Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
De Forenede Isværker A/S
(Retur til oversigt)
Grundlagt 1918 i Esbjerg af dansk-amerikaneren John M. Larsen. Producerede krystalis til fiskeindustrien. Begyndte i 1927 at producere iscreme under navnet Premier Is og lejede i perioden 1928-39 fire afkølingsvogne fra DSB: IS 4752, IS 4753, IS 4754 og IS 4755. Overtog i 1929 Det Danske Frysningskompagni i Esbjerg. Filialer og depoter blev oprettet i større byer rundt omkring i landet. I 1938 byggedes en stor selvstændig iscremefabrik i Glostrup. I 1966 blev begge fabrikker samlet i samme koncern. Se også De Forenede Isværker efter 1966.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
ZM 99449 | Scandia | 1919 | 9,22 m. | 4,5 m. | Hvid isvogn. Ombygget 1959 fra IKG 24714 som erstatning for ødelagt ZM 99451. Last 11 tons. Tara 13 tons. Bundflade 14,5 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. I vognen må befordres: Iscream. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Esbjerg nye Havn. Omlitreret 1966 til 0800449. |
ZM 99450 | Bruxelles | 1891 | 8,5 m. | 4 m. | Hvid isvogn. Købt 1947 fra Skagen Isværk SB ZZ 509301. Last 7 tons. Tara 13,3 tons. Bundflade 17,1 m². Trykluftledning. Varmeledning. Fra 1948 håndbremse. Køleanlæg. I vognen må befordres: Iscream. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Esbjerg nye Havn. Udrangeret 1962. |
ZM 99451 | Scandia | 1916 | 8,24 m. | 4,5 m. | Hvid isvogn. Købt 1942 fra Alfa Margarine ZM 99498. 600 kg is. Last 12,5 tons. Tara 13,1 tons. Bundflade 16,1 m². Køleanlæg. Skruebremse i bremsehus. Trykluftbremse (1946). I vognen må befordres: Iscream. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Esbjerg nye Havn. Udrangeret 1958 efter uheld i Ringsted. |
ZM 99452 | Breslau | 1885 | 7,75 m. | 3,96 m. | Hvid isvogn. Lejet 1946-53 fra DSB IR 24460. Last 7 tons. Tara 9,8 tons. Bundflade 13,6 m². Køleanlæg. Skruebremse. Håndbremse. Trykluftledning. I vognen må befordres: Iscream. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Esbjerg nye Havn. |
Jernbanen.dk forum
Højbygaard Sukkerfabrik
Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.
Læs mere