Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1980 - 2024

Phønix A/S
(Retur til oversigt)
Phønix blev i 1997 overtaget af norske Rieber & Søn. Se også Phønix før 1980.

Nummer Fabrikat År Længde Afstand Noter
910 6 008Scandia19499,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 092 0 106. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret.
910 6 018Scandia19499,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 092 0 100. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret.
910 6 019Scandia19509,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 092 0 101. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret.
910 6 020Scandia19509,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 092 0 104. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret.
910 6 034Scandia19509,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 092 0 102. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret.
910 6 036Scandia19509,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 092 0 103. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret.
910 6 037Scandia19509,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 092 0 105. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret.
910 6 047
Scandia19509,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 092 0 107. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret.
910 6 049Scandia19499,26 m.6 m.Omlitreret 1980 fra 092 0 108. Beholdervogn. 100 km/t. 2x15 m³. Tara 12,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Vejen. I vognen må befordres skifergranulat og talkum. 1991 retur til DSB og udrangeret.
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak