nyborg 2017-18.
C
Scandia19509,26 m.6 m.Købt 1987 fra DSB Ucs 910 6 029. Rumfang 2x15 m³. Tara 12,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Foræret 1995 til SFvJ og flyttet til Fåborg. Tanke afmonteret 1995. Fåborg 2002. Pejrup 2011-22. Ophugget 2022.
D
Scandia19489,26 m.6 m.Købt 1987 fra DSB Ucs 910 6 002. Rumfang 2x15 m³. Tara 12,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Foræret 1995 til SFvJ og flyttet til Fåborg. Fåborg 2002. Pejrup 2014-22. Ryomgård 2023.
EScandia19489,26 m.6 m.Købt 1982 fra DLG 574 7 102. 2 indvendige siloer til foderpiller. Tara 12,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Udrangeret ca 1987.
FScandia19429,26 m.6 m.Købt 1982 fra DLG 574 7 100. 2 indvendige siloer til foderpiller. Tara 12,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Udrangeret ca 1987.
GScandia19449,26 m.6 m.Købt 1982 fra DLG 574 7 101. 2 indvendige siloer til foderpiller. Tara 12,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Udrangeret ca 1987.
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak