Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966

De Forenede Isværker A/S
(Retur til oversigt)
Grundlagt 1918 i Esbjerg af dansk-amerikaneren John M. Larsen. Producerede krystalis til fiskeindustrien. Begyndte i 1927 at producere iscreme under navnet Premier Is og lejede i perioden 1928-39 fire afkølingsvogne fra DSB: IS 4752, IS 4753, IS 4754 og IS 4755. Overtog i 1929 Det Danske Frysningskompagni i Esbjerg. Filialer og depoter blev oprettet i større byer rundt omkring i landet. I 1938 byggedes en stor selvstændig iscremefabrik i Glostrup. I 1966 blev begge fabrikker samlet i samme koncern. Se også De Forenede Isværker efter 1966.

Nummer Fabrikat År Længde Afstand Noter
ZM 99449
Scandia19199,22 m.4,5 m.Hvid isvogn. Ombygget 1959 fra IKG 24714 som erstatning for ødelagt ZM 99451. Last 11 tons. Tara 13 tons. Bundflade 14,5 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. I vognen må befordres: Iscream. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Esbjerg nye Havn. Omlitreret 1966 til 0800449.
ZM 99450
Bruxelles18918,5 m.4 m.Hvid isvogn. Købt 1947 fra Skagen Isværk SB ZZ 509301. Last 7 tons. Tara 13,3 tons. Bundflade 17,1 m². Trykluftledning. Varmeledning. Fra 1948 håndbremse. Køleanlæg. I vognen må befordres: Iscream. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Esbjerg nye Havn. Udrangeret 1962.
ZM 99451
Scandia19168,24 m.4,5 m.Hvid isvogn. Købt 1942 fra Alfa Margarine ZM 99498. 600 kg is. Last 12,5 tons. Tara 13,1 tons. Bundflade 16,1 m². Køleanlæg. Skruebremse i bremsehus. Trykluftbremse (1946). I vognen må befordres: Iscream. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Esbjerg nye Havn. Udrangeret 1958 efter uheld i Ringsted.
ZM 99452Breslau18857,75 m.3,96 m.Hvid isvogn. Lejet 1946-53 fra DSB IR 24460. Last 7 tons. Tara 9,8 tons. Bundflade 13,6 m². Køleanlæg. Skruebremse. Håndbremse. Trykluftledning. I vognen må befordres: Iscream. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Esbjerg nye Havn.
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak