Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1980 - 2024
Phønix A/S
(Retur til oversigt)
Phønix blev i 1997 overtaget af norske Rieber & Søn. Se også Phønix før 1980.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
910 6 008 | Scandia | 1949 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 106. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 018 | Scandia | 1949 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 100. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 019 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 101. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 020 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 104. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 034 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 102. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 036 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 103. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 037 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 105. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 047 | Scandia | 1950 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 107. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
910 6 049 | Scandia | 1949 | 9,26 m. | 6 m. | Omlitreret 1980 fra 092 0 108. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret. |
Signalposten
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
Læs mere