Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Vilhelm Hansen & Co. A/S
(Retur til oversigt)
Hjemsted Nørrebro.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
ZM 9910 | m. | m. | Tankvogn til transport af benzin eller terpentinolie. Købt 1900. 10000 liter. Last 12,5 tons. Omlitreret/udrangeret senest 1909. | ||
ZM 9911 | Herbrand | 1900 | 9,05 m. | 4 m. | Tankvogn til transport af svovlsyre. 9100 liter. Last 12,2 tons. Solgt 1904 til Nordisk Benzin Kompagni ZM 9911. |
ZM 9912 | Zypen | 1900 | 7,68 m. | 3,7 m. | Tankvogn til transport af syre. 8.200 liter. Last 12,5 tons. Tara 8,9 tons. Skruebremse. Solgt 1905 til DSSF ZM 99912. |
ZM 99919 | Zypen | 1903 | 8,79 m. | 4 m. | Tankvogn. Købt 1910. 15.300 liter. Tara 9.7 tons. Last 15 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Kjøbenhavn N. Omlitreret 1914 til ZE 502652. |
ZM 99920 | Zypen | 1895 | 7,92 m. | 3,7 m. | Tankvogn. Købt 1910. 13.300 liter. Tara 8,8 tons. Last 10,5 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Kjøbenhavn N. Omlitreret 1915 til ZE 502651. |
ZP 99936 | Scandia | 1918 | 10,13 m. | 5 m. | Åben højsidet syrevogn. Skruebremse i bremsehus. Omlitreret 1923 til ZP 500101. |
ZP 99937 | Scandia | 1918 | 10,13 m. | 5 m. | Åben højsidet syrevogn. Skruebremse i bremsehus. Omlitreret 1923 til ZP 500102. |
ZR 99951 | Scandia | 1917 | 8,64 m. | 4,5 m. | Lukket godsvogn type QR til svovlsyreballoner. Last 12,5 tons. Tara 9 tons. Bundflade 19 m². Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Omlitreret 1923 til ZR 500201. |
ZR 99952 | Scandia | 1917 | 8,64 m. | 4,5 m. | Lukket godsvogn type QR til svovlsyreballoner. Last 12,5 tons. Tara 9 tons. Bundflade 19 m². Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Omlitreret 1923 til ZR 500202. |
ZR 99953 | Scandia | 1917 | 8,64 m. | 4,5 m. | Lukket godsvogn type QR til svovlsyreballoner. Last 12,5 tons. Tara 9 tons. Bundflade 19 m². Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Omlitreret 1923 til ZR 500203. |
ZR 99954 | Scandia | 1917 | 8,64 m. | 4,5 m. | Lukket godsvogn type QR til svovlsyreballoner. Last 12,5 tons. Tara 9 tons. Bundflade 19 m². Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Omlitreret 1923 til ZR 500204. |
ZR 99955 | Scandia | 1917 | 8,64 m. | 4,5 m. | Lukket godsvogn type QR til svovlsyreballoner. Last 12,5 tons. Tara 9 tons. Bundflade 19 m². Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Omlitreret 1923 til ZR 500205. |
ZS 99990 | Gotha | 1912 | 9,6 m. | 4,5 m. | Syrekrukkevogn med 12 krukker. Skruebremse i lavt bremsehus. Solgt 1913 til Alfred Benzon ZS 99990. |
ZP 500101 | Scandia | 1918 | 10,13 m. | 5 m. | Åben højsidet syrevogn. Omlitreret 1923 fra ZP 99936. Skruebremse i bremsehus. Udrangeret 1924. Solgt 1927 til MFVJ K 240. |
ZP 500102 | Scandia | 1918 | 10,13 m. | 5 m. | Åben højsidet syrevogn. Omlitreret 1923 fra ZP 99937. Skruebremse i bremsehus. Udrangeret 1924. Solgt 1927 til MFVJ K 245. |
ZR 500201 | Scandia | 1917 | 8,64 m. | 4,5 m. | Lukket godsvogn. Omlitreret 1923 fra ZR 99951. Last 12,5 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Solgt 1927 til MFVJ Q 115. |
ZR 500202 | Scandia | 1917 | 8,64 m. | 4,5 m. | Lukket godsvogn. Omlitreret 1923 fra ZR 99952. Last 12,5 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Solgt 1927 til MFVJ Q 120. |
ZR 500203 | Scandia | 1917 | 8,64 m. | 4,5 m. | Lukket godsvogn. Omlitreret 1923 fra ZR 99953. Last 12,5 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Solgt 1927 til MFVJ Q 125. |
ZR 500204 | Scandia | 1917 | 8,64 m. | 4,5 m. | Lukket godsvogn. Omlitreret 1923 fra ZR 99954. Last 12,5 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Solgt 1927 til MFVJ Q 130. |
ZR 500205 | Scandia | 1917 | 8,64 m. | 4,5 m. | Lukket godsvogn. Omlitreret 1923 fra ZR 99955. Last 12,5 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Solgt 1927 til MFVJ Q 135. |
ZE 502651 | Zypen | 1895 | 7,92 m. | 3,7 m. | Tankvogn. Omlitreret 1915 fra ZM 99920. 13.300 liter. Last 10,5 tons. Tara 8,8 tons. Skruebremse i bremsehus. Udrangeret 1915. |
ZE 502652 | Zypen | 1903 | 8,79 m. | 4 m. | Tankvogn. Omlitreret 1914 fra ZE 99919. 15.300 liter. Tara 9,5 tons. Last 15 tons. Skruebremse i bremsehus. Udrangeret 1915. |
ZE 502653 | Werdau | 1914 | 8,9 m. | 4 m. | Tankvogn. 16.000 liter. Last 14,7 tons. Tara 10,5 tons. Skruebremse i bremsehus. I vognen må befordres: Benzin, Petroleum, Benzol, Zylol, Tjære, Tjæreolie, Gasvand, Mineralolie (Smøreolie, Solarolie o.l.), Vandglas, Chlormagnesiumlud og salmiakspiritus i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Nørrebro. Solgt 1928 til DDPA ZE 502420. |
ZE 502654 | Scandia | 1918 | 8,46 m. | 4,5 m. | Tankvogn. 14.200 liter. Last 10 tons, senere 11.3 tons. Tara 8,7 tons. Skruebremse i bremsehus (fjernet 1948). Trykluftledning (1947). I vognen må befordres: Benzin, Petroleum, Benzol, Zylol, Tjære, Tjæreolie, Gasvand, Mineralolie (Smøreolie, Solarolie o.l.), Vandglas, Chlormagnesiumlud og salmiakspiritus i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Nørrebro. |
ZE 502655 | Scandia | 1918 | 8,46 m. | 4,5 m. | Tankvogn. 14200 liter. Last 10 tons, senere 11.3 tons. Tara 8,7 tons. Skruebremse i bremsehus. Solgt 1925 til DDPA ZE 502269. |
ZE 502656 | Scandia | 1918 | 8,46 m. | 4,5 m. | Tankvogn. 14200 liter. Last 10 tons, senere 11.3 tons. Tara 8,7 tons. Skruebremse i bremsehus. Solgt 1925 til DDPA ZE 502270. |
ZE 502657 | Scandia | 1918 | 8,46 m. | 4,5 m. | Tankvogn. 14200 liter. Last 10 tons, senere 11.3 tons. Tara 8,7 tons. Skruebremse i bremsehus. Solgt 1923 til Holbæk Tagpap ZE 502671. |
ZE 502658 | Scandia | 1918 | 8,46 m. | 4,5 m. | Tankvogn. 14200 liter. Last 10 tons, senere 11.3 tons. Tara 8,7 tons. Skruebremse i bremsehus. Solgt 1925 til A. Rindom ZE 502771. |
ZS 508001 | Werdau | 1914 | 9,2 m. | 4,5 m. | Syrekrukkevogn til transport af saltsyre. 12 stenkrukker med i alt 12.000 liter. Last 11,7 tons. Tara 13,7 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Solgt 1923 til DSSF ZS 508061. |
ZS 508002 | Werdau | 1914 | 9,2 m. | 4,5 m. | Syrekrukkevogn til transport af saltsyre. 12 stenkrukker med i alt 12.000 liter. Last 11,7 tons. Tara 13,7 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Nørrebro. Solgt 1923 til DSSF ZS 508062. |
DSB trafikinformation
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet