Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Albani Bryggerierne A/S
(Retur til oversigt)
Albanis historie begynder i 1859. I de år begyndte flere og flere grossister at importere udenlandsk øl, og interessen for specielt bayersk øl steg. Langsomt, men sikkert skete der et skift i danskernes foretrukne ølsmag - fra at have drukket det almindelige husholdnings- og hvidtøl begyndte man nu at foretrække bayersk øl. På den baggrund fostrede apoteker, cand.pharm. Gustav Lotze (1825-93) ideen om et egentligt bayersk ølbryggeri i Odense, men det skulle blive hans studiekammerat, cand.pharm. Theodor Schiøtz (1821-1900), der i 1859 førte ideen ud i livet.(Retur til oversigt)
Da Albani blev grundlagt i 1859, var bryggeriet en af de første industrivirksomheder i Odense. Samtidig blev Albani den første virksomhed i Odense, der blev omdannet til aktieselskab - det skete i 1868.
Bryggeriet blev opført som et fritliggende og æstetisk veludført industribyggeri i røde mursten, i rundbuestil og med takkede gavle. Albani Bryggeriet fik en perfekt beliggenhed uden for byen med masser af plads. Siden har byen dog omringet bryggeriet, der i dag ligger i centrum af Odense.
Ved århundredeskiftet var de etablerede købstadsbryggerier rundt om i Danmark godt i gang med at opkøbe de mindre landbryggerier, og efterhånden blev bryggeridriften kraftigt koncentreret. Det var også tilfældet på Fyn, hvor en række bryggerier blev en del af Albani Bryggerierne A/S: Slotsbryggeriet i Odense (1905), Bryggeriet Sydfyn i Faaborg (1913), Bogense Bryggeri (1923), Bryggeriet Odense (1934), Svendborg Bryghus (1968) og Bryggeriet Carlsminde (1972).
Også uden for Fyn har Albani foretaget opkøb - første gang i 1956, da man overtog Sønderborg Bryghus, og senere, i 1986, Bryggeriet Slotsmøllen i Kolding. I 1996 blev Mineralvandsfabrikken Baldur i Esbjerg erhvervet, og sluttelig blev Maribo Bryghus overtaget i 1997. Maribo Bryghus er det eneste af de opkøbte bryggerier, der stadig producerer øl og vand.
Link til www.albani.dk. Se også Albani efter 1966
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
ZB 99688 | DSB | 1940 | 8,64 m. | 4,5 m. | Hvid ølvogn. Købt 1964 fra DSB IB 18953. Last 15,5 tons. Tara 10,5 tons. Bundflade 18,6 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Omlitreret 1966 til 0815988. |
ZB 99689 | DSB | 1940 | 8,64 m. | 4,5 m. | Hvid ølvogn. Købt 1964 fra DSB IB 18967. Last 15,5 tons. Tara 10,5 tons. Bundflade 18,6 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Omlitreret 1966 til 0815989. 1973 til Jernbanemuseet. Opstillet 19xx foran Jernbanemuseet i Odense. Odense 1989-2014. Istandsat 1997. Randers 2014-20. Odense 2020. |
ZB 99690 | DSB | 1939 | 8,64 m. | 4,5 m. | Hvid ølvogn. Købt 1964 fra DSB IB 18974. Last 15,5 tons. Tara 10,5 tons. Bundflade 18,6 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Omlitreret 1966 til 0815990. |
ZB 99691 | SFJ | 1926 | 7,8 m. | 3,66 m. | Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509251. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 8 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Udrangeret 1965. |
ZB 99692 | SFJ | 1926 | 7,8 m. | 3,66 m. | Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509252. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 8 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Udrangeret 1965. |
ZB 99693 | SFJ | 1926 | 7,8 m. | 3,66 m. | Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509253. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 8 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Ombygget 1957 til QD 24087. |
ZB 99694 | SFJ | 1926 | 7,8 m. | 3,66 m. | Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509254. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 8,1 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Udrangeret 1966. |
ZB 99695 | SFJ | 1926 | 7,8 m. | 3,66 m. | Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509255. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 8,1 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Solgt 1965 til Tom Lauritsen. Foræret 1966 til DJK(MBJ). Maribo 1972. 19xx til DJK(LFB). Aalborg 1981. Renoveret 1982 og tilbageført til SFJ ZB 509255. |
ZB 99696 | SFJ | 1918 | 7,8 m. | 3,66 m. | Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509256. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 7,9 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Udrangeret 1965. |
ZB 99697 | SFJ | 1917 | 7,8 m. | 3,66 m. | Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509257. 400 kg is. Last 8 tons. Tara 7,9 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Udrangeret 1965. |
ZB 99698 | SFJ | 1918 | 7,8 m. | 3,66 m. | Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509258. 400 kg is. Last 8 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Ombygget 1957 til QD 24085. |
ZB 99699 | SFJ | 1917 | 7,8 m. | 3,66 m. | Hvid ølvogn. Overtaget 1949 fra SFJ ZB 509259. 400 kg is. Last 8 tons. Bundflade 16 m². Trykluftledning. Håndbremse. I vognen må befordres: Øl og mineralvand samt brugt emballage og beskadiget gods, der hidrører fra disse forsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Ombygget 1957 til QD 24086. |
Signalposten
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest